Olen mies, hylkäsin lapseni enkä kadu yhtään
Perustietoa: Nainen valehteli ehkäisyn käytöstä tai ehkäisy ei toiminut. Ei hakeutunut aborttiin, vaikka olimme sopineet yhdessä, että vahinkoraskaus keskeytettäisiin. Raskautuminen muutti naisen käytöksen täysin. En voinut enää kunnioittaa häntä, koska hän oli rikkonut sanansa. Suhde luonnollisesti päättyi jo ennen lapsen syntymää. Maksan nyt elareita, asun eri paikkakunnalla enkä halua olla missään tekemisessä kummankaan kanssa.
Mielestäni miehellä pitäisi olla mahdollisuus sanoutua irti isyyden velvoitteista ja oikeuksista tällaisessa tilanteessa. Samalla tavallahan nainen olisi voinut tehdä abortin minun tahtoni vastaisesti, jos näkemyksemme olisivatkin menneet toisin päin. Miehen suoja on hyvin heikko.
Kommentit (588)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:50"]
Ehkäisystä oli sovittu yhdessä ja pillerit todettu parhaaksi vaihtoehdoksi.
-ap-
[/quote]
Teillä oli siis jotain sellaista tutkimustietoa ehkäisystä, jota lääkärit kautta maailman eivät tiedä?
[/quote]
Turha viisastella. Pointtina on, että ehkäisystä päätettiin yhdessä. Samoin sitä, mitä tehdään, jos ehkäisy pettää. En ymmärtänyt sanoa: "Sori, en luota sinuun. Kumi menee päälle."
-ap-
[/quote]
Turha itsesi viisastella, että muija oli suostunut menemään aborttiin jos tulee raskaaksi. Asiaa harkitsee ihan eri tavalla sitten kun on oikeasti raskaana ja mahdolliset äidinvaistot heräävät.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:59"]
Ap et saa mustaa puhumalla takaisin valkoiseksi. Jokainen aikuinen tietää, että raskaaksi voi tulla ehkäisystä huolimatta. Jos on valmis seksiin on valmis myös kantamaan sen seurauksista vastuunsa eikä kiukutella kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit.
[/quote]
Tämän myötä keskustelulle voidaan laittaa piste. Jokaisen on oltava valmis ensisijaisesti kantamaan vastuunta seurauksista ja sitten vasta peiton alle.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:59"] Jos on valmis seksiin on valmis myös kantamaan sen seurauksista vastuunsa
[/quote]
Avan. Ja nainen päättikin, ettei kanna vastuutaan.
-ap-
[/quote]
Ja mitähän vastuuta sinä ajattelit kantaa? Et käyttänyt minkäänlaista ehkäisyä, nainen koki sen ruumiissaan, ja sitten naisen olisi vielä pitänyt mennä sairaalaan jotta hänen ruumistaan riepoteltaisiin lisää. Nyt sitten itket täällä kun jouduitkin kantamaan seksistä vastuuta vaikka et halunnut sellaista yhtään, edes kondomin verran.
-ap-
[/quote]
Teillä oli siis jotain sellaista tutkimustietoa ehkäisystä, jota lääkärit kautta maailman eivät tiedä?
[/quote]
Turha viisastella. Pointtina on, että ehkäisystä päätettiin yhdessä. Samoin sitä, mitä tehdään, jos ehkäisy pettää. En ymmärtänyt sanoa: "Sori, en luota sinuun. Kumi menee päälle."
-ap-
[/quote]
Jos sinulle ITSELLESI oli niin tärkeää, ettei lasta tule, niin silloin on uskallettava sanoa vaikka nuo sanat "en luota sinuun tarpeeksi" tai mietittävä muita vaihtoehtoja.
Olet ihminen, joka syyllistää muita virheistään.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:59"] Jos on valmis seksiin on valmis myös kantamaan sen seurauksista vastuunsa
[/quote]
-ap-
[/quote]
Nainenhan kantoi vastuunsa ottamalla syntyvän lapsen vastaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:03"]
Turha itsesi viisastella, että muija oli suostunut menemään aborttiin jos tulee raskaaksi. Asiaa harkitsee ihan eri tavalla sitten kun on oikeasti raskaana ja mahdolliset äidinvaistot heräävät.
[/quote]
Eli miehen saa huijata isäksi?
-ap-
Älä huoli, ap, me tiedämme, että olet katkera, koska et ole vielä seksiä kokenutkaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:08"]
[/quote]
Naisen olisi pitänyt mennä aborttiin, kuten oli sovittu. Olen tottunut siihen, että se mikä luvataan, myös pidetään. Tein alusta asti selväksi, etten halua isäksi ja etten suostuisi seksiin, jos aborttikysymyksestä on erimielisyyttä.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:06"]
-ap-
[/quote]
[/quote]
-ap-
[/quote]
Jos sinulle ITSELLESI oli niin tärkeää, ettei lasta tule, niin silloin on uskallettava sanoa vaikka nuo sanat "en luota sinuun tarpeeksi" tai mietittävä muita vaihtoehtoja.
Olet ihminen, joka syyllistää muita virheistään.
[/quote]
Plus kyse ei ole vain luottamuksesta toiseen, vaan myös siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että ehkäisypillerit eivät yksin ole täysin luotettava ehkäisykeino. Aika kusipäistä ajatella, että en mä viitsi käyttää kondomia kun on noi ehkäsypillerit, menköön muija kaavittavaksi jos jotain tulee.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:11"]
[/quote]
Naisen olisi pitänyt mennä aborttiin, kuten oli sovittu. Olen tottunut siihen, että se mikä luvataan, myös pidetään. Tein alusta asti selväksi, etten halua isäksi ja etten suostuisi seksiin, jos aborttikysymyksestä on erimielisyyttä.
-ap-
[/quote]
Abortti ei ole tarkoitettu miehelle takaportiksi, jos mies haluaa seksiä ilman kunnon ehkäisyä ilman kondomia. Abortti on naisen terveyteen kuuluva asia.
Vastenmielistä seurata tälläistä, kun ämmät puolustaa väärin tai sopimiuksenvastaisesti toiminutta naista. Hyväksyn jossain määrin sen, että nainen muuttaa vahinkoraskauden tullessa mieltään suunnitellun abortin suhteen, mutta kyllä miehellä pitää tälläisessa tilanteessa olla 100% suvereeni oikeus kieltäytyä täysin isän roolista ja myös velvollisuuksista, jos voidaan todistaa, että oli sovittu, että lasta ei hankita, vaikka siihen viimeisenä keinona tarvittaisiin aborttia.
Aika kusipäistä ajatella, että en mä viitsi käyttää kondomia kun on noi ehkäsypillerit, menköön muija kaavittavaksi jos jotain tulee.
[/quote]
Ei tässä ole mitään kusipäistä. Olisin voinut hyvin käyttää kondomia, mutta päätimme yhdessä toisin. Nainen itse lupautui tarvittaessa aborttiin. Ainoa virheeni oli uskoa häntä.
-ap-
[/quote]
-ap-
[/quote]
Jos sopimus on kohtuuton, sitä ei tarvitse noudattaa.
Ehkäisystä oli sovittu yhdessä ja pillerit todettu parhaaksi vaihtoehdoksi. Olimme kumpikin sitä mieltä, että mahdollisen raskauden tapahtuessa kaikesta huolimatta seurauksena on abortti. Taisin olla tyhmä, kun luotin naisen sanaan?
-ap-
[/quote]
Ei tässä ole välttämättä kyse mistään epärehellisyydestä naisen puolelta. Teoriassa on aina helppo todeta, että tekisi abortin jos vahinko sattuu, mutta kun on tositilanne missä ihan oikeasti kantaa elämää sisällään niin se päätös ei välttämättä enää olekaan niin yksinkertainen. Minulle ja miehelleni kävi vahinkoraskaus, jonka seurauksena sitten syntyi esikoisemme. Aika oli lapselle huono ja minulla oli terveysongelmia ja olimme suunnitelleet harkitsevamme yhteistä lasta vasta aikaisintaan parin vuoden kuluttua. Terveysongelmien takia mietimme abortin mahdollisuutta. Aiemmin olin ajatellut, että abortin voisin tehdä, jos tarve niin vaatii enkä ollut oikeastaan koskaan lapsia tietoisesti halunnutkaan vaan pelkästään luvannut miehelle harkita asiaa joskus, mutta nyt tuntui että joka solu huusi uutta elämää ja suojelunhalua sitä elämää kohti. Mies sanoi, että kyseessä on minun kehoni joten minä päätän mitä tehdään. Viimeinenkin epäilys miehen mielipiteestä karisi, kun hän puhkesi leveään onnelliseen hymyyn (josta ei meinannut tulla loppua) kun käytiin gynellä varmistamassa raskauden kesto ja ruudulle ilmestyi pieni pallo, joka oli meidän alkiomme. Meidän onneksemme me molemmat halusimme saada lapsen, joka sai alkunsa vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Päätös oli mitä parhain ja meillä on nykyään myös toinen ihan tarkoituksella tehty lapsi.
Kerron tämän siis siksi, että ap ymmärtäisi, että aina ei ole kyse epärehellisyydestä vaan tunteet voivat muuttua ja tositilanne on aina monimutkaisempi kuin asian miettiminen teoriassa. Sinulle raskaus on edelleen teoreettinen asia, mutta naiselle joka on tullut raskaaksi se on mitä suurimmassa määrin konkreettinen. Minäkään en ollut koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta saada lapsia, mutta raskaaksi tullessani minut valtasi täysin uusi ja voimakas tunne suojella sitä elämää, joka kasvoi sisälläni. Ei varmaankaan kaikille niin tapahdu, mutta näinkin se voi mennä.
Jaa, ap on itse pitänyt vahinkolapsen.
Jos olet noin vitun tyhmä ettet kumia osaa/halua käyttää niin ole sitten naimatta!!!
Jo teinipojille opetetaan että käytä aina kumia vaikka miten nainen lirkuttelisi, olisi ihana tai sinua panettaisi, kumi on ainoa joka suojaa esim taudeilta ja oikein käytettynä 100% myöskin isyydeltä! se että kumi repeäisi on sinulta nyt pelkkää jossittelua ja naisen syyttämistä, kanna itse vastuusi luuseri!!
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:14"]
Jos sopimus on kohtuuton, sitä ei tarvitse noudattaa.
[/quote]
Eli minäkin olisin voinut lirkutella haluavani juuri tämän naisen lasten isäksi ja sitten nostaa kytkintä? Elinikäinen pallo jalassa on pikkaisen eri luokan vaikutus kuin abortin kokeminen. Sen sijaan olin rehellinen ja sanoin, etten ala seksisuhteeseen, jos ehkäisyasioista ei olla yksimielisiä. Nainen sitoutui itse ja vapaaehtoisesti siihen, että lasta ei tästä suhteesta synny, mutta selkärankaa ei sitten löytynytkään.
-ap-
Abortista on helppo puhua, kun se ei koske omaa kehoa. Se on kova toimenpide, josta voi seurata pysyviä haittoja. Kun sitten on lopulta raskaana ja pitäisikin tehdä toimenpide, jossa aika rankalla tavalla kajotaan omaan kehoon, se ei olekaan niin helppoa.
Olen kyllä samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehottavat kondomin käyttöön. Jos mies ei halua lapsia, miehen pitää käyttää kondomia. Tämän kaltainen jälkikitinä on lähinnä säälittävää, sillä nykymaailmassa aikuisen ihmisen pitää tietää ja tajuta, että yhdyntä voi aina johtaa raskauteen (tai sukupuolitautiin). Minusta on luonnollista, että mies ei voi vaatia aborttia, koska abortissa naisen kehoon kajotaan tavalla, joka voi vahingoittaa pysyvästi. Sen takia abortti on naisen päätös.
Voit syyttää Suomen lainsäädäntöä siitä, että maksat elareita lapsesta, jota et halunnut. Olet aivan varmasti tiennyt vallitsevan käytännön. Senkin takia on typerää, että kitiset täällä asiasta. Opettele riskienhallintaa.
Miehen on helppo vaatia milloin mitäkin, koska mikään hänen vaatimuksistaan ei koske häntä itseään. Jos lapsia ei halua, niin vaihtoehtoina ovat selibaatti, käteenveto tai vasektomia (joka sekään ei muuten aina taida olla 100%:nen vaihtoehto).
Miehet, olevinaan niin järkeviä ja rationaalisia. Not.
Yhteenvetona: ap, kannattaisi perehtyä huolella ehkäisykeinojen tehoihin ennen kuin harkitseekaan seksiä. Kannattaa myös ymmärtää ja muistaa, että abortista ei voi sopia etukäteen, vaan voimavarat pitää keskittää siihen, että nainen ei ensinkään tule raskaaksi.
[/quote]
-ap-