Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko opiskelupaikkaan jättää menemättä taloudellisten syiden takia?

Vierailija
05.08.2020 |

Minut hyväksyttiin opiskelijaksi yliopistoon. Olen ollut viimeiset vuodet työttömänä ja hain omaehtoisen opiskelun oikeutta. Minulle ei kuitenkaan myönnetty sitä, vaan työkkäri katsoo, että sohvalla makoiluani kannattaa tukea ennemmin kuin opintojani.

Taloudellisten syiden takia en voi nyt siis ottaa paikkaa vastaan (en tulisi toimeen ilman tuötyömyysetuutta ja opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä). Mitenhän tässä pitäisi tehdä?

Mitään kokopäiväistä työtä en pysty opintojen ohessa tekemään, koska opinnot ovat niin vaativia ja lisäksi minulla on myös pieniä lapsia. Toisaalta, vaikka töitä pystyisin tekemään, en niitä todennäköisesti saisi (tähänkään mennessä en ole saanut).

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyntiä on tarjolla pilvin pimein, muttei siis varmaan kelpaa!

Vierailija
22/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko suorittaa yliopistotutkinnon kahdessa vuodessa vai miten ajattelit tuon omaehtoisen opiskelun hoitaa? Sitähän tuetaan vain kahden vuoden ajan. 

Ja otsikon kysymykseen: Tietenkin voi jättää menemättä. Ei opiskelupaikan hylkäämiselle vaadita perusteita. 

Tiedän. Saan edellisistä opinnoista hyväksilukuja. Meidän alalla jo kandin saaminen on merkittävä etappi. Tulisin tekemään hyväksilukujen takia tutkinnon nopeammin. Olen tehnyt perustellun selvityksen työkkäriin tästä.

Missä ajassa siis saat koko tutkinnon valmiiksi, ei vain kandia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole oikeutettu opintotukeen?

Luitko aloitusta?

Luin. Siinä ei puhuttu sanaakaan opintotuesta. Kerrottiin vain, ettei työkkäristä hyväksytty omaehtoista opiskelua. Työkkärillä ei ole mitään tekemistä opintotuen kanssa. Sen hoitaa Kela. 

Jaa, mä ihan luulin, että tässä mainitaan opintotuesta, mitähän ymmärsin väärin:

"(en tulisi toimeen ilman tuötyömyysetuutta ja opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä)"?

Vierailija
24/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jauhaa noista lapsista, mutta miten se on siis muun yhteiskunnan ongelma? Tajuaako ap, että jos aina kun jollain on pieniä lapsia valtion kassa sanoisi hallelujaa, kaikki tulisi sinne kassalle niitten pienten lasten kanssa ja peräisi uudelleenkouluttautumis"oikeuksiaan"?

Jotain rajaa ihmiset. Omat valinnat on omalla vastuulla.

Vierailija
25/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Ehkä oli tyhmää tehdä aloitus aiheesta. Hirveää pommitusta vaan puolin ja toisin.

Olen kyllä hakeutunut työllistävään koulutukseen. Mutta luultavasti se ei merkitse mitä kirjoitan. Olette näköjään jo päättäneet, että olen laiska, joka ei jaksa tehdä asioiden eteen mitään. Yliopistoon ainakin hain ja se vaati melkoista työskentelyä.

Vierailija
26/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole oikeutettu opintotukeen?

Luitko aloitusta?

Luin. Siinä ei puhuttu sanaakaan opintotuesta. Kerrottiin vain, ettei työkkäristä hyväksytty omaehtoista opiskelua. Työkkärillä ei ole mitään tekemistä opintotuen kanssa. Sen hoitaa Kela. 

Opintotukikuukausia ei ole aplla, kuten aloituksessa lukee. Oletko vajaa?

Anteeksi, että jäi yksi kohta huomaamatta. Ei, en ole vajaa, kiitos kysymästä. Olen vain ihminen, joka tekee joskus virheitä. 

Vierailija
27/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako ammattia sinulla siis on, kun opintotukikuukaudet on jo käytetty? Suurin osa Yliopisto-opiskelijoista käy töissä. Miksi sinä et voisi käydä? Rimaa alemmas, niin työpaikka löytyy kyllä. Uhriutuminen ei ole hyvä piirre.

Luitko, että aplla on pieniä lapsia? Missä välissä hän olisi heidän kanssaan?

On eri olla lapsettomana töissä opintojen ohessa. Ymmärrät varmaan...

Minä sain muutama vuosi sitten tuen kun tarpeeksi taistelin.

Monilla aikuisopiskelijoilla yliopistossa on lapsia. Kai lapsilla isäkin on, sukulaisia, ystäviä, jotka voivat auttaa asiassa. Jos jotain haluaa, se onnistuu. Muutoin turhanpäiväistä valitusta, että kaikki pitäisi saada valmiina.

Ja toiset syntyy rikkaaseen perheeseen ja toiset köyhään. Mitäs synnyit väärään paikkaan, sitäkö yrität sanoa?

Nyt luetunymmärtäminen jollain vähän tökkii. Opintolainalla myös iso osa opiskelijoista opiskelee, eivätkä siis ole rikkaita. Miten koko asia edes liittyy asiaan?

,Luulen että AP:lla on asennevamma, ja jos se on ei uudelleen opiskelukaan auta. Töitä saa aina, jos ei ole turhan nirso. Niinkuin joku sanoinkin niin esim. puhelinmyyntiä on. Ei työnteko aina kivaa ole, mutta töitä saa jos asenne kunnossa. Aina tietyille ihmiselle löytyy tekosyitä, miksi ei voi tehdä sitä ja tätä. Siksi he eivät onnistukaan.

Vierailija
28/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se yliopistoon hakeminen etapiksi ihan riitä.. Kaikki ystäväni ovet hakeneet. Osa pääsi, osa ei.

Mutta millä alalla kandi on suuri saavutus? Toki hienoa jos lapsia hoitaa samalla, mutta yleisesti suuri saavutus? Haluan vilpittömästi tietää.

Vierailija
29/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiä on tarjolla pilvin pimein, muttei siis varmaan kelpaa!

Sillä ei ikävä kyllä useimmiten elätä itseään ja saa kenkää nopeasti, jos ei tule tarpeeksi tulosta. Terveisin nimimerkki kokemusta on.

Vierailija
30/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Ehkä oli tyhmää tehdä aloitus aiheesta. Hirveää pommitusta vaan puolin ja toisin.

Olen kyllä hakeutunut työllistävään koulutukseen. Mutta luultavasti se ei merkitse mitä kirjoitan. Olette näköjään jo päättäneet, että olen laiska, joka ei jaksa tehdä asioiden eteen mitään. Yliopistoon ainakin hain ja se vaati melkoista työskentelyä.

Ei kyse ole laiskuudesta vaan siitä ettei ole yhteiskunnan muilta kerättyjen varantojen funktio tukea sinun yksilöllistä ongelmallista elämänpolkuasi. Moni siis kyllä luulee että näin on koska sitä aktiivisesti ja aggressiivisesti tavallisille palliaisille myydään. Se on kuitenkin kustannuksiltaan ihan mahdoton utopia. Tämä tulee ihmiseltä joka käytti omat taatut opintotuet muuhun kuin mikä kiinnosti koska elämä ja koska elämän tausta ja sieltä painostus. En silti väitä että minulle pitää olla jokin elämävakuutus muiden piikkiin. Joskus asiat menee pieleen eikä muilla ole siihen hyvitysosaa millään lailla. Sitä kutsutaan elämäksi ja omaksi vastuun ottamiseksi.

Vierailija
31/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rahoitan opintoja henkilökohtaisen avustajan työllä. Käyn viikonloppuisin muutaman tunnin kerrallaan kokkailemassa, ostoksilla, lukemassa, siivoilemassa jne. Sunnuntaisin tuntipalkka yli 20€, kun tulee pyhätunnit. 

Vierailija
32/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole laiskuudesta vaan siitä ettei ole yhteiskunnan muilta kerättyjen varantojen funktio tukea sinun yksilöllistä ongelmallista elämänpolkuasi. Moni siis kyllä luulee että näin on koska sitä aktiivisesti ja aggressiivisesti tavallisille palliaisille myydään. Se on kuitenkin kustannuksiltaan ihan mahdoton utopia. Tämä tulee ihmiseltä joka käytti omat taatut opintotuet muuhun kuin mikä kiinnosti koska elämä ja koska elämän tausta ja sieltä painostus. En silti väitä että minulle pitää olla jokin elämävakuutus muiden piikkiin. Joskus asiat menee pieleen eikä muilla ole siihen hyvitysosaa millään lailla. Sitä kutsutaan elämäksi ja omaksi vastuun ottamiseksi.

Nyt sä kyllä valitat väärälle ihmiselle. Teet aika uskomattomia päätelmiä muutaman lauseen aloituksesta.

Vierailija
33/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempi, ettet ota paikkaa vastaan, ja opiskelupaikan saa joku oikeasti motivoitunut, eikä ihminen joka näkee opiskelupaikassa vaan uhkia... Monille se on mahdollisuus...

Vierailija
34/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sä kyllä valitat väärälle ihmiselle. Teet aika uskomattomia päätelmiä muutaman lauseen aloituksesta.

En minä päätellyt aloituksesta mitään vaan totesin mikä on oma mielipiteeni yhteiskunnan funktiosta. Se ei ole jokaisen yksilöllisen persreiän tuuletus. Jokaisen pitää viime kädessä ottaa itsestään vastuu VAIKKA olisi tehnyt huonoja valintoja.

Vierailija
35/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta puhelinmyynnistä sanon näin ohiksena, etten itse tekisi enää sitä työtä. Mielestäni ihmisen ei tarvitse tehdä sellaista työtä, joka ei vastaa omaa arvomaailmaa eikä tuota oikeasti mitään hyötyä tälle yhteiskunnalle. Siivoojaksi voisin sen sijaan mennä mielelläni ja olen mennytkin. Mutta en näe, että näin yh-äitinä minun kannattaisi tällä hetkellä tehdä sitä työtä: palkka on liian alhainen siihen nähden, mitä se työ vaatii.

Vierailija
36/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä välitä. Tuskin nämä huutelijat ovat itse tehneet päivääkään mitään hyödyllistä tämän maailman eteen. Toivon, että opintoasiasi järjestyy.

Vierailija
37/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta puhelinmyynnistä sanon näin ohiksena, etten itse tekisi enää sitä työtä. Mielestäni ihmisen ei tarvitse tehdä sellaista työtä, joka ei vastaa omaa arvomaailmaa eikä tuota oikeasti mitään hyötyä tälle yhteiskunnalle. .

Tuota mistä olet ajatellut, että ne sun työkkärit rahat tulee tai opintotuet? Jos ei kerran puhelinmyynnistä ole hyötyä yhteiskunnalle. Olet kyllä ihan täysin kuutamolla.

Jokainen työ on arvokasta ja arvokasta yhteiskunnalle.

Vierailija
38/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta puhelinmyynnistä sanon näin ohiksena, etten itse tekisi enää sitä työtä. Mielestäni ihmisen ei tarvitse tehdä sellaista työtä, joka ei vastaa omaa arvomaailmaa eikä tuota oikeasti mitään hyötyä tälle yhteiskunnalle. Siivoojaksi voisin sen sijaan mennä mielelläni ja olen mennytkin. Mutta en näe, että näin yh-äitinä minun kannattaisi tällä hetkellä tehdä sitä työtä: palkka on liian alhainen siihen nähden, mitä se työ vaatii.

Pärjäisit varmaan loistavasti ennen vuotta 1960.

Vierailija
39/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä välitä. Tuskin nämä huutelijat ovat itse tehneet päivääkään mitään hyödyllistä tämän maailman eteen. Toivon, että opintoasiasi järjestyy.

Maksoin veroja viime vuonna 23473e!!!!! Eiköhän se ole ollut ihan hyödyllistä, että AP:kin on saanut työkkärirahansa.

Vierailija
40/68 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen nyt parhaaksi poistua tältä palstalta. Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille. Sitä kuitenkin toivon, että ihmiset miettisivät vähän sanojaan, eivätkä tekisi niin hurjia päätelmiä muutaman lauseen perusteella. Olen kuitenkin maininnut vain muutamia pieniä pointteja elämästäni. Tiedän itse sydämessäni, että olen lapsesta asti tehnyt hirveästi työtä ja yrittänyt hyvinvointini ja lapsieni eteen ja selvinnyt monista vastoinkäymisistä.

Hyvää päivän jatkoa kaikille! Toivon elämäänne muutakin kuin tuota aistimaani vihamielisyyttä.

Ap