Kiva kaupunki hakusessa lomaselle Euroopassa?
Max yhden lennon päässä. Kaupunkeja on tullut jo muutamia katsastettua, mutta jos tulisi jokin vinkkki sellaisesta, missä ei olla ennen käyty.
Kommentit (27)
Munchen.
On erilainen kuin perinteiset Roomat ja Wienit. Ja se koululainen varmaankin tykkäisi Deutsches Museumista, siellä saa helposti kulumaan kokonaisen päivän. On ollut kautta aikain yksi suosikkimuseoistani, vaikken mikään koululainen itse enää ole. Kannattaa googlettaa.
Kööpenhamina ja Wien. Kaksi erilaista, mutta suosikkini.
Mitä haluatte lomaltanne - shoppailua, kulttuuria, historiaa, ruokaa, yöelämää...?
Minua viehättää Pariisi, Rooma ja Wien.
No vähän voisit avata missä olet ollut ja mitä lomalta haluatte?
Kivoja kaupunkeja on satoja
Geneve, Zurich, Marseilles ( mutten ole varma onko suoria lentoja), Barcelona, Riika,
Krakova on kaunis vanha kaupunki, ihania ruokapaikkoja, ja aika halpaa. Kahden tunnin lento.
Niitähän on vaikka kuinka! Olisi ollut helpompaa, jos olisit vähän listannut, missä olet jo käynyt. Itse olen viime vuosina ollut seuraavissa, joita voin suositella: Berliini, Wien, Pariisi, Praha, Riika, Barcelona. Nyt lähdetään parin viikon päästä Köpikseen, kiva oli kuulla, että on ollut jonkun suosikki.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 12:03"]
Niitähän on vaikka kuinka! Olisi ollut helpompaa, jos olisit vähän listannut, missä olet jo käynyt. Itse olen viime vuosina ollut seuraavissa, joita voin suositella: Berliini, Wien, Pariisi, Praha, Riika, Barcelona. Nyt lähdetään parin viikon päästä Köpikseen, kiva oli kuulla, että on ollut jonkun suosikki.
[/quote]
Niin ja Lontoo vielä!
Haluan jotakin nähtävää, vaikka jonkinlainen vanha kaupunki, se ei kuitenkaan ole pakollinen. jokin muukin "oma" nähtävä käy. Esim. Brysselissä oli atomium, muutama museo ( taidetta ja autoja). Nähtävä voisi kiinnostaa myös isoa koululaista. Yöelämä ei ole meidän juttu. ketjuliikkeitä emme myöskään tarvitse, voimme ostaa tarvitsemamme täältä kokoSuomestakin. Toki jos kauppoja on, voimme toki katsastaa niitäkin jossakin vaiheessa. Täällä jo mainituista Rooma on vielä käymättä. Haen jotakin " uutta" mikä ei välttämättä ekana tule mieleen, mutta siellä viihtyisi kuitenkin muutaman päivän.
T. Ap
Näissä ketjuissa olisi kyllä aina kivaa, kun vastaaja viitsisi laittaa miksi juuri ko. kaupunkia suosittelee, mitä siellä kannattaa käydä katsomassa ja mihin kenties majoittua. Silloin vastaukset antaisivat enemmän.
Kiitos viitseliäisyydestä:)
5 ja 6 oli kirjoittaneet sillävälin, noissa kaikissa en ole käynyt.
Jos hyvä ruoka ja viinit kiinnostavat, niin ehdottaisin Colmaria (Alsacen viinialue). Pieni kaupunki, ei siis kaikkia suuren cityn tarjoamia mahdollisuuksia, mutta idyllistä ja viehättävää. Sinne ei kyllä ole suoria lentoja, mutta lento esim Zurichiin ja sieltä auton vuokraus.
Gdansk-lyhyt lento, edullinen matkustaa ja halpa kohde, ihana vanha kaupunki!
Lontoo-aina yhtä ihana ja nähtävää riittää!
Zurich ja sieltä luzarniin päiväksi junalla retkelle. Todella kaunista. Luzernissa kaunis vanha silta, kaupunki ja jäätikkömuseoalue.
2, komppaan tuon Wienin osalta. Köpiksessä en ole koskaan käynyt, joten en pysty siitä sanomaan mitään. Wienissä olen käynyt parikin kertaa ja kolmas kerta väikkyy jo mielessä.
Oulu paljon tekemistä koululaisen kanssa mm. Tietomaa ja kylpylä, museossakin kiva Koiramäkiosasto.
Jatkan tuota viestiäni nro 15. Wienissä kannattaa käydä ainakin Schönbrunin linnassa ja sen aivan mielettömässä puistossa ja mainiossa eläintarhassa. Toiseksi tulee meleen Tonavan varrella kaupungin ulkopuolella jonkin matkan päässä oleva Melkin luostari. Uskomaton paikka!!! Lisäksi tietenkin Wienin vanhakaupunki ihanine kahviloineen. Stephansdomin ympäristössä kannattaa varoa taskuvarkaita!!! Sittenhän on tietenkin myös valtavan iso hautausmaa, jonne on haudattu monia klassisen musiikin suurnimiä ja on puistonakin jo näkemisen arvoinen. Nyt en äkkiseltään saa päähäni hautausmaan nimeä, mutta löytynee kaikista Wienin oppaista. Enkä kannattaa googlettaa esim. haulla Wien hautausmaat tms. Juu, ja sitten tuli mieleen nämä Wienin "viinitupa-alueet" turisteille on ehkä tutuin Grinzingin alue, mutta hotelleissa osataan neuvoa myös sellaisille alueille, jossa kanta-asukkaan käyvät ja varmaan myös ihan keskustan kupeestakin löytyy mukavia viinitupia, hotelleissa tiedetään nämäkin. Tässäpä vähän alkajaisiksi syitä, miksi kannattaa mennä Wieniin. Ja lopuksi vielä, kaupunki on kesällä uskomattoman kaunis ja isoissa puistossa alkavaa ruusujen kukinta olla varmaan piakkoin upeimmillaan.
Nizza. Lyhyt suora lento Helsingistä, mahdollisuus yhdistää ranta- ja kaupunkilomaa. Lyhyt matka piipahtaa Monacossa ja Italiassa. Ihanaa ruokaa ja mahtavia maisemia.
Tai Budapest. Split. Amsterdam. Tukholma. Lontoo. Gdansk. Hyviä vaihtoehtoja on ihan liikaa!
Vilna. Kotoisa pieni kaupunki, jonka vanhakaupunki kaunis. Edullinen, kävellen pääsee kaikkialle, kauniita kirkkoja, rakennuksia ja se kgb museo isommille.
Kööpenaminassa olin keväällä shoppailureissulla mutta sielläkin paljon nähtävää. Tivoli tietty ja linnat.
Kirjoitinkin jo tuossa Wienistä, mutta nyt tuli mieleen toinenkin itävaltalainen kaupunki, nimittäin Insbruck (kirjoitinkohan oikein?). En tiedä, onko sinne suoria lentoja, mutta luulisin, että johonkin lähelle pääsee, vaikka Saksan puolelle lentäen ja sitten junalla perille. Viehättävä vanha kaupunki ja alppien rinteiltä löytyy upea alppieläintarha. Luulisin sen kiinnostavan kouluikäistä. Kaupungissa on myös hieno Hapsburgien palatsi ja siihen liittyvä kirkko, taatusti kannattaa tutustua! Urheilusta kiinnostuneille kaupungissa on tietysti kuuluisa hyppyrimäki, tuttu mäkiviikolta ja kaksista olympialaisista. Vanhasta kaupungista löytyy sitten Olympiamuseo, jossa voi katsella videoita mm. suomalaisten suorituksista kisoissa. Saattoi taas tulla kirjoitusvirheitä, mutta se nyt ei liene suuri synti tällä kertaa.