Älkää Juma....lauta tuppautuko pyytämättä kylään
Ollaan miehen kanssa mökillä, ja tarkoitus oli viettää se ihan hiljaisuudessa leväten, kun kummankin lapsetkin on toisella vanhemmalla, ja loman viimeinen päivä. No eikähän Veljen sisko soittanut tunti sitten, että tulevat....siis t u l e v a t kylään 3 maissa, ja ottavat vanhempansa mukaan. Oikein ukkonsakkin vanhempansa tuo. Minä en ala tällä kuumalla hikipäässä vauhdilla leipomaan, vaikka odottavat tietenkin piirkkoja joka lähtöön. Saavat kahvit ja saa kelvata. Eivätkähän sitten tajua, ettei kutsuttu.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:03"]
Ollaan miehen kanssa mökillä, ja tarkoitus oli viettää se ihan hiljaisuudessa leväten, kun kummankin lapsetkin on toisella vanhemmalla, ja loman viimeinen päivä. No eikähän Veljen sisko soittanut tunti sitten, että tulevat....siis t u l e v a t kylään 3 maissa, ja ottavat vanhempansa mukaan. Oikein ukkonsakkin vanhempansa tuo. Minä en ala tällä kuumalla hikipäässä vauhdilla leipomaan, vaikka odottavat tietenkin piirkkoja joka lähtöön. Saavat kahvit ja saa kelvata. Eivätkähän sitten tajua, ettei kutsuttu.
[/quote]
En ymmärtänyt, Veljen sisko? Eikö voi yksinkertaisesti sanoa siskoni. Vai onko veljelläsi eri vanhemmat kuin sinulla. Ja jos ottavat vanhempansa mukaan, niin eikö ole kyse myös sinun vahemmistasi eikä vain sen veljen siskon vahemmista, jos teillä on samat vanhemmat.
Tämä nyt siis herätti mielenkiintoni, kun tekstisi oli sen verran monitulkintainen.
[/quote]
Ap. Vanhempani erosivat kun oltiin peniä, ja minä jäin äidille ja veli meni isälle. Veli sai kohta uuden siskon, kun isä avioitui. Jotenkin on aina ajateltu, että hän on veljeni sisko, vaikka eiväthän he verisukulaisia ole.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:21"]
Ymmärrän, jos soitetaan ja kysytään, voiko tulla mutta en ymmärrä, että ilmoitetaan, että tulaan tai sitten vain tupsahdetaan pihaan. Mielestäni erittäin itsekästä!
[/quote]
Tollaisille sanotaan että ette tule nyt, meille ei sovi. Ihan suora kielto.
Jos ovat niin tyhmiä ja törkeitä että änkeävät vaan suorasta kiellosta huolimatta, sitten vaan mökkiin sisälle ja ovi kiinni naaman edestä,
kun tällaiset törkimykset ajavat pihaan.
Eivätköhän opi.
Sinun tilanteessani olisin kieltänyt tulemasta. Jos loman viimeinen päivä niin etteköhän ole kohta itsekin mökiltä pois lähdössä? Olisin ehdottanut toista ajankohtaa ja jos ei sovi niin voi voi.
Juuri mökille etukäteen sopimatta tuppaantuvat ovat kaikkein ärsyttävimpiä. Kotona on aina taatusti jotakin tarjottavaa riittävästi ja jos ei ole niin kauppa lähellä. Meidän mökin "lähellä" (n. 15 km) on vain Sale ja sen tarjonta on mitä on. Joskus on hyllyt lähes tyhjät kun kesäaikaan mökkiläisiä runsaasti eikä myyjä ole osannut tilata tarpeeksi. Vieläkin on ihmisiä jotka tulevat yllättäen mökille tyhjiä käsiä heilutellen ja kehuvat miten kiva pistäytyä kun teillä on tällainen. No mieheni on erikoistunut keksimään kaikkea kivaa kesäpuuhaa näille saapujille. Jostain kumman syystä moni häipyy sitten melko nopeasti kun joutuisivatkin tekemään jotakin. ;) Eräs pariskunta sanoi suoraan ettei me tänne töihin tultu vaan nautiskelemaan ja poistui kiireesti paikalta. Menivät sitten toisen sukulaisen passattavaksi.
Saanko kysyä, mitä sanoit tälle siskolle, kun hän ilmoitti olevansa tulossa kylään?
Ap. Eniten tässä kiukuttaa, että tämä soittaja oli sopinut jo omin lupinensa 4 muunkin henkilön tulemisesta. Olen vain liian kiltti, ja en sit halunnut saattaa häntä noloon tilanteeseen. Mut tosiaankin poiskin täältä pitäis lähteä jo viimestään 7 maissa, hakea lapset, ja alkaa valmistautumaan työaamuun. Et juupijuu
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:39"]
Ap. Eniten tässä kiukuttaa, että tämä soittaja oli sopinut jo omin lupinensa 4 muunkin henkilön tulemisesta. Olen vain liian kiltti, ja en sit halunnut saattaa häntä noloon tilanteeseen. Mut tosiaankin poiskin täältä pitäis lähteä jo viimestään 7 maissa, hakea lapset, ja alkaa valmistautumaan työaamuun. Et juupijuu
[/quote]
Sinä se tässä nolo olet. Mikset sanonut, että he eivät voi nyt tulla?
Kutsun itseni kylään. Laitan tekstiviestin ensin ja siihen, että soitan vähän myöhemmin. Oletan, että siinä ajassa keksii miten kieltäytyä. Minulle voi kieltäytyä ihan suoraankin. Yleensä toivotetaan tervetulleeksi. Mukana sitten vien tarjottavat.
Syytätte ap:ta ettei kieltäytyny, mut onko oikeesti oikein vaan ILMOITTAA tulostaan? Mikä siinä on ylivoimaista kysyä että käykö? Eikö se ole ihan hyvien tapojen mukaista? Joskus ihmisille, jotka vain ilmoittaa tulostaan on hankalampaa sanoa ei, kun kysyjille.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:10"]
Veljen sisko?
[/quote]
Ap. Niin, eli mun veli, mut hänen siskopuolensa ei ole mulle sukua.
[/quote]
Siis sun velipuoli? Jos teillä on sama isä ja äiti, niin silloin tuo veljesi sisarpuoli on sinunkin sisarpuolesi.
On se hirveää, kun Suomessa on sosiaalinen kanssakäyntikin suuri ongelma. Ja tietenkään ei saada suuta oikeaan aikaan auki vaan jupistaan selän takana.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:26"]
[/quote]
En ymmärtänyt, Veljen sisko? Eikö voi yksinkertaisesti sanoa siskoni. Vai onko veljelläsi eri vanhemmat kuin sinulla. Ja jos ottavat vanhempansa mukaan, niin eikö ole kyse myös sinun vahemmistasi eikä vain sen veljen siskon vahemmista, jos teillä on samat vanhemmat.
Tämä nyt siis herätti mielenkiintoni, kun tekstisi oli sen verran monitulkintainen.
[/quote]
Ap. Vanhempani erosivat kun oltiin peniä, ja minä jäin äidille ja veli meni isälle. Veli sai kohta uuden siskon, kun isä avioitui. Jotenkin on aina ajateltu, että hän on veljeni sisko, vaikka eiväthän he verisukulaisia ole.
[/quote]
hän on myös sinun "täysi siskosi"
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
hän on myös sinun "täysi siskosi"
[/quote]
Minä ymmärsin, että tämä "sisko" oli isän uuden vaimon edellisestä suhteesta, jos ap:n veli ja tämä sisko eivät kerran ole verisukulaisia.
[/quote]
Minä ymmärsin, että tämä "sisko" oli isän uuden vaimon edellisestä suhteesta, jos ap:n veli ja tämä sisko eivät kerran ole verisukulaisia.
[/quote]
Näin minäkin ymmärsin, hän ei siis ole veljen siskopuoli, vaan "uusiosisko" tai vastaava bonussisko.
Mikä on veljen sisko?
Miksi et sano että teillä on jotain ohjelmaa tai että kannattaa sitten tuoda mukanaan kahvipullaa?
Minusta on aina kiva kun sukulaisiaan näkee. Pakkoko on oltava tuollainen asenne? Ajattele, joku on sinusta kiinnostunut.. :( Että sori vaan, minua ei haittaisi jos joku sukulainen tulee kyläilemään.
Minkä takia muuten ihmiset, jotka eivät koskaan yhtä spontaanisti tule kotiin kylään, tulevat varsin spontaanisti mökille?
Mökki selvästi mielletään paikaksi, jonne voi tuosta vain piipahtaa. Itse ajattelen toisin. Mökillä voi olla varsin rajallisesti syötävää ja juotavaa, joten yllätysvieraiden tupsahtaminen vo toki stressata, jos he eivät tuo mukanaan mitään, vaan tulevat ilmoittamatta ja odottavat täyttä palvelua. Kyllä tuollaisiakin ihmisiä on.
Enkä ole epäsosiaalinen ihminen, vaan ihan käytännön syistä olisi hyvä sopia noista visiiteistä ennalta. Joskus hyvin sosiaalista elämää viettävät haluavat mökillä nimenomaan rauhoittua ja olla hiljaa, eikä seurustella ja serveerata.
Otan osaa. Mulla oli kahden viikon loma ja siitä 2/3 kului puolipakollisessa seurustelussa miehen puolen suvun ja sellaisten kavereiden kanssa, joiden oli aivan pakosti päästävä meidän mökille. Olihan se osittain kivaakin ja mm. mun ei tarvinnut yksin hoitaa kaikkea keittiöraadantaa, mutta mieluummin olisin vain ladannut akkuja. Eri asia jos olis ollut normiloma.
Eihän tuo ole tuppautumista, jos etukäteen soitetaan.
Siinä vaiheessa kun soitetaan, pitää sanoa ettei se käy jos ei niitä vieraita haluta.
Oma vika jos ei saa suutaan auki.