Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden miehellä huuliherpes? Harrastatteko suuseksiä?

Vierailija
08.09.2013 |

Miehelläni on huuliherpes, rakkula ehkä 4 kertaa vuodessa. Hän ei anna minulle suuseksiä, ja pelkää että se tarttuu alapäähäni. Olemmeharrastaneet sitä vain kerran, vuosia sitten. Kuitenkin suutelimme ihan normaalisti, ja toisinaan annan miehelle suuseksiä.

Mitkä ovat realistiset tarttumismahdollisuudet, jos mieheni antaisi minulle suuseksiä? Onko paikalla joku, jolla on genitaaliherpes, miten sen kanssa pärjäilee?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mulla on se käsitys, että huuliherppestä kantaa n. 90 prosenttia väestöstä, kaikilla se ei vaan koskaan aktivoidu. 

Vierailija
2/20 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni huuliherpestartuntaa on aivan turha pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 00:08"]

Meillä mulla on huuliherpes ja miehellä ei. Harrastamme kyllä suuseksiä molemmin puolin eikä ole tarttunut.

[/quote]

Meillä sama. Suuseksiä (niin että minä ottaisin häneltä suihin) tai pussailua ei tietenkään harrasteta silloin kun mulla on rakkula tai edes kutinaa huulessa. Oon niin iloinen, että ollaan onnistuttu olemaan niin varovaisia, ettei hän ole saanut tartuntaa edes huuleen. Vahditaan aika hyvin ettei juoda samasta mukista / lasista / pullosta kun mulla on virus aktivoitunut.

Vierailija
4/20 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huuliherpes, joka aktivoituu ehkä kerran pari vuodessa. Ei ole tarttunut miehelle huuleen eikä alapäähän, vaikka suuseksiä harrastetaan puolin toisin. Eikä ole minullekaan siirtynyt alapäähän. Yhdessä kohta 11 vuotta.

Vierailija
5/20 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole huuliherpeksestä kokemusta, mutta genitaaliherpes  on ollut jo vuosia ja siitä voin kertoi oman kokemukseni kun ap sitäkin pyysi.

Ensimmäisen kerran kun puhkesi se oli aika kamala, alkoi älyttömällä kuumotuksella ja kutinalla alapäässä, parin päivän päästä oli koko värkki täynnä avohaavoja ja voitte varmaan kuvitella sitä tuskaa kun pissasi tai muuta. Koko ajan se kauhea kutina, mutta mihinkään ei voi koskea kun se kipu oli niin jäätävä. Kävin lääkärissä ja sain herpeslääkkeet, oireet kesti noin viikon-pari ja sitten katosivat. Herpeksessähän on se hankala juttu, että on täysin yksilöllistä kuinka usein ja kuinka pahana oireet tulee. Mulla oli pari ekaa vuotta tosi huono tuuri, tuntui että aina kun harrasti seksiä se puhkesi taas, eli joka viikko oli pari päivää pillu ruvella ja kauheet kivut, pikkuhiljaa se sitten lieveni, oli ehkä kerran kuussa ja vain pari haavaumaa. Nykyään ollaan edelleen tuossa tilanteessa että kerran kuussa/parissa tulee, kestää pari päivää ja haavaumia on muutama, tulevat aina nykyään samaan paikkaan klitan viereen, eli seksiäkin voi kyllä harrastaa kun jättää klitan rauhaan. Estolääkitystähän voisi syödä jatkuvasti eikä luultavasti enää oireita tulisi, mutta tää on nykyään sen verran vaivaton, etten montaa kertaa päivässä jatkuvasti pillereitä popsia sen takia.

Mieheltäni herpeksen sain, ja hänellä se ei oireile ikinä. Sillon kun mulla tuli ensimäisen kerran, mies totesi että hänellä on joskus kyllä ollut vähän samannäköistä näppylää n. 10 vuotta sitten, muttei koskaan tutkittu. Ja koko tänä aikana kun ollaan oltu yhdessä, ei ole oireillut kertaakaan. Mulla on myös yksi kaveri, jolla on herpes ollut parikymmentä vuotta, ja ensimmäisen kerran jälkeen se on toistunut vain ja ainoastaan raskausaikoina, ei muuten, ja silloinkin lievänä.

Genitaaliherpes voi siis olla tosi helvetillinen tauti, mutta voi myös olla melko vaivaton.

Mulle lääkäri kertoi sillon että n. 25-35% suomalaisista on genitaaliherpes, suurin osa vain ei tiedä sitä, koska saattaa olla täysin oireeton, tai oireet saattaa olla niin lieviä, että niitä luullaan esim. hiivaksi. Ja ennuste on että näinä seksin valtakausina ei mene kovin kauvaa niin melkein kaikilla se on, herpes kun tarttuu vaikka ei olisi aktiivisena, ja vaikka käyttäisi kumia. Ja tarttuu melko helpostikin vielä.

Vierailija
6/20 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin luultavasti on genitaaliherpes, ei koskaan virallisesti todettu..mutta ensimmäisellä kerralla oli tosiaan kivulias, oli pissatulehdus samaan aikaan ja ilmeisesti herpeskin vaikkei testeissä sitten enää näkynyt, ne olisi pitänyt ottaa varmaan heti.. sen jälkeen 1-2 kertaa vuodessa 1-2 pientä rakkulaa, nyt ei ole ollut pariin vuoteen, hyvin sen kanssa pärjäilen. eikä ole mieheenkään tarttunut. mutta mulle sitten tarttui helposti, en tiedä mistä ja milloin..ja kortsuakin aina käyttänyt..:(

Vierailija
7/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutelemme ei suutelimme.. Anteeksi kirjoitusvirheistä, kirjoitan tabletilla!

Vierailija
8/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mulla on huuliherpes ja miehellä ei. Harrastamme kyllä suuseksiä molemmin puolin eikä ole tarttunut.

Vierailija
9/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on huuliherpes, minulla ei. Olemme kuitenkin harrastaneet 7vuotta, ei ole tarttunut. Ei ylä eikä alapäähän. En ole edes ajatellut että voisi tarttua silloin kun ei ole aktiivinen.

Vierailija
10/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huuliherpes, mutta miehellä ei. Suuseksiä ollaan harrastettu puolin ja toisin. Mulla huulessa aktivoituu 2-3krt vuodessa ja aktiivisena aikana vältän pussailuakin. Luulisin kuitenkin, että kaikin todennäköisyyksin olen tartuttanut miehellekin, muttei vaan jostain syystä ole hänellä aktivoitunut.

Vierailija
11/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on huuliherpes, oireilee harvoin, ehkä kerran viidessä vuodessa. Yhdessä olemme olleet yhdeksän vuotta. Ei ole tarttunut minulla mihinkäänpäin limakalvoja, vaikka molemmat tykkäämme antaa ja saada suuseksiä :) Että siitä vaan herkuttelemaan! Kyllä se herpes voi tarttua limakalvoille muutenkin, joten en kyllä olisi ilman suuseksiä tuon vuoksi. Jos tarttuu, niin sitten tarttuu ja hoidetaan lääkityksellä.

Vierailija
12/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis se huuliherpes virus on useimmilla ihmisillä. olikohan nyt 80 %:lla. se ei vain kaikille tule ns aktiiviseksi. silti se voi tarttua. esim jos sullakin saattaa olla se veressä vaikkei oo koskaan ollut aktiivinen.

silloin kun on rakkuloita/rupea, ei kannata antaa  suuseksiä. mutta muutoin kuulostaa siltä, että miehesi yrittää vain vältellä suuseksin antamista.

"HSV1-tartunta saadaan yleensä pienenä, jolloin se ei aiheuta mitään oireita. Mitä vanhempana tartunnan saa, sitä todennäköisemmin seurauksena on voimakas infektio, jopa aivotulehdus. Lähes jokainen on saanut HSV1-tartunnan ja kantaa virusta elimistössään, tavallisimmin kolmoishermon juuressa, tumakkeessa. Kun ihmisen immuunipuolustus heikentyy flunssan, auringon ultraviolettisäteilyn tai muun syyn seurauksena, virus aktivoituu ja siirtyy hermoa pitkin ihoon tai limakalvolle. Joka kolmannella on herpesoireita elämänsä aikana ainakin kerran."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00217

"Tartunta saadaan useimmiten jo lapsuudessa ja noin 90%:lla aikuisista on todettu jossain elämänsä vaiheessa saaneen virustartunnan. Lapsuusiässä saatu tartunta on usein oireeton ja tartunnan saaneet jäävät viruksen pysyviksi kantajiksi viruksen jäädessä oireettomana tuntohermosolmukkeisiin"

"

Ulkonäöltään huuliherpes (herpes simplex 1) ja sukuelintenalueen infektio (herpes simplex 2) ovat samannäköiset, eikä niitä voida erottaa ulkonäön perusteella. Infektiot menevät kuitenkin osin alueiden suhteen ristiin siten, että osa huuliherpeksistä on herpes virus 2:n aiheuttamia ja vastaavasti noin 10-15% sukuelinten herpestulehduksista on herpes virus 1:n aiheuttamia."

http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=7155221

"

Annukka Lavikainen kertoo, että jopa noin 10-15 prosenttia sukuelinten alueen herpestartunnoista on huuliherpesviruksen aiheuttamia. Niin ikään sukuelinherpes voi Lavikaisen mukaan tarttua yläpäähän.

Näin ollen Lavikaisen vastauksesta ilmenee tilanteen olevan varsin selkeä: huuliherpes-virus voi tarttua suuseksin välityksellä myös sukupuolielimiin, joten suuseksin harrastamisesta pitäisi näin ollen periaatteessa pitäytyä.

”Ainakin periaatteessa tartunta on mahdollinen myös muulloin kuin rakkulavaiheessa, sillä on todistettu että virusta voi erittyä myös terveelle iholle rakkulavaiheiden välissä. Aktiivivaiheen ulkopuolella tartunta on kuitenkin paljon epätodennäköisempää. Päätös suuseksin harrastamisesta ja pienen riskin ottamisesta huuliherpeksen tarttumisesta sukupuolielimiin, myös akuuttivaiheen ulkopuolella, on teidän.”

Onneksi Annukka Lavikaiselta löytyy tilanteeseen turvallinen ratkaisu, mikäli suuseksiä halutaan harrastaa herpeksestä huolimatta.

”Jos haluatte pelata varman päälle voitte hankkia suuseksisuojia. Ne ovat ohuesta ja miellyttävästä materiaalista valmistettuja suojia jotka asetetaan naisen sukupuolielinten päälle. Suuseksisuojan päältä voi kumppani antaa suuseksiä turvallisesti.”

Suuseksisuojat ehkäisevät myös muiden kuin herpestartuntojen leviämistä."

http://www.terve.fi/vanhemmuus-ja-kasvatus/voiko-huuliherpes-tarttua-suuseksissa-sukupuolielimiin-lue-asiantuntijan

"Herpes-virus on hyvin yleinen. Valtaosa sen kantajista ei tiedä kantavansa virusta, koska se ei ole koskaan oireillut tai oireilu on ollut lievää. Myös henkilö, joka ei tiedä kantavansa herpestä, voi tartuttaa sitä eteenpäin."

http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/seksitaudit/mita_seksitaudit_ovat/herpes/

Vierailija
13/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa Lavikaisen kommentissahan sanotaan, että voi tarttua, ei minusta siis pelkkää suuseksin välttelyä. Pelkään myös, että herpes alapäässä voisi olla kivulias ja kiusallinen. -ap

Vierailija
14/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 01:25"]

Tuossa Lavikaisen kommentissahan sanotaan, että voi tarttua, ei minusta siis pelkkää suuseksin välttelyä. Pelkään myös, että herpes alapäässä voisi olla kivulias ja kiusallinen. -ap

[/quote]

joo, nin sanotaan! mutta toisaalta virus on lähes kaikilla joten lähes kaikkien pitäisi vältellä suuseksiä. ainahan voitte käyttää suuseksisuojaa.

Vierailija
15/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 01:25"]

[/quote]

toki tietenkin sä otat ne riskit jotka haluat ottaa. ihmetytti vaan miehesi asenne. esim mun miehellä ei ole ollut aktiivista huuliherpestä mutta mistä sen tietää vaikka olisi ei-aktiivisena. silti voi tarttua.

Vierailija
16/20 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä huuliherpes, joka aktivoituu ehkä kerran vuodessa. Silloin ei suuseksiä, muutoin kyllä joka kerta. Yhdessä 17 vuotta, eikä ole tarttunut.

Vierailija
17/20 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikäyttöinen ihovoide ongelmaiholle - http://hespac.com/emuaidfi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.

Vierailija
18/20 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v ollaan oltu yhdessä ja harrastettu suuseksiä. Miehellä on huuliherpes, mutta ei ole tarttunut.

Vierailija
19/20 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä yksityisellä otattamassa itsestäsi testi herpesviruksiin. Sitten jos sinullakin on sama virus, niin ei tarvitse varoa, ja jos ei ole, niin varokaa vain silloin kun se on aktiivisena. Mun miehellä on huuliherpes, mutta minulla ei, eikä ole mitään muutakaan herpestä.

Vierailija
20/20 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemallani naisella oli huuliherpes, joka aktivoitui ehkä kerran vuodessa. Hän oli niin pirun hyvä ottamaan suihin, että silloin kun rakkuloita ei ollut, ei olisi tullut mieleenikään vastustaa (tosiasiassa en olisi edes pystynyt vastustamaan) kun hän painoi pehmeät huulensa ja imevän suunsa kaluni ympärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä