Sivut

Kommentit (20)

Mäkin katsoin ohjelman, enemmän kuin mielenkiintoinen aihe ja syy-yhteys ehdotelma.

Mietin että mikä aiheessa on ongelma, kun siitä ei ole mediassa tai ns. tiede-lehdissä enempää keskusteltu. Niin paljon viime aikojen ruokavalio-uutisista on paljastunut hömpäksi, joten pientä kriittisyyttä tässä. Tutkimusta aiheesta pitää ehdottomasti jatkaa.

En jaksanut katsoa koko ohjelmaa mutta sen argumentti meni jotenkin niin, että nykyään syödään paskaa prosessoitua ruokaa jossa on liikaa antibioottijäämiä karjataloudesta. Siksi joidenkin ihmisten suoliton bakteerikanta muuttuu ja alkaa tuottaa tietynlaisia aineita, jotka sitten sotkevat heistä joidenkin aivotoiminnan. Ja että etenkin lasten itse saamat antibioottikuurit ovat myös vaarallisia.

Nyt on kuiteknin niin, että minulla oli ortoreksinen syömishäiriö silloin kun minun lapseni oli pieni, joten meillä syötiin pääasiassa luomukasviksia. Lapsi ei myöskään saanut yhtään antibioottikuuria ennen kouluikää. Ihmettelen itsekseni, että oliko se sitten aivojen kannalta parempi kuin kaikki ruoka ennen nykyistä ruokateollisuutta oli enemmän tai vähemmän pilaantunutta, liian suolaista, käynyttä, pääsääntöisesti yksipuolista ja vähäravinteista ja silloin tällöin höystetty esim nautatuberkuloosilla ja vastaavilla?

No joo. Jos kyseessä on autoimmuunitauti, niin niinhän sitä sanotaan, että ne ovat seurausta liian hygienisestä ympäristöstä. Mut oisko se homemyrkytys sit parempi? Ei sekään aivotoimintaa esitä?

Autismia on pidetty tähän asti pysyvänä aivojen häiriötilana, jonka syntymekanismi on tuntematon, on epäilty mm. huonoa äitisuhdetta (vanha, hylätty käsitys), raskaudenaikaisia infektioita, geenejä. Viime aikoina on kuitenkin saatu yllättävää tietoa ruoansulatuskanavan mikrobikannan yhteydestä autismiin. Ohjelmassa esitettiin mm. vielä kiistanalainen käsitys,  jonka mukaan esim. toistuvat antibioottikuurit muuttavat suoliston bakteerikannan Clostridiumbakteerivaltaiseksi ja osa näistä bakteerikannoista tuottaa hermomyrkkyjä, jotka voisivat aiheuttaa autismioireilua. Ohjelmassa esitettiin erään äidin lääkärien kanssa tekemä kokeilu, jossa vaikeaa autismia sairastanut poika sai viikkojen ajan Clostridiumbakteerit tappavaa vankomysiiniantibioottia. Vastoin lääkärien odotuksia lapsen autistiset oireet lievenivät selvästi; hän oppi ensimmäiset sanansa, oppi tekemään tarpeensa vessassa vaipan sijaan, suostui pukemaan vaatteet päälleen, alkoi leikkiä ja tehdä palapelejä, sosiaalinen kanssakäyminen parani selvästi, mm. hymy, katsekontakti, sylissäolo, koskettamisen salliminen. Lääkekuurin lopettamisen jälkeen oireet palasivat, osa opituista taidoista kuitenkin säilyi tai tila ei ainakaan huonontunut entiselle tasolleen. Toinen tutkija osoitti, että elintarvikelisäaineenakin käytetty propionihappo aiheutti rotille ohimenevät autismioireet. Eli tähän asti on luultu autismin olevan pysyvä neurologinen tila, jolle ei ole mitään parannus- tai ehkäisykeinoja. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että ruuansulatuskanavan kautta saatetaan löytää selitys ja ehkä myös ehkäisy- ja hoitokeinoja ainakin osalle autismitapauksista. Norjassa on jo yksityinen sairaala, jossa autistisia lapsia hoidetaan mm. maidottomalla ja gluteenittomalla erikoisruokavaliolla, seurataan suoliston bakteerikantoja ja muokataan niitä lääkehoidolla, ruokavaliolla ja probiooteilla. 

Voi toimia osalle tapauksista, mutta en usko, että on syynä joidenkin autismiin, tutkimuksia pitää toki jatkaa. Meillä syötiin vain kasvisruokaa, eikä pojallani ollut yhtään antibioottikuuria ja hänellä puhkesi silti autismi. 

Niin ja toisinkin päin menee eli pienet lapset syövät antibioottikuureja useinkin, esim. korvakierteisiä lapsia on pilvin pimein. Silti heistä ei sairastu autismiin kuin joku prosentin murto-osa. Eli ei ole mikään yleispätevä selitys, vaikka jotain yhteyttä voikin olla. Ehkä toisilla esim. aivoverieste on heikompi ja päästää myrkkyjä helpommin keskushermostoon. Onhan esim. koirissakin colliesukuiset koirat, joilla aivoverieste läpäisee helpommin ja siksi ei muille roduille sopivaa matolääkettä voi antaa, colliesukuiset saa kouristuksia ja voi kuolla lääkkeeseen joka muille roduille ei tee mitään oireita. Ehkä ihmisilläkin on tällaisia geneettisiä eroavaisuuksia, jotka altistavat vaikkapa juuri suolistobakteerien toiminnan kautta syntyville aineille tai muille ympäristömyrkyille.

Meillä on suvussa autisti ja autispiirteinen kahdessa tottumuksiltaan hyvin erlaisessa perheessä. Siinä perheessä, missä syödään pakastepizzoja aamupalaksikin, on terveet lapset. Mutta, omalla lapsella todettiin allergioita kotimaisille viljoille ja olen kyllä havainnut itse, ettei tattarikaan sovi. Näiden poisjättäminen on selvästi lisännyt keskittymiskykyä ja jaksamista. 

Tuossa mainitussa blogiketjussa kerrotaan, kuinka lapsen kunto heikkenee, sen sijaan että paranisi. Eikö henkilökunta ymmärrä, että jotain on pahasti pielessä?

Keskitytäänkö siinä vain nk. vakavampaan autismiin? Minuakin alkoi kiinnostaa, mutta ehdin katsoa vasta iltapäivällä. Minulla on lievempi autismin muoto eli Aspergerin oireyhtymä, ja olen aina pitänyt tätä perinnöllisenä, sillä sekä isälläni että isoisälläni on oireyhtymän piirteitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat