Syötättekö vauvalle valmissoseita vai teettekö itse?
Vai molempia? Ovatko piltit sun muut hyvä vaihtoehto? Eihän niitä tietenkään muuten myytäisi. Tuli vain mieleen, kun neuvolassa tuli puheeksi ja hoitaja kommentoi jotakin vitamiinien eroista. En muista enää tarkkaan, mutta ilmeisesti omatekemässä vitamiinit ovat parempia? Minua jotenkin oudoksuttaa ajatus pilttien lisä/säilöntäaineista, kun on ihan vauvasta kyse. Mutta niitä onhan lihoissa ja kasviksissakin. Pohdin vain asiaa ja olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikessa kultaisen keskitien kulkija. Tämä meidän nykyään 3v sai vauvana niin purkkiruokaa kuin oma tekemääni sosetta, niitä on tosi helppo tehdä pakkaseen. Sormiruokaakin söi, kun se alkoi kelvata. Nuorempi on nyt puolivuotias ja samalla kaavalla aiotaan mennä ruokailun suhteen. Vauvanruoissahan on tarkat säädökset siitä, mitä niissä saa olla. Suomessa varsinkin hyvät valikoimat ja nykyään paljon luomutuotteita. Välimeren maissa taitaa olla paljon hunajalla makeutettuja vauvanruokia?
Luomutuotteita itse suosisin.
Soseita oli tosi helppo tehdä ja riitti pitkäksikin aikaa, kun laittoi pakkaseen. Kunhan vaan aikaa ja jaksamista on. Ei tekemisessäkään kyllä kauaa mennyt. Ostin joitakin hedelmäsoseita ja laitoin omatekemää sosetta tyhjiin purkkeihin. Syötin ne yleensä saman päivän aikana.
Itse oon ruokkinut nyt 10kk vanhoja kaksosia korvikkeella ja pilteillä. Ei aika eikä voimat riitä siihen että tekisin itse soseet. Usein pääsen itse syömään vasta yöllä. Yritän useimpina päivinä tarjota kuitenkin myös sormiruokaa, mutta kun ei ole vielä hampaita kummallakaan on aika rajallisesti asioita mitä mielellään syövät sormin.
Tuntuu vaan kaupassa että oon aina yksin valitsemassa vauvojen ruokia ja että kaikki muut vanhemmat tekevät itse.
Olin väsynyt suorittaja-äiti ja tein kaiken itse, jopa hedelmäsoseet. Ei siitä lapsesta sen ihmeellisempi tai parempi kasvanut niillä eväillä ja olisin senkin ajan käyttää vauvan kanssa seurusteluun tai nukkumiseen...
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikessa kultaisen keskitien kulkija. Tämä meidän nykyään 3v sai vauvana niin purkkiruokaa kuin oma tekemääni sosetta, niitä on tosi helppo tehdä pakkaseen. Sormiruokaakin söi, kun se alkoi kelvata. Nuorempi on nyt puolivuotias ja samalla kaavalla aiotaan mennä ruokailun suhteen. Vauvanruoissahan on tarkat säädökset siitä, mitä niissä saa olla. Suomessa varsinkin hyvät valikoimat ja nykyään paljon luomutuotteita. Välimeren maissa taitaa olla paljon hunajalla makeutettuja vauvanruokia?
Madeiralla ja varmaan muuallakin Portugalissa suuri osa vauvanruokahyllyn tarjonnasta käsittää Marie-keksituotteet joko jauheena tai valmiina korvikevellinä. Siis sokeria, vehnäjauhoja ja palmuöljyä...
Vierailija kirjoitti:
Madeiralla ja varmaan muuallakin Portugalissa suuri osa vauvanruokahyllyn tarjonnasta käsittää Marie-keksituotteet joko jauheena tai valmiina korvikevellinä. Siis sokeria, vehnäjauhoja ja palmuöljyä...
Vierailija kirjoitti:
Olin väsynyt suorittaja-äiti ja tein kaiken itse, jopa hedelmäsoseet. Ei siitä lapsesta sen ihmeellisempi tai parempi kasvanut niillä eväillä ja olisin senkin ajan käyttää vauvan kanssa seurusteluun tai nukkumiseen...
En minäkään uskonut edes silloin, että sillä olisi lapseen mitään "parantavia" vaikutuksia. Tai että kaupan soseita syöttävät ovat huonompia äitejä ja lapsista tulee huonompia.
Lähinnä ajattelin, että itse tehty olisi vähän terveellisempi vaihtoehto ja minulla on mahdollisuus tehdä, niin teen. Itse en siedä mikrossa lämmitettäviä valmisruokia, ovat minusta pahoja, joten kaupan soseisiin oli hieman sama asenne. En olisi pystynyt edes maistamaan niitä. Tämä on vain omaa outouttani. :D
Tein hedelmäsoseitakin itse, mutta ostin myös kaupasta.
Yksi vanha kaveri suhtautui minuun ns. parempana kaikkitietävänä äitinä. Hänellä ei lapsia ollut. Muiden äitien kanssa keskustelut menivät ihan rennosti, kun kyselivät mitä ollaan syötetty. Kyselivät, että miten ja minkälaista teen. Olin ainut tutuistani, joka teki soseet itse. Yksi jopa nauroi (ei ensimmäistä kertaa) minun "neuroottisuudelle", koska tiesi minun ruoka-ongelmani. :D Niin kuuluikin nauraa, koska outoahan se on. Ihan vain minun valintani. Minusta jokainen syöttää sitä mikä parhaalta tuntuu. Ei muiden tarvitse sitä arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein kerran itse parsakaalisosetta, mutta lapselle se ei kelvannut eikä se minustakaan vähäsuolaisena mitään hyvää ollut. Sen jälkeen on menty kaupan soseilla.
Ei niissä kaupan soseissakaan ole suolaa...
Mutta sokeria on senkin edestä :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin neuvolassa, että valmispurkit ovat hyviä, ja melkein tuhahdettiin sille, että tekisi itse. Todettiin vain, että valmisruoilla on hyvä mennä.
Ja sinä uskoit kun ihan neuvolassa sanottiin :D:D
Teen itse. Tulee oksennus, jos joudun valmissosetta haistamaan.
En ihan ymmärrä tätä "aika ei riitä" perustelua. Samalla ne vauvan ruuat valmistuu kuin muunkin perheen ruuat. Sitten vain muutama sekunti sauvasekoittimella ja sose on valmista.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä "aika ei riitä" perustelua. Samalla ne vauvan ruuat valmistuu kuin muunkin perheen ruuat. Sitten vain muutama sekunti sauvasekoittimella ja sose on valmista.
Ja minä taas en ymmärrä miten saa edes itselleen kokattua. Jos pystyy vauva sylissä tekemään niin sitten ehkä jotain nopeaa. Istuuko/makaako se vauva jossain odottamassa sillä aikaa kun kokkaatte? Ei meillä ainakaan viihdy paikallaan niin kauaa.
Ehkä jos nukkuisi päiväunet paremmin, eikä heräis kaikkiin mahdollisiin ääniin tai äänettömyyteen.
Ei mulla ainakaan oo vauvalomalla ollu mahdollista tehdä oikein yhtään mitään.
Ekalle tein itse, tokalle en jaksanut vaan mentiin kaupan soseilla. Ero lähinnä hinnassa, halvempaa tehdä itse. Vauvaruoat on todella hyvin tutkittuja, enemmän säilöntäaineita hedelmäosaston banaanissa on kuin piltissä tai bonassa.
Pilttejä on vedetty. Ei niissä monissakaan mitään sokeria oo lisätty. Joissain toki on, mutta voihan sitä vähän vilkaista mitä on ostamassa. Suurin osa on myös luomua. Sormiruoka on meillä aina kelvannut huonosti. Mikään ei oikein ole kelvannut. Nyt vaan pitäisi päästä pilttien syömisestä eroon ja siirtyä normaaliin ruokaan, ja se tuntuu olevan vähän vaikeaa.
Ja kun joku ihmetteli, että miten ne säilyy niin hyvin, niin se johtuu juurikin siitä säilöntämenetelmästä. Niissä ei tosiaan säilöntäaineita yleensä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä taas en ymmärrä miten saa edes itselleen kokattua. Jos pystyy vauva sylissä tekemään niin sitten ehkä jotain nopeaa. Istuuko/makaako se vauva jossain odottamassa sillä aikaa kun kokkaatte? Ei meillä ainakaan viihdy paikallaan niin kauaa.
Ehkä jos nukkuisi päiväunet paremmin, eikä heräis kaikkiin mahdollisiin ääniin tai äänettömyyteen.
Kyllä vaan. Keittiön lattialla pötköttää tai istuu sitterissä. Jos kitisee, annan kitistä, koska en halua opettaa lapsesta sylikissaa. Juttelen hänelle samalla kun kokkailen/siivoan, joten viihtyy yleensä hyvin. Luonnollisesti seurana myös leluja. Toki ymmärrän, että esim. koliikkivauvan kanssa tilanne on toinen. Rintareppu auttaa, jos pakko pitää sylissä. Vauva pysyy sylissä, mutta kädet ovat vapaana.
Meillä sormiruokailtu alusta alkaen lasten kanssa, samalla kun muille tekee ruuat niin höyryttää samalla parsakaalia/kesäkurpitsaa/mitä sattuu olemaan, ja makaronia/perunaa/lihapötköjä kylkiäiseksi. Kaupan soseista joskus syö Pirkan niitä hedelmäpuuropusseja reissun päällä (ovat suurta herkkua!) ja hedelmäsoseita pussissa.
Sekä että. Vauva ihastui jostain syystä hirveän hajuiseen vihreään parsasoseeseen 😁
Sekä että.
Jos reissussa oltiin, niin oli helppo käydä hakemassa purkki tai pari kaupasta ja kotona sitten tein mössöjä pakkaseen ja jääkaappiin.
Valmissoseissakaan ei ole lisäaineita. Silleenkin käteviä.
Vierailija kirjoitti:
Sekä että. Vauva ihastui jostain syystä hirveän hajuiseen vihreään parsasoseeseen 😁
Omista vauvoista on jo aikaa, mutta kun luin tätä aloitusta, niin tuli mieleen tuo parsasose. Tytär oli aivan villinä siihen vauvana. Se uppos kaikista parhaiten, ei mennyt hedelmä ja marjasoseet yhtä hyvin.
Se rakkaus on kestänyt koko lapsuuden. Meillä on aina pussikaupalla parsaa pakkasessa, kun tytär sitä himoaa. Nyt hän on 17v ja saattaa napsia puolikiloa ihan vaan välipalakseen tai lisäilee ruokiin jne.
Kyllä me muutkin parsakaalta syödään, mutta kyllähän siihen välillä kyllästyy. Etenkin siihen hajuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajalla on varmasti aika kortilla. Mutta Ihan oikeasti, vihannesten pilkkominen ja höyrytys/keittäminen ja sörssääminen, siihen ei aikaa kauan mene... Jos keittää pehmeäksi, ei tarvitse sauvasekoitinta, eikä vauva häiriinny äänistä.
Ainakin pilttipurkkeihin on lisätty erikseen c-vitamiinia. Oletettavasti juuri siksi, että hedelmien ja kasvisten omasta c-vitamiinista suuri osa haihtuu prosessoinnin ja lisäksi pitkän säilytyksen aikana. En sitten tiedä miten kauan se lisättykään c-vitamiini säilyy hyvänä läpinäkyvissä lasipurkeissa.