Mitä 60-70-luvulla syötiin yleisesti arkiruokana?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuroa, viiliä, voileipää juustolla. Lounaskin saattoi olla puuro, viili, voileipä. Sitten noita yllälueteltuja perusruokia.
Pullaa, viineriä tms. syötiin joka päivä päiväkahvilla eikä kukaan ollut silti lihava.
Jatkan muuten vielä, että kukaan ei myöskään syönyt juurikaan hedelmiä, paitsi kotimaisia ja jotain appelsiinia porkkanaraasteessa ja kiinankaalisalaatissa ehkä ananasta. Salaattia syötiin kesällä, jos omasta maasta sai. Muuten kasvikunta oli juureksia ja kiinankaalia, eikä niitä todellakaan syöty puolta kiloa päivässä.
Tismalleen samoja ruokia kuin nytkin meillä kotona, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Helpompaa luetella vain ne ruoat, mitä itse en laita lapsuuskodin perintönä. Ne ovat veriletut, sekametelisoppa osso bucco.
Kyllä meillä syötiin banaaneja ja appelsiineja, ei ollut eksoottista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuroa, viiliä, voileipää juustolla. Lounaskin saattoi olla puuro, viili, voileipä. Sitten noita yllälueteltuja perusruokia.
Pullaa, viineriä tms. syötiin joka päivä päiväkahvilla eikä kukaan ollut silti lihava.
Jatkan muuten vielä, että kukaan ei myöskään syönyt juurikaan hedelmiä, paitsi kotimaisia ja jotain appelsiinia porkkanaraasteessa ja kiinankaalisalaatissa ehkä ananasta. Salaattia syötiin kesällä, jos omasta maasta sai. Muuten kasvikunta oli juureksia ja kiinankaalia, eikä niitä todellakaan syöty puolta kiloa päivässä.
Meillä oli aina porkkana-tai lantturaastetta. Hedelmiä ei syöty, kun niitä ei ollut. Sen jälkeen kun syksyn marjasato ja omenat oli kerätty, ei ollut juuri mitään tuoretta. Jouluksi kauppoihin tuli omenia ja appelsiineja ulkomailta, ja niitä osattiin todellakin arvostaa.
Meillä oli lihakeittoa, jota keitettiin pitkään, kun siinä oli naudan rintaa (ei tarkoita utaretta!), joka vaati pitkän kypsymisajan. Hernekeittokin tehtiin itse. Makkarasoppaa.
Makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa (itse tehtyä), paistettuja silakoita, silakkapihvejä. Meillä kalastettiin itse, joten oli myös uunissa paistettua täytettyä kuhaa tai haukea tai lahnaa, ja ahvenkukkoa. Pinaatti- tai nokkoslettuja, verilettuja. Makkarakastiketta. Makkarakuppeja, jotka tehtiin niin että halvasta leikkelemakkarasta leikattiin sentin siivu, joka paistettiin pannulla toiselta puolen ja täytettiin jollakin muhennoksella (esim. sienimuhennos tai paksu valkokastike jossa herneitä); niitä syötiin perunamuusin kanssa. Punajuuripihvejä, jauhelihapihvejä (joita harmikseni jatkettiin sienillä). Joskus lihapullia.
Ohrauunipuuroa ja mehukeittoa, tietysti itse keitettyä.
70-luvulla alkoi saada pakasteita, ja silloin ruvettiin tekemään sörsseleitä, joissa oli riisiä tai makaronia, jauhelihaa ja niitä pakastevihanneksia. Ja paljon rasvaa (margariinia). Sitten tehtiin laatikkoa, jossa oli pakastevihanneksia, nakinpaloja ja munamaito.
Kyljykset ja broileri olivat parempia ruokia, joita syötiin sunnuntaisin. Usein ne valmistettiin savipadassa niin että pohjalle viipaloitiin perunoita, ja liha päälle.
