Miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua?
Ylipaino on yleisesti todettu terveysongelma. Miksi ihmiset, jotka sitä ylipainoa kritisoivat, ovat ylipainoisten mielestä automaattisesti mielisairatia, huonon itsetunnon omaavia läskipelkoisia neuroottisia luikkuja, vaikka kritiikki ei koskisi ketään henkilökohtaisesti?
Miksi yleisellä tasolla ylipainoa kritisoiva ihminen saa kuulla suoria henkilökohtaisia loukkauksia? Miksi lihavia pitää kohdella silkkihansikkain, kun he eivät selvästikään noudata samaa hienotunteisuutta muunkokoisten ihmisten kanssa?
Kommentit (67)
Avaa niitä keskusteluja tupakoijista ja juopoista, jos haluat. Mitä järkeä tulla ylipainoketjuun paasaamaan heistä?
Osa näistä "yleisellä tasolla" keskustelijoista onkin juuri näitä ylimielisiä oman sädekehän kiillottajia jotka ovat fanaattisesti sitä mieltä että normaalipainoisetkin ovat läskejä.
Sitä omaa vääristynyttä kehonkuvaa ihan väkisin tuputetaan toisille eikä ymmärretä että alipaino itse asiassa on vaarallisempaa kuin lievä ylipaino.
Ja laihuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä verrattuna ylipainoiseen ihmiseen.
Kuinka moni laiha polttaa tupakkaa ja juo litrakaupalla kahvia ettei vaan liho ja auta armias jos alkaa yleisellä tasolla puhua tupakan vaaroista :)
Minä olen palstaillut vuosikausia, enkä muista näin äkkiseltään YHTÄÄN asiallista avausta ylipainosta. Voitko ap linkittää tähän muutaman?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:50"]
Niin, ylipainosi kuuluu aika monelle, koska se on kansaterveydellinen ongelma minkä me veronmaksajat maksamme. Asia kuuluu jokaiselle veronmaksajalle.
Ylipaino on tällä hetkellä suurin yksittäinen kansanterveydellinen uhkamme. Aiheuttaa hedelmättömyyttä, sydän- lja liikuntaelin sairuksia, diabetesta ja tuki- & liikuntaelin sairauksia. Vain muutaman mainitakseni. Kaikki nämä kalliita hoidettavia ja maksaja on : ME VERONMAKSAJAT.
[/quote]
Miksei samassa määrin näe aloituksia esim. tupakoijista tai juopoista? Miksi aina ylipainosta?
[/quote]
Ylipaino on ihan liioiteltu 'uhka'. Sairaalloinen ylipaino ei ole kovin yleistä. Alkoholismi ja tupakointi todellakin on. Niihin kuolleita ihmisiä myös tunnen, en ylipainoon kuolleita.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:53"]
Niin, ylipainosi kuuluu aika monelle, koska se on kansaterveydellinen ongelma minkä me veronmaksajat maksamme. Asia kuuluu jokaiselle veronmaksajalle.
Ylipaino on tällä hetkellä suurin yksittäinen kansanterveydellinen uhkamme. Aiheuttaa hedelmättömyyttä, sydän- lja liikuntaelin sairuksia, diabetesta ja tuki- & liikuntaelin sairauksia. Vain muutaman mainitakseni. Kaikki nämä kalliita hoidettavia ja maksaja on : ME VERONMAKSAJAT.
[/quote]
Miksei samassa määrin näe aloituksia esim. tupakoijista tai juopoista? Miksi aina ylipainosta?
[/quote]
Kyllä noistakin aloituksia on. Ylipainosta ehkä enemmän jo siitäkin syystä, että se koskettaa nykyisin niin suurta osaa suomalaisista.
Vieläkään kukaan ei muuten ole antanut mielestäni oikein mitään vastausta ap:n kysymykseen. Pitääkö tämä nyt tulkita niin, että ylipainoa kritisoivia henkilöitä saa haukkua ja nimitellä ihan miten huvittaa, koska ylipainosta puhuminen on vain jotenkin jo lähtökohtaisesti "väärin" ja "törkeää"?
En ole koskaan kuullut, että asiallisesti ylipainosta puhuvaa haukuttaisiin tai nimiteltäisiin. On ylipainoa työkseen tutkivia, mutta en ole kuullut heidän silti saavan vihapostia :)
Kumma kyllä, päivystykset eivät ruuhkaudu ylipainoisista ihmisistä, jotka ovat syöneet itsensä tajuttomaksi, tai sokerihumalassaan puukottaneet naapuria, tai syöneet sekaisin maapähkinävoita ja pottua ja ovat sen vuoksi niin dingelidong että siihen tarvitaan vartijat.
Joten vaikka ylipaino on uhka, ja sen hoitaminen (tai siis, sitähän ei hoideta kuin syyllistämällä) on ihan oikea riski, niin meillä on tässä kuitenkin isompia ongelmia, kuten syrjäytyminen, päihdeongelmat, väkivaltainen käyttäytyminen, jotka ne vasta maksavatkin. Ja silti näistäkin ongelmista pitää pystyä keskustelemaan muullakin tasolla kuin halveksimalla ja nimittelemällä.
Naapurin papan vatsakumpu vaan ei herätä minussa minkäänlaisia intohimoja, ja siksi on niin vaikea ymmärtää niitä, joille se näyttää olevan isokin ongelma.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:05"]
Kumma kyllä, päivystykset eivät ruuhkaudu ylipainoisista ihmisistä, jotka ovat syöneet itsensä tajuttomaksi, tai sokerihumalassaan puukottaneet naapuria, tai syöneet sekaisin maapähkinävoita ja pottua ja ovat sen vuoksi niin dingelidong että siihen tarvitaan vartijat.
Joten vaikka ylipaino on uhka, ja sen hoitaminen (tai siis, sitähän ei hoideta kuin syyllistämällä) on ihan oikea riski, niin meillä on tässä kuitenkin isompia ongelmia, kuten syrjäytyminen, päihdeongelmat, väkivaltainen käyttäytyminen, jotka ne vasta maksavatkin. Ja silti näistäkin ongelmista pitää pystyä keskustelemaan muullakin tasolla kuin halveksimalla ja nimittelemällä.
Naapurin papan vatsakumpu vaan ei herätä minussa minkäänlaisia intohimoja, ja siksi on niin vaikea ymmärtää niitä, joille se näyttää olevan isokin ongelma.
[/quote]
Ja tämäkö on syy, miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:57"]
Minä olen palstaillut vuosikausia, enkä muista näin äkkiseltään YHTÄÄN asiallista avausta ylipainosta. Voitko ap linkittää tähän muutaman?
[/quote]
^ Tämä.
AP: Hypoteettisesti: mistä te haluatte keskustella ylipainoon liittyen? Ja kenen kanssa? Ja miksi, siis mitä varten, siis tarkoituksena on mikä? Maailmanparantaminen? Lihavien laihtumaan saaminen?
Ketjun aihe oli, miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua. Eikö teillä ole siihen vastausta vai kiellättekö koko ilmiön?
No lakkaapa nyt ainakin ensin tekemästä noita yleistyksiä. Tuskin kaikki tuota kaikki tekevät. Tai en ainakaan minä, itse asiassa minulle on keskustelut/arvostelut/haukkumiset ylipainosta aivan yhdentekeviä.
Onko joku väittänyt, että kaikki tuota (jaa mitä?) tekevät?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:56"]
Osa näistä "yleisellä tasolla" keskustelijoista onkin juuri näitä ylimielisiä oman sädekehän kiillottajia jotka ovat fanaattisesti sitä mieltä että normaalipainoisetkin ovat läskejä.
Sitä omaa vääristynyttä kehonkuvaa ihan väkisin tuputetaan toisille eikä ymmärretä että alipaino itse asiassa on vaarallisempaa kuin lievä ylipaino.
Ja laihuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä verrattuna ylipainoiseen ihmiseen.
Kuinka moni laiha polttaa tupakkaa ja juo litrakaupalla kahvia ettei vaan liho ja auta armias jos alkaa yleisellä tasolla puhua tupakan vaaroista :)
[/quote]
Tämä nyt taas on tätä... Kierretään aihetta kuin kissa kuumaa puuroa. Vedotaan siihen, tähän ja tuohon, muttei vastata yksikertaiseen kysymykseen, miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua? Sillä näinhän näyttää av:lla olevan. Vedotaan johonkin "metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan". No, joissain tapauksissa ehkä noinkin, mutta kyllä täällä kuraa saa niskaansa ihan jo vain sillä, että mainitsee ylipainon olevan terveysriski.
Kuinka moni laiha poltaa tupakkaa ja juo litrakaupalla kahvia? Varmaan suunnilleen yhtä moni kuin ylipainoinenkin. Ylipainoinen sitten vain ilmeisesti tekee sen jotenkin hyväksyttävämmistä syistä kuin laiha, vai? ;) Laihahan (av:n kielen vastine normaalipainoiselle..) tekee suunnilleen kaiken vain siksi, että yrittää epätoivoisesti pysyä laihana.
Ja ei, laihuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä. Mutta eipä tee ylipainokaan. Ja ihan painosta riippumatta toisten ihmisten ruma arvostelu ja haukkuminen on väärin. Ylipainokaan ei ts. anna mitään oikeutta käyttäytyä huonosti ja käyttää törkeää kieltä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:55"]
Avaa niitä keskusteluja tupakoijista ja juopoista, jos haluat. Mitä järkeä tulla ylipainoketjuun paasaamaan heistä?
