Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi diabeetikot paasaavat sokerin vaarattomuudesta

Vierailija
20.07.2013 |

Ja lisailevat sokeria kaikenlaisiin arkiruokiinkin. Kaiketi he luulevat etta insuliinin avulla saa mellastella miten haluaa mutta onko sita pakko tyrkytella sellaisillekkin jotka ei sokeria halua syoda ja jotka haluavat elaa tarveellisesti? Alkaa pikku hiljaa pinna palaa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten muuta provottavaa enää keksi kuin ihmisten sairaudet. ja jos jonkun "kaveri" luulee, että välipaloja pitää diabeetikon vielä syödä, on parikymmentä vuotta väärässä. Suosittele hänelle diabeteshoitajalle käyntiä.

Vierailija
22/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tajunnut pojan kaverin puheista, että on ihan sama missä muodossa se hiilihydraatti on. puoli kiloa leipää on pahempi juttu kuin muutama gramma sokeria, kuulemma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat mieluummin hoitaa seurauksia kuin syitä. Eli mieluummin syödään hiilareita, annetaan verensokerin kohota pilviin ja otetaan insuliinia sen laskemiseksi. Onneksi yhä useampi 2-tyypin diabetesta sairastavat hoitavat jo syitä, ei seurauksia - eli syövät vähemmän hiilareita, jolloin verensokeri nousee vähemmän ja lääkkeiden tarve vähenee, jopa loppuu.

Vierailija
24/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa ottaa kantaa tuohon diabetes -asiaan enkä siihen onko sokerit tarpeellisia vai tarpeettomia sitä sairastaville.

Siitä, että ainakin eräät makeutusaineet ovat ihmiselle todella vaarallisia, olen täysin vakuuttunut. Joten itse käytän aina mieluummin sokeria kuin keinotekoista makeutusainetta.

Vierailija
25/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin keskustelusta saa sen mielikuvan, että ihmiset kuvittelee, että jos ei käytä sokeria niin sitten läträtään keinotekoisilla makeutusaineilla.

On varmaan vaikea ajatella, että makeutusta ei tarvitse ollenkaan, kunhan siitä ensin vieroittautuu kokonaan pois.

Vierailija
26/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:40"]

Minulla on 2-tyypin diabetes. Olen ikäni urheillut ja syönyt terveellisesti eikä ylipainoa ole ollut koskaan; sukurasite riitti ja sairastuin. Ärsyttää perkeleesti nämä yleistykset, että kakkostyypin diabeetikot on laiskoja ja ylipainoisia sokerihiiriä.

Mitä tulee syömisiin, niin vhh-ruokavalio paras, ehdottomasti. Minulla sokerit kohoavat taivaisiin, jos aterialla on paljon hiilihydraatteja. Syön 4-6 pientä proteiinia sisältävää ateriaa päivässä ja harrastan liikuntaa, hiki-sellaista, vähintäin tunnin päivässä.

Pidän myös karkkipäivän ja karkit eivät nosta verensokeria samalla tavalla kuin hiilihydraattipainoinen ateria.

[/quote]

Mikähän karkki ei sulla nosta verensokeria? Karkki kun yleensä sisältää melkoisesti  sokeria ja sokeri on hiilihydraattia. Ainakin meidän perheen molemmilla d1:llä karkki nostaa verensokerin siinä kuin mikä tahansa hiilihydraatti. Ja vieläpä nopeasti.

Vierailija
27/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:55"]

Tästäkin keskustelusta saa sen mielikuvan, että ihmiset kuvittelee, että jos ei käytä sokeria niin sitten läträtään keinotekoisilla makeutusaineilla.

On varmaan vaikea ajatella, että makeutusta ei tarvitse ollenkaan, kunhan siitä ensin vieroittautuu kokonaan pois.

[/quote]

Totta, Suomessa on vain mahdoton ajatus, että kaikki ei maistu "makealta" ja että on muitakin hyviä makuja kuin makea.

Vierailija
28/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 00:34"]

Ja lisailevat sokeria kaikenlaisiin arkiruokiinkin. Kaiketi he luulevat etta insuliinin avulla saa mellastella miten haluaa mutta onko sita pakko tyrkytella sellaisillekkin jotka ei sokeria halua syoda ja jotka haluavat elaa tarveellisesti? Alkaa pikku hiljaa pinna palaa.

[/quote]

Montako diabeetikkoa sinun lähipiirissäsi mellastaa sen sokerin kanssa? On tosi typerää yhden diabeetikon perusteella yleistää noin rajusti.

Vierailija
29/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytit väärää sanamuotoa. Vaikka molemmat (?) sinun tuntemasi diabeetikot noin tekisivät, se ei ole mitenkään yleistä. Useimpia häiritsee se, että syömisten kanssa on oltava niin tarkka, mutta eivät he siitä halua mitään suurempaa numeroa tehdä.

Ehkä kyse on siitä, että entiseen aikaan diabeetikoilla oli aivan ehdoton sokerikielto, ja siksi varsinkin vanhemmilla ihmisillä on se käsitys, että ei diabeetikko saa syödä ollenkaan sokeria.

Mikä on se karkki, joka ei nosta verensokeria?

Vierailija
30/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:06"]

Mikä on se karkki, joka ei nosta verensokeria?

[/quote]

No, vaikkapa sokerittomat karkit? Niitäkin on.

Vierailija
31/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sokerittomia karkkeja voi olla(ainakin 20 vuotta sitten oli) muttei hiilihydraatittomia ja se on se jota diabeetikko joutuu laskemaan.

Vierailija
32/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi annatte näitä "neuvoja" jotka ei tänä päivänä päde enää ollenkaan. En mä ainakaan kehtaisi mennä neuvomaan esim. reumaatikkoa tai muuta kroonista sairautta sairastavaa, jos en taudista hölkäsen pöläystä tietäisi.

Vierailija
33/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin I-tyypin diabetes hoidetaan ilman ruokarajoituksia. Toki kannattaa suosia täysjuväviljaa ja pehmeitä rasvoja, jotta ei lisätä muutenkin kovilla olevien verisuonten rasitusta, mutta kiellettyjä ruoka-aineita ei ole.

Jokaisen aterian sisältämä hiilihydraattimäärä lasketaan ja ateriainsuliini pistetään sen mukaan. Meillä pikkulapsella annostus on esim. 0,5ky/ 10g HH. Tämän lisäksi alla on vaikuttamassa pitkävaikutteinen insuliini, joka annostellaan 12h välein. Lääkäri laskee lisäksi pitkävaikutteisen ja lyhytvaikutteisen insuliin määrän suhdelukuna. Jos pikainsuliinin tarve alkaa olla liian suuri, lisätäänkin pitkävaikutteista.

Siis: diabeetikon on kiinnitettävä enemmän huomiota rasvojen laatuun kuin hiilihydraatin määrään. Tärkeätä on syödä säännöllisesti välttää sokeritasaopainon heilahtelua ylös-ala.

Tiedän, että otsikko on provoilua, mutta kauhean paljon diabeteksesta on väärää tietoa ja uskomuksia.

Vierailija
34/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut diabeetikon paasaavan sokerin vaarattomuudesta. 

t. Diabeetikko (DM1)

Vierailija
35/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Diabeetikko (DM1)

Vierailija
36/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:15"]

Tiedän, että otsikko on provoilua, mutta kauhean paljon diabeteksesta on väärää tietoa ja uskomuksia.

[/quote]

Totta, ja pelottavaa sinänsä, että edes diabeteshoitajilla ei ole taudista oikeaa tietoa.

Vierailija
37/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi av:lla tiedetään kaikki...

Vierailija
38/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko raskausdiabetes eri asia. Sairastuin siihen toisen lapseni odotusaikana. Sain ruokavalio-ohjeet, joita noudatin suuntaa-antavasti ja kaikki arvot olivat sen jälkeen hyvät. Mittasin siis verensokerin aina ennen ateriaa, tunti sen jälkeen ja kaksi tuntia sen jälkeen, joten aika hyvän kuvan sain siitä, miten elimistöni reagoi.

Söin hiilihydraattipitoista ruokaa esim. aamupalaksi kaksi ruisleipää, lasi appelsiinimehua ja kasa porkkanoita. Sokeriarvot hyvät, vaikka diabeteshoitaja vähän varoittikin appelsiinimehusta. Lounaaksi söin yhden perunan/kauhallisen täysjyväpastaa, tonnikalakastiketta/kanakastiketta/uunilohta tai uunikanaa sekä iso annos erilaisia salaatteja. Ei salaatinkastiketta. Välipalaksi mandariini ja kasa porkkanoita. Päivälliseksi usein fetasalaattia tai keittoa. Iltapalaksi ruisleipää ja appelsiinimehua. Kaikki arvot loistavia.

Sen sijaan jos erehdyin syömään pienen palan pizzaa tai ottamaan esim. yhden keksin jälkiruoaksi, nousi arvot pilviin hetkessä. Tämän perusteella siis väitän, että rasva ja sokeri ovat diabeetikolle vaarallisia, ei hiilihydraatit ruisleivän tai kaurapuuron merkeissä. Kaipa siinä on kyse siitä, minkälaista hiilihydraattia syö.

Mutta tosiaan, olen usein kuullut, että raskausdiabetes on eri asia, ja minulla se oli niin lievä, että se hoitui ruokavaliolla. Jäin kiinni paastoarvosta, joka oli aikanaan 5,3, joka oli siis se raja-arvo, joten aika lievä rd minulla taisi olla. Toisaalta testeissä pystyin ruokavaliollani nostamaan arvot pilviin, joten kyllä se ihan oikea rd minulla silti taisi olla.

Vierailija
39/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:15"]

[/quote]

Totta, ja pelottavaa sinänsä, että edes diabeteshoitajilla ei ole taudista oikeaa tietoa.

[/quote]

Voitko kertoa lisää?

-diabeteshoitaja

Vierailija
40/45 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:48"]

t. Diabeetikko (DM1)

[/quote]

No minä kyllä paasaan sen vaarattomuudesta, ei se sokeri vaarallista ole. Rasva, siis kova sellainen on paljon pahempi. Ykköstyypin diabeetikolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi