Ministeri Pekonen: Etätöiden jatkamista arvioitava uudelleen - Tarkoittaako tämä sitä, että kouluja ei avata?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti koulut avataan!
Etäkoulu oli täydellinen fiasko.
Kaikilla tuntemillani perheillä etäkoulu sujui paremmin kuin hyvin.
Samaa mieltä olivatlapsetkin: Unicefin tutkimuksen mukaan yli 90% lapsista piti etäkoulua onnistuneena. Lisäksi iloitsivat lisääntyneestä ajasta vanhempiensa kanssa, lapsista oli ihanaa kun sai olla isän ja äidin seurassa.
https://www.unicef.fi/tiedotus/uutisarkisto/2020/unicefin-kysely-poikke…
Vanhemmista pieni äänekäs ja vaikutusvalainen korkeasti koulutettu osa vain väsähti niihin omiin lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemillasi oli varmaan sitten mahdollisuus olla itse etätöissä ja oma työ niin tarpeetonta, että oli aikaa opettaa lapsia, koska opettajat eivät sitä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo ja jaa. Sujuihan se, mutta jälkeen päin ajatellen hinta oli aika kova. .Vanhempi uupui täysin. Ns. normaaleilla lapsilla koulu varmasti sujuukin hyvin, mutta nepsyperheissä tilanne on toinen. Vaatii vanhemmilta ihan älyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Koulut avataan. Koulut ja päiväkodit ovat viimeisiä suljettavia paikkoja. Valitettaavsti. Ennemmin kaikki muut ovat etätöissä, mutta opettajat joutuvat menemään töihin.
T.Opettaja, jota ensi viikko jännittää niin, etten saa nukuttua :(
Kyllä koulut ja päiväkodit suljetaan ennen ruokakauppoja, terveyskeskuksia ja sairaaloita. Ihan näin esimerkiksi. Ei kaikilla aloilla voi tehdä etätöitä. Esimerkkinä vaikka hoitajat, poliisit, ruokakauppojen työntekijät. Tosi moni joutuu menemään sinne työpaikalle tekemään ne työt.
Itsekin olen asiakaspalvelutyötä tehnyt koko korona-ajan aivan normaalisti. Maaliskuussa kyllä mietitytti, koska aikamoista maailmanlopun kuvaa tilanteesta maalailtiin. Jos sinusta tuntuu, ettet uskalla mennä töihin, etkä saa jännitykseltä tai ahdistukselta nukuttua, käy esim. työterveydessä juttelemassa jonkun kanssa. Voit saada apua tilanteeseen. Varmasti saisit työnantajalta myös luvan käyttää hengityssuojainta ja jopa visiiriä suojataksesi itsesi. Mieti, helpottaisivatko sellaiset turvavarusteet oloasi.
No peruta avaamista tässä vaiheessa. Tarkoitus on, että koulussa ja päiväkodissa voitaisiin käydä rauhassa, samoin kuin ne, jotka eivät voi tehdä etätöitä, voisivat mennä turvallisesti töihin. Muut sitten kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin ollut silkkaa hulluuta avata koulut. Etäopiskelu sujui hyvin keväällä joten miksi emme jatkaisi siitä mihin silloin jäimme.
Ainakin minulla on se tilanne kevään etäkoulun jäljiltä, että viimeiset viikot tästä loputtomalta tuntuneesta "kesälomasta" olen jaksanut laskemalla päiviä koulun alkuun. En ole palautunut, mutta silti odotan töiden ja koulun alkua enemmän kuin koskaan. Eli äläpä yleistä että etäkoulu sujui niin hyvin. Kiva jos teillä sujui. Alakoululaisten äiti olen, asiantuntijatyössä.
Viimeinen lause paljastaa miksi väsyit. Korkeastikoulutetut, asiantuntijatyössä olevat pitivätkin suurinta meteliä koulujen avaamisen puolesta. Samat käyttävät muutoinkin päiväkodin palveluja paljon ja pitävät vain lyhyitä äitiys/vanhempainlomia. Lasten kanssa oleminen koetaan niin raskaaksi ja somessa - tai kirjallisisssa tuotoksissa selitetään kuinka hirveää on kun joutuu samalle hiekkalaatikolle aivottomien tavisäitien kanssa.
Duecorso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut avataan. Koulut ja päiväkodit ovat viimeisiä suljettavia paikkoja. Valitettaavsti. Ennemmin kaikki muut ovat etätöissä, mutta opettajat joutuvat menemään töihin.
Kyllä koulut ja päiväkodit suljetaan ennen ruokakauppoja, terveyskeskuksia ja sairaaloita. Ihan näin esimerkiksi. Ei kaikilla aloilla voi tehdä etätöitä. Esimerkkinä vaikka hoitajat, poliisit, ruokakauppojen työntekijät. Tosi moni joutuu menemään sinne työpaikalle tekemään ne työt.
Itsekin olen asiakaspalvelutyötä tehnyt koko korona-ajan aivan normaalisti. Maaliskuussa kyllä mietitytti, koska aikamoista maailmanlopun kuvaa tilanteesta maalailtiin. Jos sinusta tuntuu, ettet uskalla mennä töihin, etkä saa jännitykseltä tai ahdistukselta nukuttua, käy esim. työterveydessä juttelemassa jonkun kanssa. Voit saada apua tilanteeseen. Varmasti saisit työnantajalta myös luvan käyttää hengityssuojainta ja jopa visiiriä suojataksesi itsesi. Mieti, helpottaisivatko sellaiset turvavarusteet oloasi.
Miten opetat hengityssuojaimen kanssa. Viittomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä olivatlapsetkin: Unicefin tutkimuksen mukaan yli 90% lapsista piti etäkoulua onnistuneena. Lisäksi iloitsivat lisääntyneestä ajasta vanhempiensa kanssa, lapsista oli ihanaa kun sai olla isän ja äidin seurassa.
https://www.unicef.fi/tiedotus/uutisarkisto/2020/unicefin-kysely-poikke…
Vanhemmista pieni äänekäs ja vaikutusvalainen korkeasti koulutettu osa vain väsähti niihin omiin lapsiinsa.
Ja näiden vanhempien kokemuksillako ei ole olemassaolon oikeutusta? Helppo se on työttömän tai kotiäidin vetää etäkoulua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on edelleen todella paljon sellaisia paikkakuntia joissa tartuntoja on todettu koko aikana alle viisi kappaletta. Tämän vuoksi Ei ole mitenkään perusteltua sulkea koko maasta kaikkea elämää siksi että jossain muualla tartuntoja on hieman enemmän.
On perusteltua. Koululaiset, opettajat ja muu henkilökunta on viettänyt lomaansa ulkomailla ja vaikka missä.
Taas se alkaa korona vouhotus vaikka mitään aihetta ei ole,influenssaan kuolee enempi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyl ootte kohtalonne ansainneet. Ammuuuuuuu!
Äänteletpä oudosti, oletko lehmä?
Vierailija kirjoitti:
Duecorso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten opetat hengityssuojaimen kanssa. Viittomalla?
Puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on edelleen todella paljon sellaisia paikkakuntia joissa tartuntoja on todettu koko aikana alle viisi kappaletta. Tämän vuoksi Ei ole mitenkään perusteltua sulkea koko maasta kaikkea elämää siksi että jossain muualla tartuntoja on hieman enemmän.
On perusteltua. Koululaiset, opettajat ja muu henkilökunta on viettänyt lomaansa ulkomailla ja vaikka missä.
Tämä. Juurikin nämä opettajat ovat kovia matkustelemaan kesäisin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin ollut silkkaa hulluuta avata koulut. Etäopiskelu sujui hyvin keväällä joten miksi emme jatkaisi siitä mihin silloin jäimme.
Ainakin minulla on se tilanne kevään etäkoulun jäljiltä, että viimeiset viikot tästä loputtomalta tuntuneesta "kesälomasta" olen jaksanut laskemalla päiviä koulun alkuun. En ole palautunut, mutta silti odotan töiden ja koulun alkua enemmän kuin koskaan. Eli äläpä yleistä että etäkoulu sujui niin hyvin. Kiva jos teillä sujui. Alakoululaisten äiti olen, asiantuntijatyössä.
Viimeinen lause paljastaa miksi väsyit. Korkeastikoulutetut, asiantuntijatyössä olevat pitivätkin suurinta meteliä koulujen avaamisen puolesta. Samat käyttävät muutoinkin päiväkodin palveluja paljon ja pitävät vain lyhyitä äitiys/vanhempainlomia. Lasten kanssa oleminen koetaan niin raskaaksi ja somessa - tai kirjallisisssa tuotoksissa selitetään kuinka hirveää on kun joutuu samalle hiekkalaatikolle aivottomien tavisäitien kanssa.
Ainoa, joka on käyttänyt ilmausta "aivottomat tavisäidit" olet sinä. Koetko olevasi sellainen, vai mistä tuo kumpuaa? Tosiasia on, että myös korkeakoulutettujen etäkouluun väsyneiden vanhempien kokemukset ovat todellisia ja täysin oikeutettuja.
Voi luoja näitä juttuja. Ministeri sanoo, että jotain asiaa ARVIOIDAAN ja nämä kuvittelevat, että se on sama asia kuin koulujen sulkeminen.....
Pekonen antaa ymmärtää, että tartunnat ovat lähteneet nousuun, kun etätyösuositus päättyi kolme päivää sitten. Vasemmiston logiikka...
Vierailija kirjoitti:
Olen surullinen puolestasi. Tsemppiä!
Lain mukaan opetuksen pitää olla tasa-arvoista. Jos yhdellä lapsella luokalla ei ole sopivia laitteita tai nettiyhteyttä, ei live-tunteja saa lain mukaan pitää etäopetuksessa, sillä se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Ei se mitään opettajan laiskuutta ollut, jos tuli vain tehtävät, vaan lain takia kuntien ohje. Opettaja EI saa ilmoittaa vanhemmille, ettei live-tunteja voi pitää kun kaikilla ei ole laitetta, sillä silloin opettaja kertoo salassapidettävää tietoa. Joku voi siitä arvata, että "ahaa, Pirjopetterin kotona ei ole nettiä!!!" ja sitten lapsi joutuu esimerkiksi kiusatuksi. Laki sanoo näin. Turha haukkua opettajia.