Voiko opiskelupaikkaan jättää menemättä taloudellisten syiden takia?
Minut hyväksyttiin opiskelijaksi yliopistoon. Olen ollut viimeiset vuodet työttömänä ja hain omaehtoisen opiskelun oikeutta. Minulle ei kuitenkaan myönnetty sitä, vaan työkkäri katsoo, että sohvalla makoiluani kannattaa tukea ennemmin kuin opintojani.
Taloudellisten syiden takia en voi nyt siis ottaa paikkaa vastaan (en tulisi toimeen ilman tuötyömyysetuutta ja opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä). Mitenhän tässä pitäisi tehdä?
Mitään kokopäiväistä työtä en pysty opintojen ohessa tekemään, koska opinnot ovat niin vaativia ja lisäksi minulla on myös pieniä lapsia. Toisaalta, vaikka töitä pystyisin tekemään, en niitä todennäköisesti saisi (tähänkään mennessä en ole saanut).
Kommentit (68)
Niin onhan meitä muitakin lapsi kainalossa opiskelleita. Silloin pitää käyttää päivän tunnit hyvin n, että jää lukemiselle aikaa. Minä opiskelin silloin v, 1969 vaikka 1vuotias lapsi oli ja.itse olin 20 v, ja naimisissa. Eihän silloin ollut äitiyslomaa, eikä äippärahaa, eikä opintolainaa tullut pankista. Edellisen vuoden mieheni oli armeijassa .Siloin meillä oli 1 alivuorakralainen, toisessa makkarissa.. En tarkoita kehua vaan kannustaa sinuakin, pienet vapaat tein töitä Tapaturma-asemalla Töölön sairaalassa. Viimeisenä vuonna sain yllätten opintolainaa se laiettiin kokonaan oman asunnon lainanmaksuun. Terv.aina töissä ,ei koskaan työtön.
Lastentarhaopettaja on usein ”vain” kandi. Ja onhan näitä muitakin aloja. Tiedoksi tietämättömille
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan meitä muitakin lapsi kainalossa opiskelleita. Silloin pitää käyttää päivän tunnit hyvin n, että jää lukemiselle aikaa. Minä opiskelin silloin v, 1969 vaikka 1vuotias lapsi oli ja.itse olin 20 v, ja naimisissa. Eihän silloin ollut äitiyslomaa, eikä äippärahaa, eikä opintolainaa tullut pankista. Edellisen vuoden mieheni oli armeijassa .Siloin meillä oli 1 alivuorakralainen, toisessa makkarissa.. En tarkoita kehua vaan kannustaa sinuakin, pienet vapaat tein töitä Tapaturma-asemalla Töölön sairaalassa. Viimeisenä vuonna sain yllätten opintolainaa se laiettiin kokonaan oman asunnon lainanmaksuun. Terv.aina töissä ,ei koskaan työtön.
voi kun olisit saanut apua, niin sinusta ei olisi tullut noin katkeraa ja epäempaattista
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhaopettaja on usein ”vain” kandi. Ja onhan näitä muitakin aloja. Tiedoksi tietämättömille
Kyllä, samoin farmaseutti ja notaari, mutta tästä ei tainnut ap:lla olla kyse vaan ihan kandi+maisteriopinnoista. Siksi kiinnostaisi kokonaisopiskeluaika kun hän kertoi saavansa luettua vanhoja opintoja hyväksi.
Tietämätön täällä moi!
Onko psykologi kuitenkin aina maisteri?
Oma psykologini on vasta 23 😑
Vierailija kirjoitti:
Tietämätön täällä moi!
Onko psykologi kuitenkin aina maisteri?Oma psykologini on vasta 23 😑
On
Tätä lukiessa taas miettii, että mikään ei tunnu joillekin kelpaavan.
Ihan rehellisesti nyt: jos ihmisellä on vuosikymmeniä työvuosia edessä, onko oikeasti parempi, että ihmiselle maksetaan vuosikymmeniä eläkeikään asti työttömyystukia vai että ihmistä tuetaan uudelleenkouluttautumisessa?
Kun olen maksanut edellisen opintolainani pois, lähden opiskelemaan uutta tutkintoa aivan riippumatta siitä, mitä työkkärit ym. on mieltä. Ihmistä ei voi ainakaan toistaiseksi jättää täysin rahatta ja tiedän, että tulen toimeen 40 prosenttia leikatulla perusosalla, koska sen verran minulle jää nyt opintolainan lyhennyksen jälkeen.
Monelle paras työllistymistä edistävä toimi olisi opiskelu.
Trollaaja sinä olet.