Miksi ihmiset ovat nykyään niin lihavia?
Minä pidän vanhoista kuvista ja dokumenteista, olen niitä katsonutkin paljon. Olen itse 80-luvun lapsi ja kuvia on siltäkin ajalta paljon.
Yksi asia, jonka olen huomannut, on ihmisten hoikkuus. 60- ja 70-luvulla sekä vielä 80-luvullakin ihmiset olivat hoikkia. Nykyään eivät todellakaan ole. Varsinkin lapset ovat nykyään hyvin pulleita.
Oletan, että tämä johtuu siitä, että ennen liikuttiin enemmän ja syötiin television ja tietokoneen ääressä vähemmän. Ruoka ei ollut niin prosessoitua kuin nyt ja työkin oli mahdollisesti fyysisempää. Ehkä autojakin käytetiin vähemmän.
Itse en mahdu äitini vanhoihin vaatteisiin, vaikka pituus meillä on sama. Äitini on aina ollut minua 10 kiloa kevyempi, vaikka itse olenkin normaalipainoinen.
Minua ei siis haittaa kenenkään lihavuus tai paino, mutta se pistää silmiin, joka kerta, kun katson vanhempaa materiaalia ihan normaaleista suomalaisista.
Oletteko huomanneet saman ja mistä se teidän mielestä johtuu? Pitäisikö asialle tehdä jotain ja jos, niin mitä?
Katsokaa vaikkapa kuvia:
70-luku:
http://yle.fi/ecepic/neon4/archive/00480/Juhannus_1980_ENS_k_480913a.jpg
http://yle.fi/uutiset/ruisrock-muistoja_etsitaan_dokumenttielokuvaan/6158521#galleria202
http://4.bp.blogspot.com/-lTpOTYXfKq0/UQ6uzNCBxjI/AAAAAAAAAEk/09Wzww208i0/s1600/Luokka+3+001.jpg
60-luku:
http://yle.fi/uutiset/keikkamuusikolla_keikkapaikkoja_riitti_60-luvulla/5902577#galleria841
Kommentit (30)
8, no jaapa. Siis vuonna 1964 ei kyllä nähty nälkää Suomessa. Taidat puhua sotavuosista ja säännöstelystä, mutta siitä onkin sitten jo 70 vuotta.
3, syntynyt 1960-luvulla
Mä tutustuin kermaan vasta kakskymmppisenä kylässä. Tosiaan kermoja yms. ei ruokiin lisätty, munamaitoon silakkalaatikot yms.
Satun tutkimusteni kautta tietämään, että kyllä nähtiin.
t. historioitsija
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:23"]
8, no jaapa. Siis vuonna 1964 ei kyllä nähty nälkää Suomessa. Taidat puhua sotavuosista ja säännöstelystä, mutta siitä onkin sitten jo 70 vuotta.
3, syntynyt 1960-luvulla
[/quote]
Olen syntynyt 1963 ja lapsuudenkodissa ei voita ja kermaa säästelty. Perunamuusi tehti kermaan ja perään heitettiin vielä puoli pakettia voita. Kaikki ruoka paistettiin runsaassa rasvassa. Pullaa syötiin kolme kertaa päivässä (aamu- päivä- ja iltakahvilla). Välillä oli muitakin leivonnaisia. Mehut tehtiin itse ja tietenkin sokeria säästämättä (säilöntäaine).
Olen ollut lapsuudestani lähtien ylipainoinen.
elintaso oli ihan toinen. itse olen ollut lapsi 70-luvulla ja kotona jääkaapin sisältö oli aivan muuta kuin meillä nyt. jugurtti oli herkkua jota sai silloin tällöin pikkupurkillisen. perusruokaa, ruisleipää (ei läheskään aina juustoa ja makkaraa) voita, punaista maitoa, näkkileipää, teetä. välillä omenoita ja appelsiineja rajoitetusti. kukaan ei lipittänyt olutta ja limsaa sillä tavalla kuin nykyään.
vanhemmat eivät passanneet ja kyytineet lapsia vaan kävellen tai pyörällä mentiin. ulkona juostiin lähes kaiket päivät ja illat.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:27"]
Satun tutkimusteni kautta tietämään, että kyllä nähtiin.
t. historioitsija
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:23"]
3, syntynyt 1960-luvulla
[/quote]
[/quote]
No eipä nähty. Maaseudun pienviljelijöillä oli olot ankeat, ja moni pakeni sitä Ruotsiin, mutta heilläkin yleensä oli itse kasvatettua ruokaa. Ja ainakaan se nälkä ei ollut mikään yleinen ilmiö, josta nyt kumminkin puhutaan.
Huonoa ravitsemusta - esim. raudanpuutosta - oli kyllä, mutta Suomessa puhutti 1960-luvulla jo kehitysmaiden nälkä - kun omasta oltiin jo päästy eroon.
3
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:41"]
Me syötiin 80-luvulla merkkareita, hot rodeja, taffelin sipsejä, jäätelöä, popcornia, pullaa, lettuja, juotiin limsaa ja jäniskaakaota kulutusmaidolla. Olin läski! Muistaakseni ala-asteen lopulla olin pahimmillaan 158 cm ja painoin 61 kg. Pari paksumpaa oli luokalla, mutta olin yksi tuhdeimmista. En tiedä, miten sijoittuisin nykyään noilla mitoilla?
[/quote]
Hoikaksi sua noilla mitoilla luokiteltaisiin. Ja sullahan oli silloinkin painoindeksi NORMAALI.
[/quote]
Huomaa ettei totuutta voi myöntää, anoreksia ja läskiys kammoissaan. Minä olen 11cm pitempi ja 61kg sena pullea, 55-58 sopiva.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:41"]
Me syötiin 80-luvulla merkkareita, hot rodeja, taffelin sipsejä, jäätelöä, popcornia, pullaa, lettuja, juotiin limsaa ja jäniskaakaota kulutusmaidolla. Olin läski! Muistaakseni ala-asteen lopulla olin pahimmillaan 158 cm ja painoin 61 kg. Pari paksumpaa oli luokalla, mutta olin yksi tuhdeimmista. En tiedä, miten sijoittuisin nykyään noilla mitoilla?
[/quote]
Hoikaksi sua noilla mitoilla luokiteltaisiin. Ja sullahan oli silloinkin painoindeksi NORMAALI.
[/quote]
Huomaa ettei totuutta voi myöntää, anoreksia ja läskiys kammoissaan. Minä olen 11cm pitempi ja 61kg sena pullea, 55-58 sopiva.
[/quote]
Kukakohan nyt on läskikammoinen, laske itse bmi kun et minua usko. On ihan kuule tosiaan normaali bmi 24,4.
Siksi kun nykyään ei nähdä enää nälkää. Se oli vielä 50 vuotta sitten tässä maassa ihan todellista.