Te, joilla synnytys on käynnistetty; kokemuksia, tietoa ja tsemppiä kaipaisin.. pliis!!!!
Mulle on siis maanantaiksi varattu käynnistys ja olen aikas peloissani.. Esikoinen syntyi ilman sen kummempia kommervenkkejä alle neljässä tunnissa. En tarvinnut edes supistuksia edesauttavaa tippaa.
Nyt on ilmeisesti edessä täysin toisenlainen kokemus, käynnistetty synnytys ja pelko on minulla suuri. :( Olen kuullut että " keinotekoiset" poltot ovat kauheampia ja synnytyksen käynnistyminen voi kestää jopa useita päiviä. Ahdistaa.
Voisiko joku kertoa minulle kokemuksia ja ihan konkreettista tietoa siitä miten synnytys käynnistetään ja kuinka kauan siinä on mennyt. Tipallako heti vai jollain murusilla, en älynnyt lääkäriltäkään kysyä, kun tuli niin yllätyksenä koko homma, mutta vauva on isokoinen ja minä aika pieni, ni siksi käynnistävät.
Jos jotkut viitsisivät vastata niin olen ikikiitollinen, palaan lukemaan vastauksia kun olen saanut esikoisen nukkumaan, elikkäs noin tunti menee.. X)
Kommentit (35)
Lääkäri olisi ollut valmis käynnistämään synnytyksen jo tänään, mut halusin ootella viikonlopun yli jos lähtis ihan luomuna ja lekuri sano et ei ole siitä vauvalle mitään haittaa.
Mut ei kai se gyne nyt olis käynnistystä ehdottanut jo tänään jos paikat vielä ihan ummessa.. En tiedä. En vaan haluaisi olla montaa päivää missään käynnistyksessä kun sairaalakammo on kamala ja esikoinenkin vielä aika pieni.. :´(
Mua ihan itkettää ajatus roikkua jossain letkuissa monta päivää.. Pitää yrittää saada tippaa kun maanantaina sinne menee. Voi itku..
mulla käynnistys kalvojen puhkaisulla. Supistukset alkoi heti ilman oksitosiinia tai muita aineita. Lapsi syntyi 2 t päästä. Olin auki jo n.3 cm ja lapsi yliaikainen.
synnytysten kesto on ollut 2-4 tuntia. Joten ei siinä aina päiväkausia mene.
Aamulla 8 aikaan laitettiin cytotecci ja 2 aikaa iltapäivällä alkoi supisteleen, 12 aikaa yöllä siirryttiin alakertaan saliin ja poika oli maailmassa aamulla 10 jälkeen. Kivut oli kovat ja kohdunkaulanpuudutus ei auttanut kuin 5 min ja tipalla vielä lisättiin supistuksia.
Kiva kun kaikilla ei ole tosta käynnistyksestä jääny paha maku suuhun ja mikä ihaninta nopeitakin synnytyksiä mahtuu näemmä mukaan. Pidän tän ketjun ylhäällä varmaan koko viikonlopun kun oon niin hermona.
En niinkään pelkää kipuja mutta sitä pitkittymistä ja sairaalassa olemista enemmänkin. Esikoisen syntymä oli niin mukavan nopea. Mutta kivulias. :/ Mutta niinhän se synnytys tahtoo olla aina.
että kun olet 2. tekemässä niin lähtee helpommin käyntiin kuin 1. Yleensähän paikat on jo valmiiksi auki... paljonkos sulla olikaan viikkoja? Riippuu tietty siitäkin.
Lääkkeet vaikuttavat eri tavalla. Mulla 2 Cytotek -käynnistystä, enkä voi valittaa. Suun kautta lääke, vähitellen supistukset käynnistyivät. Ekassa vain meni 12 h kauemmin :) Pidin lyhyemmästä versiosta enemmän - nopea synnytys ei vie kaikkia voimia.
Ei jäänyt mitään kammoa.
Olin ollut 2.5cm auki viimeisen kuukauden ja useammanpäivän supisteluista huolimatta mitään ei ollut tapahtunut. Yhdeksältä aamulla puhkaistiin kalvot ja mitään ei tapahtunut kympiltä pistettiin tippa ja puolen tunnin päästä ei enää kivuilta pysynyt pystyssä. Supistuksissa ei olut lainkaan taukoa, joten sain tuskin happea. Vauva syntyi samana iltana kuuden jälkeen. Täytyy sanoa, että oli aivan hirveä synnytys enkä toivo sitä kellekään. Toinen synnytys luomuna oli kuin päiväkävely puistossa käynnistettyyn verrattuna.
Piikki persuuksiin, lopetti supistukset yön ajaksi. Aamulla käynnistys tipalla. Ei toivottua vaikutusta. Muutaman tunnin päästä sektioon, koska vauvalla napanuora kaulan ympärillä.
Toka käynnistys muistaakseni suoraan tipalla. Ei supistuksia, eikä muutakaan edistystä. Seuraavana aamuna sektioon.
Aamusella menin sairaalaan ja muistaakseni 4 tunnin välein (en ole varma) sai ottaa murusen. Ei tapahtunut juuri mitään, ei kunnon supistuksia tms., mutta sitten illalla meni lapsivedet yhtäkkiä ja alkoi ihan helkutinmoiset supistukset. Olivat tosi rajut ja kivuliaat (verrattuna edelliseen synnytykseen, joka kesti noin 10 tuntia) ja poika tulikin sitten maailmaan vähän päälle tunnissa.
Epiduraalin laiton jälkeen oon nukahtunu jokaisessa synnytyksessä ja heränny siihen , kun ponnistuttaa.
jäänyt. Kannattaa vaan ajoissa sanoa, mitä kivunlievityksiä haluaa. Jos homma eteneekin vauhdilla, voi jäädä saamatta. Mulla vikassa synnytyksessä aukes vauhdilla 6 senttiin, ja olivat eka sitä mieltä, ettei mitään epiduraalia kannata enää laittaa. Mutta supistukset olivat niin kovia ja kipeitä, enkä pystynyt rentoutumaan, niin ei paikat enää avautunu ja epiduraali laitettiin.
Tsemppiä sinulle synnytykseen! :)
ja sairaalaan (varattuun käynnistykseen) tultua olin kai 3cm auki.
Multa puhkaistiin kalvot, ja supparit alkoivat 5 minuuttia sen jälkeen kovina ja samantien 5 minuutin välein.. 5 tunnin päästä vauva oli ulkona. Eli vauhdilla mentiin.
En siis saanut mitään pillereitä tms, koska synnytys lähti rullaamaan heti ilmankin.. Olin ilokaasun voimin ensimmäiset 4,5 tuntia ja lopulle puolelle tunnille otin epiduraalin, koska voimat olivat yksinkertaisesti loppu..
Ilokaasustakaan tosin ei ollut mitään apua. Supparit olivat niin kovia ja nopeaita, että kaasu vaikutti aina vaan just siinä suppareiden välissä..:Os
Mutta siis näinkin voi mennä, ettei mitään lääkkeitä tarvita, vaikka käynnistykseen meneekin..:O)
kun oli ollut lähdössä käynnistykseen. Eli " Käynnistys on tuhat kertaa kivuliaampaa ja pahempaa kuin " normaali" supistukset" . Olin oikeastaan tosi tyytyväinen, että sain tämän tiedon niin tiesin mihin varautua.
Ja jos olen ihan rehellinen niin täytyy myöntää, että en osannut kuvitella, että se olisi silti ihan niin järjetöntä tuskaa voinut olla.
Sain kolme kertaa päivän aikana pillerin suun kautta.
Ekan sain joskus 8 aikaan aamulla, puolen päivän aikaan ja iltapäivällä 5 aikaan. Supistukset alkoi joskus 8 aikaan.
Ja 9 aikaan ne olivat niin kovia ja rajuja, että en pysynyt omin avuin pystyssä, olotila oli kuin olisin 6 promillin humalassa ja silti valtavat tuskat ympäri kehoa.
Mitä lähemmäksi puolta yötä mentiin niin tuskat vaan kasvoi.
Ja kello 00.00 sanoin hoitajalle, että nyt loppui mun kärsivällisyys ja hermot ja tehdään kaikkemme, jotta saadaan jo syntyyn.
Noh... paikalle tuli lääkäri joka totes, että ei valitettavasti voida tehdä mitään ja tutki tilanteen ja totes, että valitettavasti ei vielä tänä yönä synnytetäkään, koska kaikki paikat on vielä ihan kiinni.
Noooh... tästä lääkärin toteamuksesta meni noin puoltoista tuntia niin kolmas lapsemme oli jo maailmassa.
Saattaa tosin olla, että minulle tukalammaksi tuon synnytyksen silloin teki se, että kaikki tapahtui loppujen lopuksi nopeesti... ainakin näin muistaisin jonkun sanoneen minulle.
Onnea sinulle ap. huomiseen.
Nyt suosittelen vaan, että harrastatte seksiä koko perhanan yön...älä anna ukkos levätä varttia pidempään.
Kätilö sanoi minulle silloin ennen käynnistystä, että se jos joku on keino joka oikeasti voisi käynnistää synnytyksen (ei tosin auttanut sitten meidän kohdalla, mutta jos ei vaan oltu tarpeeksi aktiivisia) :)
Lisäksi suosittelisin, että käyppäs vielä nyt ennen sitä seksi sessiota juoksulenkillä, ostamassa salmiakkia, jonka jälkeen voisit vielä saunoa (mikäli on sauna).
Näähän pitäis olla niitä temppuja myös joilla vois ehkä pystyä käynnistään sitä synnytystä " normaalisti" .
ONNEA!!!
mutta joo, mulla käynnistettiin kans niillä muruilla ja heti alkoi supistelemaan vähän, ensimmäisestä n.5 tunnin päästä alkoi sitten ne " oikeat" supistukset. Siinä vaiheessa tais olla kohdunsuu juuri ja juuri kahdelle sormelle auki. Kätilö kuiten päätti että siirrytään saliin ja samantien alko sattuun niin prk:leesti. Saliin ku päästiin (ja siinä ei mennyt kauan) olin jo 7cm auki, kalvot puhki ja minispinaali laitettiin. Supistukset tuntu koko ajan aivan karmeina, mutta muuta kipua ei tuntunu. Synnytyksen kestoksi on laitettu 2h20min, en tiedä oliko käynnistyksen takia niin nopeeta toimintaa. Vähän hitaammin olis voinut mennä niin olis itsekin ehtiny " matkaan" .
Joopa joo, hyvä sanoa nyt =) Mutta tällainen tarina...