Muistutus kaikille jotka saavat perustoimeentulotukea
Jos saatte esimerkiksi jotain vakuutuskorvauksia tai muita, muistakaa aina ottaa jonkun muun kuin omalle tilillenne ne.
Itse sain juuri kotivakuutuksesta rahaa erään minusta riippumattoman vahingon takia, ja onneksi muistin vaihtaa tilinumeron omastani veljen numeroksi.
Muuten ne uuteen tavaraan tarkoitetut rahat ovat yhtä tyhjän kanssa, s´kela vähentää ne seuraavien kuukausien tt-tuesta jos otatte omalle tilillenne
Kommentit (95)
1. Kyllä, ihmisellä on oikeus vakuutuksiin ja niistä saataviin korvauksiin myös toimeentulotuella ollessa.
2. Ei ole mitään järkeä hakea täydentävänä vakuutuskorvattavia asioita, siinähän kunta maksaa rahaa vakuutusyhtiölle.
3. Välttämätön toimeentulo pitää hyvinvointivaltiossa sisällään muutakin kuin ravinnon ja katon pään päälle.
4. Ap:n vinkki oli hyvä.
T: Sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään. Olin alkuvuodesta vielä kokoaikaisessa työsuhteessa, oli tarkoitus mennä lomamatkalle maaliskuussa. Matkan maksoin luotolla. Peruin matkan koronan takia. Nyt osa-aikaisessa työssä toukokuusta alkaen, ja omalle tililleni palautettiin koronan takia peruuntunut matkaraha. Eli summa, joka pitää maksaa takaisin luottoyhtiöön. Sehän on TULO, vaikka selvitin, että matka maksettiin LUOTOLTA. Tässä kuussa jää siis 96e ruokaan JA laskuihin. Tämänkö takia olen maksanut veroja 10 vuotta, heh.
Et sitten YTK:hon oo liittynyt. Silloin saisi vähän enemmän?
Ansiopäiväraha on 60% palkasta joten ei hirveästi merkitystä lopulta käteen jääviin tuloihin ellei palkka ole helvetillinen
Esim töissä ollessa lyökää rahaa säästöön sukanvarteen niin sitten työttömänä on vara ostaa vaikka pesukone jos se hajoo, tai mitä tahansa. Mikään ei ole paskempaa kun olla TT-tuella 490€/kk tuloilla eikä säästössä ole penniäkään, mitään et pysty hommaamaan jos tulee tarve.
Vierailija kirjoitti:
1. Kyllä, ihmisellä on oikeus vakuutuksiin ja niistä saataviin korvauksiin myös toimeentulotuella ollessa.
2. Ei ole mitään järkeä hakea täydentävänä vakuutuskorvattavia asioita, siinähän kunta maksaa rahaa vakuutusyhtiölle.
3. Välttämätön toimeentulo pitää hyvinvointivaltiossa sisällään muutakin kuin ravinnon ja katon pään päälle.
4. Ap:n vinkki oli hyvä.T: Sosiaalityöntekijä
Tässä nyt ihan ammattilainenkin kertoi että oli hyvä aloitus
AP
Mulla meni tietokone kotivakuutukseen. Kela oli että haa, tuloja. No, vanhalla kännykällä on aika vaikeaa työhakemuksia rustailla kun tämä ei tue mitään tekstinkäsittelyohjelmaakaan enkä saa esim. pdf-tiedostoja tällä auki.
Säästäväinenkin voi saada toimeentulotukea. Siitä saa säästää. Mulla oli joskus parhaimmillaan nelisen tonnia tilillä ja sain toimeentulotukea, koska tilillä olevat rahat olivat myös tt-tuesta säästetyt. Olin pari kk töissä ja sen jälkeen niitä ei enää katsottu hyväksyttäviksi säästöiksi, eli reilut tappiot tein käymällä töissä. Kannustavaa :) nyt on säästöt käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis kuvittelet, että toimeentulotuki on kansalaispalkka? Ei, se on tarkoitettu tukemaan toimeentuloa sellaiselle, jolla ei ole muuta elatusta. Olet loinen.
No niinhän se on tarkoitettu kyllä. Mutta näköjään ainakin 85 ihmisen mielestä se on tarkoitettu kokouspalkkioksi siitä hyvästä että jaksaa vääntäytyä tänne palstalle kritisoimaan sosiaaliturvan riittämättömyyttä.
Ihan ihme systeemi nyky-Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat voisivat muistaa hakea töitä ja oikein ahkerasti.
Plot twist: Minä käyn töissä ihan kokopäiväisesti ja saan silti toimeentulotukea 😮
Miten tuo on periaatteessa edes mahdollista? Luulisi kokoaikatyön palkan kuitenkin olevan jotain puolitoista tuhatta euroa vähintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos maksaa vakuutusmaksuja toimeentulotuella on aika loogista, että korvaukset kuuluu maksajalle.
Vakuutusmaksu tulee yli sen lasketun n. 500, eli kyllä se kela ne vakuutukset maksaa.
Niinhän mä kirjoitin, korvaus kuuluu maksajalle, ja toimeentulotuet maksaa kela.
Hyvä ohje, AP. Minäkin lähetytin koulusta saamani stipendin keväällä äitini tilille, ettei Kela vaan niitäkin kymppejä vie minulta. Sekä lähetin mummon lähettämät synttärirahat takaisin mummolle, sillä muutenhan se olisi katsottu tuloksi.
Kokemusta on Kelan ikävistä ylläreistä... mutta nyt olen jo karaistunut tukiviidakon kävijä, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plot twist: Minä käyn töissä ihan kokopäiväisesti ja saan silti toimeentulotukea 😮
Miten tuo on periaatteessa edes mahdollista? Luulisi kokoaikatyön palkan kuitenkin olevan jotain puolitoista tuhatta euroa vähintää.
Jos on esimerkiksi useampi lapsi ja/tai on yksinhuoltaja. Käteen kuuluu kuitenkin jäädä tietty määrä rahaa per nuppi kuussa. Tt-tuki myönnetään taloutta kohden eli pitää ottaa huomioon koko jengin menot.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni tietokone kotivakuutukseen. Kela oli että haa, tuloja. No, vanhalla kännykällä on aika vaikeaa työhakemuksia rustailla kun tämä ei tue mitään tekstinkäsittelyohjelmaakaan enkä saa esim. pdf-tiedostoja tällä auki.
Säästäväinenkin voi saada toimeentulotukea. Siitä saa säästää. Mulla oli joskus parhaimmillaan nelisen tonnia tilillä ja sain toimeentulotukea, koska tilillä olevat rahat olivat myös tt-tuesta säästetyt. Olin pari kk töissä ja sen jälkeen niitä ei enää katsottu hyväksyttäviksi säästöiksi, eli reilut tappiot tein käymällä töissä. Kannustavaa :) nyt on säästöt käteisenä.
Tässä se taas nähtiin Kelassa on täysin eri kohtelu muille. Kysy kelasta -palstalla moni pienituloinen köyhä (ja myös opiskelijat) kysyy saako tilillä olla esim. 600e ja siitäkin on rankaistu ja jätetty maksamatta tt-tukea koska tilillä on liikaa rahaa. Toisilla saa sen sijaan olla 4000e tilillä eikä Kelan virkailijat välitä tippaakaan. Joillain saa olla myös mökkejä yms. rikkaiden huvituksia ja silti jaetaan avokätisesti kaikki mahdolliset tuet. Kyllä kela on epäreilu ja kyykyttää aidosti köyhiä kuten pienituloisia ja opiskelijoita, joilla ei saa olla mitään. Kelan virkailijan mukaan tuesta ei saa säästää mitään, ainakaan toimeentulotuesta enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään. Olin alkuvuodesta vielä kokoaikaisessa työsuhteessa, oli tarkoitus mennä lomamatkalle maaliskuussa. Matkan maksoin luotolla. Peruin matkan koronan takia. Nyt osa-aikaisessa työssä toukokuusta alkaen, ja omalle tililleni palautettiin koronan takia peruuntunut matkaraha. Eli summa, joka pitää maksaa takaisin luottoyhtiöön. Sehän on TULO, vaikka selvitin, että matka maksettiin LUOTOLTA. Tässä kuussa jää siis 96e ruokaan JA laskuihin. Tämänkö takia olen maksanut veroja 10 vuotta, heh.
Et sitten YTK:hon oo liittynyt. Silloin saisi vähän enemmän?
Ansiopäiväraha on 60% palkasta joten ei hirveästi merkitystä lopulta käteen jääviin tuloihin ellei palkka ole helvetillinen
Mistä kassasta noin isoa päivärahaa saa? Itse laskin, että saisin vain 50%.
No onneksi töitä on toistaiseksi vielä riittänyt.
Toimeentulotuki pitäisi tulla kaikille niille, joiden tulot ovat säännöllisesti vähäiset.
Ei pitäisi huomioida omaisuutta eikä satunnaisia tuloja.
Vaihtoehtoisesti työmarkkinatukea ja takuueläkettä pitäisi nostaa asialliselle tasolle.
Se ongelma onkin siinä että edes ne toimeentulotuen jakajat ei ymmärrä, mitä varten sitä jaetaan.
En suosittele käyttämään moista järjestelmää. Mietin, minkä koulutuksen ovat saaneet.
Ei kaikki tt - saajat ole mitään lusmu juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et jaksanut lukea koko ketjua?
esimerkkitt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esimerkiksi useampi lapsi ja/tai on yksinhuoltaja. Käteen kuuluu kuitenkin jäädä tietty määrä rahaa per nuppi kuussa. Tt-tuki myönnetään taloutta kohden eli pitää ottaa huomioon koko jengin menot.
Tämä kohta ei pidä paikkaansa. Jos minä haen toimeentulotukea, ainoastaan minun ja alaikäisen lapseni menot otetaan huomioon. Sitä ei huomioida ollenkaan, että taloudessa asuu myös 18 -vuotias lapseni.
Tämä oli kyllä tärkeää uutta tietoa
kiitos AP
Vierailija kirjoitti:
joo, kerran vähensivät tukea kun kaveri maksoin velkansa takaisin. Velka jonka olin edellisen kuun ttt-rahoista hänelle lainannut
Tässä on käynyt vääryys sillä Toimeentulotuesta sää säästää jolloin säästynyttä rahaa ei lasketa tuloksi. Tästä tais olla joku ennakkopäätös jossain.