Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi alkaa ujostella alastomuutta?

Vierailija
27.07.2013 |

Milloin teillä lapsi on alkanut häpeillä alastomuutta vieraiden ihmisten edessä, entä oman perheen? Meillä 5,5v voi vielä ihan sujuvasti mennä vaikka rannalla alasti uimaan, mutta tuskin nyt koululaiset enää menevät... Missä se raja menee?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen vieläkin 34 vuotta ikää, naku-uinti on ihanaa ♥

Vierailija
2/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 6v8kk ja aloittaa syksyllä koulun.
Ei vielä hirveästi häpeili nakuna näyttäytyä, paitsi nyt kesällä kun ollaan käyty stadikalla uimassa ja olen joutunut ottamaan poikaa naisten pukkariin mukaan, peitteli parilla ekalla kerralla pippeliään suihkutiloissa, mutta sen jälkeen ei enää nolostellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7-vuotias ei missään tapauksessa menisi alasti uimaan. Hän on kyllä ollut hyvin häveliäs jo pienestä pitäen, ehkä 4-vuotiaasta alkaen. Pienempi lapsi taas (nyt 6v.) ei ujostele alastomuutta vieläkään..

Vierailija
4/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalaista tyttöä alkoi nolostuttamaan vieraat eskari-ikäiset pojat uimahallin pesutiloissa. Ja tänä kesänä 8-10 vuotiaat serkukset näemmä halusivat jo saunoa keskenään uikkarit päällä mökillä.

Vierailija
5/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:07"]Tokaluokkalaista tyttöä alkoi nolostuttamaan vieraat eskari-ikäiset pojat uimahallin pesutiloissa. Ja tänä kesänä 8-10 vuotiaat serkukset näemmä halusivat jo saunoa keskenään uikkarit päällä mökillä.[/quote]

Johan noilla 8-10v tytöillä (?) voi kasvaa jo karvatkin. Mulla alkoi joskus 9-vuotiaana ja alkoi olla ikävää riisua koulun liikuntatunneilla ja muualla.

Vierailija
6/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni ei ole koskaan tykännyt olla vähissä vaatteissa muiden nähden.

Vierailija
7/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen 11,5v tyttö ei häpeä vieläkään, vaan juoksee alasti suihkun jälkeen, ja vaihtaa vaatteet kaikkien silmien edessä vaivatta. Uimarannalla on jopa jouduttu puuttumaan tähän, mutta ei ymmärrä miksi ei saa vetää nakuksi, vaan kyselee asiasta kovasti.

Vierailija
8/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:14"]

Oma tyttäreni ei ole koskaan tykännyt olla vähissä vaatteissa muiden nähden.

[/quote]

Tuskin sitä nyt joskus 0-2-vuotiaana on hirveästi häirinnyt...

Vierailija
9/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:15"]

Miehen 11,5v tyttö ei häpeä vieläkään, vaan juoksee alasti suihkun jälkeen, ja vaihtaa vaatteet kaikkien silmien edessä vaivatta. Uimarannalla on jopa jouduttu puuttumaan tähän, mutta ei ymmärrä miksi ei saa vetää nakuksi, vaan kyselee asiasta kovasti.

[/quote]

Oho. Siis vieraidenkin edessä on sujuvasti alasti? Onko toi nyt enää normaalia? Siis hyvä tietty jos on sinut itsensä kanssa ja niin edelleen, mutta eikö lapsen normaaliin kehitykseen kuulu tietoisuus alastomuudesta ja sen sellaisesta?

Vierailija
10/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö ei ole ikinä uinut alasti uimarannalla, joten siitä on huono mennä sanomaan. Tokalla on alkanut hieman ujostella esim. poikien edessä (pari vuotta nuorempaa serkkupoikaa esim) mutta saunoo kyllä perheen kesken eikä muutenkaan kotona ujostele.

Vierailija
11/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:17"]

[/quote]

Oho. Siis vieraidenkin edessä on sujuvasti alasti? Onko toi nyt enää normaalia? Siis hyvä tietty jos on sinut itsensä kanssa ja niin edelleen, mutta eikö lapsen normaaliin kehitykseen kuulu tietoisuus alastomuudesta ja sen sellaisesta?

[/quote]

Kyllä. Se on ihan ongelma. Kyllä pitäis jo viimestään 8v olla jokin itsesuojeluvaisto.

Vierailija
12/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri 9v täyttänyt tyttö ei ujostele juurikaan, mutta 6v pikkusisko on usjostelut jo noin vuoden verran. 9-vuotiaalle on kyllä puhuttu aiheesta, mutta toistaiseksi hän ei ole käytöstään muuttanut. Mutta minäkin kuljeksin usein suihkusta alastomana makuuhuoneeseen ja sillä matkalla ( pesukone sijaitsee kodinhoitohuoneessa, toisella puolella taloa ) saatan vaikka ottaa pyykit koneesta ja laittaa uust tilalle - tai jotain tollasta - että en ole kovin häveliäs aina itsekään.

