Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa
En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?
Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?
Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.
Kommentit (1624)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, tämähän on itsestäänselvyys. Jos suunnilleen ”sopivasti samalla älykkyystasolla” määritellään vaikkapa yhden normaalijakauman suuruiseksi, niin keskimääräisellä ihmisellä (ÄO=100) noin 68% kaikista ihmisistä mahtuu tähän haarukkaan. Siis kaksi kolmesta on riittävän samalla tasolla. Samoilla kriteereillä huippuälykäs joka ylittää nipin napin Mensan rajan, kokee vain 14% kaikista ihmisistä riittävän saman tasoikseksi. Itse olen virallisen testituloksen perusteella vielä vähän korkeammalla eli sopivia kumppaneita tässä suhteessa on vielä vähemmän. Koko väestöstä noin kymmenesosa tai vähemmän on minusta keskihajonnan sisällä. Samalla tasolla tai älykkäämpiä on alle prosentti kaikista.
Haaste on samaa luokkaa kuin yrittäisi etsiä kumppanin, jonka silmät ovat eri väriset tai on yli kaksimetrinen. Onhan heitä olemassa, mutta rajaus on tiukka. Erotuksena se, että älyä ei näe päältä päin eikä yleensä laiteta deitti-ilmoituksiin. Pitää tutustua ensin, ja se on paljon työläämpää kuin arvioida pituus ensi kohtaamisella.
Lisääpä tähän vielä jos on homo, lesbo, tms, tai kuten minulla--melkein mahdoton lisätä yhtälöön--demiseksuaalisuus ;) Sellaista kumppania, jonka kanssa minulla oikeasti synkkaisi niin, että arki sujuisi mutkattomasti ja mukavasti, voi olla pikkaisen vaikea löytää…No, vielä on vuosia jäljellä, ja seikkailu jatkuu.
Älykkyys ei sinällään ole mikään rajoite potentiaalisten kumppanien määrälle, pikemminkin päinvastoin ainakin miehellä. Mutta jos hakee voimakkaita samaistumisen tunteita kumppanista, niin älykkäällä toki ehdokaslista kapenee radikaalisti. Näin se on kuitenkin monen muunkin ominaisuuden kohdalla. Jollekin toiselle älykkäälle voi kuitenkin olla ihan ok, että kumppani on "eri planeetalta".
Itseään poikkeuksellisen älykkäänä pitävät ovat ikävä kyllä usein itseriittoisia ja jollain muulla elämänalueella toivottomia tapauksia. Ei hyvä parisuhdemarkkinoilla.
Mun mies on vähemmän älykäs kuin minä, mutta hänellä on sellaisia ominaisuuksia joista pidän todella paljon, ja joita ei minulla ole, eikä muilta häntä älykkäämmiltä miehiltä ole löytynyt.
Mutta koska olen älykäs, niin ymmärrän että miehelläni on siis sellaista älykkyyttä jota ei minulla ole ;)
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ei aina ole kovin viisas silti eli sitä älykkyyttä ei välttämättä osata käytännön toimiin parinmuodostuksessa soveltaa. Täältä keskinkertaisten osastolta kommentoin
Puolisollani on mitattu ÄO 180. En tiedä, mitä kommentillasi ajat takaa, mutta eivät kaikki mensalaiset ole autistisia ja sosiaalisesti estyneitä. Puolisoni ei toki ole superekstrovertti, vaan ihan ns: normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ei aina ole kovin viisas silti eli sitä älykkyyttä ei välttämättä osata käytännön toimiin parinmuodostuksessa soveltaa. Täältä keskinkertaisten osastolta kommentoin
Puolisollani on mitattu ÄO 180. En tiedä, mitä kommentillasi ajat takaa, mutta eivät kaikki mensalaiset ole autistisia ja sosiaalisesti estyneitä. Puolisoni ei toki ole superekstrovertti, vaan ihan ns: normaali.
Missä tuo on mitattu ja miten?
Milloin?
Sellaisen teeskentelevän ja liikaa itseään esille tuovan kyllä jokainen huomaa.
Valitettavasti sellainen piirre ei anna realistista kuvaa ihmisestä.
Hän joka on todella luonnonlahjakkuus erottuu siinä, että hän ei pidä itseään yhtään parempana kuin muitakaan ja ei tuo sillä tavalla pyytävän korostuneesti itseään esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin?
Tulin kysymään samaa. Itse olen ihan tavis, mutta eräällä sukulaisellani on Mensan testitulos (tai oikeastaan kaksi) 80-luvulta. Todistuksessa kerrotaan ÄO:n lisäksi myös, että hän on "älykkäämpi kuin XX,X %", ja tämä on laskettavissa myös kahden desimaalin tarkkuudella.
Olisi kiva kuulla, mitä tuon ÄO 180:n paperissa lukee.
Toikin on tosi vaan avaruudellista ja matemaattista älykkyyttä. Ihminen voi olla vaikka kuinka kirjaviisas mutta idiootti muiden ihmisten seurassa tai ei osaa ollenkaan tulkita muiden tunteita
Ei voi olla kovin fiksu, jos kyselee asioita vauva palstalla, ja olettaa saavansa jotain järkevää vastaukseksi. Tai sitten tosiaan ei ole täällä käynyt kuin 1 kerran, kirjoittamassa tuon kysymyksen :D täällä se tyhmyys tiivistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pikemmin se tunne, että älykästä naista eivät keskivertomiehet halua, koska tuntevat itsensä huonoksi tai epävarmaksi. Kukapa sellaista elämää haluaisi.
