Ikävä tapaus päiväkodilla :(
Tänään tapahtunutta.
Taustaa (kaunistelematta): minulla on 2 lasta, eri isille. En ole kummankaan lasten isän kanssa yhdessä. Menin naimisiin puolivuotta sitten "uuden miehen" kanssa.
Vein aamulla nuoremman vain hoitoon, koska vanhemman lapsen isällä menossa kesäloma ja hän halusi ottaa lapsen pitkäksi viikonlopuksi. Kipaisin päiväkodin sisällä viemässä lapsen takin sisälle lapsen jäädessä jo innokkaasti leikkimään ulos. Ilmeisesti hoitajat luulivat minun lähteneen, kun puhuivat minun/meidän tilanteestamme ulkona, siitä että vain toinen lapsi tuli hoitoon (koska eri isät ja isällä kesäloma, oma huomautus) ja että tämä on sitä nykypäivää (ennen oli asiat paremmin-tyylillä, oma huomautus). Kuulin tämän kun tulin takkia viemästä ja hoitajat seisoivat ulkona selin minuun.
Kaksi lasta- eri isät- uusi mies-taakkaa olen kantanut ihan siitä lähtien, kun esikoisen isän kanssa erosimme lapsen ollessa 4kk. Tuontyyliset kommentit alan ammattilaisilta lipsahduksena, salassa kuultuna, todella satuttavat. Nielin kiukkua ja surua työmatkan ja työpaikalla soitin asiasta ja asiallisesti kerroin mitä kuulin ja että se loukkasi minua, koska kukaan ei voi tietää mitä minulla on koettuna.
Mietin, että ylireagoinko? Vieläkin surettaa. Heikko itsetunto ja tuo asia on minun akilleen kantapää... :(
Kommentit (80)
Jos soitit asiallisesti, niin minusta reaktiosi oli juuri hyvä.
No onhan toi tahti hurja! Lapset pk-ikäisiä ja jo ainakin kolmas isukki kehissä. Huh, huh!
Hyvä, että soitit, jos tuli paha mieli. Vaikkakin kyllä luulen, että puhuvat jokaisesta perheestä "paskaa" ja tuo sinuun kohdistunut kommentti oli kuitenkin sieltä hellimmästä päästä.
Tosiahan se on että sulla 2 lasta joilla eri isät. Tietysti hoitajien olisi pitänyt katsoa että varmasti olet mennyt jo pois ja sitten jutella aiheesta.
Juttelivat siis siitä, että lapsilla on eri isät ja siksi vain toinen tulee hoitoon, ymmärsinkö oikein.
Kenelle soitit töistä päiväkotiinko? Ihan hyvä jos soitit, sillä ei lasten perheiden asioista pitäisi jutella siten, että kuka tahansa vanhempi ne voisi kuulla.
Mitä päiväkodista vastasivat puheluusi?
Aikamoinen tahti sulla AP jos molemmat lapset on päiväkodissa ja silti olet mennyt puoli vuotta sitten naimisiin miehen kans joka ei ole kummankaan isä.
Oletko jo raskaana?
Kuule voin kertoa sinulle ja muille sinisilmäislille äideille, että päiväkotityöntekijät eivät ole yhtään parempia kuin ketään muukaan vaan juoruilevat työasioista. On se virallinen todellisuus ja sitten se totuus ja se on niin tuota.
Kaksi lasta, kaksi isää, kolmas mies. Hmm, kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.
oletko ap valmis kaikkien miesten kansa lasten tekoon?
Aijotko tämän kolmannenkin miehen kanssa tehdä lapsen?
Mua hävettäis.
eli hoitajat sanoivat: "vain toinen lapsi tui hoitoon, tämä on sitä nykypäivää".. Itse taisit lisätä siihen tuon arvostelun, jos ne olisi sanoneet että "se lissu jätti vaan toisen naperonsa hoitoon kun toinen on sillä omalla isällään ja tämä jolla eri isä on sitten täällä, että tiedät pirkko sitten että siksi toinen on poissa sisaruksista, tämmöistä se on nykyään kun naisilla on joka lapsella eri isät,, oli se ennen eri meininki perheen kanssa,,, voi että kuulitko että lissulla on nyt sitten uusi mies niin saadaan vielä kolmas lapsi eri isällä tänne samasta perheestä, kauheaa pirkko, tämmöistä se nykyään on..."
hoitajilla kai on oikeus puhua perheen tilanteesta jos he sen tuntevat, vaikuttaahan asia lapseen sillä toinen lapsi tietää missä toinen on ja miksi. isänpäivänä toisissa perheissä on yksi isä, ei liisan isää ja lotan isää ja sitte uutta pertsa-isää, kyllähän lapset sen tajuaa ja ammattilaiset osaavat sitten ottaa asian huomioon ja puhua lapsen kanssa jos asia tulee esille tai lasta asia askarruttaa, se on sitä nylypäivää, jo tädit oikeasti arvostelivat sinua ja elämääsi he tekivät väärin, todellakaan kukaan ei tunne historiaasi ja tapahtumia jotka ovat elämäsi tähän asti tuoneet ja pääasia kai on että lapsilla on äiti joka rakastaa heitä yli kaiken sekä kykenee risaisista suhteista huolimatta uskaltamaan uuteen suhteeseen koska ei ole kylmä jääpuikko, ja huolehtii perheestään oli kokoonpano sitten mitä tahansa :-)
Mikä tässä oli se ikävä tapaus? Onko hoitajien vika, että sinulla on heikko itsetunto siitä, miten olet elämäsi järjestänyt?
Soittaessa ilmaisin asian niin, että minulle jäi huono fiilis siitä mitä kuulin ja toistin kuulemani. En syyttänyt heitä suoraan, vain kerroin kuinka itse koin sanotut asiat. En raivonnut, itku siinä oli lähempänä.
Tiedän että varmasti puhuvat perheistä, mutta puhukoot varovaisuudessaan ja niin etteivät puhutut puheet näy millään tavalla käyttäytymisessä minua tai miestäni kohtaan. "Ristiäni" menneistä ajoista kannan edelleen, en tarvitse ketään muistuttamaan siitä. Kotona lasten kanssa en ajattele asiaa koskaan niin, että nämä ovat sisaruspuolia. -AP-
Minusta tuossa ei tapahtunut juurikaan mitään. Minusta tilanteessasi ei myöskään ole mitään hävettävää, miksei siitä voi puhua. Eikä ne hoitajat edes juuri mitään puhuneet, olisivat voineet vähän kummastella tai vielä paljon enemmänkin.
Ehkä jätit jotain kertomatta, mutta kuulostaa siltä, että he juttelivat vain nykyajan yleensä, eivät pahaa sinusta. Jos oma tilanteesi tuntuu sinusta taakalta, sinun pitää työstää asia koska joudut elämään omaa elämääsi, et pääse karkuun. Sinun on vain opittava elämään sen kanssa, että valintasi hätkähdyttävät ihmisiä, koska se nyt vaan on tavatonta, että joku ehtii muutamassa vuodessa lapsentekovaiheeseen ja naimisiin kolmen eri miehen kanssa, olivatpa ne syyt mitkä tahansa.
Hävettääkö sinua kun miehiä on kulkenut kuin pyöröovesta?
Faktaahan nuo puhuivat. Et ole sinut oman menneisyytesi kanssa.
Olet yliherkkä! Ja nythän ne ainakin tietää, että asia on sinulle arka. Tosi älykästä.
Aikamoinen tahti ap sulla miesten vaihdossa ja lasten tekemisissä.
Joko kolmas lapsi on tulossa uuden miehen kanssa?
Onko neljäs mies jo kiikarissa, jotta saat uuden lapsen?
Tuosta viestistäni jäi pois sana "perhemalleista" sanojen "nykyajan" ja "yleensä" välistä.
15
Ikävää, mutta valitettavasti tiedän että melkein joka perhettä arvostellaan hoitajien kesken. Kävi kyllä selväksi kun olin pakollisessa harjoittelussa Pk:ssa.
Et sitten huomauttanut hoitajille että epäasiallista puhetta?
No parasta kuitenkin ottaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos -asenne.
Ikävää, että juorutaan takanpäin. Mutta toisaalta sinun on paras mennä asian yläpuolelle. Ihmisillä on tapana tuomita, näköjään. Siihen pitää itsensä kovettaa. Jotenkin harmittaa, kun tehdään heti johtopäätöksiä asioista. Olin puistossa ja siellä oli eräs yksinhuoltaja. Hänen lapsi ei ole isäänsä koskaan nähnyt. Toiset siinä hänen jälkeensä voivottelivat kuinka vastuutonta isältä ja äidiltä, kun lapsi ei edes tapaa isäänsä. En sitten kertonut, että lapsen isä kuoli jo raskausaikana. Äiti ei ilmeisesti siitä itse kovin puhu. Ärsytti vaan ihmisten oletukset. Antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä oli se sitten kuinka erilainen omaan nähden.
En ihan ymmärrä... Ikävä tapaus? Eli hoitajat juttelivat miten vain toinen tulee hoitoon ja miten nykyaikaista se on?