Vierailija
13/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä. Se on ihan ongelma. Kyllä pitäis jo viimestään 8v olla jokin itsesuojeluvaisto.

[/quote]

Tulee väistämättäkin mieleen jokin hyväksikäyttö... :/

Vierailija
14/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9v. poika totesi, että mulla ei ole mitään asiaa kylppäriin, kun me miehet ollaan täällä.7v.jo totesi ettei tule tissipuolelle uimahalliin,hän on poika. Harrastaa kilpauintia ja kaksi kertaa suostui tulemaan naisten puolelle pukkariin. Oli sitten pakko pärjätä yksin.

Vierailija
15/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ehkä 12v kun aloin käsittää mikä siinä alastomuudessa mättää tyttöjen ja poikien kesken. Ei siihen mitään outoa tarvita, väittäisin että riippuu kasvatuksesta. että ollaanko jo pienenä kaikki samaa sakkia vai pimpit ja pippelit kyseenalaisessa mielessä... Jostain kai ne lapset lopulta sen käsityksen saa ettei se sovi, on se sitten kaverit tai vanhemmat. Toiset on täysin lapsia pidempään, toiset aloittaa deittailun ja siten sukupuolielämän tiedostamisen jo joskus ekalla luokalla..

Vierailija
16/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:55"]

Milloin teillä lapsi on alkanut häpeillä alastomuutta vieraiden ihmisten edessä, entä oman perheen? Meillä 5,5v voi vielä ihan sujuvasti mennä vaikka rannalla alasti uimaan, mutta tuskin nyt koululaiset enää menevät... Missä se raja menee?

[/quote]

No, kun et asiaa varsin ilmeisesti itse ymmärrä, niin kylläpä se 90% riippuu ihan siitä miten vanhemmat (ja muut lähipiirissä) lapsen kasvattavat. Ei siinä mitään geneettistä sääntöä ole, dorka. Kaksivuotiaskin alkaa ujostella, jos asiaa tuodaan esille sellaisena että "pitäisi ujostella". Ja toisaalta jos on jotkin naturistivanhemmat jotka opettavat lapselle ylenmääräistäkin itseluottamusta, ei lapsi ala aikuisenakaan ujostella. Ja skaalalle tuohon väliin sitten mahtuu kaikenlaista.

Kysymys on siis siinä mielessä täysin typerä. Koeta ymmärtää, että se riippuu pääasiassa teistä, ja sen jälkeen lapsen persoonallisuudesta. Miettikää itse missä raja menee minkä ikäisenä on soveliasta olla alasti (siihen tietysti täällä voisi olla järkevää kysellä näkemyksiä) ja koettakaa opastaa lasta sen mukaisesti.

Ei oikein hyvältä kuulosta kasvatuksen suhteen muutenkaan jos viisivuotiaan kanssa ollaan tämän tyyppisissä asioissa "katselijan" roolissa ja mietitään milloinkohan se mitä tekee.

Vierailija
17/30 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Haista nyt *****. Perverssejä ovat lähinnä nämä kirjoittelijat, joille 8-vuotiaan alastomuudesta tulee mieleen pedofilia - tässä on vain aste-ero arabimaiden tyyliin, jossa naiset pitää pukea säkkiin, koska muuten eläimenkaltaiset tyypit ympärillä eivät kykene hillitsemään sairasta mielikuvitustaan.

Jos lasta ei ole kasvatettu vainoharhaiseksi idiootiksi, ei sinänsä mitään pakottavaa syytä ole ujostella. Vai meinaatteko että joku ryhtyy tuosta vain pedofiiliksi perverssiksi nähtyään 8-vuotiaan lapsen alasti, mutta kunhan uimapuku on päällä, sitä ei tapahdu?

Hyviin tapoihin toki alkaisi kuulua pukeutua vieraammassa seurassa jossakin vaiheessa, se kun täkäläisessä kulttuurissa toki voi aiheuttaa useissa alastomuuteen tottumattomissa kiusaantuneisuutta, ja siihen nähden teikäläistenkin reaktiot ymmärtää, mutta hävetkää nyt vähän kun vedätte noin päättömiä johtopäätöksiä siitä kun kaikki eivät ole yhtä kieroutuneita tai vainoharhaisia tai muuten samanlaisia kuin te itse.

Meillä on lapsille opetettu heti kun ymmärrystä on tarpeeksi (2-3v) että ei kuulu hyviin tapoihin juosta pylly paljaana, mutta se ei tarkoita että ikinä pitäisi oppia häpeämään tai ujostelemaan omaa vartaloa. Uimarannoilla näkee silloin tällöin ihan normaaleja aikuisia jotka vaivihkaa saattavat vaihtaa uimavaatteet päälle asiasta isompaa numeroa tekemättä - minusta tuo on vähän kyseenalaista käytöstä, mutta ei muuta. Joten miksi asia olisi 11-vuotiaalla sen isompi ongelma? Olkaa iloisia ettei lapsi ole yhtä kieroutunut kuin te itse ja huomauttakaa nätisti että se voi häiritä muita joten olisi hienotunteista pitää pyyhettä edessä, ja se siitä.

