Sukupuolineutraali nimi?
Haluan, että syntyvä lapseni on kaikin puolin sukupuolineutraali. Mikä nimeksi lapselle?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:46"]
Pikkutytön pitää saada olla tyttömäinen,pojan taas poikamainen.
[/quote]
Tietenkin pitää, mutta minusta pikkutytön pitää saada halutessaan olla myös poikamainen ja pojan tyttömäinen. Sitä se sukupuolineutraalius on minulle: siinä ei oteta kantaa millainen pitää olla, vaan kaikki käy.
[/quote]
No mutta ei kai siinä nimellä ole merkitystä?
AP tässä. Enpä arvannut, kuinka paljon saan hyviä ehdotuksia! Kiitos niistä! Täältä palstalta löytyi myös toinen ketju, jossa lapselle mietittiin hyvää latinotaustaiata nimeä, Jormariittaa. Mietin ehkä Sen ja näiden ehdotusten väliltä... tai sitten yhdistellen.. Jormariitta Ruu Neutral esimerkiksi..
Renee on nimi jonka olen kuullut sekä miehellä että naisella.
Leimu, Myrsky, Valo, Havu, Nietos, Mustikka, Utu, Tuisku, Venni, Niki/Nikki
Tässä ketjussa tuli oikeasti paljon hyviä nimiä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:49"]
Ruska, Utu, Tiuhti, Myrsky, Paju, Saarni, Kevät, Airut, Hami, Vilka, Kataja, Ille, Seri, Tammi, Soma, Kullero, Ruu, Ervi, Tuisku, Kuu, Aurinko, Nilla, Tuli, Eelia, Noe, Essa, Dara, Lumo, Aali, Ellis, Juno, Kaiho, Eedi, Reita, Emme, Venni, Karo, Noa, Jessi, Mitja, Runo, Liekki, Sassa, Pette, Asla, Eka, Eeti, Oma, Juno, Mille, Miska, Hippu, Salama, Elmi, Dana, Ilo, Nuka, Ensi, Talvi, Ellis, Rae, Pii, Eeri, Lahja, Emeli, Misa, Emili, Niki, Valo, Devi, Peeta, Niika, Kaari, Momo, Alla, Oka, Noel, Sani, Ariel, Mietti, Eeti, Helle, Aalo, Eri, Indigo, Kide, Lei, Nevin, Nikola, Sana, Sire, Viima, Eeri, Sävel, Niila, Soini, Aala, Muisto, Vanja, Jo, Aale, Hani, Eedi, Camille, Adi, Lemmi, Mara, San, Nyyrikki, Heine, Marin, Sai, Love, Aleksa, Nikita, Sela, Rani, Muuse, Terje, Nima, Opri, Manna, Alvi, Sasa, Laine, Orla, Ami, Rene, Heile, Reine, Kara, Musse, Anis, Sirius, Hille, Ara, Margo, Ly, Esra, Marjus, Min, Karli, Helgi, Hannan, Essa, Hua, Vendi, Ila, Maininki, Sasha, Simri, Tiera, Varma, Toive, Veini.
[/quote]
Näistä moni on kyllä selvästi tytön tai pojan nimi. Sitäpaitsi moni on käytössä sukunimenä, joten niitä ei hyväksyttäisi etunimiksi.
[/quote]
Kaikki nimet on tarkistettu Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta. Kaikkia nimiä on annettu viime vuosikymmeninä sekä tytöille että pojille.
[/quote]
Onko siis ihan viime vuosinakin? Nykyään kyllä nimenomaan hylätään nimiä siksi että ne ovat sukunimiä. Juuri jokin aika sitten luin jostain että nimi "koivu" ei kelpaa koska se on käytössä sukunimenä. Tuossa luettelossa on monta sukunimenä esiintyvää puuta, kuten Tammi, Kataja, Paju...
Ei kai sillä nimellä mitään väliä ole jos lapsesta muutenkin tulee häiriintynyt..
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:49"]
Ruska, Utu, Tiuhti, Myrsky, Paju, Saarni, Kevät, Airut, Hami, Vilka, Kataja, Ille, Seri, Tammi, Soma, Kullero, Ruu, Ervi, Tuisku, Kuu, Aurinko, Nilla, Tuli, Eelia, Noe, Essa, Dara, Lumo, Aali, Ellis, Juno, Kaiho, Eedi, Reita, Emme, Venni, Karo, Noa, Jessi, Mitja, Runo, Liekki, Sassa, Pette, Asla, Eka, Eeti, Oma, Juno, Mille, Miska, Hippu, Salama, Elmi, Dana, Ilo, Nuka, Ensi, Talvi, Ellis, Rae, Pii, Eeri, Lahja, Emeli, Misa, Emili, Niki, Valo, Devi, Peeta, Niika, Kaari, Momo, Alla, Oka, Noel, Sani, Ariel, Mietti, Eeti, Helle, Aalo, Eri, Indigo, Kide, Lei, Nevin, Nikola, Sana, Sire, Viima, Eeri, Sävel, Niila, Soini, Aala, Muisto, Vanja, Jo, Aale, Hani, Eedi, Camille, Adi, Lemmi, Mara, San, Nyyrikki, Heine, Marin, Sai, Love, Aleksa, Nikita, Sela, Rani, Muuse, Terje, Nima, Opri, Manna, Alvi, Sasa, Laine, Orla, Ami, Rene, Heile, Reine, Kara, Musse, Anis, Sirius, Hille, Ara, Margo, Ly, Esra, Marjus, Min, Karli, Helgi, Hannan, Essa, Hua, Vendi, Ila, Maininki, Sasha, Simri, Tiera, Varma, Toive, Veini.
[/quote]
Näistä moni on kyllä selvästi tytön tai pojan nimi. Sitäpaitsi moni on käytössä sukunimenä, joten niitä ei hyväksyttäisi etunimiksi.
[/quote]
Kaikki nimet on tarkistettu Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta. Kaikkia nimiä on annettu viime vuosikymmeninä sekä tytöille että pojille.
[/quote]
Onko siis ihan viime vuosinakin? Nykyään kyllä nimenomaan hylätään nimiä siksi että ne ovat sukunimiä. Juuri jokin aika sitten luin jostain että nimi "koivu" ei kelpaa koska se on käytössä sukunimenä. Tuossa luettelossa on monta sukunimenä esiintyvää puuta, kuten Tammi, Kataja, Paju...
[/quote]
Tuolta testaamaan nimiä kummalle on annettu
http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:46"]
Pikkutytön pitää saada olla tyttömäinen,pojan taas poikamainen.
[/quote]
Tietenkin pitää, mutta minusta pikkutytön pitää saada halutessaan olla myös poikamainen ja pojan tyttömäinen. Sitä se sukupuolineutraalius on minulle: siinä ei oteta kantaa millainen pitää olla, vaan kaikki käy.
[/quote]
En tiennytkään että ihmisen nimi rajoittaa noin paljon. Eli koska nimeni on Päivi, on minun pakko käyttäytyä tyttömäisesti koska muutkin Päivit ennen minua ovat käyttäytyneet niin?