Meillä syötiin kasviksia enemmän kuin silloin oli tapana. Jollei ollut keittoa, oli lisäkkeenä melkein aina kaali-, porkkana- tai lantturaaste, usein seassa omenaa tai appelsiinia tai marjoja. Tomaatteja kasvatettiin itse, niitä ei tuolloin oikein saanut muuta kuin kesällä muutenkaan. Kurkku samoin.
Iltateellä oli joskus lämpimiä voileipiä, joita oli muotia tehdä voileipägrillissä. Ensimmäiset pizzat tehtiin 70-luvun lopulla ja niissä oli paksu pullava pohja.
Jälkiruokaa ei meillä normaalisti ollut, mutta usein oli esim. koulusta tultua välipalaksi itse keitettyä kiisseliä tai marjapuuroa. Pitihän ne syksyllä kerätyt marjat jotenkin käyttää. Tai sitten viili tai jogurtti (ne olivat kalliimpia, mutta ei oltu ihan köyhiä). Pullaa, kuivakakkuja, keikauskakkua ym. leivottiin kahvileiväksi usein. Lapset makeanhimoomme sekoitimme kaurahiutaleita, sokeria, kaakaojauhetta ja maitoa mössöksi, jota syötiin siltään.
Aamupalaksi syötiin pari juusto- tai makkaravoileipää. Tosin 60-luvulla muistan että lapset syötiin murojakin, joko kauramuroja tai hunajahuurrettuja vehnämuroja. Niistä sai kerättyä pieniä muovihahmoja :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä syötiin banaaneja ja appelsiineja, ei ollut eksoottista.
Hedelmillä oli selvät sesonkiajat, ja sesongin ulkopuolella niitä ei saanut. Tosin tässä on kyllä tapahtui muutosta tuona 20 vuoden ajanjaksona, tarjonta alkoi runsastua. 70-luvulla luin Ruokavuosi-nimistä alun perin ranskalaista keittokirjaa, jossa kuvailtiin kaikenlaisia hedelmiä, niitäkin mitä ei Suomesta saanut, ja muistan kuinka koetin mielessäni kuvitella, millainen se kiwi oikein olisi. Kaupoissa niitä ei ollut.
Meillä oli joskus 70-luvun alussa systeemi, että päivässä sai yhden hedelmän. Olivat sen verran kalliita, ettei enempään ollut varaa, mutta äitini piti niitä kumminkin terveellisinä ja halusi että niitä syödään. Oi että pidinkään hedelmistä! Tuoremehua alkoi saada jossakin vaiheessa, mutta sitäkin annosteltiin ehkä desi kerrallaan.
Ruoka tehtiin itse, mutta jos jotain einestä oli, niin sitten nötköttiä. Sitä vesitilkan kanssa kattilaan. Ja perunaa oli aina. Jälkiuunilimppua syötiin olan takaa, eikä se ollut valmiiksi siivutettua. Jälkiruokana saattoi olla kiisseliä. Herkuksi tehtiin kropsua eli pannukakkua. Pullaa oli hyvällä emännällä aina tarjota.
Suurin osa kaloreista tuli ainakin minulla varmasti ruisvoikkareista ja perunasta. Makaronia ja spagettia oli joskus, mutta riisiä vain puurossa.
1. kaurapuuroa
2. katso kohta yksi
3. meillä syötiin usein joko perunoita ruskealla kastikkeella, tai sitten sellaista kalamössöä missä oli pakastekalaa ja purjoa sekaisin.
4. ruisleipää. Välipalana, eväänä, tai muuten vain.
5. kaurapuuroa ja ruisleipää.
Ja vielä yksi viesti, kun unohdin kaaliruoat! Kaalikeittoa, kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä.
Broileri oli siis juhlaruoka, mutta kanaa sai, siis niitä rikkimenneitä munakoneita. Ei sekään ihan halpaa ollut, mutta joka tapauksessa aina silloin tällöin tehtiin kanaviillokkia, jota rakastin. Tilliliha naudan sitkeämmistä ja halvemmista paloista keiteltynä oli myös suosikkiruokiani. Se taisi olla enemmän kesäruoka, kun oli tuoretta tilliä saatavilla.
Ja perunaa en maininnut, se oli se normaali lisäke. Jopa niin, että maksalaatikon kanssa oli keitetyt perunat ja kastiketta.
Itse olen yksinhuoltajakodista, niin se gurmee ei ollut mitään kovin monipuolista edes sen ajan mittapuulla.
Mutta tiivistäen: kaurapuuro, peruna, pakastekala, broileri, ruisleipä.
Ne olivat ne pääruoka-aineet 70-luvulla. Rikkaissa porvariskodeissa toki syötiin varmaan monipuolisemmin.
ja jäätelö iltaisin telkkarin ääressä, se oli jo 70-luvulla aika yleistä.
Meillä oli aina kahdenlaista salaattia tai raastetta lisukkeena.
Joku väitti ettei hedelmiä syöty. Ja pyh! Kotimaisten marjojen sesonki kesti alkukesästä syksyyn, niitä syötiin joka päivä.
Talvella omenia, päärynöitä, sitrushedelmiä, vesimelonia, ananasta, banaaneja, luumuja ja viinirypäleitä. Aika pian tuli uutena kiwi ja avokado.
Grillattu broileri ja porsaankyljyksiä oli usein. Makkarakuppeja, makkarakastiketta, seitä, makaronilaatikkoa lisukkeena. Meillä tehtiin myös itse kasvissäilykkeitå, kuten pikkelsiä, suolakurkkuja ja kurpitsakuutioita.
Lihamureke oli herkkua.
Ruoka oli yleisesti ottaen parempaa, koska raaka-aineet oli hyviä. Uudet perunat oli käsittämättömän hyviä. Ei sellaisia vesipalloja kuin nykyään. Kinkku oli kinkkua, eikä vetistä puristehöttöä.
Perunaa ja ruskeaa kastiketta paljon. Itse kalustettua kalaa eri muodoissa. Riistaa. Suolaläskiä jopa sellaisenaan. Herkku oli jos suolaläskiä sulautettiin yön yli pirtin uunissa ja aamulla uitettiin kuivuneita leivänpaloja sulassa suolaläskissä.
Marjoja ja sieniä syötiin ja säilöttynä myös paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yksinhuoltajakodista, niin se gurmee ei ollut mitään kovin monipuolista edes sen ajan mittapuulla.
Ne olivat ne pääruoka-aineet 70-luvulla. Rikkaissa porvariskodeissa toki syötiin varmaan monipuolisemmin.
Minä muistelen, että broileri oli kallista vielä 70-luvulla. Kanaa kyllä oli.
Jäätelöä oli harvoin, sitä ostettiin puolen litran paketti ja jaettiin neljään osaan. Eikä me oltu edes köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistelen, että broileri oli kallista vielä 70-luvulla. Kanaa kyllä oli.
Jäätelöä oli harvoin, sitä ostettiin puolen litran paketti ja jaettiin neljään osaan. Eikä me oltu edes köyhiä.
Me emme olleet köyhiä, mutta isän vetämässä yksinhuoltajakodissa ne ruuanlaittotaidot eivät olleet kovinkaan kummoiset. Kyllä meillä litra ostettiin, kolmeen pekkaan ja aika useinkin.
Kaikesta huolimatta se oli hienoa aikaa kaikesta vaatimattomuudestaan huolimatta, ja ehkä juuri siksi.
Se oli yksinkertainen ja käsitettävä maailma.
Lihapyöryköitä, kalakeittoa, kesäkeittoa, lihakeittoa, uunimakkaraa, seikalaa, ahvenia, silakkapihvejä, silakoita, jauhelihakastiketta, lihamureketta, Kananmuna kastiketta, kaalikääryleitä, kaalilattikkoa, maksaa paistettuna, munuaisia paistettuna, porsaankyljyksiä, karjalanpaistia, palapaistia.
Näitä muistelen syöneeni. Aina oli myös keitetyt perunat, joskus perunamuusia ja harvemmin paistettua perunaa. Meillä ei syöty riisiä tai pastaa. Vanhempani olivat aika vanhanaikaisia. Mitään eineksiä ei myöskään syöty ellei tuo uunilenkki ja seikala nyt sellaisia ole. Aina oli myös ruisleipää. Vihanneksina porkkanaa, kurkkua, kaalia ja joskus tomaattia, kukkakaalia.
Kana ruokia en muista laitetun, broileria han ei edes myyty.
Maitoperunat, leipäpaisti, mutti, Makaronivelli...
Vierailija kirjoitti:
Lihapyöryköitä, kalakeittoa, kesäkeittoa, lihakeittoa, uunimakkaraa, seikalaa, ahvenia, silakkapihvejä, silakoita, jauhelihakastiketta, lihamureketta, Kananmuna kastiketta, kaalikääryleitä, kaalilattikkoa, maksaa paistettuna, munuaisia paistettuna, porsaankyljyksiä, karjalanpaistia, palapaistia.
Kana ruokia en muista laitetun, broileria han ei edes myyty.
Ai jaa. Wikipedian mukaan broilerin myynti alkoi Suomessa 1970. Kyllä meillä sitä syötiin.
Meiillä oli oleviinaan ihan keskiluokkainen perhe (isä insinööri, äiti opettaja), mutta ruoka oli superankeaa. Molemmat vanhemmat köyhistä maalaistaloista eikä äitiä kiinnostanut ruoanlaitto.
Välipalat aina:
- Leipää tai omenaa, joskus harvoin appelsiinia tai banaania
Arki-pääruoat:
- Perunaa ja jauhelihakastiketta
- Perunaa ja lihapullia
- Perunaa ja lihamureketta
- Perunaa ja silliä purkista (yleinen kesäruoka)
- Perunaa ja makkaraa
Ruoan kanssa aina maitoa tai piimää, ruisleipää ja muutama viipale kurkkua tai tomaattia, muita vihanneksia ei meillä tunnettu
Juhlaruoat:
- Perunaa ja lihapataa
- Riisiä ja currybroileria
- Perunaa ja pihviä
Juhlissa saattoi olla jopa jotain yleensä majoneesista salaattiakin.
Sattuneesta syystä en ole aikuisella iällä juuri perunaa syönyt, yliannostus lapsuudessa.
Kaurapuuroa . Perunaa. Kaurapuuroa . Perunaa. Makaronia perunaa puuroa makkarakeitto kotona makkarakeitto koulussa makkarakeitto naapurissa . Puuroa . Nimittäin työläiset talvipakkasella pyörällä töihin puuron voimalla pimeällä . Mitään valoja pyörissä joskus oli. 60 luvulla oli vielä köyhää , 30 luvulla ja 50 luvuilla oli ollut pula ajat maailmansodat . Meillä puhutaan täällä olleista sodista mutta kyseessä oli ihan 2 maailman sotaa jolloin koko maapallo oli sodassa samaan aikaan . Oli ryöstelty maita toisilta ja oli murhattu toisten johtajia . Siitä lähti taas sodat käyntiin . Parasta on ettei varastelee nyt enää muiden maita . Pysyy rauha . Myös Saksasta oli ryöstelty maata Itävallan Jugoslavian johtajia murhattu slaaveilla joku osuus näihin ja turkkilaisilla . Niin siitä lähti koko maailman sota liikkeelle . Nyt pitää hillitä himonsa ja vihansa vaikka punttisalilla . On hyvä ottaa oma vaimo ettei tarvi muiden vaimoja raiskata .
Mittaamaton aika keitettyä spagettia ja jauhelihaa valkopippurilla maustettuna. Päällä ketsuppia ja emmentalraastetta.