Ulkopuolisena omassa kodissa...
Elämme uusperheessä jossa kaksi lasta miehen puolelta. Alku meni todella hyvin ja kellään ei koskaan tuntunut olevan moitittavaa mistään asiasta, välit jopa lasten äitiinkin loistavassa kunnossa. Nyt kuitenkin on alkanut tuntua että olen täysin ulkopuolinen kodissani, mies on lomalla ollut jo kaksi viikkoa, on viellä kaksi viikkoa, lapset asuvat tuon ajan meill, minä käyn töissä. Ongelmaksi koen sen että minulle ei kerrota heidän tekemisistään mitään, en tiedä mitä he tekevät päivisin tai ovat suunnitelleet tekevänsä päivisin ellen ymmärrä itse kysyä. Viimeviikolla mieheni kysyi lähdemmekö mökille minun päästyäni töistä, kotiin päästyäni jääkaapin ovessa oli lappu että he ovat jo lähteneet. Koskaan ei minun tullessani kotiin ole minulle jätetty ruokaa vaan heidän päivällä syömänsä ruuan tähteet on laitettu roskiin. Eilen tulin töistäkotiin mies oli lähtenyt toiselle paikkakunnalle ystäväpariskuntamme luokse muutamaksi yöksi sanomatta tai kysymättä minulta mitään. Onko helpompi sanoa miehelleni että muuttaa lastensa kanssa omaan asuntoonsa jos minun omistamassa asunnossa eivät voi tasapuolisosti huomioida myös minua? vai onko tuollainen käytös muiden mielestä sitten normaalia? onko miehelläni toinen nainen?
Kommentit (31)
No minun mieheni tekee tuota ihan meidän yhteisen lapsenkin kanssa. Heillä on aivan omat menot ja jutut eikä niistä läheskään aina informoida minua ollenkaan. Niin että ei se siitä ole kiinni kenen lapsi/lapset ovat. En minäkään ole asiantilaan tyytyväinen, mutta minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:53"]
No minun mieheni tekee tuota ihan meidän yhteisen lapsenkin kanssa. Heillä on aivan omat menot ja jutut eikä niistä läheskään aina informoida minua ollenkaan. Niin että ei se siitä ole kiinni kenen lapsi/lapset ovat. En minäkään ole asiantilaan tyytyväinen, mutta minkäs teet.
[/quote]
Kyllä minustakin on kiva että lapsilla on isä joka haluaa heidän kanssaan touhuta ja mennä päiväsaikaan miten haluaa mutta kyllä joku raja tässäkin hommassa, ei tunnu hyvälle ensin että menisimmekö mökille ja sit yhtäkkiä lähdetäänkin keskenään ja poistutaan mitään sanomatta määrittelemättömäksi ajaksi toiselle paikkakunnalle niin kyllä oikeesti pistää vihaksi.. tekis mieli huutaa niin että mökkiraikaa..
Teillä on ollut ihan eri päiväohjelmat, jos toinen on töissä ja toinen lomalla. En tiedä, miten yleistä tuo on, mutta olen minäkin törmännyt miehessä/miehissä sellaiseen ajattelutapaan, ettei sillä pitäisi olla periaatteessa merkitystä sinulle, mitä mies tekee, missä ja milloin sinä aikana, kun te ette viettäisi muutenkaan yhteistä aikaa. Silloin kun sinä olet töissä tai missä oletkaan omilla asioillasi, niin silloin sinä keskityt siihen omaan juttuusi. Samoin mies voi tehdä omalla ajallaan mitä haluaa.
Jotkut miehet eivät vaan tajua jakaa aikaansa niin, että vaimo olisi tyytyväinen. Aika pitäisi jakaa vähintään seuraaviin osioihin:
- miehen oma aika (tekee mitä haluaa, missä, kenen kanssa haluaa jne. Ei miestä kiinnosta, mitä vaimo tekee sillä aikaa, ellei mies satu olemaan mustasukkainen kontrolloija tms.)
- vaimon oma aika (vaimo saa tehdä mitä haluaa jne. eikä vaimon pitäisi rasittaa päätään miettimällä sitä, mitä mies ja lapset tekevät sillä aikaa, koska vaimo ei vaan satu olemaan silloin osa sitä jengiä)
- vaimo viettää aikaansa kahdestaan/kolmestaan/neljästään jne... lasten kanssa. Mies ei kuulu tähän jengiin silloin. Miehellä on omat juttunsa, työt, harrastukset jne.
- mies viettää aikaansa kahdestaan/kolmestaan/neljästään jne... lasten kanssa. Vaimo ei kuulu tähän jengiin silloin. Vaimolla on omat juttunsa, työnsä, harrastuksensa jne.
- Perheen yhteinen aika, jolloin kaikki ovat paikalla ja kaikki kuuluvat silloin messiin...
- Niin, ja pitäisi olla sitä laatuaikaa myös miehelle ja vaimolle kahdestaan...
Sinua taitaa harmittaa se, että sinulla itselläsi ei ole lomaa. Ehkä tilanne olisi ollut erilainen, jos teillä olisi ollut lomat yhtä aikaa ja jos te olisitte sopineet jotain yhteistä tekemistä koko porukalla. Mikään automaattinen asiahan se ei ole, että vaikka kaikki olisivat lomalla yhtä aikaa, että kaikki tekisivät koko porukalla jotain yhteistä...
Mitä tulee jääkaapissa olevaan ruokaan, niin onhan tuo kurjaa, jos sinulla ei ole ollut rankan työpäivän jälkeen mitään valmista ruokaa, kun toiset ovat kuitenkin olleet koko ajan lomalla. Ehkä se ruoka oli heidän mielestään roskikseen menevää ruokaa, jos se on pyörinyt jo jonkun toisen lautasella?
Ilmaisitko tarpeeksi selvästi halusi lähteä mukaan reissuun? Ehkä se mies ei halunnut jättää sinua kotiin yksin orpona, vaan ajatteli, että sinulla olisi kerrankin tilaisuus tehdä mitä itse haluat ja älyäisit ajatella tuota tilannetta positiivisesti? Kuitenkin äitinä kaipaa välillä sitä täysin omaakin aikaa, mihin mies ja lapset eivät kuulu mukaan. Olethan sinä ollut koko ajan töissä, niin ansaitset myös vapaa-aikaa.
Toivottavasti sinun elämä ei pyöri pelkästään tuon miehen ja lasten ympärillä, vaan sinulla on myös muuta elämää ja tekemistä. Suurin osa tapaamistani miehistä on sellaisia, että heille vaimo on kuitenkin vain yksi osa elämää.
Kyllä muakin tuollainen ärsyttäisi. Me ollaan perhe, ei kumpikaan lähde jonnekin yökyläilemään ilmoittamatta toiselle. Yleensä jopa kysytään toiselta, että käykö tämä ja tämä meno puolisolle. Ei siksi, että tarvitaan lupa, vaan se on kohteliasta toista kohtaan. 17 vuotta oltu yhdessä ja jos mut sivuutettaisiin noin, niin saisin hepulin. Mua kiinnostaa kaikista eniten, että oletko sanonut noista asioista miehellesi vai manaillut asioita vain yksinäsi? Miehet eivät aina tajua naisten maailmaa ja voi olla aivan pihalla sun aivoituksista.
Nro 20 jatkaa vielä: Oliko teillä yhteisiä lapsia? Miehen lapset eivät siis asu teillä jatkuvasti?
Sinua kohdellaan ala-arvoisesti. Miehesi maksaa osan kuluista. Mielestäni hänen pitää maksaa enemmän, koska hän asuu sinun omistamassasi asunnossa. Suosittelen, että puhut tilanteesta miehen kanssa. Hänellä tai hänen lapsillaan ei ole mitään oikeutta käyttäytyä epäkohteliaasti sinua kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:15"]
Et sinä kuulukaan joukkoon. Koska ne mies ja lapset ovat olleet paljon kauemmin perhe kuin mitä sinä olet tullut siihen siipeilemään. Hommaa itsellesi oma koti ja ihan oma perhe, jos sellaisen haluat.
[/quote]
Korjaisin tähän että asumme minun omistamassa asunnossani jota minä maksan yksin, mies maksaa ainoastaan osan vedestä, sähköstä ja muista elämiskustannuksista muttei minun asunnostani joka on minun nimissäni. Enkä mielestäni ole siipeilijä vaikka seurustelen miehen kanssa jolla sattuu olemaan lapsia aiemmasta liitosta.
[/quote]
Ja sinä oletat, että koska mies maksaa omat asumiskulunsa sinun asunnostasi, antaa se sinulle kontrollioikeuden miehen tekemisiin? Olisit iloinen, että tekevät kaikkea yhdessä ja ovat suuren osan lomasta kanssasi, vaikka olet töissä. Joku toinen mies olisi lähtenyt lapset kainalossa kuukaudeksi mökille.
Minusta on yhdentekevää kenen omistamassa asunnossa asutaan, se on kaikkien KOTI.
Minusta on väärin alkaa solvaamaan miestä että taisi entinen liittoloppua tuollaiseen käytökseen, minusta tuo on kiusaamista. Mihin tuo muka perustuu?
Minusta ap.n kannattaa kertoa miltä hänestä tuntuu.
Unohdetaan ne vanhat liitot ja keskitytään nykyhetkeen! Melkolailla enemmistöllä meistä on jo entinen tai useampi ja ihminen oppii ja kehittyy. Vai oletteko te samoja itse 4-kymppisenä mitä olitte parikymppisenä?
Voihan se olla että mies tekee kuten oppi edellisestä (edellisistä) suhteesta: että pitää olla vähän itsekäskin ja menee vähän äärimmäisyyksiin?
Tai ei tule aina ajatelleeksi että sinua pitää erikseen odottaa mökille, luultavasti vaan ajatteli että tulet sitten omalla autolla perässä -eikä niin ettet päässyt sitten mukaan ollenkaan koska sinulla ei ole kyytiä, hähhähhää.. ?
Ja ruokaa ei välttämättä ollut paljon un sen joku lapsista kippasi roskiin, tai mies luuli että lapset söi lautaselliset mutta ne laittoikin roskiin? Tai ruoka oli liian suolaista?
Minusta tässä saatetaan hyvinkin piirtää hätäisenä piruja seinille, ehkä se taas olisi syy miksi entinen suhde loppui? Nainen alkoi kuvittelemaan että on joku toinen?
Minusta sinun pitää ap puhua sille miehelle miltä sinusta tuntuu. Äläkä lähde syyttämään toista vaan kertoisit että sinusta tuntuu pahalta kun sitä, tätä ja tota. Ja voisiko jatkossa tehdä noin.
Ja sitten ollaankin tilanteessa että mies laittaa maitotölkinkin jääkaappiin koska siellä on pieni tippa. :)
Sinun pitää kertoa että kannattaa varmaan jättää ruoka jääkaappiin odottamaan jos sitä jää kuin tuhlata raaka-aineita uusien ruokien tekemiseen.
Ja pitää oppia tuntemaan miestä ja antamaan löysää oikeissa paikoissa, ihan niinkuin hänkin tekee kanssasi. Ei kaikkea voi saada ja mitä sinä kirjoitit niin ne on melko pieniä asioita ja niissä voisi huomata käytöksen: miten mies toimisi. Jos olet kotona niin voisit lähteä edeltä möksälle ja mies tulisi perässä. Miksi se pitäisi erikseen etukäteen kertoa jos tiedetään ettei kenelläkään ole mitään erityistä ja mennään sinne mökille? Minusta tuo on osittain aika ahdistavaakin käytöstä vaatia ettei mitään voisi tehdä ilman että sen etukäteen ilmoittaa.
Minusta sinäkin tässä omalla toiminnallasi määrittelet sitä miten suhteessa voidaan, pitääkö elämän mennä kuten sinä päätät?
Minä en voisi kuvitella että minun pitäisi tietää mitä minun oma perheeni tekee kotona kun itse olen töissä. Ja olen ihan tavallisessa ydinperheessä jossa mieskin tuohuaa oman harrastuksen ja lapsien kanssa.
Minusta se olisi koomista jos mies ei voisi viedä lapsia vaikka liikennepuistoon extempore! Tai siitä pitäisi minulle töihin ilmoittaa.
Kun kotiin päästään niin kysellään ihmisiltä että miten on päivä mennyt ja MITÄ ON TEHTY? Ei todellakaan niin että onko se suunniteltu päivän toiminta tehty ja voi kamalaa kun käytiinkin Mäkkärin sijasta Hesessä.
Onko sulla pakonomainen tarve kontrolloida elämääsi ja itseäsi ja miksi et voi antaa kumppanille vähän löysää, varsinkin jos pääset sinne mökille ihan ominkin neuvoin jos muut on sinne jo lähteneet: mutta EEEEEEEEEEEEEEEEEi, katsokaas kun SÄÄ olet töissä niin muut makaa perät homeessa kotona vaan odottamassa tylsyyttään että tulet kotiin, käyt pissalla, suihkussa, vaihdat vaatteet, syöt ja käyt vielä uudestaan pissalla ennenkö ollaan KAIKKI valmiita lähtemään. :(
Normaalit kohteliaat käytöstavat pitäisi omata kaikkien ja ap:ta on kohdeltu huonosti. Suosittelen että ap sanoo suoraan mitä ajattelee miehen ja lasten toiminnasta eikä jää suremaan asiaa yksin kun se kuitenkin saattaa jossain vaiheessa ryöpytä yli äyreiden peruuttamamosti eli ap kerro mitä ajattelet ja aseta rajat ko.käyttäymiselle - jos on sovittu että mennään yhdessä viikonvaihteessa mökille ja lähtevätkin yksin olisin liekinheittimellä perässä kuulemassa kunniansa - olet liian kiltti ja sitä voidaan nyt käyttää ilmeisesti hyväksi eli nosta ns.kissa pöydälle ja ilmoita selkeästi mitä haluat. Jos ei käy niin ansaitset paremman miehen, onnea ja kaikkea hyvää
Normaalit kohteliaat käytöstavat pitäisi omata kaikkien ja ap:ta on kohdeltu huonosti. Suosittelen että ap sanoo suoraan mitä ajattelee miehen ja lasten toiminnasta eikä jää suremaan asiaa yksin kun se kuitenkin saattaa jossain vaiheessa ryöpytä yli äyreiden peruuttamamosti eli ap kerro mitä ajattelet ja aseta rajat ko.käyttäymiselle - jos on sovittu että mennään yhdessä viikonvaihteessa mökille ja lähtevätkin yksin olisin liekinheittimellä perässä kuulemassa kunniansa - olet liian kiltti ja sitä voidaan nyt käyttää ilmeisesti hyväksi eli nosta ns.kissa pöydälle ja ilmoita selkeästi mitä haluat. Jos ei käy niin ansaitset paremman miehen, onnea ja kaikkea hyvää
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:08"]
Itse olen töissä ja meidän muu (ydin)perhe lomalla. En odota päivittäin mitään minuutintarkkaa raporttia siitä mitä on tehty, enkä ruokaakaan, jos ovat esim uimarannalla koko päivän eivätkä itse ole kotona syömässä päivällistä. Mutta reissuun lähdöstä ilman, että mulle kerrotaan etukäteen vetäisisin sellaisen vesimelonin nenään, että ei mitään rajaa.
[/quote]
Ei kai sitä ruokaa olisikaan pakko olla, mutta tuossahan olikin heitetty aiemmin syödyn ruoan jämät roskiin eikä jätetty toiselle jääkaappiin odottamaan, että tulee töistä kotiin.
Eikä mitään raporttiakaan tarvitse tehdä ja toki suunnitelmat muuttuu, mutta ei nyt muutu tuolla tavalla, että ensin ollaan lähdössä mökille yhdessä ja mitään ilmoittamatta jätetäänkin yksi pois kyydistä.
Mun exä käyttäytyi tuolla tavalla ja ikävä kyllä sillä ainakin käytös koko ajan paheni ja paheni. Hän käytti tuollaisia keinoja osoittaakseen mulle "paikkani", kuten hän asian ilmaisi. Mukavasta miehestä kuoriutui loppujen lopuksi täysin luonnevikainen tyranni.
Mekin sovittiin ihan normaalisti menot ensin yhdessä, tai ylipäätään siis ilmoitettiin niistä toinen toisillemme etukäteen (yöreissut yms), jossain vaiheessa sain kuulla olevani sairas kyttääjä, kun halusin tietää etukäteen, jos mies aikoo olla yön poissa kotoa ja koska olin sairas kyttääjä, alkoi mies tehdä ns. katoamistemppuja eli jos pyysin tekemään kotitöitä, oikeastaan mitä vain, saattoi vain kävellä ovesta ulos ja olla kolme päivää teillä tietymättömillä. Tämä käytös kuulemma oli tarkoitettu kouluttamaan (kyllä, juuri tuota sanaa käytti) mua ymmärtämään miten parisuhteessa käyttäydytään.
Mähän en tietenkään saanut käydä töiden jälkeen edes kaverin kanssa kahvilla.
Ei liene ihme, että kulkee nykyään nimellä ex.
[/quote]
11, sori, pakko laittaa. Ehkä tämä johtuu siitä että olen naimisissa eikä minulla ole entistä. Mutta itse ajattelen että olisin itsekin ex. Ei vaan se että sinä haukut entistäsi, vaan se että harvemmin syy on vaan toisessa. Se on parisuhde, ei vaan sinun päätös ja sinun elämä.
16. Kerro, miten tuo sitten on eri kun päätette muuttaa kaikkia miellyttävään kotiin?
Koska itse asun ydinperheessä, me on hommattu laina ja koti sen pohjalle. Ja minä ainakin kiinnitin huomion juuri tuohon miten se on SINUN.
Jos puhut miten sattuu, tarkoitat silti jotain eri asiaa niin mies saa jutuistasi saman kuvan mitä me saatiin tässä ketjussa.
Jos et tarkoita OMAA kotiasi niin puhu sitten siitä TEIDÄN kodista, ei sillä väliä kuka omistaa mitäkin koska jos sää lähdet tuohon niin kai sää ymmärrät että sää näytät justiin missä kaappi seisoo ja mikä on kenenkin omaa.
Se mies lapsineen asuu SINUN kodissa.
Ja ne heittää ruokaa roskiin, eikä anna sitä sinulle.
Sää voit miettiä vähän enempi omia tarkoitusperiä, minä saan tässä vaan tunteen miten kaikki on sinulle, sinulle, sinulle jotain.
Sinulle pitää kertoa missä tehdään jotain ja sinulle pitää kertoa jos suunnitelmat muuttuu. Ei sillä ole väliä lähteekö ne ennen sinua mökille, vaan se ettei ne KERRO tätä sinulle. Eikö niin.
En ole ap, mutta jos ap ei olisi kertonut omistavansa heidän asuntoansa, häntä olisi syytetty takuuvarmasti siipeilijäksi. Sitten olisi kulunut aikaa sitä selvittäessä. Toivottavasti mies muuten omistaa ko mökin, muuten se olisi aika sikamaista hyväksikäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:38"]
16. Kerro, miten tuo sitten on eri kun päätette muuttaa kaikkia miellyttävään kotiin?
Koska itse asun ydinperheessä, me on hommattu laina ja koti sen pohjalle. Ja minä ainakin kiinnitin huomion juuri tuohon miten se on SINUN.
Jos puhut miten sattuu, tarkoitat silti jotain eri asiaa niin mies saa jutuistasi saman kuvan mitä me saatiin tässä ketjussa.
Jos et tarkoita OMAA kotiasi niin puhu sitten siitä TEIDÄN kodista, ei sillä väliä kuka omistaa mitäkin koska jos sää lähdet tuohon niin kai sää ymmärrät että sää näytät justiin missä kaappi seisoo ja mikä on kenenkin omaa.
Se mies lapsineen asuu SINUN kodissa.
Ja ne heittää ruokaa roskiin, eikä anna sitä sinulle.
Sää voit miettiä vähän enempi omia tarkoitusperiä, minä saan tässä vaan tunteen miten kaikki on sinulle, sinulle, sinulle jotain.
Sinulle pitää kertoa missä tehdään jotain ja sinulle pitää kertoa jos suunnitelmat muuttuu. Ei sillä ole väliä lähteekö ne ennen sinua mökille, vaan se ettei ne KERRO tätä sinulle. Eikö niin.
[/quote]
Oletkohan sinä ap se nainen jonka luokse exäni muutti reilu vuosi sitten? Lapsemme muutti osittain mukana, arkipäivät tosin asuu täällä kotona minun eli äitinsä luona.
Jos olet, niin tuollaista se oli meilläkin. Ei muuttunut, vaikka hankimme yhteisenkin kodin.
Ja tuolla periaatteella mies toimi sängyssäkin. Hän huolehti vain itsestään. End of.
Ymmärrän, että sinun henk.koht.tilanteessasi tuokin voi olla parempi kuin se tilanne missä aikaisemmin olit. Mutta tuosta se ei tule muuttumaan joten siitä haaveilemisen voi jättää.
Toinen nainen tai ei, niin tuollainen käytös on törkeää.
Ei nyt ketään jätetä ruoatta tai lähdetä reissuun kertomatta.
Miksi ette lomaile yhtäaikaa?
Onko mies aina tullut ja mennyt mielensä mukaan vai onko tässä tapahtunut muutos? Onko hän joskus ennen ilmoitellut menoistaan ja tuloistaan? Sinänsä minusta ok, jos toisella on loma ja toisella ei, että lähtee yksin toiselle paikkakunnalle, mutta olisi korrektia ilmoittaa, milloin ja mihin lähtee ja koska tulee.
Alkaa varmaan miehestä tulemaan esiin niitä piirteitä minkä takia edellinen liitto kaatui...
Itse olen töissä ja meidän muu (ydin)perhe lomalla. En odota päivittäin mitään minuutintarkkaa raporttia siitä mitä on tehty, enkä ruokaakaan, jos ovat esim uimarannalla koko päivän eivätkä itse ole kotona syömässä päivällistä. Mutta reissuun lähdöstä ilman, että mulle kerrotaan etukäteen vetäisisin sellaisen vesimelonin nenään, että ei mitään rajaa.
Susta ne tiedä, mutta itse potkisin ne ulos ja vaihdattaisin lukot.
Ap. olet puhunut miehesi kanssa pahasta olostasi, mutta miehen käytös jatkuu yhtä piittaamattomana. Yksi rakkauden vakuuttelu ei siinä nyt paljon paina. Jospa ottaisit asian uudelleen puheeksi. Kerro hänelle omasta pahasta olostasi, mainitse myös ne asiat, joista kerroit täällä ketjussa. Sano, että olet harkinnut sitäkin vaihtoehtoa, että mies muuttaa pois asunnostasi, koska tunnet itsesi ulkopuoliseksi omassa kodissasi miehen piittaamattomuuden vuoksi.
Minä sanoisin myös tuosta ruuan roskiin laittamisesta. Syötäväksi kelpaavat ruuantähteet voi tosiaankin laittaa jääkaappiin. Sieltä ne on helppo syödä sitten, kun tulee nälkä.