Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat nykyään niin lihavia?

Vierailija
30.07.2013 |

Minä pidän vanhoista kuvista ja dokumenteista, olen niitä katsonutkin paljon. Olen itse 80-luvun lapsi ja kuvia on siltäkin ajalta paljon.

Yksi asia, jonka olen huomannut, on ihmisten hoikkuus. 60- ja 70-luvulla sekä vielä 80-luvullakin ihmiset olivat hoikkia. Nykyään eivät todellakaan ole. Varsinkin lapset ovat nykyään hyvin pulleita.

Oletan, että tämä johtuu siitä, että ennen liikuttiin enemmän ja syötiin television ja tietokoneen ääressä vähemmän. Ruoka ei ollut niin prosessoitua kuin nyt ja työkin oli mahdollisesti fyysisempää. Ehkä autojakin käytetiin vähemmän.

Itse en mahdu äitini vanhoihin vaatteisiin, vaikka pituus meillä on sama. Äitini on aina ollut minua 10 kiloa kevyempi, vaikka itse olenkin normaalipainoinen.

Minua ei siis haittaa kenenkään lihavuus tai paino, mutta se pistää silmiin, joka kerta, kun katson vanhempaa materiaalia ihan normaaleista suomalaisista.

Oletteko huomanneet saman ja mistä se teidän mielestä johtuu? Pitäisikö asialle tehdä jotain ja jos, niin mitä?

Katsokaa vaikkapa kuvia:

70-luku:

http://yle.fi/ecepic/neon4/archive/00480/Juhannus_1980_ENS_k_480913a.jpg

http://yle.fi/uutiset/ruisrock-muistoja_etsitaan_dokumenttielokuvaan/6158521#galleria202

http://4.bp.blogspot.com/-lTpOTYXfKq0/UQ6uzNCBxjI/AAAAAAAAAEk/09Wzww208i0/s1600/Luokka+3+001.jpg

60-luku:

http://yle.fi/uutiset/keikkamuusikolla_keikkapaikkoja_riitti_60-luvulla/5902577#galleria841

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Helsinki_demonstration_against_the_invasion_of_Czechoslovakia_in_1968.jpg

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:32"]

Olen syntynyt 1963 ja lapsuudenkodissa ei voita ja kermaa säästelty. Perunamuusi tehti kermaan ja perään heitettiin vielä puoli pakettia voita. Kaikki ruoka paistettiin runsaassa rasvassa. Pullaa syötiin kolme kertaa päivässä (aamu- päivä- ja iltakahvilla). Välillä oli muitakin leivonnaisia. Mehut tehtiin itse ja tietenkin sokeria säästämättä (säilöntäaine).

Olen ollut lapsuudestani lähtien ylipainoinen.

[/quote]

Joo, mulla on sama juttu vaikka synt vuosikymmenen myöhemmin. Ei se kotona tehty ruoka mitään kaloriköyhää tuolloin ollut vaikka jotkut nyt niin ajattelee. Ja sitä myös riitti kun itse tehtiin.

Mutta mä toistan tuon aiemmin sanomami eli, että nykynen läskiys johtuu isommista pakkauksista. Jos mä en ihan väärin muista, niin noita alkoi ilmestymään kauppoihin joskus 90-luvun lopussa/vuosituhannen vaihteessa ja heti ton jälkeen alkoi kankut kasvamaan. Ennen mikä tahansa paketti oli mitotettu esim 4 hlön tarpeiksi eikä ne olleet järin isoja. Ei tohon alettu lisäileen enempää, koska se olisi tarkoittanut uuden paketin avausta jne. Nyt mitä tahansa saa jättipaketissa ja usein tuommoisen ostaminen on vaan fiksua, koska sillai saa saman määrän halvemmalla. Ja siitä voikin sitten tehdä helposti isoja annoksia. Tilannetta tietysti pahentaa yksinasujataloudet. Sellaselle kun mikä tahansa annoskoko on jättipaketti. Ja noita talouksia riittää nykyään. Läskiyttä lisää vielä se, että ruokaan menee nykyään pienempi osa tuloista kuin aiemmin, joten ihmiset ei mieti ostoksiaan ja käyttöä enää niin tarkasti. 