Vierailija
18/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oma tyttäreni oli hyvin estoton, sinut itsensä, alastomuutensa kanssa eikä häpeillyt ollenkaan alastomana oloaan.

Muut lapset kauhistelivat, hän kun esim. leirillä meni alasti saunaan tai pesulle, riisui siellä huoneessa ja käveli pesutiloihin alasti eikä ollut moksiskaan siitä että poikia oli paikalla ja muut tytöt kauhistelivat ja yrittivät hillitä häntä.

Oli tuossa kymennen korvilla, ikää en tarkemmin muista mutta naisen muotoja ei vielä ollut, ihan lapsen kroppa.

Ei, hyväksikäyttöä ei ollut.

Tytär oli - sai diagnoosin aikuisena ja on edelleenkin siis - adhd.

Oletan, että tämäkin asia liittyi ko. oireyhtymän ominaisuuksiin. Se, että ei ole häveliäs.

Eikä ole joutunut hyväksikäytettäväksi koskaan.

Asiasta kyllä puhuttiin ja keskusteltiin moneen kertaan eikä tyttärenikään ymmärtänyt, miksi hänen pitäisi hävetä omaa alastomuuttaan. se oli hänelle täysin luonnollinen asia. Hän ei hävennyt itseään, hän ei hävennyt alastomuuttaankaan.

Vierailija
19/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei mun lapsi ainakaan häpeile isänsä kanssa saunoo isällä ollessaan rinnat kasvaa jo ja karvoitusta on alapäässä hieman.Miksi pitäs häpeillä en ymmärrä...Suomessa on oikein hui ja hyi asia tuo alastomuus ja ulkomailla otetaan aurinkoa tissit paljaana. Ihan normaali tyttö on eroperheestä tosin alle 3 oli kun erottiin nyt on 10v.

Vierailija
20/30 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:55"]

[/quote]

No, kun et asiaa varsin ilmeisesti itse ymmärrä, niin kylläpä se 90% riippuu ihan siitä miten vanhemmat (ja muut lähipiirissä) lapsen kasvattavat. Ei siinä mitään geneettistä sääntöä ole, dorka. Kaksivuotiaskin alkaa ujostella, jos asiaa tuodaan esille sellaisena että "pitäisi ujostella". Ja toisaalta jos on jotkin naturistivanhemmat jotka opettavat lapselle ylenmääräistäkin itseluottamusta, ei lapsi ala aikuisenakaan ujostella. Ja skaalalle tuohon väliin sitten mahtuu kaikenlaista.

Kysymys on siis siinä mielessä täysin typerä. Koeta ymmärtää, että se riippuu pääasiassa teistä, ja sen jälkeen lapsen persoonallisuudesta. Miettikää itse missä raja menee minkä ikäisenä on soveliasta olla alasti (siihen tietysti täällä voisi olla järkevää kysellä näkemyksiä) ja koettakaa opastaa lasta sen mukaisesti.

Ei oikein hyvältä kuulosta kasvatuksen suhteen muutenkaan jos viisivuotiaan kanssa ollaan tämän tyyppisissä asioissa "katselijan" roolissa ja mietitään milloinkohan se mitä tekee.

[/quote]

Ei tämä ole minusta niinkään kasvatuksellinen asia, enemmänkin persoonakysymys,.

Minä olen ollut aina hyvin ujo ja arasteleva oman alastomuuteni suhteen. En ole halunnut näyttää paljasta pintaa itsestäni , olin jo pienenä lapsena koululaisea pitkissä vaatteissa kesällä. En halunnut riisua ja pukea perheenjäsenteni nähden ja aikana. Uimahallireissut ja jumppatunnit koulussa olivat tuskaa.

Edelleenkään oma alastomuuteni ei ole mitenkään luontevaa.

Toisin on tuo mainittu tyttäreni, joka on aivan ehdottoman sinut itsensä ja kroppansa ja alastomuutensa kanssa ja on ollut sitä aina.

Ainoa, mitä olen tehnyt, kasvattanut siis, on se, etten ole moittinut häntä, en mitätöinyt tms. vaan olen keskustellut siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Mutta en ole kannustanut häntä häpeämään itseään. En ole kannustanut olemaan estoton. Mallia siihen en ole kyennyt edes antamaan. Olen rajannut alastomana heilumista ja uimapuvut on aina olleet uimarannalla jne. eli ei ole kasvatuksesta kyse, että "saa" olla nakuna tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä