Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nelikymppinen nainen. Yhtäkkiä kaikki kaverini ovat taas raskaana tai pikkulasten äitejä. En saa ketään enää lähtemään mihinkään.

Vierailija
06.08.2020 |

Minulla itselläni on kolme lasta, jotka ovat nyt 14, 16 ja 17v. En siis tarvitse lastenvahteja omiin menoihini. Nyt tässä iässä olisi energiaa, aikaa ja rahaa tehdä asioita, mutta kaikki nelikymppiset kaverini ovat saaneet hiljattain vauvan. Pari ylikin nelikymppisenä.

Voitin kuumailmapallolennon naistenpäivänä kahdelle naiselle. Tähän päivään asti en ole saanut ketään lähtemään (koska pitää imettää, ei jaksa valvotun yön jälkeen, ei ole lapsenvahtia..) ja lahjakortti umpeutuu elokuun lopussa. Olisin halunnut lähteä jonkun ystävän kanssa, enkä jonkun puolitutun työkaverin tai sukulaistädin kanssa. Oma äiti ei uskalla kyytiin ja siskoja minulla tai puolisollani ei ole, eikä tyttäriäkään.

Mikä tämä nelikymppisten naisten lisääntymisbuumi on? Vain omat läheiseni vai yleisempää?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä noin myöhään.. Kiva lapselle kun äiti ja isä on yli 50-vuotiaita kun itse on vasta 10.

Oma äitini sai minut, viimeisen 30-vuotiaana ja häpesin kouluikäisenä kun silloin äitini oli muka vanha verrattuna toisten äiteihin.

Kukin tietysti taaplaa tyylillään

No omia vanhempia nyt häpeää aina

Vierailija
22/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä noin myöhään.. Kiva lapselle kun äiti ja isä on yli 50-vuotiaita kun itse on vasta 10.

Oma äitini sai minut, viimeisen 30-vuotiaana ja häpesin kouluikäisenä kun silloin äitini oli muka vanha verrattuna toisten äiteihin.

Toki lapsia voi hankkia silloin, kun itselle sopii, jos vain keho siihen vielä pystyy. Itse kuitenkin mietin juuri tuota ikää. En missään nimessä haluaisi miettiä lapsen YO-juhlia kuusikymppisenä :O 

ap

Joo siis eihän kuuskymppinen akka enää pysty mihinkään. Sehän on jo toinen jalka haudassa! Aivan aivokuollut, eikä mikään raajakaan liiku enää kunnolla.

Vai olisiko se juuri se ikä, kun on kaikki lainat maksettu, työelämää vielä 5-10 vuotta jäljellä, terveyttä ja virtaa riittää mihin tahansa (vaikka lastenlasten kanssa puuhailuun), vielä ei mikään vanhuuden kremppa pahasti vaivaa menopaussin jälkeen... Ajattele, sen ikäiset harrastavat vielä vaakamamboakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumailmapallon ilmassa pysymisestä ei ole varmuutta, miksi joku haluaisi sen kyytiin ja ottaa riskin.

Vierailija
24/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nelivitonen ja lapset 8 ja 10 eli myöhäisemmällä iällä saatuja. Ystävä- ja tuttavapiirissä on todella paljon samassa elämäntilanteessa olevia, jolloin lapset on keskimäärin saatu siinä ikävuodesta (noin) 32+ eteenpäin ja monet vasta nelikymppisenäkin.

Ensin kouluttaudutaan pitkälle, sitten uraa ja vasta sitten lapsia. Tämä trendi näyttää täällä olevan.

Kaikki tuntemani ikäiseni naiset, joilla jo aikuisia lapsia ovat aiemmin koulutettuja ja matalampaa sosiaaliluokkaa.

Vierailija
25/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yli nelikymppisten iltatähti. Nyt ollessani kolmekymppinen isäni ja äitini ovat vielä kohtalaisen virkeitä +70-vuotiaita. Onnekas olen, että mitään vakavampia sairastumisia eikä muuta ole heille tullut, kun olin lapsi. Lapsena nolotti toki vähän vanhemmat vanhemmat, mutta kakarana nyt kaikki noloilee milloin mitäkin.

Ehkä nykyiset nelikymppiset elävät pidempään kuin omat vanhempansa. Eihän sitä koskaan elämästä tiedä, mutta mies on perheensä iltatähti. Molemmat vanhemmat ovat jo kuolleet eivätkä meidän lapset koskaan ehtineet tuntea näitä isovanhempia.

Vierailija
26/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti, kummitäti, serkku, mummo, naapurin rouva, harrastustuttu, käly...

Ehkä ne sinun ystäväsi eivät vain halua olla sinun kanssasi, koska oma elämänpiiri on nyt niin paljon tärkeämpää.

Minä en lähtisi kuumailmapallolennolle, koska haluan pitää jalat maan kamaralla. Tai korkeintaan auton jalkatilassa.

Vierailija
27/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittikohan niitä sun kavereita sillon 20v, kun et lähtenyt mihinkään kun piti imettää? Tuskin, koska ne piti hauskaa sillon kun sulla oli vaipparalli päällä.

Otsikosta sain sen käsityksen, että aloittajan kavereilla on ollut imetys ja vaipparalli jo silloin kuin aloittajallakin.

"ovat taas raskaana tai pikkulasten äitejä."

Vierailija
28/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti, kummitäti, serkku, mummo, naapurin rouva, harrastustuttu, käly...

Ehkä ne sinun ystäväsi eivät vain halua olla sinun kanssasi, koska oma elämänpiiri on nyt niin paljon tärkeämpää.

Minä en lähtisi kuumailmapallolennolle, koska haluan pitää jalat maan kamaralla. Tai korkeintaan auton jalkatilassa.

Ap nimenomaan sanoi ettei halua työkaveria tai sukulaistätiä.

Vierailija
29/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain ekan ainoan lapsen 30v. Halusin nuorempana mutta kun ei ollut miestä silloin. Ei kaikki voi valita milloin saa lapsia. Mun äiti sai meidät 19v. 22v. 36v. Pikkusisko ei hävennyt äitiä.

Vierailija
30/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap ne sun teinit voi sen verran vahtia kaverin lasta, että pääsis ystävä lennolle mukaan?

Vierailija
31/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nelivitonen ja lapset 8 ja 10 eli myöhäisemmällä iällä saatuja. Ystävä- ja tuttavapiirissä on todella paljon samassa elämäntilanteessa olevia, jolloin lapset on keskimäärin saatu siinä ikävuodesta (noin) 32+ eteenpäin ja monet vasta nelikymppisenäkin.

Ensin kouluttaudutaan pitkälle, sitten uraa ja vasta sitten lapsia. Tämä trendi näyttää täällä olevan.

Kaikki tuntemani ikäiseni naiset, joilla jo aikuisia lapsia ovat aiemmin koulutettuja ja matalampaa sosiaaliluokkaa.

Noh, noh. Omat lapsesi olet saanut kuitenkin reilusti alle 40-vuotiaana, joten minusta tuo ei ole vanhemmalla iällä.

Olen samanikäinen kuin sinä ja meidän ainoa on jo lukiossa. Korkeasti koulutettuja ollaan minä sekä mies. Ja samanikäisellä kaverilla on pian täysi-ikäinen lapsi ja toinen vasta alakoulussa. Koulutukseltaan tohtori.

Että kyllä nykyään on kaikenikäisiä vanhempia.

Vierailija
32/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas pidin nolona luokkakaveria jonka äiti oli ollut 19-vuotias lapsen saadessaan. Oma äiti on juurikin 30 vuotta minua vanhempi.

Vierailija
33/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity johonkin fb:n ystäväryhmään. Itse olen välillä saanut sellaisesta seuraa syömään, museoon.

Minullakin kaverit muuten niin, että pitää viikkoja tai kuukausia aiemmin sopia joku meno, että toteutuu.

Mitäs nää tällaiset fb ryhmät on?

Vierailija
34/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuvat, ja on myös alueellisia eroja. Nykyään voi olla jo toisinpäin, n. 30-vuotias alkaa olla "nuori äiti", on yhä yleisempää että 1. lapsi saadaan vasta n. 30-vuotiaana, tai vanhempana.

Ja muutenkin ajat ovat erilaiset, olen 80-luvun alkupuolella syntynyt, minulla oli kouluaikoina kaksi ns. iltatähteä (toinen ala- ja toinen yläasteella) luokkakaveria, ja voi luoja miten VANHOILTA heidän vanhempansa näyttivät. Mutta tuossa n. samassa iässä eivät muut (oma äitini, tuttujen äidit) ole niin vanhoilta näyttäneet (eikä perustu vain omiin mielikuviin, toisen vanhemmista on kuviakin).

Ihmisten "itsestä huolehtiminen" on muuttunut, karrikoiden: harmaat mummokiharat ja tätiasut ja villaiset hartiahuivit ovat vaihtuneet, nykyään hiukset leikataan muodikkaasti&harmaat värjätään peittoon, kuljetaan farkut jalassa, ja muutenkin 25-v ja 55-v voi olla sama paita (riippuen toki paidasta) ilman että näyttää toisen lainanneen äitinsä/tyttärensä paitaa.

Vierailija
35/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen saatiin lapsia niin kauan kuin niitä tuli, ei ihmetelty mitään ikiä.

Vierailija
36/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki, jos saa lapsen 40-vuotiaana ja oma lapsi saa lapsen 40veenä, niin siinäpä ollaan sitten niin virkeää 80-vuotiasta mummua että!

Vierailija
37/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ”parjattu” lähes 4-kymppisenä lisääntynyt ja eipä nuo lapset ole kyllä menemisiä haitannut...

Olipa sitten kyseessä kuuma-ilmapallolento, risteily kavereiden kanssa tai baarireissu, niin aina on lapsille hoitaja järjestynyt. Isä on jo aikuinen myös ja pärjää lapsiensa kanssa, isovanhemmat ovat jo eläkkeellä niin joutavat ja haluavat hoitaa...

Ettei vaan kavereilla olisi enemmän kiinnostuksen puute kun se että aikaa ei vaan järjesty?

Vierailija
38/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän kohta 40 ja hirveä vauvakuume! Nyt se tulee kun olis vikat mahikset vielä saada se toinen lapsi... Kellään kaverilla ei kyllä enää ole vauvoja. 10 vuotta sitten ekan kanssa niitä tupsahteli yhdelle jos toisellekin.

Vierailija
39/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmänkin siltä, että ap haluaa muka puolihuomaamattomasti arvostella ystäviään näiden elämänvalinnoista, koska he eivät ole tehneet samoja, "oikeita", ratkaisuja samaan aikaan kuin ap.

Vierailija
40/69 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on jo bilettäny bileensä. Sä hukkasit sen ajan lapsies kanssa. Eti uusia kamuja, jotka on samassa elämäntilanteessa ku sinä.