Kummat ovat mielestäsi laiskempia, aamu- vai iltavirkut?
Kommentit (34)
Toki vaikuttaa, mutta riippuu myös ihan siitä mitä tekee. Itse olen yksinelävä freelancer, teen töitä kotoa käsin. Saatan herätä vasta 10 aikoihin ja aloittaa työt vasta 12 jälkeen, pidän aukoa joskus 18-21 välillä (käydä esim. kaupassa ja lenkillä) ja jatkan usein töitä 01-02 asti. Helposti tulee tehtyä yli kymmentuntisia päiviä. Ja kun en ole taukki, tajuan kyllä etten mene tapaamaan "normaalirytmissä" eläviä tuttuja myöhään illalla :)
quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:46"]
Kyllä se muun maailman ympäröivä rytmi vaikuttaa väkisinkin. Siivoukset yms voi vielä onnistuakin jossain omakotitalossa keskellä yötä, mutta kyllä minun kerrostalossa asuvana on otettava muutkin ihmiset huomioon toimissani. Miehenikään tuskin tykkäisi, jos heräilisi yöllä siihen kun tiskaan tai järjestelen kaappeja. Samoin siitä kärsisi yhteinen ajanviettomme, jos toinen viettäisi aina aamun yksin ja varoisi herättämästä sitä toista, joka on valvonut yön.
Ei illalla, yöllä vaan voi tehdä kaikkea, mitä voi hoitaa päivällä. Ja kyllä se yksien iltapainotteisuus hankaloittaa läheistenkin elämää. Ei ole kiva kun yksi tuttu tahtoo joka ikinen kerta kyläillä viikollakin 8 jälkeen, istuu sitten sohvalla vaikka puoleen yöhön jos ei kanneta ovellem hänen iltasahan on vasta alussa!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:27"]
Ei voi sanoa. Mutta aamu-uniset on ärsyttäviä. Mua jotenkin raivostuttaa kun viitsii vetelehtiä ja nukkua parhaan osan päivästä, vaikka tiedän ettei sille itse mitään voi ja ettei siinä ole mitään vikaa. Se vaan tuntuu niin turhalta tuhlata aikaa nukkumiseen kun voi herätäkin :-)
[/quote]
Parhaan osan? Millä perusteella juuri aamu on paras osa päivästä? Sulle varmaan on, sä olet oletettavasti aamulla virkeimmilläsi ja tehokkaimmillasi, eli paras työvire. Itse olen aamu-uninen, ja vaikka herään aikaisin ja aloitan hommat aamulla, elimistö on jotenkin vielä unessa. Olen tehoton ja aikaansaamaton. Iltaa kohden virkistyn. Parasta ja tehokkainta työaikaa mulle on usein se aika kun muuta alkavat hankkiutua iltatoimiinsa ja yöpuulle.
Niin että itse en pitäisi aamua päivän parhaana osana.
Ei voi sanoa. Mutta aamu-uniset on ärsyttäviä. Mua jotenkin raivostuttaa kun viitsii vetelehtiä ja nukkua parhaan osan päivästä, vaikka tiedän ettei sille itse mitään voi ja ettei siinä ole mitään vikaa. Se vaan tuntuu niin turhalta tuhlata aikaa nukkumiseen kun voi herätäkin :-)
[/quote]
Ei kai aamu-unisuus tarkoita sitä, että pitäisi nukkua pitkään? Mä olen toivottoman aamu-uninen ja iltavirkku, mutta nukahdan viimeistään klo 01.30 ja herään ihan viimeistään klo 8.30 aamulla. Jos olisin aamuvirkku, menisin nukkumaan klo 21 ja heräisin varmaan klo 5-6.
Talviaikaan herään kellon kanssa klo 6.45-7. Nyt voin herätä vähän myöhemmin, koska lapset ovat jättäneet päikkärit pois ja nukkuvat aamusta kasiin-ysiin.
Riippuu tietysti siitä montako tuntia nukkuu. Monet aamuvirkut kuvittelee että jos minä haluan nukkua aamulla, että nukun kauemmin kuin he, vaikka olen mennyt nukkumaan monta tuntia myöhemmin kuin he. Minä nukun n. 6 h vuorokaudessa, ja se on liian vähän, jos saisin nukkua omaan tahtiini, voisin päästä siihen ihanne 8h eli 2-10. Minä inhoan nukkumaan menemistä, ja inhoan heräämistä, aikaiset aamut on oksettavia. Jos mun pitää aamulla herätä aikaisin johonkin, en saa unta koko yönä. Vaikka olisin vapaaehtoisesti aikaisin aamulla hereillä, oksettaa, ihan kirjaimellisesti, inhoan sitä pimeyttä joka on talvella, ja kesälläkin se valo on jotenkin kummallista, ulkoilma on oudon tuntuista...hyi.
Aamuvirkut tekevät näennäisesti enemmän, touhuavat. Mutta eivät osaa luoda mitään uutta, esimerkiksi työpaikalla tehokkaampia työtapoja. He ovat sellaisia mekaanisia nukkeja, joilla ei ole omaa tahtoa.
Aika erikoinen kysymys. Luonnollisesti aamuvirkku saa enemmän aikaa kun on jo työntouhussa kun toiset vielä kuorsaavat, on ne päivän työtkin ajoissa kun vielä virkeä. Muut sitten keskellä yötä väsyneenä soheltavat jotain ja selittävät muka olevansa luovimmillaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 09:53"]
Aamuvirkut tekevät näennäisesti enemmän, touhuavat. Mutta eivät osaa luoda mitään uutta, esimerkiksi työpaikalla tehokkaampia työtapoja. He ovat sellaisia mekaanisia nukkeja, joilla ei ole omaa tahtoa.
[/quote] Mielenkiintoinen näkemys. Minä olen aamuvirkku ja luova ja kehitän työkseni helpompia ja sujuvampia menetelmiä. Ei aamuvirkeys liity älykkyyteen mitenkään, tunnen myös puupäitä aamuvirkkuja kuten iltaeläjiäkin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:12"]
Kummat ovat mielestäsi passiivisempia?
[/quote]
Aamuvirkut ovat laiskempia illalla ja iltavirkut ova laiskempia aamulla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:35"]
[/quote]
Miksi mennä illalla nukkumaan, kun voisi vielä hyvin käyttää parhaat työskentelytunnit hyväkseen ;)
[/quote]
Siksi koska nukkumaan on kiva mennä ja tulee aamu vähän nopeammin.
[/quote]
Sama toimii myös toiseen suuntaan.
Aamulla on kiva nukkua ja ilta tulee vähän nopeammin :)
Iltavirkut ovat joustavampia ja siksi sopivampia projektityöhön, matkatyöhön ja vuorotyöhön. Aamuvirkku menee viikoksi sekaisin jos nukkumaanmeno viivästyy 10 minuuttia ja hän kärsii, jos joutuu tulemaan töistä seitsemältä kun nukkumaan pitäisi mennä puoli yhdeksältä, kun elimistö käy ylikierroksilla töiden jäljiltä. : )
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:25"]
Iltavirkut ovat joustavampia ja siksi sopivampia projektityöhön, matkatyöhön ja vuorotyöhön. Aamuvirkku menee viikoksi sekaisin jos nukkumaanmeno viivästyy 10 minuuttia ja hän kärsii, jos joutuu tulemaan töistä seitsemältä kun nukkumaan pitäisi mennä puoli yhdeksältä, kun elimistö käy ylikierroksilla töiden jäljiltä. : )
[/quote]
Tämä pitää varmaankin aika hyvin paikkansa. Itse olen iltavirkku ja minulle on aina sopinut vuorotyö. Muutan helposti rytmiä ja pystyn kyllä heräämään aamullakin aikaisin, jos on tarvis. Siskoni on aamuvirkku ja hän torkahtelee aikaisin iltasella ja hänen on vaikea kestää muutoksia unirytmissään. Aamulla ponkaisee jo viideltä ylös, kun muu talo nukkuu, joten ihan samalla tavalla tekee kotihommia toisten nukkuessa kuten taas vastaavasti minä puolenyön aikaan. Aamuvirkkuja arvostetaan enemmän, koska maailma pyörii enemmän aamuvirkkujen mukaan. Onneksi on nykyään paljon töitä, joissa vaaditaan iltavirkkuna olemistakin :D
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 09:53"]
[/quote] Mielenkiintoinen näkemys. Minä olen aamuvirkku ja luova ja kehitän työkseni helpompia ja sujuvampia menetelmiä. Ei aamuvirkeys liity älykkyyteen mitenkään, tunnen myös puupäitä aamuvirkkuja kuten iltaeläjiäkin.
[/quote]
Tuossa nyt vaan on yksi linkki, mutta kyllä asiaa on tutkittu aika panjonkin, ja aina päädytty samaan tulokseen, että aamuvirkut on typeryksiä. Vähän sellaisia mieleltään hitaita, vaikka hosumista tapahtuu koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:35"]
[/quote]
Miksi mennä illalla nukkumaan, kun voisi vielä hyvin käyttää parhaat työskentelytunnit hyväkseen ;)
[/quote]
Siksi koska nukkumaan on kiva mennä ja tulee aamu vähän nopeammin.
[/quote]
Nukkuu aamulla reilusti, koska nukkuminen on kivaa ja iltaan ei ole herätessä niin pitkä matka.