Vaivaisenluut! Onko kellään muulla moista riesaa?
Näin vain tämä kiusallinen ja kivulias sukurasite tuli sitten ekan raskauden myötä minullekin, vähän päälle kolmikymppisenä minulla on 100 vuotiaan noita- akan jalat.
Kenkien ostaminen on yhtä tuskaa, kun ei mikään mahdu jalkaan. Olenkin paljon avojaloin, mutta kyllä rumia jalkojani tuijotetaan.. : (
Olisiko ainut vaihtoehto leikkaus? entä siitä toipuminen, kauanko kestää?
Kommentit (25)
jalassa.olen saanut heittää hyvästit nätteille kengille ,ellen sitten osta numeroa isompia ettei paina.tuttavaltani leikattiin vaivasenluu ja joutui pitämään 6viikkoa! sellaista "muottia"jalassa,mut sillä oli vaivasenluu ulkosyrjällä.pikkuvarpaan luu oli sahattu poikki ja laitettu varvas sit eriasentoon vetoon...ei taida olla ihan pieni leikkaus ja koetan itse sinnitellä vielä,vaikka meinaahan tuota särkeä useasti.
joten tuttavallasi on ollut joku muu vaiva.
Vaivaisenluu on isovarpaan tyviluun ja jalkapöydänluun välisen nivelen virheasento, jossa isovarvas kääntyy kohti muita varpaita ja nivelen reunaan muodostuu kova, punoittava, usein kipeä kyhmy.
Vaivaisenluu on todellakin isovarpaiden puolella.
tullut vääränlaisesta treenauksesta (baletti). oikeanlainen treenaus voi auttaa, samoin sellainen mummojen käyttämä välikappale isonvarpaan ja seuraavan varpaan välissä. pitäisi treenata, mutta olen laiska...
Ensimmäisestä toipuminen kesti noin 6 viikkoa, sitten sai jo tavallisen kengän jalkaan.
Toisen kanssa meni kaksi kuukautta, vihoitteli vielä sen jälkeen. Ja nyt siinä on melkein samanlainen patti, nyt vaan jalan päällä:( Leikkauksesta on kaksi vuotta.
Mietin tässä just että pitäisikö palata asiaan uudelleen, ei kyllä huvittaisi
Olen kuullut,että nykyään ainakin täällä pk-seudulla vielä nihkeämmini pääsee leikkaukseen julkiselle puolelle, tehdään tarkat mittaukset kuinka paljon isovarvas on kääntynyt muihin varpaisiin päin jne. Kannattaa valittaa, että särkee kovasti.
Minäkin olin jonossa liki kaksi vuotta. Tai ensin jonotin siihen ortopedin tutkimukseen, joka arvioi leikkauksen tarpeen.
Tädilläni leikattiin kummastakin jalasta, kummankin leikkauksen jälkeen 7 vkoa sairaslomaa, vaikka istumatyö. Nyt kolmen vuoden jälkeen kasvaneet takaisin! Tosin ei enää kipua..Lohduttavaa! Taidan itse vaan kärsiä ja hoitaa kotikonstein!
vaivaisenluu voi olla myös pikkuvarpaan puolella, mulla on molemmissa jaloissa. Ei ole liikavarvas.
Leikkaushoito ei koskaan takaa että jalka tulisi sen jälkeen täysin kuntoon. Leikkauksesta voi olla hyvin apua, tai sitten vaiva uusii. Huonoa tuuria vain.
varpaan suorassa. helpottaa särkyä, kun käytät joka päivä. estää vaivasenluuta pahenemastakin. minunkin vaivasenluuni alkoi kipuilemaan, kun tulin raskaaksi. tuo muotti on hyvä ja edullinen apu. maksoi minulle 12 euroa. miksi antaa vaivan pahentua leikkauskuntoon?
mutta pikkuvarpaan puolella, kummassaki jalassa. Ikävästi painavat ja välillä on kipeetki. Tiedä sitten ovatko vaivasenluut vai liikavarpaat vai mitkä mutta rumat ne on!!
Ja mulla oli ennen nätit jalat. : (
Seurausta huonoista kengistä ja paljain jaloin tatamilla/painimatolla treenaamisesta.
Kuulema joku päkiätuki vois auttaa... Vaan eipä ole kokemusta.
kohdistuu vaan pikkuvarpaisiin. Itsellä ollut molemmissa jaloissa jo hyvin nuoresta asti, ikävä sukuvika joka liittyy löysiin ja yliliikkuviin niveliin. Jalkaterät olleet laskeutuneet jo nuorena. Kannattaa yrittää tehdä jotain heti kun huomaa asian, leikkauksen jälkeen olin ainakin itse TODELLA kipeä ja pitkään.
pikkuvaivasenluut, räätälinpatit siis,
ja aivan pirun kipeä mullakin, heippa vaan nätit kengät ja kaikista mitä oon nyt viime syksyn jälkeen ostanut mitkä on tarpeeksi edes leveät kun tuo patti ilmestyi, olen ottanut kokoa 41 tai säkällä 40, kun ennen oli 39 sopiva ja harmittaa niin sikana. Ikää 28v että kiva juttu.
on kääntynyt. Ovat välillä helkutin kipeät.
noita jalkahoitajia, joilla teettää se silikoninen juttu, ihan terveyskeskuksissa? Vai missä ootte teettäneet?
Entä onko kukaan kokeillut öisin pidettävää lastaa tai tiedättekö, mistä sellaisen voisi hankkia?
Sen pikkuvarpaan puolella olevan vaivisenluun nimi on "räätälinpatti.
se nimi tulee siitä, kun räätälin jaloissa niitä on rasituksen takia ollut ollut. Ja vaivaisenluu varmaan tulee siitä, kun on käytetty liian pieniä kenkiä...vaivaiset..."vaivaisenluu.
tiedetään ,iästä puhutaan...vaivaisia ollaan...oli puoli kumpi vaan. Sattuu.
Olen 17-vuotias ja myös minulla on jo vaivaisenluu! :( Ei kehtaa olla paljain jaloin... Myös pikkuvarpaan puolelta on alkanut tulla luu esiin.
Sinä 17 v, ota netistä selvää vaivaisenluun jumppaamisesta. Ne saa pois, jos ovat lievät ja jaksat jumpata paljon ja usein. Vaihda kengät sopiviin. Pyydä lähete fyssioterapeutille ja tarkistakaa hänen kanssaan myös, että kehittyykö vaivaisenluut jonkin muunkin liike- ja asentovirheen seurauksena, joka myös olisi korjattava.
Tietyn vaikeusasteen ylityttyä jalkoihin muodostuu niin paljon liikaluuta ja nivelet pyrkivät jopa pois sijoiltaan, että isovarpaat eivät suoristu edes jumpalla! Minulle kävi näin. Jalat leikattiin, koska kipujen vuoksi kävelystäni tuli niin poikkeavaa, että seuraavaksi olisi hajonnut polvet, lonkat ja selkä.
Toipuminen vei puoli vuotta. Ei liian pitkä aika, kun ottaa huomioon hyvän lopputuloksen ja hoidetun vaivan vaikeusasteen.
mutta itse olen nyt kesällä huomannut, että ne luut ovat alkaneet törröttämään vähän enemmän kuin ennen. Joissakin kengissä koskee niihin, esim. ballerinat just painaa niihin.
Ja tosiaan, mummollani oli vaivaisenluut, jotka leikattiin. Muistaakseni oli todella tyytyväinen leikkauksen tulokseen, mutta en muista kuinka pitkään kesti toipua tuosta leikkauksesta.