Koetko ensisijaisesti olevasi suomalainen, eurooppalainen vai maailmankansalainen?
Itse olen ensisijaisesti suomalainen, mutta myös hyvin identifioidun eurooppalaiseksi. Maailmalla matkatessa se eurooppalaisuus korostuu, ja olen vähemmän suomalainen ja enemmän eurooppalainen.
Kommentit (77)
Suomalainen.
Olen asunut ulkomailla melkein 17 vuotta. Toki esim. Afrikassa asuessani tunsin olevani myös eurooppalainen. Mutta ensisijaisesti ja eniten tunnen aina olevani suomalainen.
Riippuu, missä olen. Suomessa tunnen olevani savolainen, koska juureni ovat siellä. Euroopassa tunnen olevani suomalainen, koska kaikki tietävät, missä Suomi on. Jos menen johonkin Yhdysvaltojen peräkylään, olen eurooppalainen, koska ne hölmöt luulevat, että Finland on yksi Yhdysvaltojen osavaltioista.
Olen ensisijaisesti hyvinkääläinen.
Ulkomailla suomalainen, Suomessa ulkomaalainen. Asun Ruotsissa.
Eurooppalainen. Saattaa olla ikäkin kyseessä, oon syntynyt 2000-luvulla, mutta netin kautta sitä on tullut kasvettua kavereiksi muilla mailla asuvien kanssa. En koulukiusattuna lapsena löytänyt Suomesta sitä omaa porukkaa, vaan se tärkein yhteisö muodostui nimenomaan muiden eurooppalaisten kanssa, ja yhteisön pohjalta on rakentunut myös identiteetti.
Uusmaalainen. Ehdottomasti. Ennen pandemiaa koin olevani suomalainen.
Suomalainen, maailmankansalainen ja sitten vasta eurooppalainen.
Suomalainen - hyvässä ja pahassa.
Suomalainen, sitten pohjoismaalainen. En ole eurooppalainen saati maailmankansalainen.
Eurooppalainen. Olen aviossa amerikkalaisen kanssa ja esimerkiksi kotipaikkaa ajatellessa voisimme ihan yhtä hyvin asua sielläkin. Tulisin kuitenkin aina tuntemaan itseni eurooppalaiseksi amerikassa.
Minä olen minä. Muut ihmiset ovat muita ihmisiä. En ole oikein ikinä ymmärtänyt vouhkaamista johonkin kuulumisesta. Urheilujoukkueiden tai syntymämaan kannatukset ovat hiukka outoa puuhaa.
Minua kaiketi pidetään neurologisesti erilaisena.
Helsinkiläinen kirjoitti:
Riippuu, missä olen. Suomessa tunnen olevani savolainen, koska juureni ovat siellä. Euroopassa tunnen olevani suomalainen, koska kaikki tietävät, missä Suomi on. Jos menen johonkin Yhdysvaltojen peräkylään, olen eurooppalainen, koska ne hölmöt luulevat, että Finland on yksi Yhdysvaltojen osavaltioista.
Mitä? Oikeasti? 😂
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen, maailmankansalainen ja sitten vasta eurooppalainen.
Tässä järjestyksessä menee minullakin.
Mä olen ensisijaisesta keravainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Oikeasti? 😂
Jaa minä kun olis jenkkien peräkylässä siellä tunnettiin suomen historiaa hyvin. Talvisota tiedettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Oikeasti? 😂
Niin, kaikkihan tietää, ettei Finland mikään osavaltio ole... Kyläpahanen vain:
Oon savolaenen ;)