Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua?

Vierailija
22.07.2013 |

Ylipaino on yleisesti todettu terveysongelma. Miksi ihmiset, jotka sitä ylipainoa kritisoivat, ovat ylipainoisten mielestä automaattisesti mielisairatia, huonon itsetunnon omaavia läskipelkoisia neuroottisia luikkuja, vaikka kritiikki ei koskisi ketään henkilökohtaisesti? 

Miksi yleisellä tasolla ylipainoa kritisoiva ihminen saa kuulla suoria henkilökohtaisia loukkauksia? Miksi lihavia pitää kohdella silkkihansikkain, kun he eivät selvästikään noudata samaa hienotunteisuutta muunkokoisten ihmisten kanssa?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko elämäni laiheliini ja on ärsyttänyt suunnattomasti kun (lihavat) sukulaiseni ovat ottaneet asiakseen tuputtaa ruokaa ja kehottaa lihomaan. Suunnilleen joka toisessa lauseessa mainitaan jotain anoreksiasta mikä on aivan naurettavaa minun tapauksessani (en ole anorektikko). Inhottavaa painostamista. Pitäisikö minun nyt tuntea itseni huonoksi ihmiseksi jos syön vain sen verran, että tulen kylläiseksi? Enkö saa olla laiha jos haluan olla? Onko se teiltä jotenkin pois jos olen laiha?

Ymmärrän paremmin sen, että ylipainoisten painoa kommentoidaan koska se näyttää oikeasti vaivaavan ylipainoisia joskus itseäänkin. Jos joku lihava sanoisi olevansa juuri sellainen kuin haluaa olla, niin sanoisin vaan, että aha. Kysymys on siis siitä onko paino oma valinta vai ei. Jos joku on ylipainoinen vastoin tahtoaan, niin on asiallista kysyä miksi. Mitä minä voisin tehdä jotta hänen ei tarvitsisi olla lihava? Voinko auttaa jotenkin? Täällä av:llä on kuitenkin tullut selväksi, että apuani ei kaivata ja useimmat lihavat haluavat vaieta koko aiheen kuoliaaksi. Ei siinä sitten mitään.

Vierailija
22/67 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamatta kahlata ketjua lävitse: ap, pointti nimenomaan on siinä, onko se ylipainoa koskeva kommentointi asiallista vai ei.

Jos se ei sitä ole, kommentoijaa haukutaan.

Kannattaa muistaa, että ihmisen ulkonäön ruotiminen on hyvin herkkä asia. Kukaan - edes sinä itse - ei suhtaudu välinpitämättömästi siihen, että hänen fyysistä olomuotoaan kommentoidaan, vaikka yleiselläkin tasolla.

Sen vuoksi pitäisi kyetä olemaan aika hienotunteinen ja varovainen muotoiluissaan.

Lisäksi kannattaa tajuta, että yksikään ylipainoinen ei elä siinä harhaluulossa - siis oikeasti - että ylipaino EI olisi terveyshaitta. Hän tietää sen kyllä, ei vain kykene laihduttamaan.

Joten miten se mitään auttaa, että joku kirjoittelee ylipainoisia kritisoivia aloituksia av:lle? Järkevä ihminen ymmärtää, että niillä ei kannusteta ketään laihduttamaan.

Todennäköisesti sellaisilla kriittisillä avauksilla on vain ja ainoastaan yksi funktio: luoda kirjoittajalleen tunne omasta erinomaisuudestaan.

terveisin ei-ylipainoinen palstalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sä saat haukkua (kritisoida) läskiä, mutta sua pitää kohdella silkkihansikkain. Se tuli ehdottoman selväksi.

Vierailija
24/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 13:55"]

Niin, sä saat haukkua (kritisoida) läskiä, mutta sua pitää kohdella silkkihansikkain. Se tuli ehdottoman selväksi.

[/quote]

Just tätä mä tarkoitan. Kaikki maininnat ylipainon epäterveellisyydestä nähdään haukkumisena ja saman tien nostetaan karvat pystyyn ja tullaan raivolla päälle. Miksei voi käydä asiallista keskustelua?

-ap

Vierailija
25/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minun tuttavapiiriini ei kyllä kuulu yhtäkään ylipainoista jotka haukkuisivat laihoja ihmisiä neuroottisiksi, luikuiksi ja mielisairaiksi. Minkälaisia ihmisiä sä oikein tunnet?

Vierailija
26/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on nämä, jotka ymmärtää tahallaan väärin, mikä on ketjun aihe. Jos aiheena on esimerkiksi ylipainoiset, jotka teeskentelevät syövänsä vähän, ketjuun tullaan itkemään kilpirauhasongelmia ja geenivirheitä. Ja haukkumaan ap nälkäkurjeksi, tietenkin.

Vierailija
27/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta saa ja pitää voida puhua, tuskin sitä kukaan kiistää. Ongelma lienee siinä, että monet aloitukset lihavuudesta täällä ja muilla vastaavilla palstoilla ovat tarkoituksella ihan jo ihmisarvoa loukkaavia. Sen sijaan, että oikeasti pohdittaisiin, että mitä voitaisiin tehdä kansallisella - kuin myös ykisilötasolla lihavuuden hillitsemiseksi, niin keskitytään lähinnä solvaamaan ylipainoisia. Hoetaan omia olettamuksia faktoina, kunnes niihin lopulta itsekin uskotaan. Toki aina välillä oikeasti hyviäkin avauksia näkyy, mutta nekin yleensä hukkuvat väsyneeseen läskiläppään.

Vierailija
28/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 13:57"]

[/quote]

Just tätä mä tarkoitan. Kaikki maininnat ylipainon epäterveellisyydestä nähdään haukkumisena ja saman tien nostetaan karvat pystyyn ja tullaan raivolla päälle. Miksei voi käydä asiallista keskustelua?

-ap

[/quote]

Miksi mun pitäis keskustella kiloistani sun kanssa? Annappa tähän yksikin järkevä syy. Mikä asia kirjoituksessani oli raivoava?

Vierailija
29/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 13:51"]

Ylipaino on yleisesti todettu terveysongelma. Miksi ihmiset, jotka sitä ylipainoa kritisoivat, ovat ylipainoisten mielestä automaattisesti mielisairatia, huonon itsetunnon omaavia läskipelkoisia neuroottisia luikkuja, vaikka kritiikki ei koskisi ketään henkilökohtaisesti? 

Miksi yleisellä tasolla ylipainoa kritisoiva ihminen saa kuulla suoria henkilökohtaisia loukkauksia? Miksi lihavia pitää kohdella silkkihansikkain, kun he eivät selvästikään noudata samaa hienotunteisuutta muunkokoisten ihmisten kanssa?

[/quote] Ylipainoiset ovat vähän kuin maahanmuuttajat. Moitit heitä niin olet heti rasisti, mutta he saavat haukkua sinua kantasuomalaista niin paljon kuin haluavat.

Vierailija
30/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:12"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Miksi mun pitäis keskustella kiloistani sun kanssa? Annappa tähän yksikin järkevä syy. Mikä asia kirjoituksessani oli raivoava?

[/quote]

Kyse ei ollut sinun kiloistasi, vaan ylipainosta yleisesti terveydellisenä ongelmana. Luulisi, että jos haluaisit olla keskustelematta aiheesta, olisit jättänyt vastaamatta keskusteluun. Sen sijaan otit yleisellä tasolla aihetta käsittelevän aloitukseni henkilökohtaisena loukkauksena, vastasit henkilökohtaisella loukkauksella. Teit omat johtopäätöksesi, että kulutan aikaani haukkumalla ylipainoisia ja haluan erityiskohtelua. Kyllä se on minun silmissäni raivoamista.

-ap

Vierailija
31/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:11"]

Ylipainosta saa ja pitää voida puhua, tuskin sitä kukaan kiistää. Ongelma lienee siinä, että monet aloitukset lihavuudesta täällä ja muilla vastaavilla palstoilla ovat tarkoituksella ihan jo ihmisarvoa loukkaavia. Sen sijaan, että oikeasti pohdittaisiin, että mitä voitaisiin tehdä kansallisella - kuin myös ykisilötasolla lihavuuden hillitsemiseksi, niin keskitytään lähinnä solvaamaan ylipainoisia. Hoetaan omia olettamuksia faktoina, kunnes niihin lopulta itsekin uskotaan. Toki aina välillä oikeasti hyviäkin avauksia näkyy, mutta nekin yleensä hukkuvat väsyneeseen läskiläppään.

[/quote]

Se että jotkut näissä keskusteluissa solvaavat ylipainoisia on tottakai väärin. Mutta miksi niin monien, jotka tuntutvat loukkaantuvan jo siitä että ylipainosta ylipäätänsä keskustellaan, kokevat oikeudekseen haukkua vaikka kuinka rumasti normaalipainoisia (tai sellaisiksi kuvittelemiaan) henkilöitä? Ja miksi tähän haukkumiseen ei puututa samallalailla kuin ylipainoisten mollaamiseen?

Vierailija
32/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:23"]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

Kyse ei ollut sinun kiloistasi, vaan ylipainosta yleisesti terveydellisenä ongelmana. Luulisi, että jos haluaisit olla keskustelematta aiheesta, olisit jättänyt vastaamatta keskusteluun. Sen sijaan otit yleisellä tasolla aihetta käsittelevän aloitukseni henkilökohtaisena loukkauksena, vastasit henkilökohtaisella loukkauksella. Teit omat johtopäätöksesi, että kulutan aikaani haukkumalla ylipainoisia ja haluan erityiskohtelua. Kyllä se on minun silmissäni raivoamista.

-ap

[/quote]

Väitätkö ettet mene keskustelussasi toisen henk.koht. alueelle jos keskustelet "muina miehinä" ylipainosta ylipainoisen ihmisen kanssa. Ja tätähän sinä nimenomaan aloituksessasi hait. Eli kyllä sua saa kritisoida ihan yhtä lailla kuin ylipainoakin.

Tosin mä en tajua miksi sitä teet, jollet ole lääkäri.

Vierailija
33/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:32"]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

-ap

[/quote]

Väitätkö ettet mene keskustelussasi toisen henk.koht. alueelle jos keskustelet "muina miehinä" ylipainosta ylipainoisen ihmisen kanssa. Ja tätähän sinä nimenomaan aloituksessasi hait. Eli kyllä sua saa kritisoida ihan yhtä lailla kuin ylipainoakin.

[/quote]

Meinaatko sä ihan tosissas, että nettifoorumilla ei saisi keskustella ylipainosta yleistasolla kun joku ketjua lukeva saattaa olla ylipainoinen ja saattaa pahoittaa mielensä?

Ei ole todellista!

Vierailija
34/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

En mielestäni maininnut mitään kahdenkeskisestä keskustelusta, vaan lähinnä esimerkiksi täällä AV-palstalla tapahtuvaa kirjoittelua.

-ap

Vierailija
35/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista lukeneeni täältä yhtään ylipainoa yleisellä tasolla kritisoivaa kirjoitusta. Vain sellaisia joissa nimitellään vähintään läskiksi. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Asiallista keskustelua haluavan kannattaa pitää mielestä, että ylipaino ei ole vaarallista ellei sitä ole tosi paljon.

Vierailija
36/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko sä ihan tosissas, että nettifoorumilla ei saisi keskustella ylipainosta yleistasolla kun joku ketjua lukeva saattaa olla ylipainoinen ja saattaa pahoittaa mielensä?

Ei ole todellista!

[/quote]

Nyt sä puhut eri asiasta kuin siitä mistä aloituksesi teit. Edelleen olen sitä mieltä että saan kritisoida kuten sinäkin. Mutta en ymmärrä miksi sitä tekisimme?

Vierailija
37/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

Eli siis normaalipainoinen ei saa keskustella ylipainosta "muina miehinä" ylipainoisten kanssa ylipainon syistä jollei ole lääkäri? Ja auta armias jos kuitenkin menee keskustelemaan - vaikka kuinka asiallisesti - niin sitten tällaista henkilöä kohtaan saa hyökätä vaikka miten alatyylistä kieltä käyttäen?

Ylipainoistenhan piti olla rempseitä, lepposia, elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä (näinhän monet heistä itse sanovat, ja osa varmaan ihan totuudenmukaisesti). Miksi sitten tuollainen ihminen av:n mukaan näyttäisi kuitenkin olevan ihan käsittämättömän herkkänahkainen ja heti raivokkaalla puolustuskannalla, mitä tulee aiheeseen ylipaino?

Vierailija
38/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä toisten kiloissa teitä niin kiihottaa?

Vierailija
39/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:40"]

En muista lukeneeni täältä yhtään ylipainoa yleisellä tasolla kritisoivaa kirjoitusta. Vain sellaisia joissa nimitellään vähintään läskiksi. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Asiallista keskustelua haluavan kannattaa pitää mielestä, että ylipaino ei ole vaarallista ellei sitä ole tosi paljon.

[/quote]

Eli siis se, että ylipainoiset (ilmeisesti näin suurimassa osassa tapauksia) vain oikeutetusti vastaavat johonkin huuteluun haukkumalla hoikiksi olettamiaan henkilöitä mielenvikaisiksi, katkeriksi kyttääjiksi, rumisi luukasoiksi ja mitä näitä nyt aina saa lukea? Sillä tällaista nimittelyähän av:lla saa osakseen ihan jo pelkästään sillä, että sanoo ylipainon olevan terveysriski.

Muista terveysriskeistä kyllä saa puhua, miksei siis ylipainosta, joka on jo kansallisellakin tasolla todella suuri ongelma?

Vierailija
40/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ylipainosi kuuluu aika monelle, koska se on kansaterveydellinen ongelma minkä me veronmaksajat maksamme. Asia kuuluu jokaiselle veronmaksajalle.

Ylipaino on tällä hetkellä suurin yksittäinen kansanterveydellinen uhkamme. Aiheuttaa hedelmättömyyttä, sydän- lja liikuntaelin sairuksia, diabetesta ja tuki- & liikuntaelin sairauksia. Vain muutaman mainitakseni. Kaikki nämä kalliita hoidettavia ja maksaja on : ME VERONMAKSAJAT.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä