Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko opiskelupaikkaan jättää menemättä taloudellisten syiden takia?

Vierailija
05.08.2020 |

Minut hyväksyttiin opiskelijaksi yliopistoon. Olen ollut viimeiset vuodet työttömänä ja hain omaehtoisen opiskelun oikeutta. Minulle ei kuitenkaan myönnetty sitä, vaan työkkäri katsoo, että sohvalla makoiluani kannattaa tukea ennemmin kuin opintojani.

Taloudellisten syiden takia en voi nyt siis ottaa paikkaa vastaan (en tulisi toimeen ilman tuötyömyysetuutta ja opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä). Mitenhän tässä pitäisi tehdä?

Mitään kokopäiväistä työtä en pysty opintojen ohessa tekemään, koska opinnot ovat niin vaativia ja lisäksi minulla on myös pieniä lapsia. Toisaalta, vaikka töitä pystyisin tekemään, en niitä todennäköisesti saisi (tähänkään mennessä en ole saanut).

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta puhelinmyynnistä sanon näin ohiksena, etten itse tekisi enää sitä työtä. Mielestäni ihmisen ei tarvitse tehdä sellaista työtä, joka ei vastaa omaa arvomaailmaa eikä tuota oikeasti mitään hyötyä tälle yhteiskunnalle. .

Tuota mistä olet ajatellut, että ne sun työkkärit rahat tulee tai opintotuet? Jos ei kerran puhelinmyynnistä ole hyötyä yhteiskunnalle. Olet kyllä ihan täysin kuutamolla.

Jokainen työ on arvokasta ja arvokasta yhteiskunnalle.

En kirjoittanut tuota kommenttia.

Ap

Vierailija
42/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vasta parikymppinen, hain omaehtoiseen opiskeluun tukea työkkäristä kokkiopintoihin, se hylättiin. Hain sitten myöhemmin lähärikouluun ja tuki myönnettiin mukisematta. En vain ymmärrä miksi kaikkien pitäisi olla lähäreitä ja miksei ihminen saa tehdä sellaista työtä mihin on aitoa kiinnostusta. Lähärin työ ei ole sitä mitä haluan tehdä, ja voi olla että opiskelen myöhemmin kokiksi. En tiedä mikä järki tässäkään sitten on työkkärin mielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti on työtä siinä missä muutkin. On kuitenkin työ, mistä saa palkan, maksaa veroja ja elättää itsensä. Oma arvostus puhelinmyyjiä, niitä feissareita ja vaikka mitä työtä tekeviä kohtaan on todellakin suurempi kuin niitä, jotka näennäisen arvomaailmansa

takia jättäytyvät työelämästö, ja ottavat ilolla muiden maksamia verorahoja omaan elämiseen, tai vaikka siihen korkeakoulutukseen.

Lapsillekin on hyvä malli äiti joka opiskelee tai työskentelee kuin äiti joka valittaa. Lapset hoitoon ja kouluun, niin muutkin tekee.

Vierailija
44/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näen nyt parhaaksi poistua tältä palstalta. Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille. Sitä kuitenkin toivon, että ihmiset miettisivät vähän sanojaan, eivätkä tekisi niin hurjia päätelmiä muutaman lauseen perusteella. Olen kuitenkin maininnut vain muutamia pieniä pointteja elämästäni. Tiedän itse sydämessäni, että olen lapsesta asti tehnyt hirveästi työtä ja yrittänyt hyvinvointini ja lapsieni eteen ja selvinnyt monista vastoinkäymisistä.

Hyvää päivän jatkoa kaikille! Toivon elämäänne muutakin kuin tuota aistimaani vihamielisyyttä.

Ap

Ap sulla menee pahasti maailma ja äidin syli sekaisin keskenään niin kuin monella muullakin tällä palstalla. Et voi tulla tuntemattomana maailmaan ja odottaa kaikkien yhtäkkiä asettavan sinun tarpeesi kaiken muun edelle. Vetäytymisesi on typerää, teatraalista ja epäkypsää. Ihan kuin et tajuaisi että samassa tilanteessa on niin monta muutakin ihmistä.

Vierailija
45/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle sanoisin vinkiksi, että näe mahdollisuuksia, älä uhkia. Jos haluat opiskella, löydät siihen keinot, jos TOSIAAN sitä tosiaan haluat. Se ei ole välttämättä helppoa, mutta unelmien toteutuminen ei aina ole. Tsemppiä!

T: Yksi joka kirjoitti kriittisesti!

Vierailija
46/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyynti on työtä siinä missä muutkin. On kuitenkin työ, mistä saa palkan, maksaa veroja ja elättää itsensä. Oma arvostus puhelinmyyjiä, niitä feissareita ja vaikka mitä työtä tekeviä kohtaan on todellakin suurempi kuin niitä, jotka näennäisen arvomaailmansa

takia jättäytyvät työelämästö, ja ottavat ilolla muiden maksamia verorahoja omaan elämiseen, tai vaikka siihen korkeakoulutukseen.

Lapsillekin on hyvä malli äiti joka opiskelee tai työskentelee kuin äiti joka valittaa. Lapset hoitoon ja kouluun, niin muutkin tekee.

Trolleti loo tröllölöö

Vierailija
47/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vasta parikymppinen, hain omaehtoiseen opiskeluun tukea työkkäristä kokkiopintoihin, se hylättiin. Hain sitten myöhemmin lähärikouluun ja tuki myönnettiin mukisematta. En vain ymmärrä miksi kaikkien pitäisi olla lähäreitä ja miksei ihminen saa tehdä sellaista työtä mihin on aitoa kiinnostusta. Lähärin työ ei ole sitä mitä haluan tehdä, ja voi olla että opiskelen myöhemmin kokiksi. En tiedä mikä järki tässäkään sitten on työkkärin mielestä.

Kokkeja on työttöminä, lähäreitä ei. Voisiko siinä olla se järki ;). Kortistoon kun ei ole mitään järkeä laittaa ihmisiä opiskelemaan.

Vierailija
48/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Ehkä oli tyhmää tehdä aloitus aiheesta. Hirveää pommitusta vaan puolin ja toisin.

Olen kyllä hakeutunut työllistävään koulutukseen. Mutta luultavasti se ei merkitse mitä kirjoitan. Olette näköjään jo päättäneet, että olen laiska, joka ei jaksa tehdä asioiden eteen mitään. Yliopistoon ainakin hain ja se vaati melkoista työskentelyä.

Ei kyse ole laiskuudesta vaan siitä ettei ole yhteiskunnan muilta kerättyjen varantojen funktio tukea sinun yksilöllistä ongelmallista elämänpolkuasi. Moni siis kyllä luulee että näin on koska sitä aktiivisesti ja aggressiivisesti tavallisille palliaisille myydään. Se on kuitenkin kustannuksiltaan ihan mahdoton utopia. Tämä tulee ihmiseltä joka käytti omat taatut opintotuet muuhun kuin mikä kiinnosti koska elämä ja koska elämän tausta ja sieltä painostus. En silti väitä että minulle pitää olla jokin elämävakuutus muiden piikkiin. Joskus asiat menee pieleen eikä muilla ole siihen hyvitysosaa millään lailla. Sitä kutsutaan elämäksi ja omaksi vastuun ottamiseksi.

Yhteiskunnan muilta kerättyjen varantojen tarkoitus on tukea yksilöiden elämänpolkua - tavalla tai toisella ongelmallista, koska ongelmaton ei tätä tukea tarvitse. Tällä hetkellä ongelmaton saattaa silti olla avun tarvitsija tulevaisuudessa.

Opiskelun mahdollistaminen mahdollisimman monelle hyödyttää yhteiskuntaa enemmän kuin kylmyys ja egoismin tavoittelu. Yhteiskunta on osiensa summa, ja yhteiskunnan yksi tarkoitus on huolehtia heikommista.

Jos yksilöei pysty opiskelemaan taustansa tai elämäntilanteensa takia, yhteiskunnan tulisi pyrkiä tukemaan ja löytää keinoja siihen. Ap: n tapauksessa riittäisi aineellinen tuki, joku muu tarvitsisi enemmän psyykkistä tukea. Vapaamatkustus on oma juttunsa, jokaisella omat syynsä, mutta ehkä niihinkin voisi jotenkin vaikuttaa?

Vierailija
49/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa opintotukea on oikeutettu toimeentulotukeen

T. Opintotuki loppui ja opiskelen nyt toimeentulotuella

Vierailija
50/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin milleniaali kun on noin minun tarpeet -ideologia. Miksei kaikki vain tajuu mitä haluun ja anna rahoja siihen.

No miksiköhän. Kasvattakaa ihmiset pliis ne lapsenne tajuamaan asioita ja ettei ne ole ilmaisia eikä itsestään selviä ja ei te ette ole tähtiä. Kiitos.

Vierailija
51/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkeja on työttöminä, lähäreitä ei. Voisiko siinä olla se järki ;). Kortistoon kun ei ole mitään järkeä laittaa ihmisiä opiskelemaan.

Jaa, aika paljon oli kokkipaikkoja silloin työkkärin sivuilla haussa. Ja Viikkarilla ja Siljalla myös. Minulla on koulukavereita vieläkin työttöminä, lähäreitä siis, vaikka valmistumisesta on jo pari vuotta ja töitä ovat hakeneet ahkerasti.

Vierailija
52/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko saada toimeentulotukea? Toisessa ketjussa sanottiin että kela tulee leikkaamaan toimeentulotukea 20-40% jos aloittaa opiskelut, eikä ole täysipäiväisesti työmarkkinoiden käytettävissä.

Mielenkiintoista, että työttömyys- ja toimeentulotuet maksetaan täysimääräisinä mukisematta kun käy jossain kuntouttavassa työtoiminnassa, joka 95%:lla asiakkaista ei johda yhtään mihinkään järkevään.

Vierailija
53/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin milleniaali kun on noin minun tarpeet -ideologia. Miksei kaikki vain tajuu mitä haluun ja anna rahoja siihen.

No miksiköhän. Kasvattakaa ihmiset pliis ne lapsenne tajuamaan asioita ja ettei ne ole ilmaisia eikä itsestään selviä ja ei te ette ole tähtiä. Kiitos.

Sinusta taas huokuu ja paistaa 90-luvun lama ja katkeruus. Olet myös varmaan sota-ajan lapsi katkerine muistoineen.

Vierailija
54/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä näen nyt parhaaksi poistua tältä palstalta. Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille. Sitä kuitenkin toivon, että ihmiset miettisivät vähän sanojaan, eivätkä tekisi niin hurjia päätelmiä muutaman lauseen perusteella. Olen kuitenkin maininnut vain muutamia pieniä pointteja elämästäni. Tiedän itse sydämessäni, että olen lapsesta asti tehnyt hirveästi työtä ja yrittänyt hyvinvointini ja lapsieni eteen ja selvinnyt monista vastoinkäymisistä.

Hyvää päivän jatkoa kaikille! Toivon elämäänne muutakin kuin tuota aistimaani vihamielisyyttä.

Ap

Ap sulla menee pahasti maailma ja äidin syli sekaisin keskenään niin kuin monella muullakin tällä palstalla. Et voi tulla tuntemattomana maailmaan ja odottaa kaikkien yhtäkkiä asettavan sinun tarpeesi kaiken muun edelle. Vetäytymisesi on typerää, teatraalista ja epäkypsää. Ihan kuin et tajuaisi että samassa tilanteessa on niin monta muutakin ihmistä.

Sivullisen silmin sinun tekstisi oli typerä, ilkeä ja epäkypsä. Arvomaailma outo, nettietiketti tuntematon. "Samassa tilanteessa" olevat ihmiset voivat ihan itse valita, haluavatko katkeroitua ja kaataa pahan olon muiden niskaan vai jotain rakentavampaa ja aikuismaisempaa.

Vierailija
55/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa opintotukea on oikeutettu toimeentulotukeen

T. Opintotuki loppui ja opiskelen nyt toimeentulotuella

Minulle tuo omaehtoinen oli ainoa mahdollisuus. En saa opintolainaa, enkä toimeentulotukea, ja yleisellä opintotuella en elätä neljää lasta.

Eri

Vierailija
56/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin boomeri kun luulet että työpaikan saa sillä kun yläasteikäisenä kävelee vain työpaikalle sisään ja jättää koulut käymättä.

- eri

Vierailija
57/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei nyt halunnut vastata siihen, kuinka kauan opinnot kestäisivät. Ei työkkäri tue viiden vuoden opintoja kun tarkoitus olisi päästä nopeasti töihin.

Vierailija
58/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sivullisen silmin sinun tekstisi oli typerä, ilkeä ja epäkypsä. Arvomaailma outo, nettietiketti tuntematon. "Samassa tilanteessa" olevat ihmiset voivat ihan itse valita, haluavatko katkeroitua ja kaataa pahan olon muiden niskaan vai jotain rakentavampaa ja aikuismaisempaa.

Kiitos, mutta en ole samaa mieltä. :) En noudata sinun hoivataan kaikki saamattomatkin kuntoon etikettiä.

Vierailija
59/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin boomeri kun luulet että työpaikan saa sillä kun yläasteikäisenä kävelee vain työpaikalle sisään ja jättää koulut käymättä.

- eri

Mistä päättelet näin? En ole lähellekään boomeri, lähemmäs milleniaali joka halveksuu ikäisiään. Heidät on lellitty piloille ja maailma muka kustantaa.

Vierailija
60/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Mistä päättelet näin? En ole lähellekään boomeri, lähemmäs milleniaali joka halveksuu ikäisiään. Heidät on lellitty piloille ja maailma muka kustantaa.

Olet siis yli 40v "lähemmäs milleniaali" joka halveksii kun parikymppinen haluaisi opiskella pari vuotta kokiksi, jotta voisi saada työpaikan. Ok boomer.