Olen päättänyt hakeutua psykoterapiakoulutukseen!
Onko joku muu lähtenyt samalle tielle? Millaisia kokemuksia koulutuksesta? Itse aion hakeutua joko kognit.integratiiviselle tai KAT-puolelle, minne on kai hankalampi päästä kuin ratkaisukeskeiseen, mutta itseäni kiinnostaa enemmän pidemmät asiakassuhteet ja "perusteellisempi" kognitiivinen kuntoutus.
Kommentit (26)
Mitä on psykoterapeutin koulutuksen pohjavaatimuksena?
pohjakoulutus tulee olla joko lääkäri, psykologi, teologi, psyk.sh tmv. itselläni on tarvittava pätevyys koulutuksen ja työkokemuksen suhteen. ap
maksaako työnantajasi koulutuksen tai osan siitä, ja jos osan, niin kuinka paljon? saatko koulutupäivät palkallisina? ihan mielenkiinnosta kysyn, koska itsellä kiiinnostus samaan, mutta tällä hetkellä hinta on esteenä.
olen tällä hetkellä sos.puolen hommissa ja on ylempi korkeakoulututkinto. haluaisin tutkia etenkin syömishäiriöiden problematiikkaa, sekä erilaisia naiseuden kriisejä. on kai kannattavaa profiloitua? ap
http://www.helsinki.fi/psykoterapeuttikoulutus/opiskelu/psykoterapeutiksi.htm
http://www.helsinki.fi/psykoterapeuttikoulutus/Hakuopas_HELSINGIN%20YLIOPISTO.pdf
Opinnot ovat täydennyskoulutusta joka maksaa.
Noista linkeistä käy ilmi pääsyvaatimukset.
työnantaja ei maksa mitään :(, joten siksi kaikki lähtee omasta pussista. olen kuitenkin käynyt pari vuotta sitten itse parivuotisen terapian vet-terapeutilla, joten koulutusterapian saan sillä ilm.korvattua. n.10 000e tulee kai olemaan koko koulutuksen hinta, mutta se jakautuu 7 lukukaudelle. ap
Olin yllättynyt kuinka monenkirjavalla taustalla voi hakeutua psykoterapeuttikoulutukseen.
Alla vaatimukset + 2 vuoden työkokemus
Yliopisto- ja korkeakoulututkinnot (ylempi korkeakoulututkinto):
ok, sulla siis vielä huonompi tilanne, meillä työnantaja maksaisi osan, mutta silti jää itselle vielä paljon maksettavaa, ja palkkakaan ei nouse tuon koulutuksen jälkeen, vaikka työssään terapiaa antaa, joten... mutta ehkä vielä joskus :)
tsemppiä sulle, terapeutteja tarvitaan!
Jostain syyystä kopioimani vaatimukset eivät onnistuneet
jos kiinnostaa niin linkin sivut 4 ja 5
http://www.helsinki.fi/psykoterapeuttikoulutus/Hakuopas_HELSINGIN%20YLIOPISTO.pdf
Avopso aloitti viime syksynä, hänellä ta maksaa puolet ja koulutuspäivät on palkallisia. Muistaakseni sanoi että noin puolet pääsi sisään. On ollut suht tyytyväinen.
Eikös hyvistä terapeuteista ole pulaa.
Hyvin palkattua hommaa kertakäynti n. 100 € luokkaa. Kela voi korvata suurimman osan, kertaomavastuu kuitenkin 25 euroa.
13 jatkaa: kuulemma kogn.int puolen pääkouluttaja alkaa olla jo melko iäkäs..
helsingissä vet-terapeutin tuntitaksa on ollut n.70-90e/h viime aikoina. kamalan kallista. itse en pidä siitä, ettei kuntoutus ole kaikkien saatavilla... en myöskään pidä siitä, että terapeuteiksi pääsevät vain ne joilla sattuu olemaan rahaa, ei olisi minullakaan, ellen olisi onnistunut järkkäämään. ...ongelma on myös se, että usein terapeutteja ajaa työhön omat ambitiot ja mielenmaisemat, eikä aito halu/kyky auttaa. itse etsin aikoinaan pitkään omaa terapeuttia, ennen kuin löysin sopivan. ap.
Toivoakseni sinulla on myös riittävästi elämänkokemusta ollaksesi ymmärtäväinen mutta samalla tiukka ja haastava- terapia ei muuten etene
terv. koulutuksessa oleva
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 14:18"]
pohjakoulutus tulee olla joko lääkäri, psykologi, teologi, psyk.sh tmv. itselläni on tarvittava pätevyys koulutuksen ja työkokemuksen suhteen. ap
[/quote]
No sittenpä ei muuta kuin tsemppiä ja opiskeluintoa! Kiinnostava ja tärkeä ala!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 14:21"]
olen tällä hetkellä sos.puolen hommissa ja on ylempi korkeakoulututkinto. haluaisin tutkia etenkin syömishäiriöiden problematiikkaa, sekä erilaisia naiseuden kriisejä. on kai kannattavaa profiloitua? ap
[/quote]
Varmasti kannattaa profiloitua, ja tällä palstallahan ainakin huomaa, että naiseuden kriisit ovat tosiasia...
mikä on koulutuksessa olevien keski-ikä? itse olen nuori 29v., mutta koen sen olevan hyvä puoli, sillä ehdin kerryttää hyvän työuran ja kokemuspankin. niin kauan kun muistan olen halunnut olla terapeutti, siis jo lapsena. olen myös ystäväpiirini vakkariterapeutti :D, sekä sain hyvät kannustukset omalta terapeutiltani. tuntuu, että tämä on se työ, jota varten olen olemassa. ap
Kuulemma 30 ja risat keski- ikä kogn.int
13
Ei kokemuksia, mutta toivotan tsemppiä! Terapeutteja tarvitaan. Itse kävin analyyttisellä terapeutilla 3 vuotta, enkä koe hyötyneeni terapiasta juurikaan. Ehkä huonon terapiakokemuksen innoittamana voisin sanoa, että ei ainakaan kannata jäädä sen koulukunta-ajattelun vangiksi, vaan miettiä myös asiakkaan tarpeita, heikkouksia ja vahvuuksia.