Miksi jotkut personal trainerit ottaa asiakkaaksi vain omaa sukupuoltaan olevia?
Onko tämä yleistäkin? Olisin halunnut yhden tietyn miehen omaksi personal traineriksi mutta hän ilmoitti ottavansa vain miehiä asiakkaaksi. Kuulostaa oudolta minusta.
Kommentit (21)
Sano olevasi transmies ja jos hän ei kelpuuta sinua, siitä tulee syrjintäjuttu.
Siksi kun aina joku ihastuu, rakastuu ja takertuu. Minimoivat tätä riskiä.
Oletko jo valmiiksi ihastunut tähän mieheen, jonka asiakkaaksi pyrit?
Vierailija kirjoitti:
Onhan sellaisia nais-ohjaajia jotka ottaa asiakkaaksi pelkkiä naisia. Miksi miehillä ei saisi olla? Syitä voi olla monia.
Niitä syitähän tässä juuri kysellään. Mitä ne ovat?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä PT osaa kyllä ohjata ja valmentaa sekä miehiä että naisia.
Kyllä osaa mutta ei välttämättä halua.
Riippuu mihin on erikoistunut. Jos erikoistumisalana on miesten voimannosto ja lihaskasvu, niin ymmärrän jos sellaista hintelää fitness-tyttöä ei halua alkaa valmentamaan.
Mikähän kohu siitäkin nousisi jos joku hammaslääkäri suostuisi ottamaan asiakkaiksi vain tiettyä sukupuolta.
En tiedä kyseisen pt:n syitä tai motivaatioita mutta omasta kokemuksesta voin kertoa että ei tuo ole edes älyttömän harvinaista että valmennetaan vaan omaa sukupuolta olevia. Tätä tekee niin miehet kuin naisetkin. Itse olen mies ja urani alussa valmensin ihan kaikkia ketkä vaan halusi minut palkata mutta aika pian huomasin kuinka paljon naispuoliset asiakkaat kaipasi kehuja ulkonäöstään, tulivat iholle tai ottivat yhteyttä vapaa-ajalla muissa kuin treeniasioissa. Tämä alkoi häiritä minua ja päätin alkaa valmentaa vain miehiä. Sain esim yhteydenoton jossa nainen pyysi että "Tee musta pantavan näköinen"
Samaa olen kuullut myös naisvalmentajilta että jotkut miehet tulee iholle ja takertuu vapaa-ajallakin seuraan ja siksi valmentavat vain naisia että välttyvät tältä.
Suurin osa asiakkaista on fiksuja ja asiallisia mutta tämmöisten välttämiseksi itse olen linjannut valmentavani vain miehiä.
Aivan selvää että halutaan ehkäistä kaikki työnkuvan ulkopuoliset asiat. PT:nä ollaan kuitenkin melko intiimisti läsnä koko treenin ajan niin olisi raskasta jatkuvasti torjua tai vältellä jos joku yrittää viritellä läheisempää suhdetta. En tee läheskään samantyyppistä työtä mutta asiakaspalvelua kumminkin. Tässäkin on välillä "intiimimpiä" hetkiä jolloin ollaan asiakkaan kanssa kahden enkä kyllä halua kuunnella sen tarkempia yksityiskohtia tuntemattoman ihmisen elämästä.
PT: n homma on työtä ja osalla trainereista on myös perhe tai ainakin oma elämä työn ulkopuolella ja haluavat pitää nämä erillään toisistaan. Asiakkaat kuvittelevat monesti olevansa joitakin aivan erityisiä tapauksia pt: n elämässä ja kuvittelevat suhteen monesti tavallista asiakassuhteita intiimimmäksi, esim. Tiihosen tapaus.
Sitten nykyään ”muodissa” olevat ahdistelusyytökset hyvin pienellä toleranssilla saavat ainakin miespuoliset pt: t varovaisiksi.
Naiset mobilisoivat #metoo -kampanjan ja sen jälkeen suuri osa miehistä on katsonut viisaammaksi pysytellä kaukana naisista.
Eilen salilla ja pakosta kuulin naisasiakkaiden juttelua mies-PT:lle. Yksi pyysi käymään kotonakin jonkin asian takia. Tullaan liian lähelle .
Lisäksi mies-PT voi kyllästyä noihin naisten jatkuviin - voi, miten nyt en jaksakaan niin aiemmin-tyylisiin, kun ei vaan jakseta
Täällä myös yks pt joka sai tarpeekseen siitä flirttailusta ja siitä että asiakkaat kosketteli minua. Sain pyyntöjä tulla asiakkaan kotiin käyttämään liikkeitä pe iltana "mielellään ilman vaatteita".
Joidenkin asiakkaiden tuntui olevan mahdotonta ymmärtää että en halua koskettelua tai en tykkää kommentoida vapaa-ajalla (tai muutenkaan) puhelimeen lävähtäviä stringipylly kuvia.
Suurin osa asiakkaista minullakin on ollu tosi fiksua sakkia mutta tämmöset tapaukset pilaa fiiliksen tehdä työtä. Mulle on myös avauduttu kesken tapaamisen ties miten henkilökohtaisista asioista jotka ei kuulu minulle.
Itse koen siis että on helpompaa valmentaa pelkkiä miehiä.
Mä taas naisena olisin mieluummin nais-pt:n valmennettavana. Henkilökemia ei tietenkään ole sukupuolesta kiinni, mutta naisen kanssa treenaaminen olisi itselle vähemmän vaivaannuttavaa. Lisäksi jos salille asti viitsin lähteä, niin menen sinne harjoittelun enkä flirtin takia.
Itselläni ei ole kokemusta mutta oon työkavereiden suusta kuullu niin rivoa läppää miten puhuvat trainereistaan/ mitä ovat heille sanoneet. En ihmettele yhtään jos jotkut haluaa asiakkaaks vaan samaa sukupuolta olevia.
Onhan sellaisia nais-ohjaajia jotka ottaa asiakkaaksi pelkkiä naisia. Miksi miehillä ei saisi olla? Syitä voi olla monia.