STM tiedotustilaisuus: maskisuositusta aiotaan Kirsi Varhilan johdolla vatuloida ainakin pari viikkoa vielä ....
Siis oikeasti. R0 luku on jo nyt 1.1-1.4, ja Varhila meinaa ettei STM vieläkäön tiedä mitä tarttis tehdä. Vatulointi jatkuu, vaikka koko kesä ollut aikaa tätäkin pohtia.
Muistutuksena että Merkel piti R0 lukua 1.1 sellaisena että lisätoimiin pitää Saksassa ryhtyä heti jollei haluta ajautua lock downiin kuukaudessa, parissa.
Kommentit (203)
Tässä Harwardin tutkijan kirjoitus, jossa selitetään, miksi korona eli SARS2 voi pitkityyä ja johtaa vakavaan tautimuotoon nuorillakin. Se liittyy siihen, että virus piiloutuu elimistöön kuten HIV. Sitä voisi toisaalta myös onnistua hoitamaan HIV-lääkkeillä kuten interferoneilla.
https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2020/05/27/a-nasty-trick-…
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttö olisi järkevää ruuhkaisissa paikoissa, mutta ei ihmiset osaa niitä käyttää. Ne roikkuu leualla, nenä näkyy, jollain oli jopa otsalla. Sitten sitä korjaillaan ja näplitään ja niillä lähmäsormilla painellaan hissinnapit ja stop-nappulat.
Kannattaa aina asennoitua hissinnappuloihin niin, että joku on niitä lähmäsormilla painellut, ja pestä käsiä sen mukaan. Maskin piteleminen on nimittäin vielä pientä verrattuna siihen, missä kaikkialla ne lähmäisimmät sormet ovat käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronaviruksesta huolissaan olevat kansalaiset voivat jo nyt alkaa toimia siten, että eivät saa tartuntaa tai jos se ei ole mahdollista, huolehtia omalta osaltaan siitä, etteivät levitä virusta muihin. Monet suomalaiset -allekirjoittanut mukaanlukien - alkoivat toimia näin kevättalvella jo ennenkuin hallitus antoi mitään suosituksia tai asetti mitään rajoituksia.
Minäkin olen toiminut samalla tavalla. Mutta ongelma on se, että kaikki eivät toimi vastuullisesti eikä valtiovalta halua puuttua siihen ongelmaan.
Kaikki eivät toimi, mutta jo sekin auttaa asiaa, että edes jotkut toimivat. Mä voin omalta osaltani tehdä vain sen, että huolehdin itsestäni niin, että en saa tartuntaa. Joo, se edellyttää multa monen kivan asian jättämistä pois elämästäni, mutta olen valmis tekemään niin, jotta en saa tartuntaa. Ja kun mulla ei ole tartuntaa, en voi olla riski kenellekään muullekaan. Jos mulla ei olisi mahdollisuutta suojata itseäni, käyttäisin maskia, jotta en tartuttaisi muita, mikäli tietämättäni olisin oireeton kantaja.
Laitetaas vielä kerta kiellon päälle lisää dataa. Tuossa yhdessäkin tutkimuksessa sanotaan,että maski ehkäisee 85%tartunnoista. Ja nyt on sitten kritisoijien turha tulla sanomaan että eihän rivikansalainen tuommosia tutkimuksia osaa lukea. Sillä näinhän koronakriitikot aina lopulta puolustautuvat.
https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/face-masks-eye-pro…
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-2567
https://www.ox.ac.uk/news/2020-07-08-oxford-covid-19-study-face-masks-a…
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200612172200.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kiukuttaa niin maski päähän.
Miljoonannen kerran: kun se ei suojaa minua sinun koronaltasi riittävästä, mutta minun maskini suojaa kyllä sinua, vaikket itse käyttäisikään. KAIKKIEN TULEE KÄYTTÄÄ MASKEJA KOSKA PERUSTUU MINÄ SUOJAAN SINUA, SINÄ MINUA TEHOON. Tämä ellei aleta hamstraamaan hoitohenkilökunnan tehomaskeja ja se taas altistaa hoitohenkilökunnan jos maskit loppuvat.
Maski suojaa käyttäjäänsä, totesivat 31.7. tutkijat, jotka analysoivat STM:n tutkimusaineiston toiseen kertaan. Hieman muitakin, mutta ennen muuta itseä.
Ei vaan ennen muuta muita, mutta myös itseä.
Alan toden totta kyrpiintyä tähän tahalliseen väärinymmärtämiseen ja vääristelyyn. Tämä palsta taitaa olla täynnä wannabe-putintrolleja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä Harwardin tutkijan kirjoitus, jossa selitetään, miksi korona eli SARS2 voi pitkityyä ja johtaa vakavaan tautimuotoon nuorillakin. Se liittyy siihen, että virus piiloutuu elimistöön kuten HIV. Sitä voisi toisaalta myös onnistua hoitamaan HIV-lääkkeillä kuten interferoneilla.
https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2020/05/27/a-nasty-trick-…
Joo kyseessä on todella vakava tauti ja siihen tulisi suhtautua kuin ilmateitse leviävään HIV.iin, vaikka tauti ei jokaisella kehity pitkäaikaiseksi riesaksi. Haluatko sinä kuitenkin itse ottaa sen riskin. Se on kuin venäläistä rulettia. Tauti valikoi tämän hetken tiedon mukaan aika sattumanvaraisesti kenet se vammauttaa ja pitkäaikaisoireista kärsii moni. Nyt on ihan viimeinen hetki karistaa mielestään ne homehtuneet käsitykset kuten esim: covid on flunssa, siihen kuolee vain vanhuksia, covidista toipuu parissa viikossa, covidiin tulee pitkäaikainen immuniteetti, covid on hengityselinsairaus.
Omasta puolesta voin ainakin sanoa, että suhtaudun tautiin kuin ruttoon ja teen kaikkeni välttääkseni sen.
Aika mustavalkoista porukkaa täällä. Jos ei maskit poista koronavirusta maailmasta, niin turha käyttää niitä, niinkö?
Rokotteen idea tulee muuten olemaan sama, suojaa jonkin verran väestötasolla muttei poista koronaa maailmasta.
Samoin muut toimet kuten turvavälit.
Mutta ilmeisesti joku on niin tyhmä (ja itsetuhoinen), että vastustaa kasvuosuojuksen käyttöä kaikesta huolimatta? Idioottimaista.
Juuri nuorille tulisi painottaa eniten taudin mahdollisia pitkäaikaisseurauksia. Useampi voisi miettiä, että haluaako todella elää pyörätuolissa liikkumaan kykenemättömänä, keuhkofibroosin kanssa tai aivoinfarktin vammauttamana loppuelämänsä?
Esim. minua ei kiinnosta, joten suojaan itse itseni koska valtiovalta ei selkeästi halua suojella kansalaisiaan yleisvaaralliselta tartuntataudilta. Riskini kuolla tautiin on hyvin pieni koska olen nuori, mutta pitkäaikaisista vaikutuksista en tiedä mille lottovoitolle oma genetiikkani minut voi altistaa.
Merkel on kvanttikemian tohtori ja Varhila valtiotieteiden maisteri. Eihän heidän tieteellisen ymmärryksensä tasosta voi edes puhua samassa lauseessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronaviruksesta huolissaan olevat kansalaiset voivat jo nyt alkaa toimia siten, että eivät saa tartuntaa tai jos se ei ole mahdollista, huolehtia omalta osaltaan siitä, etteivät levitä virusta muihin. Monet suomalaiset -allekirjoittanut mukaanlukien - alkoivat toimia näin kevättalvella jo ennenkuin hallitus antoi mitään suosituksia tai asetti mitään rajoituksia.
Minäkin olen toiminut samalla tavalla. Mutta ongelma on se, että kaikki eivät toimi vastuullisesti eikä valtiovalta halua puuttua siihen ongelmaan.
Kaikki eivät toimi, mutta jo sekin auttaa asiaa, että edes jotkut toimivat. Mä voin omalta osaltani tehdä vain sen, että huolehdin itsestäni niin, että en saa tartuntaa. Joo, se edellyttää multa monen kivan asian jättämistä pois elämästäni, mutta olen valmis tekemään niin, jotta en saa tartuntaa. Ja kun mulla ei ole tartuntaa, en voi olla riski kenellekään muullekaan. Jos mulla ei olisi mahdollisuutta suojata itseäni, käyttäisin maskia, jotta en tartuttaisi muita, mikäli tietämättäni olisin oireeton kantaja.
Puhut kyllä asiaa, mutta ei se paljon auta, jos esim. pitkässä kassajonossa olet ainoa, joka yrittää pitää turvavälejä, ja ainoa, jolla on maski. Toivoisin todella esim. sakkorangaistuksia piittaamattomille niin kuin monessa muussa maassa niitä jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Merkel on kvanttikemian tohtori ja Varhila valtiotieteiden maisteri. Eihän heidän tieteellisen ymmärryksensä tasosta voi edes puhua samassa lauseessa.
Saksassa arvostetaankin tohtorin tutkintoja, kun taas Suomessa moni työnantaja näkee ne painolastina ja rekrytoi vähemmän kouluttautuneita. Montakohan tohtoria työskentelee Suomessa esim. valtionhallinnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijat varoittavat vakavaan sävyyn koronapandemian toisesta aallosta, mutta hallitus lomailee, vatuloi ja viivyttelee.
Voi kamala. Heinänuhaan verrattavissa oleva tauti joka saattaa olla vaarallinen toinen jalka haudassa oleville vanhuksille tulee takaisin? Kääääk!!!
Entä sitten?
Ohiksena, ihmettelen todella ihmisiä, jotka katsovat uutisia muista maista joissa korona riehuu pahimmillaan, ja pokkana väittävät tautia "heinänuhaksi". Tyhmyyttä? Pahansuopuutta? Kyvyttömyyttä sisäistää näkemäänsä? Patologista trolliutta?
Suosittelen kaikille näille heinänuha ym.kääpiölle ja kaikille muillekin. Tätäkö te haluatte ?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/03/ulkolinja-italian-koronasota-d…
Pulinat pois kirjoitti:
Laitetaas vielä kerta kiellon päälle lisää dataa. Tuossa yhdessäkin tutkimuksessa sanotaan,että maski ehkäisee 85%tartunnoista. Ja nyt on sitten kritisoijien turha tulla sanomaan että eihän rivikansalainen tuommosia tutkimuksia osaa lukea. Sillä näinhän koronakriitikot aina lopulta puolustautuvat.
https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/face-masks-eye-pro…
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-2567
https://www.ox.ac.uk/news/2020-07-08-oxford-covid-19-study-face-masks-a…
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200612172200.htm
Ihan satunnaisesti avasin yhden näistä linkeistä, ja kyseisen tutkimuksen abstrakti alkaa "Physical distancing, hand hygiene, and disinfection of surfaces are the cornerstones of infection control during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic." Jo otsikossa otetaan epävarma asenne toteamalla, että "Cloth Masks May Prevent Transmission". Teksti jatkuu "Whether wearing a mask of any sort in a community context protects oneself or others is unknown."
Kirjoittajat toteavat kirjoituksensa mielipiteeksi, ei tieteeksi.
Herpes simplex on samanlainen virus. Ei siitä ikinä eroon pääse, mutta voi mennä vuosikymmeniä, ettei sen olemassaoloa elimistössä edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seutulaisten kannattaisi alkaa vaatia hsl:ltä kausilippujen hintaa takaisin, perusteena että turvallisuutta ei voi taata ilman maskipakkoa. Ehkä reklamaatioilla saataisiin edes sinne joku ryhtiliike aikasn kun STM jatkaa ideologista missiotaan jarruttamalla maskeja. Kunniakysymys mitä ilmeisimmin.
Voi olla myös matkustamatta. Terveys edellä.
Mitä te itkette, pitääkö olla hallituksen lupa ennen kun osaatte toimia? Maskit päähän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te itkette, pitääkö olla hallituksen lupa ennen kun osaatte toimia? Maskit päähän vaan.
Taas tämä typerä kommentti. Etkö tosiaan ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä typerä kommentti. Etkö tosiaan ymmärrä?
Olen eri, mutta minäkään en oikein ymmärrä, miksi esim VR ja HSL eivät voi tehdä samaa kuin Finnar teki jo kesän alussa. Miksi pitää odottaa virallista suositusta? Miksi Finnair ei odottanut? Ymmärrän sen, että osa suomalaisista toivoo maskiPAKKOA joukkoliikenteeseen, pelkkä suositushan ei tee joukkoliikenteessä matkustamisesta mitenään erityisen turvallista. Finnairin lentokoneissa on maskipakko, miksi VR:llä ja HSL:llä ei vielä ole? Miksi pitää odottaa?
Vierailija kirjoitti:
No kun ei saa alistaa/päteä simänkääntötempulla, maskia apuna käyttäen huomion pois sairaanloisesta ylipainostani suosituksia noudattavaksi mallikansalaiseksi, jotta perustelisin niille kukkakepeille, miksi olen heitä parempi yhteiskunnan kannalta.
Miksi täällä tapellaan siitä yhdestä STM.n teettämästä epämääräisestä tutkimuksesta. Maskit toimivat! Olen todella kyllästynyt näihin maskivastustajiin. Lopettakaa länkytys ja laittakaa dataa tiskiin. Jään odottamaan teidän linkkejä lukuisiin tutkimuksiin, jossa todetaan että maskeista ei ole hyötyä koronaviruksen torjunnassa. Tässä puolestaan minulta todisteita väitteideni tueksi. Näitä löytyy kyllä pyydettäessä lisää vaikka millä mitalla.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-fa…
Tutkimuksia maskien hyödyistä:
-Davies A, Thompson KA, Giri K, Kafatos G, Walker J, Bennett A. Testing the efficacy of homemade masks: would they protect in an influenza pandemic? Disaster Med Public Health Prep. 2013;7(4):413-8. PMID: 24229526external icon
-Konda A, Prakash A, Moss GA, Schmoldt M, Grant GD, Guha S. Aerosol Filtration Efficiency of Common Fabrics Used in Respiratory Cloth Masks. ACS Nano. 2020 Apr 24. PMID: 32329337external icon
-Aydin O, Emon B, Saif MTA. Performance of fabrics for home-made masks against spread of respiratory infection through droplets: a quantitative mechanistic study. medRxiv preprint doi: https://doi.org/10.1101/2020.04.19.20071779, posted April 24, 2020.
-Ma QX, Shan H, Zhang HL, Li GM, Yang RM, Chen JM. Potential utilities of mask-wearing and instant hand hygiene for fighting SARS-CoV-2. J Med Virol.
2020. PMID: 32232986external icon
-Leung, N.H.L., Chu, D.K.W., Shiu, E.Y.C. et al.Respiratory virus shedding in exhaled breath and efficacy of face masks. Nat Med. 2020. PMID: 32371934external icon
-Johnson DF, Druce JD, Birch C, Grayson ML. A quantitative assessment of the efficacy of surgical and N95 masks to filter influenza virus in patients with acute influenza infection. Clin Infect Dis. 2009 Jul 15;49(2):275-7. PMID: 19522650external icon
-Green CF, Davidson CS, Panlilio AL, et al. Effectiveness of selected surgical masks in arresting vegetative cells and endospores when worn by simulated contagious patients. Infect Control Hosp Epidemiol. 2012;33(5):487‐494. PMID: 22476275external icon