Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi alkaa ujostella alastomuutta?

Vierailija
27.07.2013 |

Milloin teillä lapsi on alkanut häpeillä alastomuutta vieraiden ihmisten edessä, entä oman perheen? Meillä 5,5v voi vielä ihan sujuvasti mennä vaikka rannalla alasti uimaan, mutta tuskin nyt koululaiset enää menevät... Missä se raja menee?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettanut lapsiani häpeämään itseään, mutta olen opettanut, että kouluikäisen kuuluu mennä suojaan vaihtamaan vaatteita esim. yleisellä uimarannalla. Tämän ovat hyvin oppineet, mutta eivät vauhkoile asiasta turhaan kun aihetta vauhkoiluun ei ole. Tytöt ovat nyt 10 ja 12 vuotiaat.

Vierailija
22/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ihan oikeasti hävetä omaa kroppaansa kotona perheen kesken?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v poikani ei häpeile ollenkaan ja mökillä saakin hillua nudistina, mutta yleisellä uimarannalla joudun patistamaan uimahousut jalkaan. Vaihtaa ne ylleen nopeasti menemättä koppiin enää usko että se haittaa ketään vielä, poika on niin lapsenomainen. 

Vierailija
24/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kasvatuksesta kIinni tai kavereista. ihan itse on 9v. naisen ja miehen eron huomannut.  Olen aina saunonut poikieni kanssa ja pessyt heidät. Kannattaisi ehkä lukea jotain lapsen kehityksestä.

Vierailija
25/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen ei tajua mitään,ei siis osaa hävetä.

Vierailija
26/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:15"]

Miehen 11,5v tyttö ei häpeä vieläkään, vaan juoksee alasti suihkun jälkeen, ja vaihtaa vaatteet kaikkien silmien edessä vaivatta. Uimarannalla on jopa jouduttu puuttumaan tähän, mutta ei ymmärrä miksi ei saa vetää nakuksi, vaan kyselee asiasta kovasti.

[/quote]

Oho. Siis vieraidenkin edessä on sujuvasti alasti? Onko toi nyt enää normaalia? Siis hyvä tietty jos on sinut itsensä kanssa ja niin edelleen, mutta eikö lapsen normaaliin kehitykseen kuulu tietoisuus alastomuudesta ja sen sellaisesta?

[/quote]

Kyllä. Se on ihan ongelma. Kyllä pitäis jo viimestään 8v olla jokin itsesuojeluvaisto.

[/quote]

Tulee väistämättäkin mieleen jokin hyväksikäyttö... :/

[/quote]

Ai että hyväksikäytetty lapsi ei olisi häveliäs??? Älä nyt viitsi. 

Mun kolme poikaa on kanssa sellaisia, jotka juoksisi munasillaan vaikka pitkin katuja. Ei  heillä ole ollut mitään syytä alkaa pelätä alastomuutta tai arastella sitä. Me vanhemmatkin kuljetaan jonkin verran kotona alasti, joten ehkä "syy" on meidän.

PS. ei se alastomuuden häpeily ainakaan pedofilialta suojele. Ihan naurettavaa edes ajatella niin. Kyllä meidänkin lapset tietää, ettei heitä saa kukaan kosketella  ja että ihmisillä on yksityisalueita jne. Ei se heille ainakaan ole mitään alastomuuden häpeää tuonut.

Vierailija
27/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä väärällä lähtökohta. Korostaisin ennemmin hyviä tapoja julkisilla paikoilla.

Vierailija
28/30 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kouluikäinen poika ei ujostele pippeliään juurikaan, mutta välillä kyllä jos reidet näkyy. Esimerkiksi jos on lyhyet shortsit.

Vierailija
29/30 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

See voi tuntua outo, mutta itse asiassa noin 10-11 vuotiaat tyttö on enemmähänen kiinnostunut alastomuudesta kun sama vanhaat pojat. Noin 40 vuotia sitten oli meillä kesamökin naapurityttö ja myös hänen veli, meilla kaikki pojat. Kun see oli ainoa tyttö, siksi se riisui koko ajan, kun vanhemmat ei nähnyt. Menimme metsään ja siellä hän otti kaikki vaatteet pois, jos oikein muistan, viimeksi silloin kun hän oli 11-vuotias. Pojat yrittivät jatkuvasti kannustaa häntä menemään alasti muiden edessä ja joskus hän ostii maitoa lähiympyrän taloista ja myös ja heiluttii autoille alastomana. Ei yhtään poikaa ei olisi sitä tehnyt.

Vierailija
30/30 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:55"]

Milloin teillä lapsi on alkanut häpeillä alastomuutta vieraiden ihmisten edessä, entä oman perheen? Meillä 5,5v voi vielä ihan sujuvasti mennä vaikka rannalla alasti uimaan, mutta tuskin nyt koululaiset enää menevät... Missä se raja menee?

No, kun et asiaa varsin ilmeisesti itse ymmärrä, niin kylläpä se 90% riippuu ihan siitä miten vanhemmat (ja muut lähipiirissä) lapsen kasvattavat. Ei siinä mitään geneettistä sääntöä ole, dorka. Kaksivuotiaskin alkaa ujostella, jos asiaa tuodaan esille sellaisena että "pitäisi ujostella". Ja toisaalta jos on jotkin naturistivanhemmat jotka opettavat lapselle ylenmääräistäkin itseluottamusta, ei lapsi ala aikuisenakaan ujostella. Ja skaalalle tuohon väliin sitten mahtuu kaikenlaista.

Kysymys on siis siinä mielessä täysin typerä. Koeta ymmärtää, että se riippuu pääasiassa teistä, ja sen jälkeen lapsen persoonallisuudesta. Miettikää itse missä raja menee minkä ikäisenä on soveliasta olla alasti (siihen tietysti täällä voisi olla järkevää kysellä näkemyksiä) ja koettakaa opastaa lasta sen mukaisesti.

Ei oikein hyvältä kuulosta kasvatuksen suhteen muutenkaan jos viisivuotiaan kanssa ollaan tämän tyyppisissä asioissa "katselijan" roolissa ja mietitään milloinkohan se mitä tekee.

Ei tämä ole minusta niinkään kasvatuksellinen asia, enemmänkin persoonakysymys,.

Minä olen ollut aina hyvin ujo ja arasteleva oman alastomuuteni suhteen. En ole halunnut näyttää paljasta pintaa itsestäni , olin jo pienenä lapsena koululaisea pitkissä vaatteissa kesällä. En halunnut riisua ja pukea perheenjäsenteni nähden ja aikana. Uimahallireissut ja jumppatunnit koulussa olivat tuskaa.

Edelleenkään oma alastomuuteni ei ole mitenkään luontevaa.

Toisin on tuo mainittu tyttäreni, joka on aivan ehdottoman sinut itsensä ja kroppansa ja alastomuutensa kanssa ja on ollut sitä aina.

Ainoa, mitä olen tehnyt, kasvattanut siis, on se, etten ole moittinut häntä, en mitätöinyt tms. vaan olen keskustellut siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Mutta en ole kannustanut häntä häpeämään itseään. En ole kannustanut olemaan estoton. Mallia siihen en ole kyennyt edes antamaan. Olen rajannut alastomana heilumista ja uimapuvut on aina olleet uimarannalla jne. eli ei ole kasvatuksesta kyse, että "saa" olla nakuna tms.

Et välttämättä muista, miten alastomuuteesi on suhtauduttu, kun olet ollut lapsi. Miksi sinä häpeät alastomuuttasi, tiedätkö sille syyn? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan