Syötättekö vauvalle valmissoseita vai teettekö itse?
Vai molempia? Ovatko piltit sun muut hyvä vaihtoehto? Eihän niitä tietenkään muuten myytäisi. Tuli vain mieleen, kun neuvolassa tuli puheeksi ja hoitaja kommentoi jotakin vitamiinien eroista. En muista enää tarkkaan, mutta ilmeisesti omatekemässä vitamiinit ovat parempia? Minua jotenkin oudoksuttaa ajatus pilttien lisä/säilöntäaineista, kun on ihan vauvasta kyse. Mutta niitä onhan lihoissa ja kasviksissakin. Pohdin vain asiaa ja olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että. Vauva ihastui jostain syystä hirveän hajuiseen vihreään parsasoseeseen 😁
Omista vauvoista on jo aikaa, mutta kun luin tätä aloitusta, niin tuli mieleen tuo parsasose. Tytär oli aivan villinä siihen vauvana. Se uppos kaikista parhaiten, ei mennyt hedelmä ja marjasoseet yhtä hyvin.
Se rakkaus on kestänyt koko lapsuuden. Meillä on aina pussikaupalla parsaa pakkasessa, kun tytär sitä himoaa. Nyt hän on 17v ja saattaa napsia puolikiloa ihan vaan välipalakseen tai lisäilee ruokiin jne.
Kyllä me muutkin parsakaalta syödään, mutta kyllähän siihen välillä kyllästyy. Etenkin siihen hajuun.
Kumpaa mahdat nyt tarkoittaa, parsaa vai parsakaalia? Vai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että. Vauva ihastui jostain syystä hirveän hajuiseen vihreään parsasoseeseen 😁
Omista vauvoista on jo aikaa, mutta kun luin tätä aloitusta, niin tuli mieleen tuo parsasose. Tytär oli aivan villinä siihen vauvana. Se uppos kaikista parhaiten, ei mennyt hedelmä ja marjasoseet yhtä hyvin.
Se rakkaus on kestänyt koko lapsuuden. Meillä on aina pussikaupalla parsaa pakkasessa, kun tytär sitä himoaa. Nyt hän on 17v ja saattaa napsia puolikiloa ihan vaan välipalakseen tai lisäilee ruokiin jne.
Kyllä me muutkin parsakaalta syödään, mutta kyllähän siihen välillä kyllästyy. Etenkin siihen hajuun.
Arvasin, että saan vähintään yhden pilkunnussijan haaviin. :D
Tein itse kaikki soseet luomukasviksista ja suunnittelin viikon soseet niin, että tuli erilaisia vihanneksi, hedelmiä ja luomulihaa vuorotellen. Nirso vauva viskeli soseet yleensä lattialle ja suuhun meni max pari lusikallista. Reissussa oli mukana pilttejä, ne maistui aina. En mahdollisen toisen lapsen kohdalla alkaisi enää tekemään itse vaan kaupan purkeilla mentäisiin.
Molempia. Tyhjiin Piltti-purkkeihin oli hyvä pakastaa itse tehdyt soseet.
Eikä niissä valmissoseissa mitään lisäaineita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että saan vähintään yhden pilkunnussijan haaviin. :D
Kutsutko munakoisoakin munaksi? Ei siinä ole mitään pilkunnussintaa että käyttää vihanneksista oikeita nimiä, eikä jonkun muun vihanneksen tai ruoka-aineksen nimeä.
Kuinka paljon rahaa noihin purkkiruokiin on teillä mennyt kuukaudessa? Jos kaiken ruuan antaa purkista niin eikö se tule aika kalliiksi?
En jaksanut toiselle lapselle kuukautta kauempaa tehdä soseita, niin annoin ihan vain samaa ruokaa kuin muillekin haarukalla muussattuna (vauvalle sopivia ruokia vain tietenkin).
Vierailija kirjoitti:
Ekalle tein itse, tokalle en jaksanut vaan mentiin kaupan soseilla. Ero lähinnä hinnassa, halvempaa tehdä itse. Vauvaruoat on todella hyvin tutkittuja, enemmän säilöntäaineita hedelmäosaston banaanissa on kuin piltissä tai bonassa.
Meillä taas ekalle tein soseita pakastimeen valmiiksi ja tokalle en jaksanut, joten sai alusta asti (6kk-) samaa normaalia ruokaa kuin muut, vähän haarukalla muussattuna.
Tein soseita päikkäreiden aikaan. Vauva kyllä nukkui imurinkin käydessä, joten ei häiriintynyt. Oman ruuankin tein ja söin yleensä päikkäreiden aikaan. Kaikki riippuu tietenkin vauvan käyttäytymisestä ja omasta jaksamisesta. Soseita ei tarvinnut tehdä kovin usein. Ei edes joka viikko, kun pakasti hyvän määrän.
Tein itse. Joko soseutin samaa ruokaa kuin meille muillekin tein tai nappasin pakastimesta 2dl pakastuspussiin säilötyn kotiruuan. Miehen ollessa kotona tein isoja kattilallisia soseita, jotka sitten pakastin valmiina annoksina.
Kumpikaan lapseni ei ole kelpuuttanut pilttejä ruuakseen, paitsi yhden Semperin pastan. Olisivat purkkiruuat olleet näppäriä reissussa, kylässä ja kerhoeväänä. Aika kaikkiruokaisia ovat nyt päiväkoti-ikäisinä, onneksi.
Purkista on syönyt lähes aina, kunnes tuli sormiruokailuikään, sen jälkeen on maisteltu muutakin. Samaa ruokaa meidän kanssa vasta nyt reilun vuoden ikäisenä, edelleen vaihtelevasti syö noita 1-3-vuotiaan pilttejä. On oltu tarkkoja, ei ole ostettu niitä missä on lisättyä sokeria.
Meillä ei meinaa kotiruoka riittää edes meille vanhemmille arkeen kun ostaa perus kana/lihapaketteja ja niistä tekee ruokaa, vaikka kasviksia lisääkin, mies syö isoja määriä eikä perunan/riisin/pastan lisämäärä kelpaa, pitää olla sitä itse ruokaa.. Urheillaan myös molemmat paljon. Nyt kun lapsi on alkanut syödä samaa ruokaa ja hyvin, joudutaan ostaa merkittävästi enemmän ruokaa -> ei ne purkit sen kalliimmaksi tulleet.
Molempia, reissuissa usein purkkia, kotona omatekemiä tuoreena tai pakkasesta. Varsinkin maisteluvaiheessa omatekemät oli käteviä, kun ruokaa meni yhdellä aterialla se pari lusikallista.
Yritin tehdä soseet aina samoista ainesosista, mitä itsekin syötiin, niin pääsi samoilla kokkailuilla, ruokarajoitteet toki huomioiden. Joskus vaan kasvismössöä ilman mausteita, lihat pakastin erillisinä paloina, niissä useimmiten mausteet ilman suolaa.
Piltit sun muut upposi kyllä ihan hyvin, mutta ovat aika löysiä omatekemiin verrattuna. Tuskaa syöttää sellaista vesivelliä, joka tippuu lusikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä "aika ei riitä" perustelua. Samalla ne vauvan ruuat valmistuu kuin muunkin perheen ruuat. Sitten vain muutama sekunti sauvasekoittimella ja sose on valmista.
Ja minä taas en ymmärrä miten saa edes itselleen kokattua. Jos pystyy vauva sylissä tekemään niin sitten ehkä jotain nopeaa. Istuuko/makaako se vauva jossain odottamassa sillä aikaa kun kokkaatte? Ei meillä ainakaan viihdy paikallaan niin kauaa.
Ehkä jos nukkuisi päiväunet paremmin, eikä heräis kaikkiin mahdollisiin ääniin tai äänettömyyteen.
Ei mulla ainakaan oo vauvalomalla ollu mahdollista tehdä oikein yhtään mitään.
Yksinhuoltajalla on varmasti aika kortilla. Mutta Ihan oikeasti, vihannesten pilkkominen ja höyrytys/keittäminen ja sörssääminen, siihen ei aikaa kauan mene... Jos keittää pehmeäksi, ei tarvitse sauvasekoitinta, eikä vauva häiriinny äänistä.
No, eipä ole paljoa vesiliukoisia vitamiineja jäljellä, jos keittää pehmeäksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä "aika ei riitä" perustelua. Samalla ne vauvan ruuat valmistuu kuin muunkin perheen ruuat. Sitten vain muutama sekunti sauvasekoittimella ja sose on valmista.
Ja minä taas en ymmärrä miten saa edes itselleen kokattua. Jos pystyy vauva sylissä tekemään niin sitten ehkä jotain nopeaa. Istuuko/makaako se vauva jossain odottamassa sillä aikaa kun kokkaatte? Ei meillä ainakaan viihdy paikallaan niin kauaa.
Ehkä jos nukkuisi päiväunet paremmin, eikä heräis kaikkiin mahdollisiin ääniin tai äänettömyyteen.
Ei mulla ainakaan oo vauvalomalla ollu mahdollista tehdä oikein yhtään mitään.
Meitä oli kaksi vanhempaa, eikä vauva siitä rikki mennyt, vaikka lattialla vähän kitisikin sen aikaa, että sai pari perunaa pilkottua. Suurin osa kokkailusta onnistuu yhdellä kädelläkin, ja isompi vauva nyt keksii itselleen kaikenlaista leikkiä ja tuhottavaa samalla, kollaa muovipurkkeja tai yrittää kiivetä pöydälle, siinä ehtii samalla puuhailla.
Toinen lapsi söi koko vauva-ajan vielä pitkälle johonkin varmaan yli 3-vuotiaaksi valmissoseita. Hän ei suostunut syömään mitään itse tehtyä ruokaa, ja oli hyvin tarkka muutenkin. Aina meni vain joku tietty sose, välillä lopetti jopa yhtäkkiä maidonjuonnin kokonaan. Yritimme kyllä kaikkea. Tosin loppuaikoina ennen soseista luopumista oli ruokavaliossa muutakin. Myöhemmin hänellä todettiin autismi, ja hän on edelleen hyvin valikoiva. Toinen lapsi söi sekä valmissoseita että tavallista ruokaa. Oli kuitenkin luontevaa antaa valmissoseita toisellekin lapselle, mutta hänen kanssaan huomasi selvän eron syömisessä verrattuna sisarukseensa.
Tsekkaapa sellainen kirja kuin Samasta padasta :) Ihan alkuun annoin jotain yksittäisiä kertoja valmissosetta, kun luulin, että itsetekeminen olisi vaivalloista. Sitten tein pakkasen täyteen maisteluannoksia itse. Ne oli tosi simppeleitä, esim. höyrytettyjä vihanneksia, yhtä tai kahta kerrallaan, muussattuna, tai hedelmäsoseita. Ja toki proteiineja joukkoon. Sitten onneksi tulin tilanneeksi tuon kirjan, ja tajusin, että jo aika pieni voi syödä tosi samanlaista ruokaa kuin itse. Tulee samalla syötyä todella terveellisesti itsekin :) Itsetekeminen tulee todella paljon halvemmaksi kuin purkkiruoat, ja onhan se tuore itsetehty ruoka paljon maistuvampaa ja siitä saa myös tosi monipuolista. Siispä kysymys: jos teet itsellesi ruokaa, mikset samalla tekisi vauvallesikin? Siinä sivussa se menee, ottaa vaan vauvan annoksen sivuun ennen kuin lisää suolaa ja soseuttaa vauvan suun motoriikkaan sopivan hienoksi sauvasekoittimella. Tosi näppärää :)
Ei kaupan purkkiruoissa sinänsä mitään vikaa ole, koska niiden sisältöä kyllä säännellään tarkasti. Mutta aika ankean makuisia mössöjä ne ovat, ja kalliita!!! Itse käytän nykyään kyllä hedelmäsoseita, koska niistä totesin, että en jaksa niitä alkaa erikseen väsätä. Samoin reissussa meillä on varsinkin nyt kesäaikaan kyllä kaupan purkkiruoat mukana säilyvyyden takia. Talvella kyllä kuljetin pakkasesta otettuna omia tekemiäkin. Hedelmäsoseita ja reissuja paitsi vauva (tai nyt jo taapero..) syö samoja ruokia kuin mekin.
Tärkeintä on löytää itselle sopiva ratkaisu. Suosittelen kyllä tekemään itsellekin terveellistä, monipuolista ja kasvispitoista ruokaa, jotta samasta voi antaa vauvalle. Mutta jos syystä tai toisesta purkkiruoka tuntuu paremmalta, ei sekään ole yhtään huono ratkaisu :)
Lisäys edelliseen, laitoin valmissoseisiin aina aika paljon öljyä tai voita, koska ne itsessään ovat melko vähäenergisiä.
Molempia. Kun tekee sosetta ite, niin kerralla vähän enempi ja pakkaseen annospusseissa nii ei tarvii edes joka viikko kokata. Ja purkkiruokaa välillä hyvällä omallatunnolla.
Purkit tulee huomattavasti kalliimmaksi, 6kk ikäinen syö sellaisia pieniä purkkeja noin 2-4vuorokaudessa, merkistä riippuen näillä voi olla +-1e purkki hintaa (tällä saa jo kilon porkkanaa) ... Jos puurot ja vellit vielä ostaa valmista niin nämäkin saa lisätä hintaan, se yksi valmispuuro 2dl maksaa saman verran kuin kilo kaurahiutaleita... Sekä korvikemaidot, jos menee, niin 5dl vuorokaudessa pitäisi vielä tätäkin tarjota, taitaa olla lähemmäs 2e näissä sen isomman purkin hinta..
Tein kaikki soseet aina itse. Joskus automatkalle ostin valmiin, muttei suostunut syömään. Oli ilmeestä päätellen pahaa.