Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksulaskelma, voi -ttu...

Vierailija
30.07.2013 |

Tilanne on sellainen, että meillä on voimassa oleva elatussopimus, joka pitäisi tarkistaa tässä syksyn myötä.

Nyt käytiin kuitenkin lasten isän kanssa pieni keskustelu, jossa hän esitteli, miten hänen elatusvelvollisuutensa olisikin oikeastaan vähän päälle satanen. (Maksaa nyt kahdesta minimin.) Siis yhteensä satanen.

Joo, hän sai mut jälleen mykistymään. Tosin sama tyyppi esitti erossa laskelman, mitä olen velkaa hänelle. 

Jos laskemaan ruvetaan, tämä tyyppi on vaihtanut vauvan vaipat kaksi kertaa, toisella kertaa oksentamatta. Laatuajaksi on riittänyt maata sohvalla torkkumassa kun lapset ovat katselleet telkkaria. Ulkoilemaan ne sai vaan heittämällä koko porukan pihalle. Luetteloa mielenkiinnosta isyyttä kohtaan voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään...

Ja tapaamiset, no, se menetti mielenkiintonsa lasten tapaamisoikeutta kohtaan just sillä hetkellä, kun kuuli että joutuu siitä huolimatta maksamaan jotain, vaikka oltaisiin kuinka viikko-viikko systeemillä.

Ja tiedättekö: mä jo ehdin ajatella, että eroaminen teki siitä onnellisemman. Kun saa puuhastella omiaan, ryypätä illat ja nukkua just niin pitkään kuin huvittaa - eli siis jatkaa poikamiehen elämää.

Pieni kusipää minussa on sitä mieltä, että jotain kiusaa pitäisi tehdä. Aikuinen sanoo, että hoida asia virallsiesti.

Olen avautunut. Kiitos ja anteeksi.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mies oli niin ihana, ahkera ja ystävällinen jne. kun tapasitte, mutta saatuanne lapsen hänestä tuli laiska paskiainen. Tuttu tarina.

Vierailija
2/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:27"]

Mutta mies oli niin ihana, ahkera ja ystävällinen jne. kun tapasitte, mutta saatuanne lapsen hänestä tuli laiska paskiainen. Tuttu tarina.

[/quote]

Ironista kyllä, naiset kuitenkin aina hehkuttelevat ylivertaista ihmistuntemustaan ja sosiaalista älyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

=D ei hymyilytä mutta tutulta kuulostaa..etävanhempi ei pidä kiinni tapaamisista, tapaa jos ja kun sattuu huvittamaan, ei osallistu mihinkään ylimääräiseen ja on nyt saanut oman taloutensa kuralle kulutusluotoilla ja pikavipeillä ja vaatii alennusta elatusmaksuun, joka on lastenvalvojalla tulojen mukaan laskettu. On kuulemma liian iso...eikä ole paljoa minimiä suurempi. 

Vierailija
4/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei... hän oli jännittävä, eläväinen ja ystävällinen. Mutta lopulta täysin kykenemätön vanhemmaksi. Niin kauan, kun maailma pyöri hänen tunteidensa, tarpeidensa, suunnitelmiensa ympärillä, kaikilla oli kivaa.

Ja hän on aina kehuskellut sillä, miten osaa hoitaa raha-asioitaan. Se oli mun mielestä silloin aikuinen piirre. En tajunnut, että se oli vain osa kieroutunutta saituutta. Hänellä oli varaa omiin menoihinsa, oikeasti tuhansia saattoi mennä johonkin omaan tärkeään. Lasten tarpeet taas... no, minä maksoin arjessa, hän teki sijoituksia. Avoero on perseestä, mutta yritän päästä siitä yli, omaa tyhmyyttä.

-Aloittaja-

Vierailija
5/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksut lasketaan selkeällä kaavalla, eikä kertoimina käytetä vaippojen vaihtojen lukumäärää vaan euroja.

Vierailija
6/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mies pettymään, kun huomaa ettei tuo elatusmaksulaskelma ihan noin mene. Sinä saat joka tapauksessa minimin (Kelalta?), mikäli miehen maksukyky on oikeasti niin huono ettei pysty maksamaan. Mutta sen kait pitää sitten olla jotenkin todistetusti kyvytön maksamaan, ei riitä teidän kahden välinen sopimus.

Meilläkin lapsen isällä on miljoonaomaisuus ja tulotkin ihan kohtalaiset. Maksaa minimin kun en jaksanut oikeudessa alkaa vääntämään asiasta, kun itsellä on paremmat tulot. Saahan lapsi sitten aikoinaan tuon omaisuuden perintönä, ellei isukki nyt sitten ala perustamaan uutta perhettä 23 vuotta nuoremman tyttöystävänsä kanssa =D.

Vierailija
7/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:31"]

[/quote]

Ironista kyllä, naiset kuitenkin aina hehkuttelevat ylivertaista ihmistuntemustaan ja sosiaalista älyään.

[/quote]

Tähänkin vastaan. Se viinankäyttö esimerkiksi oli hälyttävää jo ihan alkuun, mutta ajattelin että kukaan ei ole täydellinen. Olihan se muuten ihan 'saalis' ja vakuutteli, että ei juokse kapakoissa. Eikä juossutkaan.

Juopotteli kotona illat, niin ettei viikonloppuisin päässyt perheenä mihinkään. Joten olen leikkinyt yksinhuoltajaa aika monta vuotta ennen kuin siitä tuli virallista.

-AP-

Vierailija
8/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:35"]

Elatusmaksut lasketaan selkeällä kaavalla, eikä kertoimina käytetä vaippojen vaihtojen lukumäärää vaan euroja.

[/quote]

Tiedän. Ja mies on sentään viimeisen tietoni mukaan ihan työssäkäyvä yksilö. Ikääkin on, ja rahassa mitattavaa omaisuutta.

Kun vielä oltiin yhdessä, se aina lupasi kuolla ennen minua ja jättää kaiken ihanan maallisen omaisuutensa perinnöksi minulle ja lapsille.

-AP-

Vierailija
9/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edellinen sisälsi ironiaa - sillä hän aina fiilisteli. Että miten hyvä ihminen hän onkaan kun kerryttää omaisuuttaan, ja me hänen perijänsä muistelisimme häntä kiitollisin mielin.

Mä en halua perintöjä. Mä haluan vaan tiettyä reiluutta, en mitään kohtuutonta. En ole mielestäni ahne. Ja laskurin mukaan se maksaa ihan liian vähän, joten ehkä olisi minunkin etuni viedä homma käräjille.

-AP-

Vierailija
10/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:34"]

[/quote]

Ei... hän oli jännittävä, eläväinen ja ystävällinen. Mutta lopulta täysin kykenemätön vanhemmaksi. Niin kauan, kun maailma pyöri hänen tunteidensa, tarpeidensa, suunnitelmiensa ympärillä, kaikilla oli kivaa.

Ja hän on aina kehuskellut sillä, miten osaa hoitaa raha-asioitaan. Se oli mun mielestä silloin aikuinen piirre. En tajunnut, että se oli vain osa kieroutunutta saituutta. Hänellä oli varaa omiin menoihinsa, oikeasti tuhansia saattoi mennä johonkin omaan tärkeään. Lasten tarpeet taas... no, minä maksoin arjessa, hän teki sijoituksia. Avoero on perseestä, mutta yritän päästä siitä yli, omaa tyhmyyttä.

-Aloittaja-

[/quote]

Oppia ikä kaikki, jännityksellä on aina hintansa. Nyt osaat ottaa seuraavaan parisuhteesi hakuun ihan toisenlaisen taktiikan. Jännittävän macho-miehen sijaan, isket kahvilassa istuvan tylsän kuivakan näköisen kirjanpitäjän ja saat lapsellesi oivallisen varaiskän, jonka jokainen lapsi ansaitsee.

Vierailija
11/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se perustuu että toinen joutuu viellä maksamaan rahaa toiselle vaikka pitäisivät lapset viikko ja viikko ja jakaisivat lasten harraste ja vaatemenot puoliksi? tätä en ole koskaan ymmärtänyt?

Vierailija
12/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Enpäs muuten enää tässä iässä iske yhtään miestä. Mulle riittää hyvin lasteni seura ja ystävien, joita pystyn taas tapaamaan. Lapsetkaan ei tarvitse varaiskää tai miehenmallia, niillä on enoja, kummisetiä ja vaari...

12: lapset nyt tarvii yhtä sun toista. Ja elatusmaksut menee just niin kuin ne saadaan sovittua. Lastenvalvojalla sovitaan lasten asuinpaikasta, tapaamisista, huoltajuudesta ja vasta sitten elatuksesta. Tietty mulla on oma osuuteni hoidettavana, mutta jos minä hoidan oman osuuteni lasten elatuksesta, saa se siittäjäkin osallistua.

Vierailija
13/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siittäjän osuudeksi voidaan laskea pyöreät nolla, jos oikeusministeriön lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi julkaiseman ohjeen mukaisella laskutavalla hänellä ei ole elatuskykyä.

Vierailija
14/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siitti ne penskat! Se antoi sulle pari lasta ja nyt sen pitäisi vielä alkaa maksamaan sulle noista???

Vierailija
15/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:55"]

Ja siittäjän osuudeksi voidaan laskea pyöreät nolla, jos oikeusministeriön lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi julkaiseman ohjeen mukaisella laskutavalla hänellä ei ole elatuskykyä.

[/quote]

siitä ei ole tässä tapauksessa kyse. En mä mitään vaatisi, jos tietäisin että mitään ei olisi. Mutta jos aikuinen ihminen maksaa silmää räpäyttämättä neljä tonnia, jotta saa osuuden purjeveneestä... tai tonnin, jotta pääsee halvalle äkkilähdölle etelään 'kun töissä on ollut niin stressaavaa".

AP taas

Vierailija
16/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:58"]

Sehän siitti ne penskat! Se antoi sulle pari lasta ja nyt sen pitäisi vielä alkaa maksamaan sulle noista???

[/quote]

Toi on kyllä niin totta. Itse asiassa mun pitäisi kustantaa sille muistomerkki ja maksaa sille sängynlämmitin ja siivooja, kun tämän luontoisedun häneltä riistin (viemällä itseni toiseen osoitteeseen).

-Aloittaja-

Vierailija
17/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavassa käytetään käytettävissä olevien varojen määrää eikä sitä, että on vuonna x ostanut purjeveneen ja tehnyt vuonna papu matkan etelään. Ja varat on ihan mustaa valkoisella eikä perustu entisen rakkaan puolison olettamuksiin.

Vierailija
18/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:42"]

Mihin se perustuu että toinen joutuu viellä maksamaan rahaa toiselle vaikka pitäisivät lapset viikko ja viikko ja jakaisivat lasten harraste ja vaatemenot puoliksi? tätä en ole koskaan ymmärtänyt?

[/quote]

Perustuu ihan lapsen oikeuteen riittävään elatukseen, josta vastaavat molemmat vanhemmat kykyjen mukaan. Onko vaikeaa ymmärtää, että lasten etu ei ole, että lapsen toisessa kodissa tarjolla on tuoretta leipää ja toisessa lapsen kodissa viikon vanhaa. Tällä tasataa lapsen kahden kodin tuloeroja.

Vierailija
19/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies onvaihtanut vaipat kahdesti, niin mitä ihmettä oikein ajattelut kun teit KAKSI lasta sen kanssa?

Vierailija
20/32 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Ap. Jos teillä olisi viikko-viikko-systeemi, niin minkä helvetin takia miehen pitäisi maksaa sinulle?

Etköhän ole osuutesi tehnytkin, mitä kusipäisyyteen tulee, kun olette eronneet.

Vai oliko tässä(kin) vika vain siinä miehessä.