Olen mies, hylkäsin lapseni enkä kadu yhtään
Perustietoa: Nainen valehteli ehkäisyn käytöstä tai ehkäisy ei toiminut. Ei hakeutunut aborttiin, vaikka olimme sopineet yhdessä, että vahinkoraskaus keskeytettäisiin. Raskautuminen muutti naisen käytöksen täysin. En voinut enää kunnioittaa häntä, koska hän oli rikkonut sanansa. Suhde luonnollisesti päättyi jo ennen lapsen syntymää. Maksan nyt elareita, asun eri paikkakunnalla enkä halua olla missään tekemisessä kummankaan kanssa.
Mielestäni miehellä pitäisi olla mahdollisuus sanoutua irti isyyden velvoitteista ja oikeuksista tällaisessa tilanteessa. Samalla tavallahan nainen olisi voinut tehdä abortin minun tahtoni vastaisesti, jos näkemyksemme olisivatkin menneet toisin päin. Miehen suoja on hyvin heikko.
Kommentit (588)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:17"]
Minun mielestäni et olekaan kusipää siksi, ettet halunnut isäksi vaan sen takia, että syytät tilanteesta naista etkä näe omaa vastuutasi asiassa.[/quote]
Tein ilman muuta väärin siinä, että luotin naisen kykyyn huolehtia ehkäisystä yhdessä sovitulla tavalla. Olen aina ajatellut ehkäisyn olevan parisuhteessa yhteinen asia eikä jotakin sellaista, mistä kummankin on huolehdittava erikseen. Tässä ketjussa moni nainen on kuitenkin suoraan sanonut, ettei nainen välttämättä kykene tätä vastuuta kantamaan. Oli yllättävää kuvitella monen naisen myöntävän oman kyvyttömyytensä tässä asiassa, mutta epäilemättä olen ollut naiivi.
Koska valta lapsen syntymisestä on viime kädessä naisella, minusta tällaisessa petostilanteessa miehen tulisi vähintäänkin voida irtisanoutua isyyden taloudellisista oikeuksista ja velvollisuudesta.
Itse kävisin mielihyvin läpi aborttia vastaavan toimenpiteen, jos lapsen syntymä sillä tavoin estettäisiin.
-ap-
[/quote]
Kiusallista, ettei sitä toimenpidettä äitees tehnyt aikanaan. Sääli.
Ap, tiedätkö millä perustein abortin saa? Suomessa ei ole vapaata aborttia, vaan sitä pitää anoa ja perustella miksi sen haluaa. Mitä syytä naisystäväsi olisi käyttänyt?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:16"]
Lapselle vanhemmaksi ryhtyminen on jo ajatuksena vastenmielinen? Sä olet outo mies. Hyvin outo. tuntuu ettei sulla ole ollenkaan tunteita,mihinkään asiaan.
[/quote]
Kyllä, vanhemmaksi ryhtyminen on minulle hyvin vastenmielinen ajatus. Olen (tai siis olin) vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole kovin yleistä mutta ei mitenkään tavatonta. Millaisessa tynnyrissä täytyy kasvaa, että kuvittelee kaikkien haluavan ja tavoittelevan vanhemmuutta? En myöskään ymmärrä, miksi väität minun olevan tunteeton. Tämä asia aiheuttaa minussa paljon erittäin voimakkaita ja ristiriitaisia tunteita, myös surua väkisin tähän maailmaan tuodun lapsen puolesta.
-ap-
[/quote]
Vapaaehtoisesti lapseton ja painoit paljaalla, just just.
t. velanainen, joka ei koskaan ole harrastanut seksiä ilman kondomia. Koska en halua lasta enkä aborttia (eettisesti ongelmallinen), toimin sen mukaan.
[/quote]
onko sinulla siis kondomin lisäksi käytössä kierukka, pillerit tai muukin menetelmä? uteliaisuudesta kysyn, koska et kerro tuossa tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:17"]
Minun mielestäni et olekaan kusipää siksi, ettet halunnut isäksi vaan sen takia, että syytät tilanteesta naista etkä näe omaa vastuutasi asiassa.[/quote]
Tein ilman muuta väärin siinä, että luotin naisen kykyyn huolehtia ehkäisystä yhdessä sovitulla tavalla. Olen aina ajatellut ehkäisyn olevan parisuhteessa yhteinen asia eikä jotakin sellaista, mistä kummankin on huolehdittava erikseen. Tässä ketjussa moni nainen on kuitenkin suoraan sanonut, ettei nainen välttämättä kykene tätä vastuuta kantamaan. Oli yllättävää kuvitella monen naisen myöntävän oman kyvyttömyytensä tässä asiassa, mutta epäilemättä olen ollut naiivi.
Koska valta lapsen syntymisestä on viime kädessä naisella, minusta tällaisessa petostilanteessa miehen tulisi vähintäänkin voida irtisanoutua isyyden taloudellisista oikeuksista ja velvollisuudesta.
Itse kävisin mielihyvin läpi aborttia vastaavan toimenpiteen, jos lapsen syntymä sillä tavoin estettäisiin.
-ap-
[/quote]
Yhteinen asia josta vain toinen huolehtii? Ärsyttävää kun kaiken maailman mikkihiiret pilaavat velojen maineen. Vela huolehtii siitä, ettei tule raskaaksi tai tee ketään raskaaksi! Sterilisaationkin voi teettää ulkomailla, jos on tosissaan siinä ettei halua lapsia. Se oma vastuu...
t. velanainen
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:37"]
En ymmärrä, lapsi ei ole tehnyt mitään pahaa, vai onko muka? Vaikka nainen olisikin hankkiutunut tahallaan raskaaksi ei ole lapsen syy että hän syntyi, miksi kostat teidän aikuisten toheltamista lapselle?
[/quote]
Edelleenkään en kosta lapselle mitään. Kostaminen tarkoittaa käyttäytymistä, jossa toista vahingoitetaan hyvitykseksi jostakin koetusta vääryydestä. Tästä ei ole lainkaan kysymys. Suhteeni vanhemmuuteen on aina ollut yhtä kielteinen. En tunne mitään kaunaa lasta kohtaan, eivätkä tunteeni lapsen äitiä kohtaan vaikuta lainkaan siihen, mitä ajattelen lapsesta. En vain halua enkä kykene olemaan kenellekään lapselle isä.
-ap-
Ap: en sanoisi että olet ollut naiivi, mutta itsekeskeinen, kyvytön asettumaan toisen asemaan kyllä.
Ap.lle kelpasi hupiosuus paremmin kuin hyvin ja tämä naisen syyttely asiasta vain naurettavaa. Jos ei lasta halua, niin ei harrasta seksiä tai sitten käyttää kondomia, vaikka 2 päällekkäin. Typerää syytellä naista siitä, ettei tämä suostunut aborttiin, vaikka oli näin luvannut. Typerä nainenkin oli, varmaan olisi saanut paremmat geenit lapselleen joltain muulta, jos vain lapsen siis katalasti hankki eikä ehkäisy siis pettänytkään. Seksiin kuuluu vastuu, nainen kantoi siitä tässä asiassa huomattavasti suuremman osan -tai no kaiken siis, koska:
a) et käyttänyt kondomia ja laskit vielä lastisi ilmeisesti sisäänkin
b) nainen piti lapsen, vaikka helpompi ratkaisu olisi ollut abortti
c) nainen ehkä käyttikin pillereitä -et voi tietää tätä edelleenkään ja mikään ehkäisy ei ole 100% varma
d) sinä livistit kaikesta ja kitiset maksuista ja syyttelet naista
e) kuvittelet että abotti on vain varaehkäisykeino, eikä täysin luonnoton äärimmäinen ratkaisu, johon suostumus tulee vain ja ainoastaan siltä, kenen ruumissa lapsi kasvaa ja lisäksi 2 lääkärin lausunto siitä, että näin on parasta toimia. Edes äidille abortinsyyksi ei riitä se, ettei halua lasta, vaan syyt etsitään muualta kuten juuri niistä sosiaalisista syistä ja lääkäri usein taivuttelee äitiä miettimään vielä ja pitämään lapsen, jos se on mahdollista.
Seksi on lopulta sitä lapsen tekoa, vaikkakin toki kivaa puuhaa muutenkin ja saa olla kyllä todella typerä ollakseen ihan ap.