Vierailija
2/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Ja meitä normaalipainoisia/hoikkia pidetään laihoina ja syömishäiriöisinä vaikka ylipainoisilla se syömishäiriö on. Olen 163cm/53kg ja aina saa kuulla "miten laihat olet" ja "tää kakku on varmana liian rasvaista sulle" vaikka en koskana laihduta enkä kyttää syömisiäni. Syön sen verran kuin kulutan ja on hyvä olo. Ja sellaista ruokaa mistä tulee hyvä olo. Ihankun pitäisi automaattisesti lihoa kun täyttää 30v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historioitsija. :D

Vierailija
4/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona syötiin normaalia kotiruokaa 60-70-luvuilla kun olin lapsi, eikä silloin tosiaan maustettu kaikkea kermalla ja tuorejuustoilla kuten nykyään. Leivän päällä oli margariinia. Maito oli kevytmaitoa, rasvatonta ei vissiin silloin edes ollutkaan. Mutta kokonaisuudessaan ruoka oli vähärasvaisempaa kuin nykyään.

Vierailija
5/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:32"]

Olen syntynyt 1963 ja lapsuudenkodissa ei voita ja kermaa säästelty. Perunamuusi tehti kermaan ja perään heitettiin vielä puoli pakettia voita. Kaikki ruoka paistettiin runsaassa rasvassa. Pullaa syötiin kolme kertaa päivässä (aamu- päivä- ja iltakahvilla). Välillä oli muitakin leivonnaisia. Mehut tehtiin itse ja tietenkin sokeria säästämättä (säilöntäaine).

Olen ollut lapsuudestani lähtien ylipainoinen.

[/quote]

Joo, mulla on sama juttu vaikka synt vuosikymmenen myöhemmin. Ei se kotona tehty ruoka mitään kaloriköyhää tuolloin ollut vaikka jotkut nyt niin ajattelee. Ja sitä myös riitti kun itse tehtiin.

Mutta mä toistan tuon aiemmin sanomami eli, että nykynen läskiys johtuu isommista pakkauksista. Jos mä en ihan väärin muista, niin noita alkoi ilmestymään kauppoihin joskus 90-luvun lopussa/vuosituhannen vaihteessa ja heti ton jälkeen alkoi kankut kasvamaan. Ennen mikä tahansa paketti oli mitotettu esim 4 hlön tarpeiksi eikä ne olleet järin isoja. Ei tohon alettu lisäileen enempää, koska se olisi tarkoittanut uuden paketin avausta jne. Nyt mitä tahansa saa jättipaketissa ja usein tuommoisen ostaminen on vaan fiksua, koska sillai saa saman määrän halvemmalla. Ja siitä voikin sitten tehdä helposti isoja annoksia. Tilannetta tietysti pahentaa yksinasujataloudet. Sellaselle kun mikä tahansa annoskoko on jättipaketti. Ja noita talouksia riittää nykyään. Läskiyttä lisää vielä se, että ruokaan menee nykyään pienempi osa tuloista kuin aiemmin, joten ihmiset ei mieti ostoksiaan ja käyttöä enää niin tarkasti. 

[/quote]

Niin että kun perunaa on isommassa pussissa, sitä syödään enemmän? Ei, toi pätee herkkuihin muttei muuhun. Keksipaketit, karkkipussit, naksupussit on isompia, eikä kukaan juurikaan osta litran limsoja enää, niissä pakkauskoon kasvu vaikuttaa. Mistä kehitään takaisin kakkosen kommenttiin herkuttelun määrästä.

Vierailija
6/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoista muistan, että Edamia ostettiin, ei näitä kaiken maailman herkkujuustoja kaupoissa näkynyt.

Vierailija
7/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne raskaat luut, hidas aineenvaihdunta ja kilpirauhasten vajaatoiminta.... Vai mitäs se nyt menikään?

Vierailija
8/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta! Olen saman kokoinen kuin yläasteella (168/55), ja aina jaksetaan taivastella laihuutta. Vähän aikaa sitten yksi sukulaistäti ihmetteli, että "etkö sä ole vieläkään lihonut":D Ikää mullakin 30v.

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:44"]

Samaa olen miettinyt. Ja meitä normaalipainoisia/hoikkia pidetään laihoina ja syömishäiriöisinä vaikka ylipainoisilla se syömishäiriö on. Olen 163cm/53kg ja aina saa kuulla "miten laihat olet" ja "tää kakku on varmana liian rasvaista sulle" vaikka en koskana laihduta enkä kyttää syömisiäni. Syön sen verran kuin kulutan ja on hyvä olo. Ja sellaista ruokaa mistä tulee hyvä olo. Ihankun pitäisi automaattisesti lihoa kun täyttää 30v. Suurin osa tämän ikäisistä on kyllä ehtinyt keräämään jo vähän enemmän elopainoa, mikä ei varmaan ainakaan ole kovin terveellistä...

[/quote]

Vierailija
9/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, lainaus meni pieleen. Tämä siis vielä minun kommenttiani:

Suurin osa tämän ikäisistä on kyllä ehtinyt keräämään jo vähän enemmän elopainoa, mikä ei varmaan ainakaan ole kovin terveellistä...

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:40"]

Tämä on niin totta! Olen saman kokoinen kuin yläasteella (168/55), ja aina jaksetaan taivastella laihuutta. Vähän aikaa sitten yksi sukulaistäti ihmetteli, että "etkö sä ole vieläkään lihonut":D Ikää mullakin 30v.

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:44"]

Samaa olen miettinyt. Ja meitä normaalipainoisia/hoikkia pidetään laihoina ja syömishäiriöisinä vaikka ylipainoisilla se syömishäiriö on. Olen 163cm/53kg ja aina saa kuulla "miten laihat olet" ja "tää kakku on varmana liian rasvaista sulle" vaikka en koskana laihduta enkä kyttää syömisiäni. Syön sen verran kuin kulutan ja on hyvä olo. Ja sellaista ruokaa mistä tulee hyvä olo. Ihankun pitäisi automaattisesti lihoa kun täyttää 30v.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
10/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syötiin 80-luvulla merkkareita, hot rodeja, taffelin sipsejä, jäätelöä, popcornia, pullaa, lettuja, juotiin limsaa ja jäniskaakaota kulutusmaidolla. Olin läski! Muistaakseni ala-asteen lopulla olin pahimmillaan 158 cm ja painoin 61 kg. Pari paksumpaa oli luokalla, mutta olin yksi tuhdeimmista. En tiedä, miten sijoittuisin nykyään noilla mitoilla?

Vierailija
11/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juodut kalorit on myös lisääntyneet huimasti. meillä oli yleensä lähes sokeroimatonta puolukkamehua, maitoa ja vettä tarjolla ja koska puolukkamehu on melko hapanta, vettä sitä juotiin janoon. limsaa sai lomareissuilla ja juhlapyhinä.

nykyään on ihan arkipäivää, että sokeroituja mehuja ja limsoja on arkijuomina kaapeissa. meilläkin mies juo pelkkää mehua ja olen joskus laskenut, että päivittäin hän saa pelkästään siitä noin 450 kaloria päivässä. siihen kun laskee pari kertaa viikossa juodut saunaoluet ja mitä tuo nyt juokin jossain baarissa tai kavereittensa saunailloissa pari kertaa kuukaudessa, saadaan jo melkoinen ylimääräinen kaloripompsi per vuosi. ja kyllä, mieheni on ylipainoinen.

Vierailija
12/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:41"]

Me syötiin 80-luvulla merkkareita, hot rodeja, taffelin sipsejä, jäätelöä, popcornia, pullaa, lettuja, juotiin limsaa ja jäniskaakaota kulutusmaidolla. Olin läski! Muistaakseni ala-asteen lopulla olin pahimmillaan 158 cm ja painoin 61 kg. Pari paksumpaa oli luokalla, mutta olin yksi tuhdeimmista. En tiedä, miten sijoittuisin nykyään noilla mitoilla?

[/quote]

Hoikaksi sua noilla mitoilla luokiteltaisiin. Ja sullahan oli silloinkin painoindeksi NORMAALI.

Vierailija
13/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan Se nyt ihme jos ihmiset EI olis lihavampia kuin ennen. On tarjolla rajattomat määrät erittäin herkullista ruokaa, miten ihmiset voisivat olla lihomatta kun elimistö on kehittynyt enemmänkin nälässä elämistä varten. Veikkaan että jos nykyihmiset laitettais syömään esim sitä shittiä mitä itse söin 70-luvulla kaikki olis laihoja alta aikayksikön, oli se niin ankeaa.

Vierailija
14/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme liikaa ja liikumme liian vähän. Ihmettelen myös sitä, miksi maailmassa on edelleen tupakoijia. Typerinkin tupakoija tietää aihetuttavansa ongelmia itsensä lisäksi myös muille. Alkoholisteja en ymmärrä lainkaan. Alkoholismi on heikkoutta - ei sairautta.

Vierailija
15/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan on vaikuttanut varmaan eniten

1. hyötyliikunnan ja fyysisen työn katoaminen

2. herkkuruokien arkipäiväistyminen

Vierailija
16/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, televisioon ei "päässyt" aiemmin ns. keskivertosuomalainen juurikaan koskaan, nykyään ehkä helpomminkin, koska tehdään kaikenlaisia tositelevisioita, joukkotapahtumatelevisiointeja yms. ja ylipäätään ohjelmia paljon enemmän - mikä vähentää tv-esiintymisen gloriaa ja kynnystä.

Tuo on yksi tekijä, joka vaikuttaa siihen, millaisen kuvan ihmisten painosta saa.

Mutta tosiasiallisestikin ylipaino on lisääntynyt. Esim. ylipainoisten teini-ikäisten eli 12-18-vuotiaiden nuorten osuus on kaksin-kolminkertaistunut vuosina 1977-2003.

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/suomessa-nuoret-lihovat-tyoikaisista-yli-puolet-ylipainoisia-ja-kakkos

Myös aikuisten liikalihavuus yleistyy, Suomessa liikalihavien osuus nousi tämän vuosituhannen alussa (2000-2009) NOIN KOLMANNEKSEN (11,2%:sta kansalaisia 14,9 prosenttiin). Se on aika perkeleellinen nousu, vajaassa kymmenessä vuodessa, vaikka edelleen olemme hiukan OECD-maiden keskiarvon alapuolella.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/norjan-laiha-kansa-tukevoituu-ripeasti/1161258

Syitä sitten... kuten kakkonen sanoo, olennaista on saannin ja kulutuksen epäsuhta.

Syömme siis liikaa kaloreita suhteessa kulutukseen.

Arkiliikunta/fyysinen työ on vähentynyt rajusti 1900-luvulla, mutta se ei kyllä selitä tuota 2000-luvun pompsahdusta.

Taustalla on myös se, että ns. vapaa-ajasta yhä suurempi määrä sujuu täysin liikkumatta: löhöämme television ääressä, netin ääressä, tabletti sylissä... se kuluttaa vieläkin vähemmän energiaa kuin perinteiset harrastukset kuten käsityöt, käynti kirjastossa tai kaverin luona.

Veikkaan, että olennaisinta on muutos ruokavaliossa. Herkuttelemme liikaa ja liian usein. MUTTA sen lisäksi myös arkiruoka on muuttunut epäterveellisemmäksi. Aika harva syö perinteisiä arkiruokia enää - siis tyyliin tavallinen kaalipata, maksapihvit ja muusi, yms. - melkein kaikkeen lisätään jo voita ja kermaa, pekonikäärettä ja tuorejuustoa ja....

Toisin sanoen, herkuttelemme myös tavallisissa arkiruuissa lisäämällä niihin sinänsä tarpeettomia, mutta makua ja herkullisuutta ja KALOREITA lisääviä aineksia.

Vierailija
17/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohonhan on yksi hyvä syy. Se ei ole mikään prosessoitu ruoka, koska lähes kaikki ruoka mitä me syödään ja ollaan syöty on prosessoitua. Eikä ne ole olleet ne vanhat arkiruoatkaan, koska eihän ne ole olleet mitään järin terveyssapuskaa vaikka monet nyt niin väittää. Se syy läskiyteen on vaan isommat pakkauskoot. Kun meikäläinenkin tuli täysikäiseksi, niin ihmettelin silloin, että miksei meillä ole USAn tapaan isompia paukkauksia tai jos on, niin miksi sellasessa tavaran ostaminen maksaa enemmän kuin pienessä paketissa. No, noi ajat on menneitä. Nyt on isot pakkaukset ja paljousalennukset. Ja perseet on kasvaneet samaa tahtia.

Vierailija
18/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, ei ennen tehty arkiruokaa niin, että mukaan hulahtaa purkki kermaa tai puoli pakettia Koskenlaskijaa. Nyt tehdään. Oikeastikin siis ruuan kaloripitoisuus on noussut roimasti.

Tuo pakkaiskoko asia koskee lähinnä herkuttelua. Sipsejä syö enemmän, jos pakkaus on isompi...

3

Vierailija
19/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei varmaan syöty herkkuja (karkkia, limsaa, jäätelöä, keksejä, yms.) yhtä paljon. Varmaan kerran viikossa, jos silloinkaan.

Minun lapsuudessa meillä ei koskaan ollut esim. limsaa. Omista herukoista tehtyä mehua vain. Karkkia sain kerran viikossa. Muuten sitten syötiinkin juuri marjoja, hedelmiä ja silloin tällöin itse tehtyä piirakkaa.

Vierailija
20/30 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa. Ja ne, joita 80-luvun koulussa haukuttiin läskimooseksiksi ja tantoreiksi, olisivat nykymittapuun mukaan ihan normaaleja, mitä nyt housunkauluksesta vähän mahamakkaraa tursuaa, nykyään niin on kaikilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi