Kustantaako teidän työpaikkanne teille hengitysmaskit?
Kun etätyökehotus purettiin niin meillä alkoi töissä lähityöpakko mikä on työnantajan linjaus kun etätyön tarjoaminen ei ole enää yrityksille pakollista. Meidänkin kuitenkin tulee esimiehen käskystä noudattaa annettua THL:n maskisuositusta eli pitää maskeja ja vaihtaa niitä tunnin välein uuteen THL:n antaminen ohjeiden mukaan. Kangasmaskit on kokonaan työpaikalla kielletty THL:n mukaan ne ei suojaa käyttäjää ja muita pisaratartunnalta. Joten esimies huomautti että ainoastaan kaupassa myytävät kertakäyttömaskit on meillä työpaikalla sallittu. Esimies ei kuitenkaan kustanna näitä maskeja meille vaan meidän on itse kustannettava maskit omasta pussistaan. Ja tänään hän sanoi itse vahtivansa että kaikki noudattaa maski ohjeita. Miten muilla?
Kommentit (54)
Työnantaja antoi kaksi pakettia hengityssuojaimia, kenkäsuojia ja suojakäsineitä. Sen jälkeen ei asiasta ole mitään kuulunut, eikä konttorille tarvitse palata, kun ennenkin on saanut etätöitä tehdä.
Ei maksa. Ei maksa tamponeja eikä nenäliinojakaan.
Varmaan firma hommaa noita, mutta voi mennä kyllä hetki että jostain löytyy. Kangasmaskit varmasti ok myös, niitäkin in erilaisia, mukaan lukien sellaisia joihin saa filtterin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän on itse ostettava omat maskit. Mutta vain yhden paketin ehdin ostaa. Ja siitä riittää paperiset kertakäyttömaskit 5 tunniksi. Nopeasti loppuivat kaupasta Jyväskylässä. Ja hyllyjen luona oli tungos ja ryysis kun ihmiset tungeksivat toisiaan vasten ja tönivät toisiaan pois edestä.
Mä todistin jo yhtä tappeluakin maskihyllyllä. Vartija siihen sitten tuli ja kun lähdin kaupasta niin olin poliisit keskustelemassa pihalla niiden tappelijoiden kanssa. Kumpikaan ei saanu maskeja 😄
Meille työnantaja kustansi ihan omat kaasunaamarit. Saa kuulemma käyttää kotona ja työmatkoilla myös.
Meillä kustantaa, mutta kun yritin käyttää niitä en nähnyt mitään kun ne on niin isoja että peittää silmätkin. Palasin etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan firma hommaa noita, mutta voi mennä kyllä hetki että jostain löytyy. Kangasmaskit varmasti ok myös, niitäkin in erilaisia, mukaan lukien sellaisia joihin saa filtterin.
Teillä on aika väljä käytäntö maskien suhteen. Meillä on kangasmaskit kokonaan kielletty koska tutkimusten mukaan niistä ei ole hyötyä eivätkä ne suojaa ketään. Pari työntekijää passitettiin tänään lähimpään apteekkiin ostamaan kertakäyttömaskeja itselleen kun tulivat kangasmaskeissa töihin. Näin siis meillä.
Mitä työnantaja tekee jossa jollain ei ole vaaditun mukaista maskia?
Asiakkaalta jonka tiloissa olen sain kertakäyttöisiä ja niitä ei toimistolla tarvitse pitää. Sain jos haluan työmatkoilla käyttää, kukaan ei siihenkään pakota.
Onkohan hänellä todella oikeutta edellyttää tuollaista? Voisi kysyä. Ja miten/minne päivän aikana kertyvän käytettyjen maskien läjän hävittää turvallisesti?
En tiedä, voisiko maskit sitten vähentää verotuksessa työvälineinä, jos ei mitään järkeä tule tuohon.
Minusta firma saisi hoitaa työmatkoja varten maskit jos joku pakko tulee, ei kyllä ole tullut puheeksi. Koko aika ollaan oltu lähitöissä, ilman maskeja.
On niin pieni palkka ettei ole varaa ostaa maskeja. Jos ei työnantaja kustanna, en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Meille työnantaja kustansi ihan omat kaasunaamarit. Saa kuulemma käyttää kotona ja työmatkoilla myös.
Ajattelitko olla kotona kaasunaamari päällä?
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalta jonka tiloissa olen sain kertakäyttöisiä ja niitä ei toimistolla tarvitse pitää. Sain jos haluan työmatkoilla käyttää, kukaan ei siihenkään pakota.
Meille sanottiin että työntekijä lähetetään takaisin kotiin jos ei ole maskia ja siitä tulee palkaton poissaolo. 😰
Meillä on koko firmalla jatkettu etätöitä hamaan tulevaan. Kukaan ei ole toimistolla. Joten ei maskejakaan.
Vierailija kirjoitti:
On niin pieni palkka ettei ole varaa ostaa maskeja. Jos ei työnantaja kustanna, en käytä.
Ammatti on valintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se keski-ikäisenä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalta jonka tiloissa olen sain kertakäyttöisiä ja niitä ei toimistolla tarvitse pitää. Sain jos haluan työmatkoilla käyttää, kukaan ei siihenkään pakota.Meille sanottiin että työntekijä lähetetään takaisin kotiin jos ei ole maskia ja siitä tulee palkaton poissaolo. 😰
Meillä pomo sanoi että jos ei ole FFP3-maskia itse ostettuna, niin se on irtisanomisen peruste seuraavissa YT:eissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se keski-ikäisenä enää ole.
Ei niin. Se itse olet valintasi tehnyt, köyhä pska.
Työpaikoilla nää rajoitukset ja suositukset on vedetty ihan övereiksi. Palasin tänään etätöistä työpaikalle ja sain huomata että meille on määrätty 5 metrin turva väli. Lattiaan on oikein merkitty huomioteipillä alueet ja etäisyyden joita pitää noudattaa. Tämän lisäksi on maskit ja tauko huoneessa saa olla vain yksi ihminen kerrallaan.
Meidän on itse ostettava omat maskit. Mutta vain yhden paketin ehdin ostaa. Ja siitä riittää paperiset kertakäyttömaskit 5 tunniksi. Nopeasti loppuivat kaupasta Jyväskylässä. Ja hyllyjen luona oli tungos ja ryysis kun ihmiset tungeksivat toisiaan vasten ja tönivät toisiaan pois edestä.