Missä säästät ja mistä et tingi?
Monet ihmiset säästää joissain asioissa, tulotasosta huolimatta.
Miten sinä?
Kommentit (27)
Lyhyillä Euroopan sisäisillä lennoilla lennän useimmiten turistiluokassa, sammutan valot jos huoneessa ei ole ketään, pihalämmitystä en pidä koko talvea päällä, autoja en vaihda uusiin niin usein kuin tekisi mieli.
Muussa sitten hintalappua ei katsota. Ruoka on laadukasta, ilmastointia pidän nytkin päällä vaikka sähköä miten menisi, vaatteet mitä ostetaan ovat laatua jne.
Ruoassa säästän tekemällä lähes kaiken itse. Ostan myös kauppojen omia merkkejä silloin kun ne ovat kotimaisia ja laadukkaita. Sämpylät ja muuta sekaleipää sekä kaiken kahvileivän jotain keksejä lukuunottamatta leivon itse, ruisleivän ostan suoraan leipomolta. Suosin kauden vihanneksia ja juureksia. Marjoja en osta kaupasta lainkaan, metsämarjat ja herukat poimitaan omilta mailta ja mansikat ja vadelmat itsepoimintatiloilta (itsepoimien). Ruokaa ei heitetä pois, vaan tähteet "jatkojalostetaan" ja viimeiset rippeet menevät kanoille :). Kahvista en tingi, vaikka en sitä itse juokaan.
Liinavaatteita, pyyheliinoja ja käyttöastioita taas ostan aina vain "kotimaisilta" laadukkaiksi toteamiltani merkeiltä. Samoin koko perheen kengät yleensä keskimääräiistä kalliimpia, mutta vain tarpeeseen ja ne pidetään "loppuun".
Kyl fairy on aina fairy! Siitä en tingi!
Säästän asumisessa ja huonekaluissa ja autossa. Yritän säästää myös kaikissa vaatteissa. En tingi kenenkään ruuasta tai omasta liikuntaharrastuksestani.
Säästän huonekaluissa ja asumisessa, pyrin myös ostamaan kaupan omia tuotteita aina, jos laatu on suunnilleen sama kuin kalliimmaassa merkkituotteessa. Asun keskustassa, joten autoa en tarvitse ja kuljen joko kävellen tai pyörällä. Talveksi hankin bussikortin. Vaatekuluissa säästän niin, että hyödynnän alet ja kirpparit mahdollisuuksien mukaan enkä ostele mitään älyttömän kalliita vaatteita. Kengissä satsaan enemmän laatuun, niiden on kestettävä kovaakin kulutusta.
Hemmottelusta ja huvituksista en tingi eli ulkonasyömiseen, näyttelyihin, elokuviin ja teattereihin kuluu rahaa. Ulkomaille on päästävä useamman kerran vuodessa, samoin pienille kotimaan kaupunkilomille. Seuraan kyllä näissäkin tarjouksia eikä ole pakko majoittua viiden tähden hotelliin.
Jaa-a, tässä meidän perheessä ei ole mitään tiettyä juttua. Siitä säästetään, mikä ei ole tarpeellista tai ajankohtaista. Esim. emme juokse trendien perässä vaatteissa, tavaroissa tai elektroniikassa. Ostetaan jonkin verran käytettyinä esim. pienten lasten vaatteita (ne kun ovat yleensä hyvässä kunnossa, kun lapset kasvaa nopeasti). Lomamatkoja tehdään hyvin harkiten ja harvakseltaan, ei vain ole edes kaipuuta minnekään. Nuorempana kävin varmasti kiintiön täyteen ulkomailla. :D
Autoja meillä on kaksin kappalein töiden takia, julkisten käyttö tällä alueella ei vain olisi käytännössä mahdollista sovittaa töihin jne. Myöskään ruoasta emme tingi, tosin teemme lähes poikkeuksetta itse ruoat, emme syö ulkona kuin maksimissaan kerran kahdessa kuukaudessa. Ulkoilu- ja treenivaatteet pitää olla laadukkaat ja hyvät sekä pesuaineet, kahvi jne. :)