Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoa kritisoivia ihmisiä saa haukkua?

Vierailija
22.07.2013 |

Ylipaino on yleisesti todettu terveysongelma. Miksi ihmiset, jotka sitä ylipainoa kritisoivat, ovat ylipainoisten mielestä automaattisesti mielisairatia, huonon itsetunnon omaavia läskipelkoisia neuroottisia luikkuja, vaikka kritiikki ei koskisi ketään henkilökohtaisesti? 

Miksi yleisellä tasolla ylipainoa kritisoiva ihminen saa kuulla suoria henkilökohtaisia loukkauksia? Miksi lihavia pitää kohdella silkkihansikkain, kun he eivät selvästikään noudata samaa hienotunteisuutta muunkokoisten ihmisten kanssa?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:26"]

Jospa nyt ensin saisimme edes yhden esimerkin, että näin on käynyt. Jatketaan sitten, kun meillä on jotain todistettakin tästä eikä pelkkää mutua.

Joten, linkkejä kehiin, kiitos! Kerromme sitten heti mielipiteemme, saako haukkua vai ei.

[/quote]

No heti tulee mieleen esim. ketju Miten sinä oikeutat läskiytesi? (Juu, oli varmasti epäonnistunut sanavalinta ap:lta (en ole ap), mutta senkään jälkeen kun hän selitti mitä oli tarkoittanut, hänen haukkujistaan yksikään ei edes vaivautunut pahoittelemaan omaa kielenkäyttöään.)

Jos ei ole huomannut, että näissä painokeskusteluissa käytetään laihoista ihmisistä toistuvasti ilmauksia ruma luukasa, kuivan kesän orava (itseäni tuo kyllä naurattaa, mutta monia tuntuu loukkaavan), mielenvikainen, idiootti, epänaisellinen, jne., jne. niin sokea saa olla.

Huom! Tähän loppuun nyt vielä varmuuden vuoksi: ihmisen haukkuminen hänen painonsa perusteella (on sitä sitten enemmän tai vähemmän) on minusta väärin.

Vierailija
2/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 15:37"]

Tarkoittaako ap tällä aloituksella nyt tällaisia "mua inhottaa kaikki ylipainoiset jotka yrittävät piilottaa läskejään tunikoilla" -tyylisiä keskusteluja, joissa keskustelun aloittaja lynkataan asiallisen kritiikkinsä johdosta? Itse en ole av:lla nimittäin muunlaisiin ylipainokeskusteluihin törmännyt.

Lisäksi jos lähtöasetelma keskustelulla on "hyi, ylipainoisia", niin aika lailla kaikki ylipainoa kriittisesti tarkastelevat tekstit lasketaan tähän samaan parjaukseen ja ketjun aloittajan ajatusten myötäilyksi, vaikka kirjoittajan tarkoitus olisikin vain krititoida ylipainoa yleensä ja vaikka teksti olisi kuinka hyvin argumentoitua tahansa.

[/quote]

En ole ap, mutta veikkaanpa ettei tarkoita. Luepa vaikka joku ketju, jossa joku kyselee esim. neuvoa kuinka voisi saada puolisonsa/lapsensa/tms. tajuamaan, että painoa on jo niin paljon että sille terveydellisistä syistä tehdä jotain. Yleensä niitä ei pidä lukea pitkällekään, kun joku jo päättää hyökätä alottajan kimppuun.

Miksi muuten joillekin tuntuu olevan niin vaikeaa myöntää, etteivät ylipainoiset (omien kirjoitustensa mukaan) ainakaan tällä palstalla käyttäydy yhtään sen ystävällisemmin kuin normaalipainoiset/laihat (omien kirjoitustensa mukaan)? Huono käytös on huonoa käytöstä oli kirjoittajan painoindeksi sitten ihan mikä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.image.fi/artikkelit/laskisota

Siinä linkkiä vähän toisenlaiseen näkökulmaan. 
Ymmärrän ylipainoisen ajoittaisen pillastumisen näitä (iänikuisia) ketjuja lukiessa. Ylipainostahan räävitään jatkuvasti. Ja tuo iänikuinen "läski syö minun verorahani". Sori vaan, sitä veroa maksetaan kyllä moneen muuhun asiaan että lakatkaa jo se veroista kitiseminen. (Miksi minusta tuntuu että veroista kitisevät juuri ne joilla niitä olisi varaa maksaa?). 

Ja oikeastaan hyvä kysymys tuolla aiemmin: mikä niissä toisten läskeissä niin kiihottaa? Yhtä iso ongelma vähintään on alkoholi, tupakointi aiheuttaa yhtä lailla sata muuta sairautta ja silti läski on se johon isketään kaikista kärkevimmin. Kaikkiko on sallittua, kunhan on laiha?

Vierailija
4/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole aika itsestäänselvää? Kun ylipainoista ihmistä haukutaan, mennään henkilökohtaisuuksiin, siihen, mitä toinen ihminen on, mitä valintoja hän on tehnyt.

Ylipainoisia arvostelevia ihmisiä haukutaan siksi, että he antavat neuvoja ihmisille, jotka eivät sitä ole pyytäneet. Toki tässäkin keskustelussa mennään usein henkilökohtaisuuksiin ja asiattomuuksiin.

Rautalangasta väännettynä: paino on enimmäkseen yksityisasia, johon muiden ei pitäisi ilman pyytämistä puuttua. Epäasiallisten mielipiteiden laukominen ei ole yksityisasia, koska ne nimenomaan lauotaan julkisiksi.

Vierailija
5/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole vähän niin, että jos joku kommentoi toisten henkilökohtaisia asioita (=ylipaino) muka-asiallisesti, niin miksi hän ei sitten kestä sitä, että hänen motiivejaan kommentoidaan yhtä muka-asiallisesti?

Tosiasiahan on, että ihminen, jolla on päänsä sisässä kaikki hyvin, ei tunne tarvetta besserwisseiröidä jonkun kiloista, vaan hän tajuaa sen, että kukaan meistä ei ole täydellinen. Hän  tajuaa myös sen, että vaikka jonkun epätäydellisyys on ehkä näkyvämpää kuin jonkun toisen, se ei tarkoita, että sitä pitäisi ruotia yhtään sen enempää kuin kenenkään muunkaan vajavaisuuksia.

On ihan turha selittää, että kyse on jostakin asiallisesta keskustelusta, kun syyllistetään ja nälvitään.

Vierailija
6/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:11"]

Ylipainosta saa ja pitää voida puhua, tuskin sitä kukaan kiistää. Ongelma lienee siinä, että monet aloitukset lihavuudesta täällä ja muilla vastaavilla palstoilla ovat tarkoituksella ihan jo ihmisarvoa loukkaavia. Sen sijaan, että oikeasti pohdittaisiin, että mitä voitaisiin tehdä kansallisella - kuin myös ykisilötasolla lihavuuden hillitsemiseksi, niin keskitytään lähinnä solvaamaan ylipainoisia. Hoetaan omia olettamuksia faktoina, kunnes niihin lopulta itsekin uskotaan. Toki aina välillä oikeasti hyviäkin avauksia näkyy, mutta nekin yleensä hukkuvat väsyneeseen läskiläppään.

[/quote]

Jep, minä olen ylipainoinen, mutta minulla on hyvä kunto. Lääkärillä olen käynyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kolme kertaa, joista kaksi liittyi pitkittyneeseen yskään. Minä en todellakaan vie kenenkään verovaroja lääkärikäynneilläni, mutta aina joku siitäkin asiasta jaksaa mussuttaa. Just deal with it!

Vierailija
7/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 18:24"]

Ymmärrän ylipainoisen ajoittaisen pillastumisen näitä (iänikuisia) ketjuja lukiessa. Ylipainostahan räävitään jatkuvasti. Ja tuo iänikuinen "läski syö minun verorahani". Sori vaan, sitä veroa maksetaan kyllä moneen muuhun asiaan että lakatkaa jo se veroista kitiseminen. (Miksi minusta tuntuu että veroista kitisevät juuri ne joilla niitä olisi varaa maksaa?). 

Ja oikeastaan hyvä kysymys tuolla aiemmin: mikä niissä toisten läskeissä niin kiihottaa? Yhtä iso ongelma vähintään on alkoholi, tupakointi aiheuttaa yhtä lailla sata muuta sairautta ja silti läski on se johon isketään kaikista kärkevimmin. Kaikkiko on sallittua, kunhan on laiha?

[/quote]

En todellakaan ole sitä mieltä, että tärkeintä on olla laiha (tai edes normaalipainon rajoissa), muista elämäntavoista viis.

Siltikin yhä peräänkuuluttaisin sitä, että samat säännöt koskisivat kaikkia, painosta riippumatta.

Itse en ole koskaan haukkunut ketään läskiksi, en kasvotusten enkä näissä nettikeskusteluissa. Minua kylläkin (olen aina ollut hoikka, välillä varmaan jopa laiha) on haukuttu, ihan päin kasvojakin, anorektisen näköiseksi, epänaiselliseksi, kauhean näköiseksi jne. Jos olen huomauttanut tuollaisesta kielenkäytöstä, olen saanut vastaukseksi jotain tyyliin: "no nytpä tiedät miltä ylipainoisita tuntuu", "kyllähän teitä laihoja voi vähän haukkua, kun yleensä teitä niin kehutaan". Mitä tuosta muuta voi ajatella kuin että pulleat/ylipainoiset saavat kyllä aukoa päätään, mutta samanlainen käytös muilta on tuomittavaa.

(Huom! En väitä, että kaikki ylipainoiset olisivat tökeröitä, vaikka itse olenkin tuohon haukkumiseen lukuisia kertoja törmännyt.)

Vierailija
8/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo teksti olisi ollut syytä laittaa heti aloitusviestiin, 52? :) 

Ihan totta puhut, ei haukkuminen kuulu kenellekään eikä ole soveliasta ketään kohtaan.
Oli sitten mikä paino tahansa. 

Mutta median/somen keskusteluissa ymmärrän hyvin, jos ylipainoinen ottaa puolustuskannan: laihuuden ihannointi, lihavuuden demonisointi ja yleinen terveyshysteria yksinkertaisesti väsyttää, ja itse lievän ja merkittävän ylipainon välillä sahanneena olen usein nuorena miettinyt, mahdunko edes tähänhetkiseen ihmisihanteeseen. Esim. täällä keskustelu lihavuudesta toisensa perään ja räävittömät kannat saavat varmasti sähähtämään "kuivan kesän oraville". Itse en sitä harrasta, mutta ymmärrän kiivastumisen. 

Jos kohta henkilökohtaisessa kanssakäymisessä (anonyymiys ei enää suojaa) laihan mollaaminen valitsemillasi sanoilla on väärin ja ikävää. Kenenkään tuskin kannattaa pahastua nettikirjoittelusta, mutta ikävästi käyttäytyvälle kahviseuralle voi jo vähän mainitakin asiasta. 

Vierailija
9/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa toki kritisoida. Minä inhoan tupakoijia, juoppoja, narkomaaneja, kirjoitustaidottomia, epäkohteliaita ja epäsiistejä ihmisiä.

Vierailija
10/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 13:51"]

Ylipaino on yleisesti todettu terveysongelma. Miksi ihmiset, jotka sitä ylipainoa kritisoivat, ovat ylipainoisten mielestä automaattisesti mielisairatia, huonon itsetunnon omaavia läskipelkoisia neuroottisia luikkuja, vaikka kritiikki ei koskisi ketään henkilökohtaisesti? 

Miksi yleisellä tasolla ylipainoa kritisoiva ihminen saa kuulla suoria henkilökohtaisia loukkauksia? Miksi lihavia pitää kohdella silkkihansikkain, kun he eivät selvästikään noudata samaa hienotunteisuutta muunkokoisten ihmisten kanssa?

[/quote]

Taas kerran aloitus vailla minkäänlaista todellisuuspohjaa. Nämä "kriitikot" kun järjestään aina haukkuvat lihavia. Lihavien pitäisi sitten vaan niellä kaikki, vaikka muutenkin ovat vaikeuksissa. Reilua?

Vierailija
11/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä vähän huvitti kun Xenialle oli joku kommentoinut painosta ja tämä sitten heti teki kunnon postauksen siitä miten on se oli huonotapaista. No tottakai, kyllähän jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää että toisen painon kommentointi on moukkamaista, mutta vähän hassua että heti tuollainen postaus kun joku kommentoi hänelle, ei suinkaan noin muuten ole tullut ajatelleeksi asiaa...?

Kaikista koomisinta oli kun kyseinen neiti sanoi että hänellä kertyy lihasta käsiin ja muutoinkin helposti. Kuvista päätellen niissä käsissä kyllä on vähän muutakin kuin lihasta, jos olisi lihasta ja treenatut käsivarret, sen varmaan erottaisi jo käsivarren muodostakin. Urheilullisen ihmisen käsivarresta näkee kyllä jos on treenannut niitäkin, niissä erottuu lihakset silloin. Mutta on varmaan hauskempi itselle selittää että "se on vaan lihasta". Lihasta tulee max. 1-2kg vuodessa ja 2kg on jo aika kova tavoite ellei useimmille mahdoton. Hassua vaan kun monet naiset selittää painonnousuaan lihaksilla;) Hetkellisesti se toki voi nousta kun ne kerää nestettä treenien jälkeen.

Vierailija
12/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. en yllä kritisoi Xenian painoa, vaan hänen puolustuspuhettaan silloin kun asia osuu omalle kohdalle ja väitöstä, että käsiin kertyy lihasta vaikka kuvista päätellen näin ei ole.

Vierailija
13/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 18:36"]

[/quote]

En todellakaan ole sitä mieltä, että tärkeintä on olla laiha (tai edes normaalipainon rajoissa), muista elämäntavoista viis.

Siltikin yhä peräänkuuluttaisin sitä, että samat säännöt koskisivat kaikkia, painosta riippumatta.

Itse en ole koskaan haukkunut ketään läskiksi, en kasvotusten enkä näissä nettikeskusteluissa. Minua kylläkin (olen aina ollut hoikka, välillä varmaan jopa laiha) on haukuttu, ihan päin kasvojakin, anorektisen näköiseksi, epänaiselliseksi, kauhean näköiseksi jne. Jos olen huomauttanut tuollaisesta kielenkäytöstä, olen saanut vastaukseksi jotain tyyliin: "no nytpä tiedät miltä ylipainoisita tuntuu", "kyllähän teitä laihoja voi vähän haukkua, kun yleensä teitä niin kehutaan". Mitä tuosta muuta voi ajatella kuin että pulleat/ylipainoiset saavat kyllä aukoa päätään, mutta samanlainen käytös muilta on tuomittavaa.

(Huom! En väitä, että kaikki ylipainoiset olisivat tökeröitä, vaikka itse olenkin tuohon haukkumiseen lukuisia kertoja törmännyt.)

[/quote]

sama juttu, olin pitkälti yli parikymppiseksi todella laiha, tahtomattani... Naiset kommentoivat vartaloani säälimättä, just näillä nimityksillä joita mainitsit. Kerran jopa väittelin eräiden naisten kanssa aiheesta. Heidän mielestään oli eri asia kommentoida laihaa luikuksi tms. kuin lihavaa läskiksi!!! Uskomatonta! Ikinä en ole ollut tilanteessa, jossa lihavalle olisivat naiset kommentoineet ylipainosta, mutta toisinpäin usein. Ja lempilause, jota oikein kylvetään naisten kesken, on "kyllä naisella pitää muotoja olla". Tätä käytetään siis laihuuden kritisointina.

Vierailija
14/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju sen jo osoittaa: Jos mainitset sanan ylipaino ja kansanterveys, moni ylipainoinen    saapuu väittämään, että ylipaino ei ole ongelma. Niin kuin tässäkin ketjussa... Just joo! Vielä kehtaatte väittää, että väitteille ei ole perusteita, koska joku yksittäinen lihava on terve. Ei kaikki tupakoitsijatkaan kuole nuorina!

Vierailija
15/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 19:29"]

Ihan totta puhut, ei haukkuminen kuulu kenellekään eikä ole soveliasta ketään kohtaan.

Mutta median/somen keskusteluissa ymmärrän hyvin, jos ylipainoinen ottaa puolustuskannan: laihuuden ihannointi, lihavuuden demonisointi ja yleinen terveyshysteria yksinkertaisesti väsyttää, ja itse lievän ja merkittävän ylipainon välillä sahanneena olen usein nuorena miettinyt, mahdunko edes tähänhetkiseen ihmisihanteeseen. Esim. täällä keskustelu lihavuudesta toisensa perään ja räävittömät kannat saavat varmasti sähähtämään "kuivan kesän oraville". Itse en sitä harrasta, mutta ymmärrän kiivastumisen. 

Jos kohta henkilökohtaisessa kanssakäymisessä (anonyymiys ei enää suojaa) laihan mollaaminen valitsemillasi sanoilla on väärin ja ikävää. Kenenkään tuskin kannattaa pahastua nettikirjoittelusta, mutta ikävästi käyttäytyvälle kahviseuralle voi jo vähän mainitakin asiasta. 

[/quote]

En ole ap, joten eipä tullut vuodatettua tuota alotusviestiin ;)

Olen jossain mielessä kanssasi samaa mieltä, mutta... en kuitenkaan pidä tästä sinunkin viestistäsi löytyvästä ajatuksesta:

On väärin haukkua ylipainoisia/lihavia. Piste. On väärin haukkua laihoja. Mutta toisaalta...

Ymmärrätkö? Eli hoikkia/laihoja haukkuville annetaan enmmän vapauksia. Heidän huonoa käytöstään vähätellään ja sille ikäänkuin halutaan antaa jonkinlainen synninpäästö. Ei hyvä.

Jokainen meistä on itse vastuussa käytöksestään. Jos siis itse hyväksyy tuollaisen mutta-ajattelun, on aika kaltevalla pinnalla. Se, että paheksuu yhden ryhmän haukkumista mutta, jos ei nyt ihan hyväksy niin kuitenkin katsoo sormien läpi, toisen ryhmän nimittelyä, ei nyt iahn mene reilun pelin sääntöjen mukaan. Inhimillistähän se toisaalta on, muttei valitettavasti oikeudenmukaista.

Vierailija
16/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:41"]

[/quote]

Olen jossain mielessä kanssasi samaa mieltä, mutta... en kuitenkaan pidä tästä sinunkin viestistäsi löytyvästä ajatuksesta:

On väärin haukkua ylipainoisia/lihavia. Piste. On väärin haukkua laihoja. Mutta toisaalta...

Ymmärrätkö? Eli hoikkia/laihoja haukkuville annetaan enmmän vapauksia. Heidän huonoa käytöstään vähätellään ja sille ikäänkuin halutaan antaa jonkinlainen synninpäästö. Ei hyvä.

Jokainen meistä on itse vastuussa käytöksestään. Jos siis itse hyväksyy tuollaisen mutta-ajattelun, on aika kaltevalla pinnalla. Se, että paheksuu yhden ryhmän haukkumista mutta, jos ei nyt ihan hyväksy niin kuitenkin katsoo sormien läpi, toisen ryhmän nimittelyä, ei nyt iahn mene reilun pelin sääntöjen mukaan. Inhimillistähän se toisaalta on, muttei valitettavasti oikeudenmukaista.

[/quote]

Mutta onko haukkumista todeta, että reilu ylipaino on terveysriski ja suomalaisten lihavuus kansanterveydellinen ongelma?

Vierailija
17/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:50"]

Ylipaino on tällä hetkellä suurin yksittäinen kansanterveydellinen uhkamme.[/quote]

Ei ole. Alkoholi on.

Vierailija
18/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kumpi mahtaakaan tulla elinkaarianalyysin perusteella yhteiskunnalle kalliimmaksi:

Satavuotiaaksi elävä laiha, nipin napin kuusikymppisenä eläköityvä ihminen, joka ehtii sairastaa osteoporoosit lonkkamurtumineen sekä tukun muita iän myötä tulevia sairauksia ja viettää elämänsä  viimeiset vuodet petipotilaana, vai suht pian eläköitymisensä jälkeen siististi sydäriin tai aivoinfarktiin kuukahtava ylipainoinen?

Vierailija
19/67 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60, sori erehdyin luulemaan ap:ksi. My bad. :) 
Tosiaan, molemmille osapuolille yhtä väärin. Oma "mutta toisaaltani" on ehkä enemmän tätä pata kattilaa soimaa - tilannetta. Esim. 
- Tunikat on lihavilla rumia. Laihduttakaa läskit. 
- No ihan niin kuin ne tunikat rimppakintuilla komeampia olisi. 

Eihän kumpikaan noista ole järkevää, mutta ymmärrän puolustuskannan - esim. täällä lihavuuskeskustelut harvoin ovat mitenkään asiallisia, ja jos ovatkin niin ryyditettyjä asenteellisuudella. Voihan tuon kääntää niinkin päin että aloitus olisi "tunikat on rimppakintuilla rumia", ja ymmärtäisin tässä vaiheessa taas toisen osapuolen kimpaantumisen. Oma näkökantani pohjautuu siihen, että olen omassa elämässäni kokenut enemmän tätä lihavuuden demonisointia. Sinä ehkä toisinpäin. Peace! :-)

60:lle vastaus siis. 

Vierailija
20/67 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

Mutta onko haukkumista todeta, että reilu ylipaino on terveysriski ja suomalaisten lihavuus kansanterveydellinen ongelma?

[/quote]

Ei. Minusta se ei ole haukkumista. Faktojahan nuo ovat. Siksi en ymmärräkään sitä, ettei niistäkään ilmeisesti pystytä keskustelemaan (täällä netissä siis) ilman, että heti menee tappeluksi ja nimittelyksi.

Tähän loppuun vielä yksi asia ja sitten saa tämä ketju mun osalta olla: Usein puhutaan siitä, että on kurjaa (itsetunnon kehityksen kannalta jopa haitallista) nuorelle pullealle/ylipainoiselle naisenalulle (miksei nuorelle miehellekin) joutua kuulemaan ja lukemaan, kuinka ylipaino on jotain mistä pitäisi päästä eroon, jotain mikä joidenkin puheissa ja kirjoituksissa tekee ihmisestä jopa rumemman ja epähaluttavamman. Näin varmasti onkin silloin, kun kritiikki kohdistuu ulkonäöllisiin eikä terveydellisiin seikkoihin. (Ja nyt se asia)

Miksi sitten niin monen pullean/ylipainoisen on vaikeaa tajuta, että ihan yhtä haitallista se ruma kritiikki (päin kasvoja lauottu "hyi miten laiha olet!", "kyllä naisella pitää rinnat ja takamusta olla", "hankkisit sinäkin vähän lihaa luittesi ympärille, ettet ihan pojalta näyttäsi" jne.) tai mediasta välittyvä viesti, että naisellinen nainen on kurvikas ja ns. pehmeä (milloin muuten olette nähneet jutun, jossa luonnollisen hoikasta julkkisnaisesta käytettäisiin esim. lehden kannessa/lööpissä adjektiivia naisellinen?) on aivan yhtä kurjaa (itsetunnon kehityksen kannalta jopa haitallista) sille hoikalle/laihalle nuorelle tytölle/naiselle kuin sille pulskalle ikätoverilleen?