Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi huono-osaiset on usein koti-ihmisiä ja keskiluokka

Vierailija
19.07.2013 |

matkustelee, harrastaa urheilua ja ulkoilua(esim. vaellus), ja oleilee loma-asunnolla?

Onko tämä kulttuurinen juttu vai onko aktiivisuus elämässä johtanut myös parempaan elintasoon?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ehkä olisi huono-osainen, jollen olisi sairastunut opiskelujeni lopulla. Sain silti (akateemisen) tutkinnon tehtyä loppuun, mutta en ole sairauteni takia työllistynyt ja olen usein sairauslomalla. En juo enkä polta, ja jutuistani ja olemuksestani voi ehkä päätellä, että jonkinlaista koulutusta on tullut hankittua. Minulla on hyvät tai vähintäänkin normaalit sosiaaliset taidot.

Lukuun ottamatta ehkä kausia, jolloin sairauteni vaivaa voimakkaammin ja rasitus näkyy päällepäin, ulkonäöstäni tuskin voi päätellä, olenko huono-osainen vai sellainen keskiluokan edustaja, joka ei suuremmin satsaa ulkonäköönsä. Varakkaalta en näytä, mutta pukeudun tavallisiin, joskin edullisiin perusvaatteisiin. Tuntemattomat olettavat minun yleensä olevan töissä.

Huono-osaisuuteni näkyy ehkä eniten siinä, että nökötän useimmiten kotona, koska minulla ei ole rahaa eikä usein voimiakaan käydä missään. Silloin kun sairaudeltani jaksan, käyn kyllä voimieni mukaan ulkoilemassa. Jos tulet minua ulkoilumaastossa vastaan, luulet luultavasti minun olevan keskiluokkaa.

Jos minulla olisi normaali rahatilanne (ja normaali terveys), olisin juuri sitä tyyppiä, joka kävisi kulttuuritapahtumissa, matkustelisi ja lähtisi vaikka vaellukselle. Minun kohdallani, ja varmasti monen muunkin kohdalla, huono-osaisuus on johtanut passiiviseen elämäntapaan.

Vierailija
22/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sehän on ihan sama kuin vaeltaa vaikka Kuusamossa tai Lapissa. Ajatella, jos olet huono-osaisempi niin mikä onni onkaan samoilla pääkaupunkiseudun viheralueilla! Kyllä mieli lepää kun saa oikein vaeltaa omien ja tuttujen nykyisten ja entisten asuinalueiden lähialueet läpi. Hieno elämys, kerrassaan, juuri se mitä vaeltamisesta haetaan.

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:20"]

Juu, mutta ap puhui myös vaeltamisesta, ei vaan ulkoilusta. Sitä on vähän vaikea harrastaa kaupungin metsissä.

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 14:59"]

Millä rahalla se huono-osainen matkustelee tai hommaa vapaa-ajanasunnon? Vaeltamisessa ja monessa urheilulajissa tarvitaan erinäisiä varusteita ja reissuja sinne tänne, eli rahaa nekin usein vievät.

[/quote]

Jopa Suomen suurimmistakin kaupungesta löytyy kävelymatkan päsäsä keskustasta metsiä, joissa kävellä ja liikkua. Ei tarvita kuin kengät ja jonkinlainen ulkoilupuku.

Sanoisin, että parempiosaisilla on lähtökohtaisesti erilainen aktiivisuustaso ja ymmärrys esimerkiksi liikunnan vaikutuksesta koko ihmsen hyvinvointiin ja tätä myöten myös tullut elintasoa.  

[/quote]

[/quote]

Helsingin Eläintarhasta kun lähtee, pääsee vaikka Nuuksioon asti lähes koko ajan viheralueita kulkien. Tässä yksi esimerkki:

http://alasin.varusteleka.fi/2010/05/07/vappumarssi/

http://alasin.varusteleka.fi/2011/05/23/varustelekan-kenttatestaus-iv-29-4-2-5-2011/

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 15:32"]

Millä rahalla se huono-osainen matkustelee tai hommaa vapaa-ajanasunnon? Vaeltamisessa ja monessa urheilulajissa tarvitaan erinäisiä varusteita ja reissuja sinne tänne, eli rahaa nekin usein vievät.

[/quote]

Jopa Suomen suurimmistakin kaupungesta löytyy kävelymatkan päsäsä keskustasta metsiä, joissa kävellä ja liikkua. Ei tarvita kuin kengät ja jonkinlainen ulkoilupuku.

Sanoisin, että parempiosaisilla on lähtökohtaisesti erilainen aktiivisuustaso ja ymmärrys esimerkiksi liikunnan vaikutuksesta koko ihmsen hyvinvointiin ja tätä myöten myös tullut elintasoa.  

[/quote]

Matkustamisella varmaankin tarkoitettiin ulkomaanmatkoja eikä Pirkkolan pururadalla pyrähtelyä.  Kyllä muuten kaikki nykyihmiset tietävät mikä on terveelllistä ja sohvaperunut löytyvät kaikista yhteiskuntaluokista.

[/quote]

Nykyihmiset ehkä tietävät mikä on terveellistä, mutta terveelliset elämäntavat ja pitkä eliniänodote korreloivat silti tulo- ja koulutustason kanssa.

Vierailija
24/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen varakas ja arvostan todella pk- seudun maastoja! Idässäkin on ihana Varjakanlahti ja Mustavuori.

Vierailija
25/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei koe niissä vaeltamista mielekkääksi, ei tarkoita etteikö niitä arvostaisi tai ettei niitä käyttäisi ulkoiluun. Mutta itse ainakin koen että vaeltamisessa haetaan aika erilaista juttua ja elämyksiä kuin perusulkoilussa.

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 19:10"]

No minä olen varakas ja arvostan todella pk- seudun maastoja! Idässäkin on ihana Varjakanlahti ja Mustavuori.

[/quote]

Vierailija
26/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähillä rahoillakin voi tehdä paljon monenlaista, jopa ilmaista. Mutta kun se pihisteleminen jatkuu vuosia siihen yksinkertaisesti kyllästyy. On ihan eri asia ruokkia 5-henkinen perhe vaikka yhden viikon kuussa 50 eurolla, kuin tehdä se sama viikosta toiseen vuodesta toiseen. Eli huono-osaisuus todellakin passivoi.

Meillä hyvin toimeentuleva perhe, mutta aikaisemmilta vuosilta takana myös työttömyys- / lomautusjaksoja,, joiden kohdalta tiedän tilanteen todellakin olevan tämän.

Olen taas pihistellyt sillä huomenna ollaan lähdössä reissuun, ja tänään jätettiin jätskit väliin Tall Ship Racessa, sen sijaan haettiin ne ja hodarit Ikeasta, josta saa 3 pehmistä 2 eurolla. Ikea kun on kotimme lähellä. Kaikista halvin vaihtoehto olisi tietysti hakea litran jäätelöpaketti kaupasta - ja tätä joutuu se köyhä tekemään. Kun lapset pyytävät jäätelöä, hän laskee yhden tuutin hinnalla haettavan 2 pakettia jäätelöä kaupasta. Kuinka kauan tuollaista jaksaa?

Vierailija
27/49 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP miksi puhut ihan eri asiasta kuin otsikossasi nimeät??

Kysyit itse ensin miksi huono-osaiset ovat KOTI-IHMISIÄ, jolloin tästä kysymyksestä saa sen kuvan, että keskiluokka on ei-kotona viihtyvää sorttia...

Puhut ristiin. Koti-ihminen voi olla liikunnallisesti aktiivinen ja harrastava ihminen. Minä esimerkiksi hölkkään ja harrastan pihan laittoa, sisustamista, koiran kanssa puuhastelua, lasten kanssa retkeilyä, luonnossa samoamaista perheen kanssa mutta silti olen KOTI-IHMINEN henkeen ja vereen. En juokse baareissa ja lähes kaikki vapaa-ajan olen kotona perheen parissa

Ja sitten ihminen voi olla kaikki vapaa-aikansa kapakoissa istumassa ja lapset ovat kotona keskenään. Tällainen kapakkaruusu EI ole koti-ihmisiä.

Joten PLIIS jos teet aloituksen, puhu itse asiasta, selvästi, kiitos.

Ei muuta.

Vierailija
28/49 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 05:43"]

Koittakaa ihmiset ymmärtää että kun te saatte niitä kaikenkarvaisia tukianne ja asutte vuokralla ja saatte sossusta uudet vaunut että teillä menee ihan mukavasti! Me lasketaan jonkun reissun jälkeen vielä kuukausia ruokarahoja ja pohditaan mistä voisi saada maksettua lainat ja vakuudet. Tai no, voisihan sitä laittaa kaiken pois, myydä talon ja muuttaa vuokralle (sitä joku kohta tulee ehdottamaan). Mutta miehen tulot silti estää kaiken.

[/quote]

Kuka pakottaa reissaamaan? Yhden reissun kuluilla maksaa pitkäksi aikaa perheelle vaikka ihan ohjattuja liikuntaharrastuksia tai sitten elää normielämää (ruoat jne.) jokaista sentiiä laskematta.

Vierailija
29/49 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 02:06"]

Hei ap!

Mä juoksen sairauteni parempina vaiheina vaikka 24/7 lenkkipoluilla, kuntokeskuksissa ja saleilla, jos kustannat mulle kunnon varusteet ja jäsenmaksut. Erityisesti varusteista kengät ois jees, säästyy sun verorahat sitten mun lonkkaleikkauskustannuksilta.

t.pitkäaikaismasentunut köyhä nuori 

[/quote]

No onpahan provoa taas, kyllä sossusta viimeistään varmaan saa sen verran, että saa lenkkarit hommattua ja urheiluvaatteet vaikka kirpparilta... Se ettei ole varaa liikkua on vaan tekosyy, kummasti monella on varaa tupakkaan, alkoholiin, roskaruokaan... Lenkillä käyminen on ilmaista ja lihaskuntoa voi treenata kotona, kotona voi myös tanssia, jumpata ja tehdä aerobisia liikkeitä. :)

Vierailija
30/49 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 02:10"]

Hei ap!

Mä juoksen sairauteni parempina vaiheina vaikka 24/7 lenkkipoluilla, kuntokeskuksissa ja saleilla, jos kustannat mulle kunnon varusteet ja jäsenmaksut. Erityisesti varusteista kengät ois jees, säästyy sun verorahat sitten mun lonkkaleikkauskustannuksilta.

[/quote]

No onpahan provoa taas, kyllä sossusta viimeistään varmaan saa sen verran, että saa lenkkarit hommattua ja urheiluvaatteet vaikka kirpparilta... Se ettei ole varaa liikkua on vaan tekosyy, kummasti monella on varaa tupakkaan, alkoholiin, roskaruokaan... Lenkillä käyminen on ilmaista ja lihaskuntoa voi treenata kotona, kotona voi myös tanssia, jumpata ja tehdä aerobisia liikkeitä. :)

[/quote]

Ohis, mutta kerropa miten kotona voi treenata jalkojen ja pakaroiden lihaskuntoa? Saa olla aika heikossa jamassa, jos oman kehon paino tai kymmenisen kiloa painavat tavarat riittää vastukseksi...

Vierailija
31/49 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tanssi ja aerobic ei nyt kovin tehokasta liikuntaa oo. Mitä on muuten aerobiset liikkeet?

t.35 

Vierailija
32/49 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 02:46"]

Hei ap!

[/quote]

[/quote]

Ohis, mutta kerropa miten kotona voi treenata jalkojen ja pakaroiden lihaskuntoa? Saa olla aika heikossa jamassa, jos oman kehon paino tai kymmenisen kiloa painavat tavarat riittää vastukseksi...

[/quote]

Yksi sana: kyykkää.

Vierailija
33/49 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 03:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 02:46"]

Hei ap!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yksi sana: kyykkää.

[/quote]

Nimenomaan siihen tarviii naisenakin aika rutkasti lisäpainoo, et on tehokas.

t.35

Vierailija
34/49 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Vierailija
35/49 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 18:58"]

Juu, sehän on ihan sama kuin vaeltaa vaikka Kuusamossa tai Lapissa. Ajatella, jos olet huono-osaisempi niin mikä onni onkaan samoilla pääkaupunkiseudun viheralueilla! Kyllä mieli lepää kun saa oikein vaeltaa omien ja tuttujen nykyisten ja entisten asuinalueiden lähialueet läpi. Hieno elämys, kerrassaan, juuri se mitä vaeltamisesta haetaan.

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:20"]

Juu, mutta ap puhui myös vaeltamisesta, ei vaan ulkoilusta. Sitä on vähän vaikea harrastaa kaupungin metsissä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Helsingin Eläintarhasta kun lähtee, pääsee vaikka Nuuksioon asti lähes koko ajan viheralueita kulkien. Tässä yksi esimerkki:

http://alasin.varusteleka.fi/2010/05/07/vappumarssi/

http://alasin.varusteleka.fi/2011/05/23/varustelekan-kenttatestaus-iv-29-4-2-5-2011/

[/quote]

[/quote]

Linkittäjä haki tässä varmaan sitä, että pk-seudulta liikuntamaastoja löytyy, joten huono-osainen ei voi laittaa sitä liikkumattomuuden syyksi.

Vierailija
36/49 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelemattomuus Tallinnaa ja turistirysärantakohteita lukuunottamatta johtuu varmaan siitä, että vierastavat kaikkea uutta ja erilaista. Samasta syystä rasisimikin kumpuaa.

Vierailija
37/49 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan keskiluokassa lähinnä koska mies saa ihan OK palkkaa. Olen itse kotona hoitamassa lapsia ja meillä on rahat tiukassa. Tässä se todellisuus sinulle ihmettelijä: me ei saada tukeni takia lainaa, meillä ei ole säästöjä, ei saada sossusta apua koska asutaan omassa (ja mieshän tienaa)..

Koittakaa ihmiset ymmärtää että kun te saatte niitä kaikenkarvaisia tukianne ja asutte vuokralla ja saatte sossusta uudet vaunut että teillä menee ihan mukavasti! Me lasketaan jonkun reissun jälkeen vielä kuukausia ruokarahoja ja pohditaan mistä voisi saada maksettua lainat ja vakuudet. Tai no, voisihan sitä laittaa kaiken pois, myydä talon ja muuttaa vuokralle (sitä joku kohta tulee ehdottamaan). Mutta miehen tulot silti estää kaiken.

Minusta on perin outoa ettei ihmiset ota huomioon elämän jatkuvuutta. On mekin oltu joskus opiskelijoita 0-tuloilla, kun alkoi tulla palkkoja niin voitiin ostaa auto ja vakuuttaa se yms. Ei se oikeasti tarkoita että keskiluokalla tai edes rikkailla olisi rahaa käyttää miten lystää.

Keskiluokka on se maksaja. Ei mikään ole ilmainen lounas! Olen kotiäiti, tienannut jo omalla työllä ja olen kotona ihan hyvällä omallatunnolla. Työelämä jatkuu aikanaan, silti me kituutellaan tässä puurolla ja omatekemällä leivällä vaikka mies se tuokin rahaa -jota me ei käytetä. :)

En edes tahdo ajatella mitä kaikkea rikkaat saakin maksaa ja miten tiukkaa heillä on, ajatus silti muilla on rikkaista että heillä on varaa maksaa kaiken.

Vierailija
38/49 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä opiskelijapiireissä näkee tän hyvin. Mitä parempitasoisia opiskelijoita, sitä parempaa vapaa-ajan tarjontaa heillä on. Bileitä, harrastustoimintaa yms.

Yksittäiset ihmiset voivat olla minkälaisia vaan, mutta isossa porukassa iso kuva erottuu hyvin!

Vierailija
39/49 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 04:38"]

Matkustelemattomuus Tallinnaa ja turistirysärantakohteita lukuunottamatta johtuu varmaan siitä, että vierastavat kaikkea uutta ja erilaista. Samasta syystä rasisimikin kumpuaa.

[/quote]

Pienituloisella ei vain ole rahaa lähteä Tallinnaa tai Tukholmaa pidemmälle. Jos tienaat vaikka 1300 euroa kuussa nettona voit miettiä kaksi kertaa törsäätkö pari kolme tonnia johonkin matkaan. Suurituloisen on helppo tuhlata pari tonnia matkaan mutta pienituloisella menee pitkään tuon summan säästämiseen. Matkailu on vieläkin pitkälti mahdollista vain suurituloisille.

Vierailija
40/49 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kotona olemisesta. Laittelen kotia kauniiksi, sisustan, hoidan kukkia, kokkaan erilaisia ruokia, luen uutisia ja kirjoja (mm. politiikkaa käsitteleviä, viimeisimpänä kiinalaisen naisen kokemuksia Kiinan kulttuurivallankumouksesta), ym. Kotonakin voi tehdä kaikkea kivaa. En ole ulkoilmaihminen ja tämän olen tiennyt pienestä pitäen. Tapaan päivittäin kymmeniä ihmisiä työssäni, en ole siellä hetkeäkään yksin paitsi vessassa. Nautin vapaa-ajasta kotona. En koe tarvetta sosiaalisoitua vapaa-ajallani saati lähteä kyykkimään metsään. Saan myös paljon liikuntaa työssäni, kumartelen ja polvistun aamuisin kymmeniä kertoja, kävelen reippaasti pitkin käytäviä ja nostelen sadan kilon painoja liinojen avulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi