Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa
En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?
Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?
Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.
Kommentit (1624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus meidät pelastakoon kirjoitti:
Älykäs ei usko maailmanrauhaan ja on epäluottavainen muita ihmisiä kohtaan.
Mielestäni älykkyys on pimeyttä ja ihmisvihaa.
Kultuurimme ovineen, lukkoineen ja armeijoineen on älykkyyden perintöä.
Myydään vakuutuksia, lasketaan prosentteja ja todennäköisyyksiä asioiden onnistumisille ja hyödyille.
Kaikki nämä kertovat vain miten älykkäät ovat saaneet meidät harhaan ja johtavat meitä pelolla taloudellisen hyödyn tavoittelun nimissä.
Tämä kaikki voitaisi kukistaa kristinuskolla, mutta älykkäät ovat päässeet turmelemaan senkin.
Kukin uskokoon siihen, mihin haluaa. Älykäs ihminen tietää uskontojen olevan oopiumia kansalle, väärin perustein. Älykkäät ihmiset ovat nostaneet ihmiskunnan tietouden sille tasolle, missä se nyt on. Aikoinaan kirkko rankaisi tieteilijöitä, jotka kumosivat uskonnon määritelmän maailmankaikkeudesta. Tiede ja oikea tieto oli myrkkyä papiston auktoriteetille. Uskonnot ovat kiduttaneet ihmisiä, jotka ovat osoittaneet papiston olevan oppeineen väärässä.
Kaipaatko sinä muinaisen inkvisition palauttamista? Ja jos, miksi?
T. ÄO 169
ÄO voi olla 169 mutta historiaa on tullut luettua kovin vähän. Muuten tietäisit, että valtioiden organisoitumiskehitys seurasi kirkon mallia ja oikeustyyppinä inquisitio on kaiken länsimaisen oikeuskäytännön taustalla.
Siis mielestäsi Rooman kirkon tukema valtiollinen kehitys oli/on tieteen ja tosiasioiden synonyymi? Et voisi olla enempää väärässä.
-Sivusta
Öööö........mistä säää sen voit tietää???
Vierailija kirjoitti:
"Fiksu osaa kuunnella ja keskustella, arvioida asioita eri näkökulmista. Hän on selviytynyt kaikesta eteen tulevasta. "
Osaa moni muukin, vaikka ei erityisen sivistynyt olisikaan. Minä olin koulussa tosi huono, mutta kuitenkin koen tälläiset asiat vahvuudeksi. Ovat enemmän ehkä persoonaan ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä? Tykkään kovasti kuunnella ja keskustella sekä pohtia asioita eri näkökulmista tai ainakin etsiä eri näkökulmia. Monien kanssa joudun rajoittamaan itseäni koska asiat ovat heille kyllä tai ei, ja meinaavat sitten hermostua.
Sivistyneisyys ja älykkyys ovat kaksi eri asiaa. Jos teet pankkilainaa tai neuvottelet vakuutuksen teosta, tarvitset siinä varmaan toisenlaista arviointi- ja keskustelutaitoa. Sosiaalisesti älykäs varmaan tietää mistä kenenkin kanssa puhutaan ilman ettei kenenkään tarvitse hermostua.
Tarkoitin fiksulla ihmistyyppiä, joka rakentavasti ja luovasti käyttää kognitioita arkipäiväisissä tilanteissa. Älykäs taas voi olla niin kapea-alaisesti että se ei hyödytä kaikkia elämänalueita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Mensan testin mukaan korkea ÄO ja pärjäänkin aina hyvin älykkyystesteissä ja loogisissa pulmissa. Älykäs tai sivistynyt en kuitenkaan ole, osaan vain ratkoa pulmia. Haluaisinkin tietää, mitä älyllä täällä oikein tarkoitetaan, kun tuo ÄO-testi ei ainakaan itselleni tarkoita yhtään mitään.
Minusta nykyinen tapa mitata älykkyyttä on ihan ok, mutta haluaisin nostaa rinnalle taidon tehdä rahaa, sillä se tuo mukanaan todellisen kilpailun, kaikkihan haluavat rikastua. Eli minä ainakin arvostan ihmisiä joilla tuo rahantekotaito on. Ja toisille se tuntuu onnistuvan pienemmällä työmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Yli 135 täällä, eikä ole tuttu ongelma, tunnen paljon tarpeeksi älykkäitä ihmisiä ja puolisonikin sellainen on. Parisuhteessa arvostan eniten lämpöä, kiltteyttä, huumorintajua, tietynlaista innostuvaa mieltä. Toisen huomioon ottamista. Sellaista me-henkeä.
Saattaisin toki olla liian tyhmä ap:n mielestä, koska vaikka mensan testissä hyvin pärjäsinkin, niin en usko että minua pidetään mitnekään älykkäänä. Elän vaatimatonta elämää, harrastan musisointia ja maalausta/piirtämistä ja koiran kanssa metsässä samoilua. Tykkään kyllä jutella monista asioista ja yleistietämykseni on aika hyvä, mutta yhtälailla olen huithapeli, joka ei osaa esimerkiksi kirjoittaa hyvin, saati jäsentää asioita suullisesti järkevästi. Täysin kunnianhimoton monin tavoin. En tiedä, mihin tarvitsisin huippuälykästä seuraa.
Haittaisiko jos puolisosi olisi hieman hidasälyinen?
Vierailija kirjoitti:
Lihaksikkain on aina älykkäin. Jos joku muuta väittää niin sopii tulla sanomaan lihaksikkaalle päin näköä, niin katsotaan. Olen kokenut tämän ihan käytännössä ja nykyään tiedän että lihaksikas on aina älykkäämpi.
Sinä taidat ihan oikeasti uskoa noin.
Rakkaat sivustakatsojat, tämä on se syy, minkä takia ei pidä vetää salilla mömmöjä.
Älykkäät on usein sosiaalisesti vammaisia, joten sikäli ymmärrän että vaikeuksia on seuran löytämisessä. Sitä omaa sosiaalista kädettömyyttä sitten selitellään itselleen sillä, että muut ei ole yhtä älykkäitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus meidät pelastakoon kirjoitti:
Älykäs ei usko maailmanrauhaan ja on epäluottavainen muita ihmisiä kohtaan.
Mielestäni älykkyys on pimeyttä ja ihmisvihaa.
Kultuurimme ovineen, lukkoineen ja armeijoineen on älykkyyden perintöä.
Myydään vakuutuksia, lasketaan prosentteja ja todennäköisyyksiä asioiden onnistumisille ja hyödyille.
Kaikki nämä kertovat vain miten älykkäät ovat saaneet meidät harhaan ja johtavat meitä pelolla taloudellisen hyödyn tavoittelun nimissä.
Tämä kaikki voitaisi kukistaa kristinuskolla, mutta älykkäät ovat päässeet turmelemaan senkin.
Kukin uskokoon siihen, mihin haluaa. Älykäs ihminen tietää uskontojen olevan oopiumia kansalle, väärin perustein. Älykkäät ihmiset ovat nostaneet ihmiskunnan tietouden sille tasolle, missä se nyt on. Aikoinaan kirkko rankaisi tieteilijöitä, jotka kumosivat uskonnon määritelmän maailmankaikkeudesta. Tiede ja oikea tieto oli myrkkyä papiston auktoriteetille. Uskonnot ovat kiduttaneet ihmisiä, jotka ovat osoittaneet papiston olevan oppeineen väärässä.
Kaipaatko sinä muinaisen inkvisition palauttamista? Ja jos, miksi?
T. ÄO 169
ÄO voi olla 169 mutta historiaa on tullut luettua kovin vähän. Muuten tietäisit, että valtioiden organisoitumiskehitys seurasi kirkon mallia ja oikeustyyppinä inquisitio on kaiken länsimaisen oikeuskäytännön taustalla.
Siis mielestäsi Rooman kirkon tukema valtiollinen kehitys oli/on tieteen ja tosiasioiden synonyymi? Et voisi olla enempää väärässä.
-Sivusta
Jatkan vielä, koska tässä ketjussa himmeämmät valot pitävät näköjään älykkäitä syyllisinä kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, niin tosiasia on se, että ihmiskunnan älykkäimmät heimot/kansat alistettiin vähälukuisempina väkisin kirkon tukemien kehittymättömämpien kansojen vallan alle.
Älykkäillä tarkoitan käytännössä kaiken ihmiskunnan sivistyksen kehittäneitä kansoja ja niiden jälkeläiset eli sumer-arjalaisia, joita olivat myös varsinaiset, kalmistokulttuuria edustaneet protogermaanit suomenheimot R1a.
Himmeiden olisi syytä muistaa ja ymmärtää, että suomenheimot eivät koskaan missään halunneet valtioitua kehittymättömämpien rotujen tai kansojen kanssa pseudokansaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vain jaksaa tavata paljon ihmisiä.
En ole ollut parisuhteessa kuin kahdesti, mutta kumpikin mies osoittautui jälkikäteen keskivertoa älykkäämmäksi. Molempien kohdalla muistan nimenomaan keskustelujen vaivattomuuden. Minun ei tarvinnut hidastaa tai latistaa itseäni, mutta silti ajatuksenjuoksuni ymmärrettiin.
Ymmärrän täysin, miksi kaipaat sopivalla tavalla samankaltaista kumppania. Tästä ei ole kuitenkaan sopivaa puhua ääneen ja naisena olen huomannut, että "liiallinen nokkeluuteni" herättää joissain miehissä jopa aggressiota. Se on rehellisesti sanottuna pelottavaa, joten oma älykkään kumppanin metsästykseni tapahtuu hyvin matalalla profiililla.
Tämä. Minäkin olen nainen, ja huomannut älyni herättävän monissa miehissä aggressioita. Valitettavasti ammattikin on sellainen että jo nimikkeestä ilmenee, että se on älyllisesti vaativa.
Uskon täysin siihen, että älykkyys on naiselle pariutumisessa ongelma toisella tavalla kuin miehelle. Kulttuurissamme on perinteisesti ollut ok että mies on "ylempänä" kuin kumppaninsa, mutta vastakkaiset esimerkit ovat harvinaisia. Harvan miehen ego kestää sitä että nainen on selvästi älykkäämpi, eikä älykkyys ole myös edelleenkään naisilla yhtä arvostettua kuin esim. hyvä ulkonäkö.
Tuurista kaikki on kuitenkin lopulta kiinni: oletko oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tuleeko vastaan se tilaisuus napata sopiva kumppani. Älykkään naisen kannattaa kuitenkin varautua siihen että tilaisuuden koittaminen on jonkin verran epätodennäköisempää kuin normaaliälykkäällä.
Oma äo 135 ja asiantuntija-ammatissa, jossa työskentelee keskimäärin älykkäitä ihmisiä. Muutenkin olen aina lukenut paljon, perehtynyt asioihin innokkaasti ja omaan hyvän yleissivistyksen sitä kautta. Kun olin nuori, toin todella aktiivisesti esille omaa älykkyyttä ja sivistystä osittain tiedostetusti ja osittain tiedostamattakin sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ja varmasti myös lokeroin ihmisiä päässäni. Karkotin miehet tällä toiminnalla aika tehokkaasti ja elinkin sinkkuna 27 vuotta kuvitellen, että miehet vain pitävät älyäni uhkana. Väärin. Miehet pitivät minua ylimielisenä, ikävänä tyyppinä ja olin sosiaalisesti kertakaikkisen lahjaton.
Vuosien saatossa onneksi ymmärsin ongelmani ja muutuin rennommaksi. Nykyään olen naimissa miehen kanssa, joka ei varmasti äo:n perusteella ole yhtä älykäs kuin minä, mutta meillä on silti älyttömän hyvä keskinäinen kemia. On kuitenkin pakko tunnustaa, että välillä toivoisin mieheni olevan esim. yhteiskunnallisesti valveutuneempi, ymmärtävän enemmän kulttuurista ja kykenevän vaikka johonkin mielenkiintoisiin filosofisiin keskusteluihin. Miehelläni on muutama todella älykäs kaveri, joiden kanssa tällaisia keskusteluja on kiva käydä, ja välillä heidän kanssaan tunnen jonkinlaisen yhteyden, jollaista en oman mieheni kanssa löydä. Luulen, että tuo on juuri sellainen "perinteinen" älykkyys, nopea asioiden yhdistely sekä verbaalinen lahjakkuus, mitä mieheni ei omaa. Koen silti, että parisuhteemme on hyvä, vaikkemme ehkä ole täysin älyllisesti "samalla tasolla". Mieheni lahjakkuus on mulla saroilla ja löydämme yhteyden toisissa asioissa kuin älykkyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Minun on aina ollut vaikeaa ymmärtää, miten itseään älykkäänä pitävät eivät vuosikymmenienkään aikana opi, kuinka toimitaan niiden kanssa, joita pitää vähemmän älykkäänä. Luulisi, että jos ihminen on oikeasti älykäs, hän ymmärtäisi ajan kanssa, kuinka vähemmän älykkäiden kanssa kommunikoidaan.
En siis pidä sellaista ihmistä kovin älykkäänä, joka valittaa muiden tyhmyyttä, sillä ei ihminen voi olla kokonaisvaltaisesti älykäs jos ei opi olemaan muiden kanssa. Toki voi olla lahjakas jollain osa-alueella, mutta se ei riitä siihen, että olisi älykäs ihminen. Rajallinen oppimiskykyhän sellaisella on.
Nimenomaan tuo toisen tasolle asettuminen ja kommunikoiminen vähemmän älykkään kanssa ei ole hyvä lähtökohta aidolle kumppanuudelle.
Ehkä halusit nyt vain tähän ketjun aiheeseen liittymättä tuoda esiin ihmetyksesi, miten mielestäsi älykkäinä itseään pitävät eivät osaa kommunikoida vähemmän älykkäiden kanssa. Ja halusit myös kiinnittää huomion siihen, miten mielestäsi älykkäät valittavat toisten olevan tyhmiä.
Tässä ketjussa oli kuitenkin kyse tasaväkisen parisuhteen löytämisen todennäköisyydestä.
Pitääköhän se paikkansa että korkea älykkyys ja hulluus ovat lähellä toisiaan ? Seitin ohut lanka erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät on usein sosiaalisesti vammaisia, joten sikäli ymmärrän että vaikeuksia on seuran löytämisessä. Sitä omaa sosiaalista kädettömyyttä sitten selitellään itselleen sillä, että muut ei ole yhtä älykkäitä :D
Niin varmasti. Sinä viihdyt ilmeisesti hyvin apinoiden kanssa, muutoin olisit sosiaalisesti vammainen. Jaettu banaani sosiaalisuutta. 🤗
"On kuitenkin pakko tunnustaa, että välillä toivoisin mieheni olevan esim. yhteiskunnallisesti valveutuneempi, ymmärtävän enemmän kulttuurista ja kykenevän vaikka johonkin mielenkiintoisiin filosofisiin keskusteluihin"
Ongelma ei välttämättä ole älykkyydessä vaan siinä että nuo asiat eivät kiinnosta. Moni tavallinenkin ihminen osaa hyvin keskustella asioista jotka kiinnostavat vaikka ei olekaan erityisen älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, koska tässä ketjussa himmeämmät valot pitävät näköjään älykkäitä syyllisinä kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, niin tosiasia on se, että ihmiskunnan älykkäimmät heimot/kansat alistettiin vähälukuisempina väkisin kirkon tukemien kehittymättömämpien kansojen vallan alle.
Älykkäillä tarkoitan käytännössä kaiken ihmiskunnan sivistyksen kehittäneitä kansoja ja niiden jälkeläiset eli sumer-arjalaisia, joita olivat myös varsinaiset, kalmistokulttuuria edustaneet protogermaanit suomenheimot R1a.
Himmeiden olisi syytä muistaa ja ymmärtää, että suomenheimot eivät koskaan missään halunneet valtioitua kehittymättömämpien rotujen tai kansojen kanssa pseudokansaksi.
Oikeasti älykkäät ihmiset tutustuvat siihen, mitä asioista ihan oikeasti tietävät sanovat ennen kuin hurahtavat pseudetieteilijöiden nationalistihoureisiin.
Vierailija kirjoitti:
Teillä älykkäillä naisilla on varmasti kevyt työ ja olette nuoria sekä terveitä? Teen itse raskasta vuorotyötä, ja lyhyet vapaat kuluvat palautumiseen. Lisäksi myös terveyden kanssa on ongelmia. En jaksaisi käydä älykkäitä keskusteluja koska voimavaroja ei ole, kaipaan parisuhteelta ensisijaisesti ihan muita asioita.
Älykäs kumppani tarvitaan juuri tuossa tilanteessa kun elämä on rankkaa. Silloin ei kaivata rinnalle henkilöä, joka tekee huonoja valintoja ja asiat tehdään vaikeimman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pitääköhän se paikkansa että korkea älykkyys ja hulluus ovat lähellä toisiaan ? Seitin ohut lanka erottaa.
Normaaliälyisten näkökulmasta on juuri näin, erittäin korkean älykkyyden omaavat saattavat vaikuttaa hulluilta.
Naisella rintavuus kompensoi heikompaa äo:ta. Jotkut asiat vaan menevät toisten edelle ;)
Antaako julkisen puolen neuropsykologit enää äo-lukemia testeistä? Onko joku käynyt viime vuosina?
Tässä ketjussa tulee esiin, miten toksista tuollainen älykkyydellä, varakkuudella, tms. ylvästely on. Ei sellainen ole millään lailla rakentavaa, eikä älykästä käytöstä.
Tuo muuten pitää paikkansa!