Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa

Vierailija
08.08.2020 |

En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?

Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?

Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.

Kommentit (1624)

Vierailija
921/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sainpa aloituksesta ainakin hyvät naurut. äo:ni on  154 ja älykkyys on kyllä harvoin rajannut ystävyyssuhteitani. 

Vierailija
922/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin rasittavaa kun puuttuu älyllinen yhteys. Puoliso 40v nainen on todellakin aikamoinen idiootti, ei jeesus sentään mitä tekoja ja puheita.

Tyhmät ihmiset on vielä todella lapsellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolison/seurustelukumppanin valinnassa älykkyys on tärkeä kriteeri, niin ei tuota tarvitse kovin pitkään miettiä, mistä niitä kannattaisi etsiä.

Jos kokee mensatason riittäväksi, niin testien kautta mukaan toimintaan. Erilaisia aktiviteetteja on ympäri Suomea ja monia sukupuolia on edustettuina. Vaikka tasovaatimus ei edellytäkään mitään yli-inhimillistä neroutta (parempi tulos kuin 98% väestöstä), niin väittäisin, että valtaosa jäsenistä täyttää ns. "ei-tyhmän" tunnusmerkistön. Omalla mututuntumalla sanoisin, että valtaosa suomalaisista yliopisto-opiskelijoista ylittää kyseisen riman (no, ehkä ei kuitenkaan humanistit :)

Suhteutettuna maan väkilukuun on Suomen Mensa jäsenmäärältään yksi maailman suurimmista, joten tarjonnassa määrä saattaa mennä välillä laadun edelle.

Vierailija
924/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sainpa aloituksesta ainakin hyvät naurut. äo:ni on  154 ja älykkyys on kyllä harvoin rajannut ystävyyssuhteitani. 

Ja vielä tuohon mukaan keskihajonta, kiitos. Ilman sitä tuo lukuarvo on aika merkityksetön. Ystävien valinnassa voi olla aika haastavaa, ellei mahdotonta, pystyä varmuudella sanomaan, millaisia rajaavia tekijöitä sitä kukakin on käyttänyt, tietoisesti tai tiedostamattaan.

Vierailija
925/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein mensa kirjoitti:

Hemmetin rasittavaa kun puuttuu älyllinen yhteys. Puoliso 40v nainen on todellakin aikamoinen idiootti, ei jeesus sentään mitä tekoja ja puheita.

Tyhmät ihmiset on vielä todella lapsellisia.

No et ole kyllä fiksu jos valitsit niin epäsopivan puolison.

Vierailija
926/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Yliopistot ja suunnistuskisat/kuntorastit ovat täynnä älykkäitä ihmisiä.

Ja IT-firmat

Vierailija
927/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu, yleensä en näitä jaksa lukea. Mun älykkyysosamäärät oli eri osa-alueilla psykologin testeissä 160-180, ja verbaalinen älykkyys psykologin heiton mukaan luultavasti noin 200, mutta siihen ei asteikkoa ole olemassa. Tein testin psykiatrisella, jonne olin joutunut nuorena lähinnä suuren kärsimyksen takia: ihmiset ovat niin saatanan tyhmiä, ja moni älykäs on silti minuun verrattuna kehitysvammainen. Mensaan olisin päässyt, mutta en halunnut liittyä. Tunnen läheisesti useamman mensalaisen, koska jotenkin vedämme joukossa toisiamme puoleemme. Toki ystävinäni on paljon noin 30 vuotta itseäni vanhempia. Heidän kanssaan voi keskustella kirjallisuudesta ja muusta ihan eri tavalla.

Ylimielisyys on erittäin paha asia. Alkoholi helpotti nuorempana joskus hetkellisesti, kun pystyin sietämään teekkareita ja muita muka älykkäitä örveltäjiä edes vähän paremmin - ja sekstailu sujui, kun ei välittänyt niin paljon. Tällaisen siedätyshoidon jälkeen olin oppinut paljon, ja pystyin löytämään mielellään parisuhteet.

En ole ateisti, kuten hyvin monet erittäin älykkäät ihmiset. Se aiheutti aikaisemmin paljon yksinäisyyttä, koska kukaan tapaamani ei ollut intuitiivisesti älykäs ja sielullinen tai edes filosofinen. Onneksi löysin todellisen sielunkumppanini 30-vuotiaana. Hän osaa laittaa ruokaa, käy kaupassa, hoitaa lasta, siivoaa, lukee, keskustelee, johtaa töissä, on akateeminen ja ennen kaikkea on hyvin intuitiivinen. Uskoo samoin kuin minä: ei minkään uskonnon mukaan vaan itse tuntemalla ja päättelemällä, että me kaikki kuulumme yhteen jossakin suuremmassa toistaiseksi tutkimattomassa voimassa.

Joskus yllätyn tai petyn, kun hän ei pysty ratkaisemaan monia miehisiä ongelmia yhtä hyvin tai ollenkaan kuin minä :D Hän taitaa itse kärsiä siitä. Toisaalta hän on kätevän pragmaattinen, kun omat ajatukseni huitelevat pilvissä. Joskus hän on ihmetellyt, miten minä aina ajattelen jotain ja vieläpä niin komplekseja asioita päässäni. Minua taas hämmästyttää, miten joku voi vaan olla ajattelematta. Toisaalta joskus itsekin teen väsyneenä aivan typeriä päätelmiä tai ratkaisuja!

Täytyy sallia erilaisuus ja erilaiset lahjakkuudet toisessa! Täytyy olla jokin maaginen yhteinen arvopohja. Niin se oikea löytyy meille kakssatasillekin.

Vierailija
928/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäitäkin on erilaisia. Ei kaikki koe tarvetta jotenkin kieriskellä siinä omassa älykkyydessä. Joillekin se on vaan piirre muiden joukossa, tietyt asiat on itselle vähän (tai paljon) helpompia kuin muille ja sillä selvä. Todellinen elämä ja se mikä on tärkeää on sitten jotain ihan muuta. Monilla älykkäillä on ihan tavalliset kiinnostuksen kohteet, harrastukset ja kaverit. Ne juo kaljaa, syö makkaraa ja katsoo Netflixiä. Osan mielestä se joidenkin "älykkäiden" itsensä mainostaminen ja muiden ylenkatsominen on lähinnä tekoälyllistä p*skaa.

Eikä se tarkoita välttämättä sitä ettei sitä älykkyttä käytä. Joillekin vaikkapa haastava työ tarjoaa riittävästi älyllisiä haasteita ja vapaa-ajalla on ihan oikei tehdä jotain ihan muuta. Vaikka olisi erityisen lahjakas muusikko, ei se tarkoita sitä että joka sekunti pitäisi olla kitara kourassa eikä voisi puhua mistään muusta kuin kitaroista. Joillekin äly on vähän sama. Yksi lahjakkuus muiden joukossa, jonka ei tarvitse määrittää ihmistä millään muulla tavalla. Ja tällaisen älykkään on helppo löytää parisuhde.

Sitten on niitä, joiden koko elämä pyörii sen älykkyyden ja "älykkyyden" ympärillä niin että siitä tulee eräänlainen vankila josta ei enää päästä pois. Kukaan ei ymmärrä, kukaan ei kelpaa, kaikki on vaan niin tyhmiä. Älykkyyttä on monenlaista, ja minusta tuo ajatusmaailma kertoo siitä, että kyseisellä ihmisellä sen älykkyyden mukana ja vastapainona on tullut tietynlaista typeryyttä ja kyvyttömyyttä. Se on heikkous ihan siinä missä tyhmyyskin. Siinä mielessä tuntuu absurdilta, miten paljon nämä ihmiset halveksivat muiden heikkouksia. Ehkä on liian kipeä ajatus siirtää se kriittinen katse omaan peiliin.

Vierailija
929/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oxford69 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan edes yrittänyt pariutua vain yhtä älykkäiden miesten kanssa. Olisin kuitenkin halunnut kumppanin, jonka kanssa keskustella älykkäästi monipuolisesti eri aiheista, tai jonka kanssa katsoa elokuvia tai sarjoja, jotka menevät nykyiseltäni ohi. Älykkäitä miehiä kyllä olisi ollut tarjolla, mutta useimmat heistä ovat olleet muuten sitten erittäin kuivia luonteeltaan tai luonteemme eivät ole muuten kohdanneet. Olen myös huomannut, että osa menestyvistä miehistä haluaa nimenomaan ns. trophy wifen, joka boostaa hänen egoaa. Eli vaikka nainen olisi näyttävän näköinen, liian hyvä työpaikka sekä korkea älykkyys vievät kiinnostavuuden. Ja etenkin se, jos nainen tienaa enemmän. Nämä miehet ovat kuitenkin onneksi harvassa.

Olen itse akateemisesti koulutettu, mutta miehen koulutuksella ei ole väliä. En siis pidä koulutusta merkkinä älykkyydestä. Nykyinen mieheni on perusduunari, eikä muutenkaan loista yleistiedollaan tai äo:llaan. Mutta koen, ettei mitään täydellistä kumppania kannata edes yrittää löytää. Itselleni merkitsee enemmän esimerkiksi miehen suuri sydän, luotettavuus, hauskuus, rentous, puolison kunnioittaminen, taito pärjätä itsekseen (ei tarvitse äitiä tai puolisoa siivoamaan ja hoitamaan asioita) sekä terveet elämäntavat. Nämä ja monta muuta hyvää puolta löysin miehestäni, joten jostain oli joustettava.

Onni voi siis löytyä myös vähemmän älykkään miehen kanssa, suosittelen katsomaan ympärille avoimin mielin. Nykyistä, kuten ei exiäkään, ei ole haitannut vaikka olisin älykkäämpi. Lähinnä miehet ovat olleet siitä vain haltioissaan, kun ei ole mikään tyhjäpää bimbo.

Et ole oikeasti älykäs. Yksikään "tv-sarja tai elokuva" ei ole suunnattu älykkäille.

Itse en katsele mitään "sarjoja", pelkkää roskaa tai naiivia popularisointia yksinkertaisille massoille.

Ja kouluttamaton älykäs(?) mies ei ole kehittänyt kapasiteettiaan, miksiköhän? Käytännön asioissa fiksuja amismiehiä toki löytyy paljonkin, mutta ei heillä ole rahkeita ja sisäsyntyistä tapaa ajatella kuten luonnostaan pohtivalla, analyyttisellä ihmisellä.

Amiksesta saa ihan kivaa seuraa, kuten älyköt bimbonaisistaan. Mutta ei heistä tasaveroisiksi kumppaneiksi ole.

entäs kaljan juonti ja nussiminen?

Olen erittäin älykäs, mutta tykkään juoda kaljaa ja nussia.

En tykkää viinistä ja rakastelusta

Tykkäätkö katsoa lätkää????

jos tykkäät..niin tiedoksi vaan

kukaan erityisen älykäs ei lätkää katso!

yksi kanukki huippufyysikko tehnyt kirjankin lätkästä, oletko mukana damiano davit -ihasteluketjussa? Jos olet, et ole älykäs, niin tyhmää jengiö täynnä

Vierailija
930/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ edit: jengiä

Vierailija
931/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Breaking news:

Aidosti yksikään älyn rippeitä omaava ei tällä palstalla aikaansa vietä. Saati avaudu tämän älyn tuomista suurista haasteista elämässä.

:D

Vierailija
932/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä sellaset leuhkat setit

Vierailija
933/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet rakastunut omaan älykkyyteesi. Ehkä se riittää sinulle, vai tahdotko rakastua myös kumppaniisi?

Mielestäni viisaus on tavoiteltavampaa kuin joku kapea-alainen palikkatesti-älykkyys. Viisaus korreloi myös (parisuhde)onnellisuuden kanssa.

Vierailija
934/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakssatanen kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu, yleensä en näitä jaksa lukea. Mun älykkyysosamäärät oli eri osa-alueilla psykologin testeissä 160-180, ja verbaalinen älykkyys psykologin heiton mukaan luultavasti noin 200, mutta siihen ei asteikkoa ole olemassa. Tein testin psykiatrisella, jonne olin joutunut nuorena lähinnä suuren kärsimyksen takia: ihmiset ovat niin saatanan tyhmiä, ja moni älykäs on silti minuun verrattuna kehitysvammainen. Mensaan olisin päässyt, mutta en halunnut liittyä. Tunnen läheisesti useamman mensalaisen, koska jotenkin vedämme joukossa toisiamme puoleemme. Toki ystävinäni on paljon noin 30 vuotta itseäni vanhempia. Heidän kanssaan voi keskustella kirjallisuudesta ja muusta ihan eri tavalla.

Ylimielisyys on erittäin paha asia. Alkoholi helpotti nuorempana joskus hetkellisesti, kun pystyin sietämään teekkareita ja muita muka älykkäitä örveltäjiä edes vähän paremmin - ja sekstailu sujui, kun ei välittänyt niin paljon. Tällaisen siedätyshoidon jälkeen olin oppinut paljon, ja pystyin löytämään mielellään parisuhteet.

En ole ateisti, kuten hyvin monet erittäin älykkäät ihmiset. Se aiheutti aikaisemmin paljon yksinäisyyttä, koska kukaan tapaamani ei ollut intuitiivisesti älykäs ja sielullinen tai edes filosofinen. Onneksi löysin todellisen sielunkumppanini 30-vuotiaana. Hän osaa laittaa ruokaa, käy kaupassa, hoitaa lasta, siivoaa, lukee, keskustelee, johtaa töissä, on akateeminen ja ennen kaikkea on hyvin intuitiivinen. Uskoo samoin kuin minä: ei minkään uskonnon mukaan vaan itse tuntemalla ja päättelemällä, että me kaikki kuulumme yhteen jossakin suuremmassa toistaiseksi tutkimattomassa voimassa.

Joskus yllätyn tai petyn, kun hän ei pysty ratkaisemaan monia miehisiä ongelmia yhtä hyvin tai ollenkaan kuin minä :D Hän taitaa itse kärsiä siitä. Toisaalta hän on kätevän pragmaattinen, kun omat ajatukseni huitelevat pilvissä. Joskus hän on ihmetellyt, miten minä aina ajattelen jotain ja vieläpä niin komplekseja asioita päässäni. Minua taas hämmästyttää, miten joku voi vaan olla ajattelematta. Toisaalta joskus itsekin teen väsyneenä aivan typeriä päätelmiä tai ratkaisuja!

Täytyy sallia erilaisuus ja erilaiset lahjakkuudet toisessa! Täytyy olla jokin maaginen yhteinen arvopohja. Niin se oikea löytyy meille kakssatasillekin.

"Mensaan olisin päässyt, mutta en halunnut liittyä."

Minä vuonna kävit testissä? Aika usein tuollainen kommentti kertoo vain pihlajanmarjojen happamuudesta...

Vierailija
935/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että olet rakastunut omaan älykkyyteesi. Ehkä se riittää sinulle, vai tahdotko rakastua myös kumppaniisi?

Mielestäni viisaus on tavoiteltavampaa kuin joku kapea-alainen palikkatesti-älykkyys. Viisaus korreloi myös (parisuhde)onnellisuuden kanssa.

Eikö olekin kiehtovaa, että älykkyys on yksi niitä harvoja asioita, joita jokaisella on mielestään riittävästi :)

Vierailija
936/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oxford69 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan edes yrittänyt pariutua vain yhtä älykkäiden miesten kanssa. Olisin kuitenkin halunnut kumppanin, jonka kanssa keskustella älykkäästi monipuolisesti eri aiheista, tai jonka kanssa katsoa elokuvia tai sarjoja, jotka menevät nykyiseltäni ohi. Älykkäitä miehiä kyllä olisi ollut tarjolla, mutta useimmat heistä ovat olleet muuten sitten erittäin kuivia luonteeltaan tai luonteemme eivät ole muuten kohdanneet. Olen myös huomannut, että osa menestyvistä miehistä haluaa nimenomaan ns. trophy wifen, joka boostaa hänen egoaa. Eli vaikka nainen olisi näyttävän näköinen, liian hyvä työpaikka sekä korkea älykkyys vievät kiinnostavuuden. Ja etenkin se, jos nainen tienaa enemmän. Nämä miehet ovat kuitenkin onneksi harvassa.

Olen itse akateemisesti koulutettu, mutta miehen koulutuksella ei ole väliä. En siis pidä koulutusta merkkinä älykkyydestä. Nykyinen mieheni on perusduunari, eikä muutenkaan loista yleistiedollaan tai äo:llaan. Mutta koen, ettei mitään täydellistä kumppania kannata edes yrittää löytää. Itselleni merkitsee enemmän esimerkiksi miehen suuri sydän, luotettavuus, hauskuus, rentous, puolison kunnioittaminen, taito pärjätä itsekseen (ei tarvitse äitiä tai puolisoa siivoamaan ja hoitamaan asioita) sekä terveet elämäntavat. Nämä ja monta muuta hyvää puolta löysin miehestäni, joten jostain oli joustettava.

Onni voi siis löytyä myös vähemmän älykkään miehen kanssa, suosittelen katsomaan ympärille avoimin mielin. Nykyistä, kuten ei exiäkään, ei ole haitannut vaikka olisin älykkäämpi. Lähinnä miehet ovat olleet siitä vain haltioissaan, kun ei ole mikään tyhjäpää bimbo.

Et ole oikeasti älykäs. Yksikään "tv-sarja tai elokuva" ei ole suunnattu älykkäille.

Itse en katsele mitään "sarjoja", pelkkää roskaa tai naiivia popularisointia yksinkertaisille massoille.

Ja kouluttamaton älykäs(?) mies ei ole kehittänyt kapasiteettiaan, miksiköhän? Käytännön asioissa fiksuja amismiehiä toki löytyy paljonkin, mutta ei heillä ole rahkeita ja sisäsyntyistä tapaa ajatella kuten luonnostaan pohtivalla, analyyttisellä ihmisellä.

Amiksesta saa ihan kivaa seuraa, kuten älyköt bimbonaisistaan. Mutta ei heistä tasaveroisiksi kumppaneiksi ole.

entäs kaljan juonti ja nussiminen?

Olen erittäin älykäs, mutta tykkään juoda kaljaa ja nussia.

En tykkää viinistä ja rakastelusta

Tykkäätkö katsoa lätkää????

jos tykkäät..niin tiedoksi vaan

kukaan erityisen älykäs ei lätkää katso!

Aika rajoittuneelta kuulostaa älykkäiden elämä tämän ketjun perusteella. Älykkäät ei voi katsoa telkkaria, älykkäät ei voi seurata lätkää eikä älykkäät voi käydä vauvapalstalla. Onko laulu, tanssi, alkoholi ja esiaviollinen seksikin kiellettyjä? Älykkyys alkaa kovasti kuulostamaan konservatiivisella uskonlahkolta.

Vierailija
937/1624 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se Ap:n älykkyys ilmenee? Mitkä ovat mielenkiinnon kohteet ja harrastukset? Oletko kivaa ja mutkatonta seuraa, vai jankutatko jostain desimaaleista?

Vierailija
938/1624 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se Ap:n älykkyys ilmenee? Mitkä ovat mielenkiinnon kohteet ja harrastukset? Oletko kivaa ja mutkatonta seuraa, vai jankutatko jostain desimaaleista?

Todennäköisesti "nollaa" oman älykkyytensä tuomalla sitä esille vähän väliä, esim. jollakin vauvapalstalla..

Muistuttelee kumppaniehdokkaille omasta älykkyydestään, eikä sen jälkeen ole mikään ihme, ettei kiinnosta tai löydy vertaista paria. Näitä tyyppejä on tullut paljon vastaan - yleensä naisia. Ovat mauttomia ihmisiä ja ainut anti on oma äly, joka on mensan palikkatestillä tarkistettu.

Vierailija
939/1624 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan tehnyt mitään älykkyystestejä, ei vaan ole kiinnostanut semmoinen. Mutta sen olen huomannut, että suht usein tulee tilanteita, ettei keskustelukumppani ymmärrä järjenjuoksuani ja joudun ns vääntämään rautalangasta. En kyllä usko olevani mikään huippuälykäs, mutta tavallaan ymmärrän kyllä ap:n ongelman.

Tosin pidän jollain äo-tuloksilla brassailua melko hölmöläisen puuhana ja vaikka älyä olisi, voivat sosiaaliset taidot olla pahastikin puutteelliset.

Vierailija
940/1624 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykkyysosamääräsi on luotettavasti testattu noinkin korkeaksi, ei sinulla pitäisi olla vaikeuksia löytää älykkäitä kumppaneita. Hakeudu varmuuden vuoksi johonkin toiseen testiin, ellet ole porvoosta.