[/quote]
Hieno argumentti, Hermanni.
Mulla ei ole minkäänlaista tarvetta availla keskusteluja tarkoituksena ihmetteleminen. Oli kyse sitten ylipainosta tai mistä tahansa muusta. Mä annan jokaisen ihmisen elää niin kuin haluaa tai parhaaksi näkee. Ei mulla ole tarvetta olla yleinen moraalinvartija ja syyllistää / syyttää / tuomita ihmisiä moisten seikkojen takia. Ihmettelen syvästi, miksi kenelläkään on. Fakta on, että kukaan teistä tuomitsijoista ei ole niin hyvä ihminen, että olisi varaa mussuttaa tällaisista asioista yhtään kenellekään. Jos joku tupakoi / on lihava / on juoppo, todennäköisesti hän on silti jollakin elämänsaralla teitä parempi ihminen. Me kun olemme erilaisia ja hyvin monitahoisia. Ihminen ei ole pelkästään lihava, pelkästään tupakoija tai pelkästään juoppo. Hän voi olla hyväntekeväisyystyöntekijä, vapaaehtoinen vanhusten seurana toimija, MITÄ IKINÄ. Ihan turhaa tuomita yhden seikan perusteella, kun ei oikeasti tiedä murto-osaakaan. Ei pitäisi olla kenelläkään varaa siihen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:11"]
Ketjun aihe oli, miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua. Eikö teillä ole siihen vastausta vai kiellättekö koko ilmiön?
[/quote]
Mun mielestä ketään ei saa haukkua. Mutta mulla onkin käytöstapoja.
Minä en ole koskaan kuullut, että ylipainoa kritisoivia ihmisiä on haukuttu. Useimmat kuitenkaan eivät kritisoi ylipainoa, vaan ylipainoisia ihmisiä ja niin, että se ylipaino leimaa hänen silmissään koko ihmisen. Sellainen on noin yleensä ottaen tahditonta ja asiatonta käytöstä. Jos keskustelu alkaa noissa merkeissä, siitä ei voi tulla hedelmällistä ja rakentavaa, koska se ei ole sen tarkoitus koskaan ollutkaan.
Vieläkään kukaan ei muuten ole antanut mielestäni oikein mitään vastausta ap:n kysymykseen. Pitääkö tämä nyt tulkita niin, että ylipainoa kritisoivia henkilöitä saa haukkua ja nimitellä ihan miten huvittaa, koska ylipainosta puhuminen on vain jotenkin jo lähtökohtaisesti "väärin" ja "törkeää"?
[/quote]
Kauhistuttavaa, jos yksilön ylipaino kuuluu kaikille veronmaksajille. (ei ap:n kirjoitus)
Ap. saa kuitenkin laukoa mielipiteitään ja ainakaan minä en löytänyt kuin yhden, jossa hänenlaisiaan haukuttiin. Tosin sama kirjoittaja mainitsi myös läskit.
Eli vapaata riistaa kaikki oikeustajun puitteissa, jotka aiheesta puhuvat. En tosin itse lähtis henkilökohtaisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:55"]
[/quote]
Hieno argumentti, Hermanni.
Mulla ei ole minkäänlaista tarvetta availla keskusteluja tarkoituksena ihmetteleminen. Oli kyse sitten ylipainosta tai mistä tahansa muusta. Mä annan jokaisen ihmisen elää niin kuin haluaa tai parhaaksi näkee. Ei mulla ole tarvetta olla yleinen moraalinvartija ja syyllistää / syyttää / tuomita ihmisiä moisten seikkojen takia. Ihmettelen syvästi, miksi kenelläkään on. Fakta on, että kukaan teistä tuomitsijoista ei ole niin hyvä ihminen, että olisi varaa mussuttaa tällaisista asioista yhtään kenellekään. Jos joku tupakoi / on lihava / on juoppo, todennäköisesti hän on silti jollakin elämänsaralla teitä parempi ihminen. Me kun olemme erilaisia ja hyvin monitahoisia. Ihminen ei ole pelkästään lihava, pelkästään tupakoija tai pelkästään juoppo. Hän voi olla hyväntekeväisyystyöntekijä, vapaaehtoinen vanhusten seurana toimija, MITÄ IKINÄ. Ihan turhaa tuomita yhden seikan perusteella, kun ei oikeasti tiedä murto-osaakaan. Ei pitäisi olla kenelläkään varaa siihen.
[/quote]
Mun mielestä sä olet aika vihamielinen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:11"]
[/quote]
Mun mielestä ketään ei saa haukkua. Mutta mulla onkin käytöstapoja.
[/quote]
Eli niillä, jotka haukkuvat ylipainoa kritisoivia ihmisiä ei ole käytöstapoja?
[/quote]