Olen nelikymppinen nainen. Yhtäkkiä kaikki kaverini ovat taas raskaana tai pikkulasten äitejä. En saa ketään enää lähtemään mihinkään.
Minulla itselläni on kolme lasta, jotka ovat nyt 14, 16 ja 17v. En siis tarvitse lastenvahteja omiin menoihini. Nyt tässä iässä olisi energiaa, aikaa ja rahaa tehdä asioita, mutta kaikki nelikymppiset kaverini ovat saaneet hiljattain vauvan. Pari ylikin nelikymppisenä.
Voitin kuumailmapallolennon naistenpäivänä kahdelle naiselle. Tähän päivään asti en ole saanut ketään lähtemään (koska pitää imettää, ei jaksa valvotun yön jälkeen, ei ole lapsenvahtia..) ja lahjakortti umpeutuu elokuun lopussa. Olisin halunnut lähteä jonkun ystävän kanssa, enkä jonkun puolitutun työkaverin tai sukulaistädin kanssa. Oma äiti ei uskalla kyytiin ja siskoja minulla tai puolisollani ei ole, eikä tyttäriäkään.
Mikä tämä nelikymppisten naisten lisääntymisbuumi on? Vain omat läheiseni vai yleisempää?
Kommentit (69)
tarjoa jollekin kiltti miehelle unohtumaton elämys
No eipä nuo nyt kovin vanhoilta kuullosta
Hkissä taitaa akateemisen koulutuksen hankkineiden ensisynnyttäjä-äitien keski-ikä olla jo yli 35v.
Sinun kuplassasi on vain himolisääntyjiä, koska olet hylännyt kaikki lapsettomat kaverisi silloin kuin sait itse lapsia.
Mitä hemmettiä se ap syyllistää ystäviään? Arvostelee heidän lapsentekoaan?eikö jokaisella ole oikeus tehdä lapset silloin kun haluaa. Ap etsi UUSIA ystäviä äläkä syyttele vanhoja.
Olen saanut 2 lasta yli nelikymppisenä ja tämä on ihan normaalia akateemisissa piireissä.
Ei se oikeastaan ole ap:n asia milloin ystävänsä tekee lapsia. Eikä ap:n ystävillä ole mitään velvoitetta lähteä kuumailmapallolennolle.
Mene yksin jos lennolle haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama! Olen itse 39v, sain lapset nuorena parikymppisenä. Nyt parhaimmista viidestä ystävästäni kaikilla on tänä vuonna tai viime syksynä saatu vauva. En itse todellakaan jaksaisi enää tässä iässä aloittaa koko hommaa alusta!
Ihmiset ikääntyy eri vauhtia. Vaikka sinä et tuossa iässä jaksaisi pikkulapsiaikaa, niin ne jotka ikääntyvät hitaammin kokevat hankkineensa lapsensa juuri oikeaan aikaan.
Jep. Itse en voisi kuvitellakaan hankkivani lapsia tässä 26-vuotiaana, vaikka kaverit on tässä muutamien vuosien aikana jo aloittaneet ja vauvauutisia tulee sieltä täältä. En ole sellaisessa elämänvaiheessa tai henkisessä tilassa kuin he, vaikka olemme suht saman ikäisiä.
Mainittakoon, että en silti elä mitään biletyselämääkään. Jotkut kai luulevat, että nämä ovat minun iässäni ne kaksi vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä noin myöhään.. Kiva lapselle kun äiti ja isä on yli 50-vuotiaita kun itse on vasta 10.
Oma äitini sai minut, viimeisen 30-vuotiaana ja häpesin kouluikäisenä kun silloin äitini oli muka vanha verrattuna toisten äiteihin.
Kukin tietysti taaplaa tyylillään
Enemmän hävettäis jos olisi 10-vuotiaalla 24v äiti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä noin myöhään.. Kiva lapselle kun äiti ja isä on yli 50-vuotiaita kun itse on vasta 10.
Oma äitini sai minut, viimeisen 30-vuotiaana ja häpesin kouluikäisenä kun silloin äitini oli muka vanha verrattuna toisten äiteihin.
Kukin tietysti taaplaa tyylillään
Kaikki eivät löydä mies alle 30-vuotiaana tai mies ei halua lapsia vielä silloin. Osa myös opiskelee pidempään. Siinä syitä jos et ymmärrä, miksi kaikki eivät hanki lapsia alle 30-vuotiaina. Ihmiset vanhenevat myös eri tahtiin. 30-vuotias on nuori äiti, eikä ole edes muinoin ollut vanha äiti, paitsi kouluttamattomien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
No eipä nuo nyt kovin vanhoilta kuullosta
Hkissä taitaa akateemisen koulutuksen hankkineiden ensisynnyttäjä-äitien keski-ikä olla jo yli 35v.
Ei ole. Väärää tietoa. Vain reilu kymmenen prosenttia ensisynnyttäjistä ylipäätään on yli 35.
Vähän ymmärrän ap:n harmistusta. Oma kuopus on hädintuskin vaipat jättänyt, mutta alan jo vähän väsyä vauvajuttuihin ja varsinkin ensimmäistä lastaan odottavien/esikoisvanhempien juttuihin. Totta kai ymmärrän ja olen iloinen heidän puolestaan, mutta ihan nyt myönnän tässä, että keskustelut sormiruokailuista, nukkumisista
tai vaipoista ei itseäni enää kiinnosta. Sellaista se on. Jotain toista ei kiinnosta minun elämänvaiheen juttuni.
Ota oma mies ja lapsi sinne lennolle. Ei ne kehtaa kieltää, kun sanot että ei löytynyt kavereita. Eikä kieltäisi varmaan muutenkaan, sinullehan se lahja on.
No mutta Suomen syntyvyyden kannaltahan se on hyvä juttu, että vauvoja syntyy vielä nelikymppisillekin. Onnea heille!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki, jos saa lapsen 40-vuotiaana ja oma lapsi saa lapsen 40veenä, niin siinäpä ollaan sitten niin virkeää 80-vuotiasta mummua että!
No totta kai se on tuossa kohtaa tiedostettava, että mitään lastenvahtia ei mummolasta silloin haeta. Olen kolmekymppinen ja tiedän jo nyt että jos lähivuosina lapsia tulee niin itse ne on hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tietysti taaplaa tyylilläänNo, mä ajattelin, että mun vanhemmat on kyllä jo ihan vanhoja, kun olin alaluokilla. Tosiasiassa vanhempani olivat 22 ja 25, kun synnyin :D
Mulle on sanottu joskus, että sun vanhemmat oli vanhoja kun synnyit.
Äiti oli 27 ja isä 30. Taitaa olla pikemminkin aikaista nykyanhempiin nähden.
Elämä on valintoja toiset haluaa vapautensa takaisin 40.v toiset 60v. Onneksi ei ole kroppa huijannut vauvanteko hommiin enää yli 40v. Monilla vain viime hetken paniikki kun hedelmällisyys ehtyy sit pyöritään pallo jalassa eläkeikään asti.
Mä oon reilu 4-kymppinen, ja mulla taas on ystäväpiiri pääosin eronnut. Alan olla ihan sekaisin, milloin kelläkin on lapsiviikko ja mikäkin viikko ja tuntuu mahdottomalta saada seuraa mihinkään, kun ei just sillon pääse kun on ne lapset/teinit. Tai ex tekee temput ja peruu viime tingassa sovitun viikonlopun. Tai mitä milloinkin. Varsinkaan porukalla ei enää nähdä, koska kellä on mikäkin rytmi näissä viikoissa. Mutta vietän sitten enemmän aikaa ja harrastan miehen kanssa, ja parisuhde voi todella hyvin :j
Viimeinen mahdollisuus hankkia lapsi. Deadline on päällä.
Voit kai sä mennä yksinkin, on varmaan kiva kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se ap syyllistää ystäviään? Arvostelee heidän lapsentekoaan?eikö jokaisella ole oikeus tehdä lapset silloin kun haluaa. Ap etsi UUSIA ystäviä äläkä syyttele vanhoja.
Mistä tää nyt kumpuaa? Minusta ap ei syytä ketään. Ihmettelee vain ihmisten erilaisia elämäntilanteita. Onhan se totta, että lasten saanti on siirtynyt myöhemmäksi. Odota itse ensin, kun omat lapset alkavat olla aikuisia ja mieti sitten uudestaan ihmetyttääkö sinua, jos joku tuttavista kertoo hankkivansa iltatähden. Kai sekin tästä vielä yleistyy, että vielä 50 v. tehdään lapsia. Tai tuttava perhe eroaa, mies ottaa nuoremman vaimon ja perustaa perheen.
40 v. ikä on muuten hemmetin vaikea hankkia uusia ystäviä. Jos sulla on pieniä lapsia, niin heidän kauttaan voi onnistua. Mutta muuten et paljon ystäviä etsiviä tapaa. Heillä on jo ystävät tai kiireinen elämä työn ja perheen kanssa.
Eipä ole 48-vuotiaana kolmen jo lähes aikuisen lapsen äitinäkään enää helppoa löytää uusia ystäviä,tuntuu että kaikilla on joko vuorotyö,muita menoja/harrastuksia tai ei vaan ole yhteisiä kiinnostuksen kohteita...Huoh,mistä hitosta löytyis menevä,hurtin huumorintajun omaava rento,suunnilleen omanikäiseni kaveri,jonka kanssa voisi vaikka mennä leffaan,lenkille,syömään ja viinille tms?Ei mistään..
Ooh, tulen kanssasi, jos et saa kavereitasi! :)
Ja jo on kumma, itsellä on parivuotias lapsi ja osa minun lapsettomista kavereistani eivät halua muuta kuin käydä museoissa ja lukea politiikkauutisia, kun lenkkeily, lasillisella käynti, shoppailu tai uiminen on niin arkista ja rahvasta.