Jos haen toimeentulotukea syyskuulle, vaikuttaako elokuun tulot siihen?
Syyskuun alussa kuitenkin todennäköisesti se tilanne, että tili tyhjä. Elokuussa tuli kyllä isompi tuloerä, mutta meni samantien laskuihin, jotka koronan takia ovat olleet rästissä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään ( reilun kuukauden) palkkatulo vaikuttaa toimeentulotuen saamiseen? Vai onko se vaan niin, että aina se kahdenkuukauden pankkikuitti pitää toimittaa sinne ja kun ei palkkaa enää näy niin ei vaikuta?
AINA pitää toimittaa vähintään kahden kuukauden tiliotteet (joskus saattavat pyytää kolmannenkin), ja epäselvissä tapauksissa erikseen todiste siitä, että tilillä ei ole hakuhetkellä ”mitään” (eli max. muutama kymppi ruokaan hakemuksen käsittelyajalle). Eli haluavat nähdä, että se tilin saldo näyttää oikeasti 26,38+
Lisäksi, jos on niinä edeltävinä kuukausina saanut ”liikaa” palkkaa, eli Kela katsoo, että palkoista olisi pitänyt jäädä vielä käytettäväksi, saattaa saada vähennettyä tukea (tai pahimmillaan ei ollenkaan).
Miten ne määrittelevät sen liikapalkan?
Eivät ne laskusi voi koronan takia olla rästissä, vaan kun sinä olet tietoisesti jättänyt ne maksamatta. Miksi syytät koronaa, kun syyllinen olet sinä itse? Ei Kelalle kuulu se, että et osaa käyttää tukirahojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa. Katsovat olikse 2 vai 3 kuukauden tulot ja menot tiliotteista. Näin ainakin mun muistin mukaan, voin olla väärässäkin.
Mutta miten voi vaikuttaa jos tililläni ei ole rahaa ja oankkitiliotteesta näkyy, että olen maksanut laskuja?
Syyskuussa minulla ei ole muuta tuloa kuin asumistuki.
Tuloerä oli 800€ veronpalautuksia.
Se riippuu varmaan tapauksesta ja virkailijasta, mutta jossain vaiheessa voi mennä yli sellaisen summan tulot että ne kattoo että "tän olisi pitänyt riittää perustoimeentuloon" ja eivät myönnä tarveharkintaista toimeentulotukea. Mutta jos tuo 800e oli ainoa tulo tuossa kuussa ja meni oikeasti tarpeellisiin laskuihin niin tuskin ottavat sitä huomioon.
Höpö höpö. Ihan kaikki tilille tulleet rahat katsotaan tuloksi aina.
EI pidä paikkaansa!
Tässä on lista tuloista jotka EIVÄT vaikuta toimeentulotuen määrään:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-eivat-vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Systeemiin on syynsä. Ihmiset ostaisivat muuten velaksi ties mitä ja maksaisivat pois veronpalautuksilla ja sitten taas ryntäsivät toimeentultuelle syyskuussa. Olisiko tämä oikein? Joku ostaisi 800 euron television tai puhelimen ja veronmaksajat maksaisivat tyypin elämän seuraavassa kuussa, vaikka siitä 800 olisi pitänyt jäädä säästöön...
Systeemi on kuienkin mätä, koska se vaatii, että sulla pitää olla säästöjä, että voit toimeentulotuelta hypätä töihin maksaaksesi esim. vuokrasi ennen kuin saat palkan. Ja moniko pystyy toimeentulotuesta säästämään rahaa.
Tai ainakin sulla on oltava joku keneltä lainaat siihen asti, että saat palkkaa.
Mutta monille sellaisille, jotka eivät ole tuossa tilanteessa ollut, on varmasti mahdoton käsittää tuota yhtälöä.
Vierailija kirjoitti:
Systeemiin on syynsä. Ihmiset ostaisivat muuten velaksi ties mitä ja maksaisivat pois veronpalautuksilla ja sitten taas ryntäsivät toimeentultuelle syyskuussa. Olisiko tämä oikein? Joku ostaisi 800 euron television tai puhelimen ja veronmaksajat maksaisivat tyypin elämän seuraavassa kuussa, vaikka siitä 800 olisi pitänyt jäädä säästöön...
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään ( reilun kuukauden) palkkatulo vaikuttaa toimeentulotuen saamiseen? Vai onko se vaan niin, että aina se kahdenkuukauden pankkikuitti pitää toimittaa sinne ja kun ei palkkaa enää näy niin ei vaikuta?
AINA pitää toimittaa vähintään kahden kuukauden tiliotteet (joskus saattavat pyytää kolmannenkin), ja epäselvissä tapauksissa erikseen todiste siitä, että tilillä ei ole hakuhetkellä ”mitään” (eli max. muutama kymppi ruokaan hakemuksen käsittelyajalle). Eli haluavat nähdä, että se tilin saldo näyttää oikeasti 26,38+
Lisäksi, jos on niinä edeltävinä kuukausina saanut ”liikaa” palkkaa, eli Kela katsoo, että palkoista olisi pitänyt jäädä vielä käytettäväksi, saattaa saada vähennettyä tukea (tai pahimmillaan ei ollenkaan).
Ei tietoa. Mututuntuma on, että henkilöllä saa statukseen katsomatta mennä jotain tyyliin (keksityt luvut) 600 asumiseen, 40 veteen ja sähköön ja 400 ruokaan ja muuhun tarpeelliseen. Jos sitten tuolla laskukaavalla sun palkkojen olisi pitänyt riittää pidempään, niin et saa tukea. Jotenkin tälleen, korjatkaa viisaammat.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne laskusi voi koronan takia olla rästissä, vaan kun sinä olet tietoisesti jättänyt ne maksamatta. Miksi syytät koronaa, kun syyllinen olet sinä itse? Ei Kelalle kuulu se, että et osaa käyttää tukirahojasi.
Olet väärässä. Ennen koronaa en ollut minkään tuen piirissä moneen vuoteen. Oli tarkoitus alunperin tehdä näitä AMK-opintoja työn ohessa, mutta nyt töitä ei ole.
Jouduin todellakin jättämään yhden vuokran maksamatta koronan takia, koska tuloni romahtivat. jouduin odottamaan päätöstä peruspäivärahasta. Peruspäiväraha oli kolmekerroksisiin pienempi kuin palkkani. Tämän kesän aikana olen joutunut luopumaan autosta ja monesta muusta asiasta elämässäni.
Ap
Olen saanut toimeentulotukea koska olen ulosotossa.
Ap, hae nyt ainakin sitä tukea. Tuki annetaan reaaliaikaisen tilanteen mukaan, ei teoreettisen. Jos olet rahan laskuihin käyttänyt ja haet tukea syyskuulle, niin sinun pitäisi saada se, jos tililläsi ei kerta ole rahaa.
Jos päätös on kielteinen, niin pyydä oikaisua puhelimitse. Jos eivät sillä tarkistuksella oikaise päätöstä, niin sitten pyydät oikaisua erikseen, sieltä Kelan sivuilta saat ohjeen siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Ennen koronaa en ollut minkään tuen piirissä moneen vuoteen. Oli tarkoitus alunperin tehdä näitä AMK-opintoja työn ohessa, mutta nyt töitä ei ole.
Jouduin todellakin jättämään yhden vuokran maksamatta koronan takia, koska tuloni romahtivat. jouduin odottamaan päätöstä peruspäivärahasta. Peruspäiväraha oli kolmekerroksisiin pienempi kuin palkkani. Tämän kesän aikana olen joutunut luopumaan autosta ja monesta muusta asiasta elämässäni.
Ap
Suu säkkiä myöten tietääkseni. Turha itkeä. ohis
Kaikki vaikuttaa, tilillä ei saisi periaattessa olla mitään tosin kohtelu voi olla erilaista toisille. Minulle sanottiin ettei tilillä saa olla edes 800e ja heti hylättiin hakemus sillä perusteella, olin säästänyt aiempia tukia mm. lippuja ja hammaslääkäriä varten, mutta nyt en voi niistä mitään maksaa. Ja jotkut virkailijat jopa antavat väärää tietoa kysy kelasta palstalla ettei "aikaisemmin maksetut tuet vaikuta" vaikka monelle on sanottu että kaikki tilillä näkyvät summat vaikuttaa ja hakemus voidaan siksi hylätä. Myös osakkeet, pelitulot yms. voi vaikuttaa. Kelassa ovat myös todella herkästi ja aiheettomasti syyttämässä ulkomailla olemisesta korona-aikana ilman syytä ja kukaan ei pahoittele aiheettomia syytöksiä. Kela ei suostu antamaan rajaa minkä verran tilillä saisi näkyä rahaa, epäilen että 50-80e saa olla tilillä.
Voit aina hakea oman kuntasi sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista toimeentulotukea, jos Kela ei jousta. Lapsiperheen kyseessä ollessa luultavasti järkevintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa. Katsovat olikse 2 vai 3 kuukauden tulot ja menot tiliotteista. Näin ainakin mun muistin mukaan, voin olla väärässäkin.
Mutta miten voi vaikuttaa jos tililläni ei ole rahaa ja oankkitiliotteesta näkyy, että olen maksanut laskuja?
Syyskuussa minulla ei ole muuta tuloa kuin asumistuki.
Tuloerä oli 800€ veronpalautuksia.
Näin tämä meidän hyvinvointiyhteiskuntamme toimii. Jos laskelma näyttää, että rahaa on, niin laskelmasta se asia katsotaan, ei tiliotteesta. Niitä tuloja saatetaan vyörytellä eteenpäin monta kuukauttakin.
Ja niin kuuluukin. Muutenhan ihmisite pistäisi surutta ne tulot haisemaan. No niin ne laittaa nytkin mutta ainakin siitä tyhmyydestä sit kärsitään vähän. ehkä joku oppiikin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne laskee teidän huushollin yhteenlasketut tulot aiemmilta kuukausilta, siitä vähentävät teidän menot niiltä kuukausilta. Menoiksi ne laskevat vuokran (jos ei ole hirveän korkeavuokrainen kämppä), kotivakuutuksen, sähkön, vesimaksut. Samoin muistaakseni terveydenhuoltokulut eli lääkkeet (jos on kuitti) ja lääkärikäynnit (ei yksityiset). Sitten lisäksi laissa on se että joka iikalla pitää olla tietty määrä rahaa ruokaan, vessapaperiin, kännylaskuihin jne, ja tämän määrän ne myös laskevat menoksi.
Jos teidän menot on isommat kuin tulot, niin saatte tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suu säkkiä myöten tietääkseni. Turha itkeä. ohis
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa? Miksi pitää olla näin ilkeä? Ap ei ole ainoa, jolle korona on aiheuttanut taloudellisen ahdingon. Miksi teiltä ei löydy myötätuntoa? Oletteko oikeasti niin tyhmiä ettette tajua, että korona on oikeasti saanut pahaa köyhyyttä aikaiseksi? No, ei tarvitse edes vastata. Tiedän ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelevat suunnilleen sen perusteella, paljonko saisit tukia. Eli jos olisit oikeutettu vaikkapa 1100€ tukikönttään (sis. asumistuen, toimeentulotuen ja kaikki muut) ja olet edeltävänä kuuna tienannut 1800€ nettona, katsovat, että sinulta olisi pitänyt edelliseltä kuulta jäädä 700€ ”yli”.
Ihan /uskomattoman/ yksinkertaistaen suunnilleen näin.
ettäse kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne laskee teidän huushollin yhteenlasketut tulot aiemmilta kuukausilta, siitä vähentävät teidän menot niiltä kuukausilta. Menoiksi ne laskevat vuokran (jos ei ole hirveän korkeavuokrainen kämppä), kotivakuutuksen, sähkön, vesimaksut. Samoin muistaakseni terveydenhuoltokulut eli lääkkeet (jos on kuitti) ja lääkärikäynnit (ei yksityiset). Sitten lisäksi laissa on se että joka iikalla pitää olla tietty määrä rahaa ruokaan, vessapaperiin, kännylaskuihin jne, ja tämän määrän ne myös laskevat menoksi.
Jos teidän menot on isommat kuin tulot, niin saatte tt-tukea.
Apn kaltaisissa tilanteissa voi saada ehkäisevää toimeentulotukea. Kun hakee tällaisessa tilanteessa tukea, kelalta opastetaan olemaan oman kunnan sossuun yhteydessä.
Tsemppiä ap! Uskon, että asiasi järjestyvät.
Toivoo sossu
Toimeentulotuki ei voi olla opiskelijan pääasiallinen tulo kuin lyhyen aikaa. Eli osa-aikatöihin tai opintojen keskeytys, on ollut ohjeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei nuo vielä riitä, voivat pyytää myös 3-4kk tiliotettaita minulta pyydettiin yks kaks yllättäen tiliotetta kesältä 2019 ja todistetta matkalipusta jonka olin jo aiemmin lähettänyt kyse oli reissusta naapurimaahan, saattavat keksiä muutakin syyteltävää joten kaikki liput ja tiedot täytyy pitää tallessa 2-5 vuoden ajan näköjään. Joskus vaativat myös sukulaisten tilitietoja, jota en sinkkuna ymmärrä ollenkaan että pitäisi alkaa kaivaa jotain edesmenneiden isovanhempien palkkatietoja kai, vaikka säännöissä lukee ettei sukulaisten tulot vaikuta silti niitäkin on yritetty kysyä toistuvasti. Vai ovatko jotain kesätyöntekijöitä jotka eivät osaa työtään, voi olla. Kummallinen firma tuo Kela.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut toimeentulotukea koska olen ulosotossa.
Ap, hae nyt ainakin sitä tukea. Tuki annetaan reaaliaikaisen tilanteen mukaan, ei teoreettisen. Jos olet rahan laskuihin käyttänyt ja haet tukea syyskuulle, niin sinun pitäisi saada se, jos tililläsi ei kerta ole rahaa.
Jos päätös on kielteinen, niin pyydä oikaisua puhelimitse. Jos eivät sillä tarkistuksella oikaise päätöstä, niin sitten pyydät oikaisua erikseen, sieltä Kelan sivuilta saat ohjeen siihen.
Ei kyllä anneta pelkästään reaaliaikaisen tilanteen mukaan. Olen tämän itse kokenut. Kyllä otti päähän. Ennen kuin ttt siirtyi Kelalle saattoi kunnasta riippuen saada täyspäistäkin käsittelyä, mutta sen jälkeen ne laskelmat kyllä vie voiton. Minulle kävi niin että Kelan mielestä saan työttömyyskorvausta kuussa olevilta päiviltä joten ei makseta tt-tukea. Se vaan kun ne työttömyyskorvaukset tulee tyyliin kuukautta myöhemmin seuraavassa kuussa, eli ei ne ilmesty tilille samassa kuussa kuin mitä Kela tässä laskelmissaan järkeili.
Ja siis sori minä olen se sama kommentoija joka ei anna empatiaa ttt-itkijöille täällä. Kyllä se oli aika kauheaa kun Kela laski samaan aikaan samat työttömyyskorvaukset kahdelle eri kuukaudelle niin että se oli molemmissa kuukausissa minulta pois, siis sama rahaerä. V-tutti tosi paljon mutta minähän sitten menin aika pian töihin, ikäviin sellaisiin, ihan vain päästäkseni siitä rassukkauhrifiiliksestä ja -asemasta pois. Tein oikein. Tästä on jonkin verran jo aikaa ja tilanteeni on paljon parempi. Jos en olisi tehnyt niin olisin varmaan täällä palstalla itkemässä yhtä lailla että kun rahaa ja olen vain kotona ja suren ja buhuu. Ei sellaisesta elämäntavasta kuulu kenellekään maksaa rahaa. Tt- ja muut tuet on väliaikaiseen hätään mutta itkumentaliteetti kertoo heti siitä että ollaan väärillä teillä. Terve ihminen katsoo itseään ja omaa rooliaan tilanteessa. Kela tekee joskus urpoja juttuja jotka ei suoraan palvele sinua ja minua itseä. Get over it.