Asuinmaassani äitiysloman kulut maksaa isän työnantaja
Mitä mieltä olette systeemistä, voisiko tämä olla järkevää Suomessakin? Äitiysloman ajan äiti on kotona, mutta kulut maksaa miehen työnantaja. Taakkaa siis jaetaan käytännössä molempien työnantajien kesken.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 22:20"]
OK, ja tietenkin Saksassa asuvat tietävät minua paremmin Saksan tilanteen, mutta monesta eri suusta/lähteestä on kuitenkin tullut sitä viestiä, että saksassa äidit, jotka haluavat käydä töissä, eivät ole tyytyväisiä tilanteeseen. Ja vielä se HS:ssa haastateltu äitiblogisti, joka pystyi vertaamaan Saksan ja Suomen tilanteita, oli sitä mieltä, että Suomi oli Saksaan verrattuna äitien paratiisi. Varmaan Saksassa on moni asia hyvin, mutta minusta kyllä vaikuttaa siltä, että vertailussa Suomi voittaa kirkkaasti.
Ja haluaisin kyllä tietää, miten perheverotus tukee äitien työssäkäyntiä käytännössä?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 22:06"]
Kuka puhui onnettomista tai masentuneista äideistä? Äitiys on Saksassa työuran kannalta isompi juttu ja työn ja perheen yhteensovittaminen vaikeaa. Tietysti jos elää siellä tyytyväisenä kotiäitinä, niin mikäs on ollessa.
[/quote]
Ystäväpiirissäni ja naapureistamme täällä Saksassa n. 90% äideistä käy töissä ja lapsiakin on. Kyllä se on ihan mahdollista ja verotus + erinomaiset lapsilisät tukevat vielä asiaa.
[/quote]
[/quote]
Ja äitiblogisti varmaan tietää kaikista parhaiten. saksalaiset äidit kyllä ovat nähdäkseni oikein onnellisia tilanteeseensa, useimmat käyvät töissä ( itse asiassa työssäkäyntiaste on vain 2% pienempi kuin Suomessa), mutta he voivat taloudellisesti valita asian selvästi paremmin kuin suomalaiset äidit johtuen perheverotuksesta ja tulo+hintatasosta johtuen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 14:47"]
toimis hyvin, jos kela olis välissä, eli kela maksaa kaikille. jos isä on tiedossa, niin laskuttaa isän työantajaa.
Eipähän naisia enää syrjittäis työelämässä.
[/quote]
Miksi pitää olla Kela välissä? Eli jos nainen ei halua että mies tietää lapsesta niin Kela maksaa kuitenkin? Täysin järjetöntä. Tai että mies ja nainen ovat eronneet niin nainen voi olla kotona ja miehen työnantajan pitäisi se maksaa? Täysin järjetöntä.
Yksinkertaista ja oikeudenmukaista on että vain ja ainoastaan vanhemmat maksavat kulut. Ei yhteiskunta eikä työnantaja
Saksalaiset ädiit nimenomaan eivät ole tyytyväisiä. Koulutetut naiset jäävät usein lapsettomiksi ja lapsia syntyy liian vähän, tästä jopa kaikki poliitikot Saksassa ovat samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:58"]
Saksassa miehen rahoilla loisivat mammat taas lesoilemassa. Vanha juttu.
[/quote]
Ai, onko? No, minä ainakin olen töissä ja sinun ukkkosi on sen verran surkea, että sinun on pakko käydä töissä. Minun ei jos ei huvita.
[/quote]
Näinhän se menee, että naisten ja miesten tuloerot vain suurenevat, jos töissä käyvät vain ne naiset joiden a) on pakko tai b) jotka tulevat toimeen miehen kustannuksella muutenkin.
Tämä on malli Saksassa ja monissa sellaisissa patriarkaalisissa maissa, joissa on perheverotus. Suomessahan siitä luovuttiin - niin, mistä syystä?
Oliko se niin, että syrji sellaisia pienituloisia, joilla ei ollut vähennettävää. Olenpa kuitenkin itsekin perheellisenä hakenut spssusta rahaa, joka oli jokseenkin täsmälleen sama summa, mitä tämän perheen ainoa ansiotyössä käyvä veronmaksaja maksoi veroa. Jos käytössä olisi ollut perheverotus, olisimme ehkä saaneet lapsi- & puolisovähennystä eikä sossua olisi tarvittu.
Kertoiko aloittaja, mikä maa se on? Ei ole vaikea arvata, että siinä maassa ei perheelliset naiset käy yleensä töissä. Naisilla ei siis olisi mitään mahdollisuutta edes olla äitiyslomalla, eli ... mitä kustannuksia se isän työnantaja oikeastaan maksaa?
Ei siitä taida olla vielä edes kokonaista vuosisataa, kun Suomessakin naisen piti erota valtion virasta, kun meni naimisiin.
Entä jos lapsen isä ei ole tiedossa?
Jos pariskunta ei ole naimisissa tai eroaa tai mies vaikka kuolee, nainen saa selvitä omilla rahoillaan tai olla selviämättä?
Taidat asua jossain katolisessa tai muuten patriarkaalisessa maassa. En haluaisi vastaavaa Suomeen.
toimis hyvin, jos kela olis välissä, eli kela maksaa kaikille. jos isä on tiedossa, niin laskuttaa isän työantajaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Juuri näin se toimii.
Asuinmaassani on on paljon työpaikkoja ja perheverotus, joten äitiyslomat, päivähoito tmv. asiat ei ole ollenkaan ongelma toisin kuin Suomessa. Täällä saa ja voi valita tulojen puolesta helposti mitä perhe tekee ja päättää siitä itse, mutta Suomessa ei voikaan tai sossu ja työkkäri kiusaa sinua piinaavasti.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 15:51"]
Asuinmaassani on on paljon työpaikkoja ja perheverotus, joten äitiyslomat, päivähoito tmv. asiat ei ole ollenkaan ongelma toisin kuin Suomessa. Täällä saa ja voi valita tulojen puolesta helposti mitä perhe tekee ja päättää siitä itse, mutta Suomessa ei voikaan tai sossu ja työkkäri kiusaa sinua piinaavasti.
[/quote]
Olen aina ihmetellyt tätä Suomen "valinnan vapautta", joka on pelkkää silmän lumetta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 14:25"]
Mitä mieltä olette systeemistä, voisiko tämä olla järkevää Suomessakin? Äitiysloman ajan äiti on kotona, mutta kulut maksaa miehen työnantaja. Taakkaa siis jaetaan käytännössä molempien työnantajien kesken.
[/quote]
Mitä se miehen työnantaja siis käytännössä maksaa miehen palkan lisäksi? Äidin "äitiysrahan" suoraan äidin tilille? Minkä suuruinen tuo äitiysraha on?
OK, ja tietenkin Saksassa asuvat tietävät minua paremmin Saksan tilanteen, mutta monesta eri suusta/lähteestä on kuitenkin tullut sitä viestiä, että saksassa äidit, jotka haluavat käydä töissä, eivät ole tyytyväisiä tilanteeseen. Ja vielä se HS:ssa haastateltu äitiblogisti, joka pystyi vertaamaan Saksan ja Suomen tilanteita, oli sitä mieltä, että Suomi oli Saksaan verrattuna äitien paratiisi. Varmaan Saksassa on moni asia hyvin, mutta minusta kyllä vaikuttaa siltä, että vertailussa Suomi voittaa kirkkaasti.
Ja haluaisin kyllä tietää, miten perheverotus tukee äitien työssäkäyntiä käytännössä?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 22:06"]
Kuka puhui onnettomista tai masentuneista äideistä? Äitiys on Saksassa työuran kannalta isompi juttu ja työn ja perheen yhteensovittaminen vaikeaa. Tietysti jos elää siellä tyytyväisenä kotiäitinä, niin mikäs on ollessa.
[/quote]
Ystäväpiirissäni ja naapureistamme täällä Saksassa n. 90% äideistä käy töissä ja lapsiakin on. Kyllä se on ihan mahdollista ja verotus + erinomaiset lapsilisät tukevat vielä asiaa.
[/quote]