Minun mies oli epävarma, kun alettiin tapailemaan jne. Olen lukeneempi kuin hän näin ammatin puolesta ja puhun eri sanoilla asioista. Mieheni ei ole tyhmä vaan ei ollut tottunut siihen kieleen ja piti minua yliälykkäänä itselleen. Hän tiesi kuitenkin mitä tarkoitan, mutta ei käyttänyt samoja sanoja. Enkä kerskaile nyt sivistyssanoilla ollenkaan. Minä olen kasvanut perheeessä missä ei putkimiehiä katsota. Minun mies on LVIS asentaja. Enkä ole itse koskaan ajatellut ammatistaan mitään pahaa enkä häpeillyt. Se kaikki kulki perheessäni mikä on sairasta. Olen ollut mieheni kanssa 10v yhdessä ja opin häneltä enemmän kuin hän minulta. Minä pidän miestäni älykkäämpänä kun minä olen. Hänelllä oli aluksi vaikeaa olla kanssani, kun on vain se LVIS asentaja ja minä tohtori. Meidän taloon ei tarvitse ikinä tilasta lämpö,vesi, ilma, sähköasentajaa.
Ammattitaitoisen LVIS-asentajan kolmiulotteinen hahmotuskyky ilmanvirtauksista kulloisissakin vaihtelevissa ympäristöissä, yhdistettynä kykyyn laskea päässälaskuna tarvittavan ratkaisun toteutuksen materiaalikustannukset, on mielestäni yhdenlainen osoitus älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin?
Tulin kysymään samaa. Itse olen ihan tavis, mutta eräällä sukulaisellani on Mensan testitulos (tai oikeastaan kaksi) 80-luvulta. Todistuksessa kerrotaan ÄO:n lisäksi myös, että hän on "älykkäämpi kuin XX,X %", ja tämä on laskettavissa myös kahden desimaalin tarkkuudella.
Ai nyt jo kyseenalaistatte älykkyyden. No, ihan on Mensan omissa tiloissa, aikarajoitetusti tehty testi. Todistus löytyy prosentteineen, allekirjoituksineen ym. Ja Mensan jäsenyyskorttikin on.
Melkein mensa kirjoitti:
Hemmetin rasittavaa kun puuttuu älyllinen yhteys. Puoliso 40v nainen on todellakin aikamoinen idiootti, ei jeesus sentään mitä tekoja ja puheita.
Tyhmät ihmiset on vielä todella lapsellisia.
Arvaatko mistä löytyy syy siihen että sinulla on tuollainen puoliso?
Vierailija kirjoitti:
Toikin on tosi vaan avaruudellista ja matemaattista älykkyyttä. Ihminen voi olla vaikka kuinka kirjaviisas mutta idiootti muiden ihmisten seurassa tai ei osaa ollenkaan tulkita muiden tunteita
Olet epälooginen. Luepa nyt kommenttisi huolella läpi ja mieti, missä olet epälooginen.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoisen LVIS-asentajan kolmiulotteinen hahmotuskyky ilmanvirtauksista kulloisissakin vaihtelevissa ympäristöissä, yhdistettynä kykyyn laskea päässälaskuna tarvittavan ratkaisun toteutuksen materiaalikustannukset, on mielestäni yhdenlainen osoitus älykkyydestä.
Kirjoitin pitkästä matematiikasta L:n ja olen DI, mutta avaruudellinen hahmotuskykyni on aivan surkea. Olen varmaankin juuri se insinööri, josta ne vitsit on väännetty :D
Mensan testissä käyty, 128 oli muistaakseni tulos. Testi mittaa lähinnä palikkatestissä vaadittavaa loogista päättelykykyä, eli aika kapeaa sektoria. Älykkyyttä on niin monenlaista, esimerkiksi ystäväni on valtavan lahjakas piirtämään ja maalamaan, en ikinä kykenisi samalla tavalla hahmottamaan tai kuvaamaan asioita paperille. Pääasia lienee, että löytää oman paikkansa oli sitten luovaa älykkyyttä, mainittua loogisen päättelyn kykyä tai vaikka tunneälyä. Kaikista on suuresti hyötyä kunhan löytää oikean tavan käyttää lahjakkuuttaan. Älykkyyttähän on se, mitä sen päätetään olevan ja se taas vaihtelee lähteestä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin?
Ai nyt jo kyseenalaistatte älykkyyden. No, ihan on Mensan omissa tiloissa, aikarajoitetusti tehty testi. Todistus löytyy prosentteineen, allekirjoituksineen ym. Ja Mensan jäsenyyskorttikin on.
Ehei, en missään tapauksessa kyseenalaista. Noita 180-tyyppisiä ilmauksia vain on niin monta lajia, ja tuo prosenttiluku on se ainoa, joka pysyy paikoillaan. Kerro se prosentti, niin tiedämme, missä mennään. Mensan sivuilla muistaakseni selitetään maallikollekin ymmärrettävästi se, että "180" ei kerro kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin?
Jos tuo testi on tehty 80-luvulla, niin prosenttitiedon pitäisi olla ("parempi kuin 99,96 prosentilla väestöstä"). Tuolloin käytettiin keskihajontaa 24. Nykyisen testin keskihajonta on 15, jolloin tuohon prosenttilukuun pääsee tuloksella 150.
Laita älysi ja mittaustuloksesi narikkaan. Tutustu ennakkoluulottomasti erilaisiin ihmisiin, yllättäviinkin. Ehkä kohtaat kiehtovan ihmisen, jonka kanssa viihdyt ja olet kuin kotonasi. Ehkä kohtaaminen avaa sinulle aivan uusia mantereita. Ehkä elämäsi saa uusia sävyjä ja ulottuvuuksia. Ehkä sinulla ei ole sen jälkeen tarvetta pohtia osumaksi Gaussin käyrällä. Toki peilikuvansakin kanssa voi elää.