Terveisiä lestadiolaisille
"Te olette paljon huonompia ihmisiä kuin minä. te raittiit juopot, te rehelliset varkaat, te siveät huorat!" Pohdiskelkaapa tätä vähän ja kuka teistä tietää kenen sanomaa on tämä?
Kommentit (48)
kyse voi olla myös ihan aamupäiväaskaeista ja lounaan laittamisesta.
Minun mielestäni ei tarvitse profiloitua edes feministiksi, jos ei itse halua ja jos se jotenkin tökkii omaa vakaumusta vastaan, vaikka lähtisikin ajamaan vaikka oman yhteisön naisten ja väärinkohdeltujen asioita ja oikeuksia. Feminismistä vouhkaamisessa on usein jotenkin vastenmielinen ja agressiivinen sävy. Eikö kyse ole kuitenkin ylipäätänsä ihan kaikkia ihmisä koskevista ihmisoikeuksista?
Tiivistäen voisi sanoa lestoille ja muille uskoville, että jos haluaa tässä ketjussa tarkoitetulla tavalla lähteä tekemään asioille jotain, ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, että
- pitäisi luopua uskostaan
-profiloitua feministiksi
- polttaa siltoja takanaan
- heittäytyä syntielämään jne
mutta toisaalta, rohkeudella on yleensä aina hintansa. Siis jokin hinta. Ristiriitaista.
Tässäpä näitä kaikkia terveisiä olikin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 19:45"]Luin tässä Maijan tarinaa, siis sitä rajua hyväksikäyttötapausta lestadiolaispiireissä, mistä oli muutama vuosi sitten julkisuudessa. Täytyy sanoa, etten ole koskaan lukenut hirvittävämpää tosikertomusta.Maijan tarina oli kauheampi kirja, joka kertoo imaamin tyttärestä, jota oma isä raiskasi. Maijaa raiskasi lapsena useat miehet ja lapsi jätettiin aivan yksin. Kaikki vihasivat ja syyttivät häntä. Vanhemmat halusivat suviseuroissa kuunnella rauhassa saarnoja kun tytär vedettiin johonkin pieneen telttaan.
Maijan kokemukset ovat todella järkyttävää väkivaltaa ja sairasta uskonnollisuutta. Ihmiset ovat siinä kiinni eivätkä halua irrottautua edes tällaisen takia. Mieheni sanoi Maijan kohtalosta, että se on pahempaa kuin keskitysleirissä, jossa kuitenkin on kohtalotovereita. Onneksi Maija on kuitenkin joten kuten alkanut selvitä kokemuksistaan.
Että tällaisia terveisiä lestadiolaisille.
[/quote]
Luepa kirja saksalaisen naisen vankina pitämisestä vuosia.. Voit sitten sanoa kaikille saksalaisille sellaisia terveisiä
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 16:54"]Aika kuvaavaa, etteivät lestat halua sanoa paljon mitään? Ehkä max 3 lestaa on ottanut osaa tähän keskusteluun ja kiitos siitä! Mutta kieltääkö heidän uskonnäkemyksensä ottamasta osaa tällaiseen kyseenalaistavaan keskusteluun?
[/quote]
Ei kiellä, mutta ei kannata netissä keskustelupalstalla puhua uskomisen asioista. Parempi keskustella kasvotusten niin ei tule väärinymmärryksiä. Toisekseen täältä saa vain pilkkaa ja leimautuu automaattisesti pedofiiliksi,rikostensalailijaksi,alistetuksi synnytyskoneeksi jos sanoo olevansa lesta.
Aika kuvaavaa, että ketään ei oikeasti kiinnosta joku lestojen jumala, vaan täällä kolme lestaa keskustelee keskenään ja jumalan siunausta ja rauhaa vaan.
Minua kiinnostaa, että mikähän mahtaa olla se Raamatun kohta, joka estää lestanaisia osallistumasta keskusteluun?