Muistutus kaikille jotka saavat perustoimeentulotukea
Jos saatte esimerkiksi jotain vakuutuskorvauksia tai muita, muistakaa aina ottaa jonkun muun kuin omalle tilillenne ne.
Itse sain juuri kotivakuutuksesta rahaa erään minusta riippumattoman vahingon takia, ja onneksi muistin vaihtaa tilinumeron omastani veljen numeroksi.
Muuten ne uuteen tavaraan tarkoitetut rahat ovat yhtä tyhjän kanssa, s´kela vähentää ne seuraavien kuukausien tt-tuesta jos otatte omalle tilillenne
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, kerran vähensivät tukea kun kaveri maksoin velkansa takaisin. Velka jonka olin edellisen kuun ttt-rahoista hänelle lainannut
Tässä on käynyt vääryys sillä Toimeentulotuesta sää säästää jolloin säästynyttä rahaa ei lasketa tuloksi. Tästä tais olla joku ennakkopäätös jossain.
Milläs todistat jos rahan lainaus on tapahtunut vaikka käteisellä?
Minä opin rankalla tavalla, kun kävin koronan takia äidille kaupassa ja äiti laittoi 20€ tilille. Tästä selvitin Kelalle. Seuraavassa laskelmassa tt-tuki tippui 30€ "avustuksen" takia. No, onneksi ei ollut vaikka 100€ kauppareissu. Käteisellä ilmeisesti voi kumminkin saada rahaa niin paljon kuin haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä toimeentulotukea saava edes vakuuttaisi, kun mitään ei saa omistaa? Ei kai tässä huijata järjestelmää?
Jossainhan köyhänkin pitää asua. Useimmat vuokranantajat vaativat asuntoa vuokratessaan, että vuokralaisella on kotivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin rankalla tavalla, kun kävin koronan takia äidille kaupassa ja äiti laittoi 20€ tilille. Tästä selvitin Kelalle. Seuraavassa laskelmassa tt-tuki tippui 30€ "avustuksen" takia. No, onneksi ei ollut vaikka 100€ kauppareissu. Käteisellä ilmeisesti voi kumminkin saada rahaa niin paljon kuin haluaa!
Tilille saa tulla 50€ ja sitä ei huomioida tt-tuessa. Olisit voinut valittaa asiasta ja homma olis laskettu uusiksi. Ellei tässä nyt sit jätetä jotain kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilille saa tulla 50€ ja sitä ei huomioida tt-tuessa. Olisit voinut valittaa asiasta ja homma olis laskettu uusiksi. Ellei tässä nyt sit jätetä jotain kertomatta.
Kaikki huomioidaan, jos saa työttömyystukea tai mitä tahansa muuta tukea. Alle 50€ takia harvoin ryhdytään toimiin (koska se säästää aikaa käsittelyssä), mutta kaikki huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo rikkoutunut tavara olisi elintärkeä, kai sitä varten saisi täydentävää toimeentulotukea?
Unissasi
Itse sain joskus sänkyä varten 100e maksusitoumuksen...Minkälaisen sängyn saa satasella?
Päädyin sitten ostamaan ihan omalla rahalla sängyn joka oli alennettu 1100eurosta 600euroon
Ai missä kunnassa saa jopa 100e maksusitoumuksen sänkyä varten? Itselläni ei ollut sänkyä. Sossusta sanottiin, että apua sängyn hankintaan ei heru, koska omistin sohvan ja he pyysivät minulta lääkärintodistusta siitä etten voi nukkua sohvalla. Ei ollut mikään mukava sohva nukkua. Imuriinkaan ei herunut maksusitoumusta. Näin Salossa.
Kyllä ihmiset ovat eriarvoisia riippuen asuinpaikasta. Toisissa kunnissa saa paljon helpommin esim. harkinnanvaraista toimeentulotukea. Samoin opiskelijoille myönnettävissä tuissa on paljon eroja käsittelijän perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei kyllä ole koskaan jätetty huomioimatta tuollaisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo rikkoutunut tavara olisi elintärkeä, kai sitä varten saisi täydentävää toimeentulotukea?
Unissasi
Itse sain joskus sänkyä varten 100e maksusitoumuksen...Minkälaisen sängyn saa satasella?
Päädyin sitten ostamaan ihan omalla rahalla sängyn joka oli alennettu 1100eurosta 600euroon
Kenen rahalla se sitten pitäisi ostaa? Meidän työssäkäyvien? Hyvinvointivaltio on tulossa tiensä päähän korona epidemian myötä viimeistään ja vastikkeetontoa tuloa valtiolta tuskin enää on muutaman kymmenen vuoden päästä. Vammaisista, vanhuksista ja sairaista toki tulee huolehtia. Anteeksi, jos olit joku tästä ryhmästä.
Kaikista hädässä olevista tulee huolehtia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, kerran vähensivät tukea kun kaveri maksoin velkansa takaisin. Velka jonka olin edellisen kuun ttt-rahoista hänelle lainannut
Sittenhän sinä olet saanut turhaan ja liian paljon toimeentulotukea, jos kerran siitä on riittänyt lainattavaksi kaverillekin. Joten siihen nähden mielestäni on ihan oikea päätös, että vähensivät.
"Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan" (vanha suomalainen sananlasku).
Vierailija kirjoitti:
Valitus. Avustusten raja on 50e, se lukee joka paikassa.
Nyt on ollut liian innokas kelanazi käsittelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat voisivat muistaa hakea töitä ja oikein ahkerasti.
Toimeentulotuen piirissä on paljon myös ihan työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät ole saaneet kokopäivätyötä. Monella alalla on niin epävarma työtilanne ja/tai huono palkkaus, ettei ole mitään takeita että sillä palkalla pystyy elämään.
Ei vähennetä! Kotivakuutus hyväksytään menoiksi ja jos sieltä hyvitystä saat, liität mukaan vakuutusyhtiön paperin vahingosta ja niitä EI oteta tuloina huomioon. Me saimme pesukoneesta 450€ ja selvitys + paperit ja asia oli sillä selvä. Toisella kertaa perheemme yhteisomistuksessa olevassa mökissä sattui myrskyvahinkoja ja koska vakuutukset ovat minun nimilläni, hain myös korvauksia ja n. 2000€ korvauksista ei otettu senttiäkään huomioon tuloina. Liitin jälleen paperit mukaan sekä selvityksen. Taisinpa laittaa vielä kuitit korjauksista / uudesta koneesta niin eipä niillä siihen mitään sanottavaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei vähennetä! Kotivakuutus hyväksytään menoiksi ja jos sieltä hyvitystä saat, liität mukaan vakuutusyhtiön paperin vahingosta ja niitä EI oteta tuloina huomioon. Me saimme pesukoneesta 450€ ja selvitys + paperit ja asia oli sillä selvä. Toisella kertaa perheemme yhteisomistuksessa olevassa mökissä sattui myrskyvahinkoja ja koska vakuutukset ovat minun nimilläni, hain myös korvauksia ja n. 2000€ korvauksista ei otettu senttiäkään huomioon tuloina. Liitin jälleen paperit mukaan sekä selvityksen. Taisinpa laittaa vielä kuitit korjauksista / uudesta koneesta niin eipä niillä siihen mitään sanottavaa ollut.
Täytyypä nyt myöntää olevani väärässä ja saavat ottaa ne huomioon. Tämä varmaan muuttunut, olen hakenut kunnalta toimeentulotukea kun vakuutuskorvauksia olen saanut ja sosiaalityöntekijä neuvoi liittämään paperit ja sanoi, ettei huomioida ja ei huomioitu.
Muistetaan kuitenkin, että jokainen toimeentulotukihakemus sisältää myös harkintaa. Kelallakin on oikeus käyttää harkintaa ja jättää huomioimatta, mikäli se on aiheellista ja perusteltua. Esim ystäväni saa kerran vuodessa isohkon (no ei vastaa kun n. 2 viikon työtä) palkkion ja tätä palkkiota ei oteta tuloina huomioon ollenkaan, koska se maksetaan vain kerran vuodessa.
Sen tiedän, että yli 50€ tilisiirrot katsovat tuloiksi vaikka se olisi monelta sukulaiselta yhteis summa lapsen synttärilahjaan, mutta taas kerran täytyy muistaa sitten avoimesti asia esittää ja käyttävät harkintaa sen myötä. Lainojakaan ei välttämättä tuloksi katsota, mutta pitää esittää tosite niiden takaisin maksusta, esim tiliotteesta.
Täällä on jonkun verran tarinaa joissa käsittelivät ovat olleet kohtuuttomia, esim 20€ siirtoa ei katsota tuloksi. Siitä voi aina valittaa, koska on alle 50€. Matkavakuutuksen palautus tilille, joka on maksettu velalla katsotaan tuloiksi ihan siinä missä pankkilainakin.
On kurjaa, jos esim pesukone hajoaa ja siitä saatavat pari sataa estävät sitten tuen maksun ja on mietittävä ostanko nyt sen koneen vaiko syönkö... muistakaa AINA itse perustella asioita hakemuksiinne ja esittää tositteita.
Joo. Olen ollut useita kausia toimeentulotuella sairauden takia. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, mutta siitä on myös tehty hyvinkin raaka riistoväline, joka pakottaa luopumaan kaikesta inhimillisestä elämänlaadusta (asunnosta, autosta, säästöistä). Olin muutaman kuukauden kuntoutuksessa, josta sain kuntoutusrahaa. Rahaa verotettiin 25 %, joka palautui veronpalautuksina. Yllätys yllätys olen jälleen toimeentulotuella, joten en saa rahaa itselleni. Koska olen kaikista huonoimmassa asemassa, en saa kuntoutusrahaa kokonaan käyttööni. Sellainen ihminen, joka on paremmassa asemassa, terveempi, sen saa. Köyhät kyykkyyn. Tämä ei ole mitään paasausta, vaan ihan tosiasioita. Näitä esimerkkejä sekä toimeentulotuen kiemuroista että muista huono-osaisten tuista löytyy pilvin pimein. Järjestelmä on suunniteltu niin, että kaikista huono-osaisimmat pidetään tahallaan löysässä hirressä - mikään tulo ei ole varma eikä pysyvä, paitsi vuosikausien tappelun jälkeen jos Luoja sattuu suomaan lopulta eläkkeen. Se, joka on sairain, joutuu pahimmillaan joka kuukausi kirjoittamaan uuden hakemuksen ja käymään "tappelun" uudelleen läpi. Terveelle ihmiselle tuet tulevat automaattisesti, työttömyystukeen tarvitaan työllistymisen yrittämistä, mutta sekin on huomattavasti helpompi, stressittömämpi ja luotettavampi vaihtoehto kuin pompottelu tuelta toiselle ja sairauden jatkuva todistelu. Tiedän, että on paljon parempi, että edes jotain tukea saa, sillä useimmissa valtioissa en saisi mitään, mutta ei tätä asiaa saisi vain jättää. Tukia suunnittelemaan pitää saada enemmän oikeasti huonoista elämäntilanteista tulevia ihmisiä. Erityisesti pitkäaikaissairaiden sosiaaliturva täytyisi tehdä huomattavasti helpommaksi ja kattavammaksi. Silläkin uhalla, että yksittäiset ihmiset pääsisivät verkosta huijaamalla läpi. Oikeasti sairaat eivät kestä jatkuvaa itsestäänselvien toimien vaatimista ja epävarmuutta. Siinä on yksi painava syy myös sille, miksi mielenterveysongelmia on niin paljon. Toimeentulon epävarmuus ja jatkuva pelko rahan loppumisesta kyllä rikkoo mielen pitkässä juoksussa. Ja vaikka sairas ihminen parantuisi, hän ei välttämättä saa tarvitsemaansa kuntoutusta tai hänen luottamuksensa yhteiskunnan verkkoon on niin huono, että työkykyisyys on vaikea saavuttaa tai pitää yllä. "Tehdään tuista mahdollisimman vaikeat saada, jotta niitä ei käytetä hyväksi" -käytäntö ampuu itseään nilkkaan. :/
Äläpä viitsi yleistää, sillä kaikilla toimeentulotuella elävillä ei terveys riitä hakemaan töitä.