En huomannut, tuliko tämä pointti jos aiemmin esiin, mutta:
1. On itsestäänselvää, että lasta ei voi jättää ilman elatusta/yhden vanhemman elatuksen varaan. Jos joku miettii, että tämä kävisi, niin on hyvä ja katsoo historiaa. Tämä ei sovi nykyaikaiseen, länsimaiseen, ihmisoikeuksia kunnioittavaan valtioon, jollainen kaiketi haluamme, että Suomi on.
2. Näin ollen, jos lapsen isä ei halua elättää lasta, elatuksen on tultava joko yhteiskunnalta tai isältä väkisin.
3. Yhteiskunnan varat on jo nyt tiukalla, joten tuntuu kohtuuttomalta, että sovittaisiin, että yhteiskunta vastaa suoralta kädeltä näiden lasten (puolikkaasta) elatuksesta. Tämä mahdollistaisi myös kaikenlaiset väärinkäytökset (ts. lapsen vanhemmat vain näyttelisivät eroavansa ja nyhtäisivät rahaa yhteiskunnalta).
4. Tämän takia on yhteiskunnassamme valittu se vaihtoehto, että elatus peritään "väkisin" isältä. Minusta se on huonoista vaihtoehdoista paras. En ymmärrä, miten mikään muu toimisi.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:35"]
Apn mies on tullut raskaaksi toiselle naiselle.
[/quote]
Ap ei vieläkään tajua, että
- ehkäisy on jokaisen ihmisen omalla vastuulla
- 100% ehkäisykeinoa ei ole olemassakaan
- Ihmisen mieli voi muuttua
- lapsella on AINA isä ja äiti.
Jotenkin noloa, että edelleen syyttelet asiasta lapsesi äitiä. Virhenro yksi oli painaminen paljaltaan ja jos todella olet noin lapsivastainen niin luulisi sulla oleman pantaessa ainakin 2 kumia päällekäin.
Lapsi on täysin syytön siihen, että sinä olet kyvytön kantamaan vastuusi ja huolehtimaan saati välittämään lapsestasi.
Elämä ei ole mustavalkoista eikä se mene aina suunnitelmien mukaan. Mutta kohtuutonta on maksattaa lapsella se hinta, että itse on henkisesti kastemadon tasolla. Laki kun ei lähde isän tai äidin oikeuksista vaan lapsen!
Sinä olet isä ja tulet olemaan sitä aina. Miten empatiakyvytön ihmisen täytyykin olla, että jossain tuolla maailmalla on lapsi ja sinä et välitä hänestä yhtään. No sanotaan, ett sen minkä taakseen jättää niin edestään löytää. Isyyttäsi et pakoon pääse!
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:41"]
Vela huolehtii siitä, ettei tule raskaaksi tai tee ketään raskaaksi!
[/quote]
Huolehdinkin tästä keskustelemalla naisen kanssa ja sopimalla käytetyistä ehkäisymenetelmistä ja mitä tehdään, jos ne pettävät. Kuten sanottu, käsitykseni naisista oli, että nämä asiat voidaan sopia ja niihin sitoutua yhdessä. Monen käsitys on kuitenkin, että naiset tulevat siekailematta käyttämään valtaansa tullakseen raskaaksi, jos he sitä haluavat. Miehelle jää maksajan osa ja velvoitteet, naiselle päätksenteko.
-ap-
Edellisen piti lainata tätä viestiä:
Ehkäisypillerit.
Tuo biologiasta lässyttäminen on ihan turhaa. Nainen yksin määrää, johtaako seksi lapsen saamiseen vai ei. Ei sillä luonnon kanssa ole mitään tekemistä. Miehellä pitäisi olla mahdollisuus ainakin luopua isyydestään tällaisessa tilanteessa, kun nainen on rikkonut yhteisen sopimuksen ja hankkinut lapsen ilman miehen tahtoa.
-ap-
Tiesitkö hyvä ap, että vaikka käyttäisi ehkäisypillereitä, voi silti tulla raskaaksi. Ainut varma ehkäisykeino on seksistä pidättäytyminen. Jos raskaus on aivan katastrofi, suosittelen käyttämään tuplaehkäisyä, eli juuri kondomia e-pillereiden lisäksi. Ei se naisen vika ole, jos pillerit pettivät.
Toisekseen abortti ei milloinkaan ole naiselle helppo ratkaisu. On aivan eri asia puhua siitä ennen kuin vahinko on tapahtunut kuin mennä toimenpiteeseen oikeasti. Moni tajuaa vasta raskaaksi tullessaan, ettei halua raskautta keskeyttää ja kokee keskeyttämisen vääräksi. Sinun olisi itse pitänyt varmistaa omalta osaltasi (eli käyttämällä kondomia), ettet aseta naista siihen tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:41"]
Vela huolehtii siitä, ettei tule raskaaksi tai tee ketään raskaaksi!
[/quote]
Huolehdinkin tästä keskustelemalla naisen kanssa ja sopimalla käytetyistä ehkäisymenetelmistä ja mitä tehdään, jos ne pettävät. Kuten sanottu, käsitykseni naisista oli, että nämä asiat voidaan sopia ja niihin sitoutua yhdessä. Monen käsitys on kuitenkin, että naiset tulevat siekailematta käyttämään valtaansa tullakseen raskaaksi, jos he sitä haluavat. Miehelle jää maksajan osa ja velvoitteet, naiselle päätksenteko.
-ap-
[/quote]
Ai sinusta hoidit osuutesi, kun vaivauduit ihan puhumaan aiheesta? Miksi et käynyt vaikka Ruotsissa teettämässä sterilisaatiota? Muutama vuosi sitten tuttavani sanoi sterin maksaneen briteissä teetettynä parisen tonnia, plus matkat.
Älä viitsi sanoa olevasi/olleesi vela, kun et huolehtinut lapsettomuudestasi.
minä olen nainen ja ap:n kanssa samaa mieltä asiasta. Ap on se jutun hyvis ja se nainen pahis. Asia sovittiin etukäteen mutta nainen ei pysynyt sovitussa.
Se joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
I rest my case!
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:49"]
Edellisen piti lainata tätä viestiä:
Ehkäisypillerit.
Tuo biologiasta lässyttäminen on ihan turhaa. Nainen yksin määrää, johtaako seksi lapsen saamiseen vai ei. Ei sillä luonnon kanssa ole mitään tekemistä. Miehellä pitäisi olla mahdollisuus ainakin luopua isyydestään tällaisessa tilanteessa, kun nainen on rikkonut yhteisen sopimuksen ja hankkinut lapsen ilman miehen tahtoa.
-ap-
[/quote]
Älä ole naurettava. Pelkät pillerit eivät välttämättä riitä, mutta sinulla oli mahdollisuus käyttää kondomia tai olla harrastamatta seksiä -tai edes välttää laukeamista naisen sisään. Tiesit varmaan riskit ja tuo ennalta sovittu abortti hätäratkaisuna uskomattoman typerä syy kiukutella nyt, kun lapsi on jo maailmassa.
en usko tähän juttuun, sillä kuka haluaisi tulla vauva-palstalle ottamaan tässä asiassa turpaansa parin sadan viestin verran! Mutta tämä on varmasti tapahtunut lukemattomille miehille, että on valehdeltu ja huijattu isäksi vasten tahtoaan. Kuka ihme haluaa lapsensa isäksi miehen, joka ei halua lasta? Voiko olla naiselta kusipäisempää temppua sille lapselleen!
Ja ketjun vastaukset vahvistavat käsitystä siitä, että nainen tosiaankin pystyy juonimaan ja päättämään lapsiasian täysin itsenäisesti ja miehellä ei juuri oikeuksia ole.
Mielipiteet muuttuvat. Ja edelleen, mikset käyttänyt kortsua?? Meillä tietää teinipoikakin, että vaikka tyttöystävä syö pillereitä, hänen velvollisuus on myös huolehtia ehkäisystä joten käyttää kumia.
En ymmärrä, lapsi ei ole tehnyt mitään pahaa, vai onko muka? Vaikka nainen olisikin hankkiutunut tahallaan raskaaksi ei ole lapsen syy että hän syntyi, miksi kostat teidän aikuisten toheltamista lapselle?
Itse olen 17- vuotias ja raskaana, kihlattuni on 16 ja silti jäi luokseni vaikkei vauva ollut suunniteltu, olin tosin jo sanonut, etten aio tehdä aborttia, jos vahinko sattuu. Minulla ei ole oikeutta riistää toisen ihmisen henkeä, niin ajattelen. Eikä se ole tulevan lapseni syy, että olen raskaana. Mutta niin, tämä on varmaan kamalaa kuultavaa alaikäisen suusta, mutten pysty ymmärtämään mitä lapsesi sinulle muka on tehnyt?