Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helpot vaihdevuodet

Vierailija
04.08.2020 |

Onko muita, joilla on ollut tosi helpot vaihdevuodet. Esivaihdevuodissa aluksi kierto lyhentyi, mutta sitten pitkittyi ja sittemmin jäi kokonaan pois
Koskaan ei ollut mitään ongelmia.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli. Kaksi kuumaa aaltoa ja siinä kaikki. Minulla 53v vielä säännölliset menkat ja ultrassa näkyi aktiiviset munasarjat molemmilla puolilla. Gyne sanoi, että esivaihdevuodet menossa. Toivottavasti ei oireita tulekaan, kuten äidillänikään ei tullut.

Vierailija
2/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun olen käyttänyt estrogeenia 6 vuotta

N56v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama. Esivaihdevuosioireet alkoi 42-vuotiaana kierron lyhenemisellä. Jossain 46 v paikkeilla alkoi väliillä tulla lyhyitä kiertoja, välillä olla menkat kuukausia pois ja sen jälkeen jättivuodot. Mutta ei koskaan mitään kuumia aaltoja, mielialaongelmia, tai muita klassisia oireita. Ne jättivuodot perimenopausseiissa ainoa lievästi inhottava mutta siitäkin selvisi, pari tamponia peräkkäin sisään plus jättiiyöside.

51-vuotiaana sitten menkat loppui kokonaan, eikä sen jälkeen yhtään mitään oireita.

Vierailija
4/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kuin koira veräjästä. Mitään oireita ei tullut. Menkat vain jäivät pois kertaheitolla kun olin 51 vuotias.

Japanilaisilla naisillakin menee oireitta.

Mutta minä olen ihan supisuomalainen.

Vierailija
5/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa oli - vähän hikoilutti, mutta tottunut aina urheillessa  hikoilemaan.

Vierailija
6/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N56v

Minä käytin myös, kun multa poistetiin kohtu ja munasarjat 52-vuotiaana, jolloin kuukautiset loppuivat. Sitä ennen ei ollut oireita ja kun aloin estrogeenin, ei niitä tullutkaan. Luulin skippaavani koko vaihdevuodet. Mun piti keväällä lopettaa estrogeeni, koska multa  löytyi rintasyöpä. Nyt on sitten ihan kamalaa, kun kuumia aaltoja pukkaa yhtenään ja pitää kitua vielä syöpähoidot. Ei ole ollut kiva kesä ja koko syksy menee näin.

Vierailija
7/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ollu mitään ihmeitä. Tosin mulla hormonikierukka vielä jokusen vuoden, mutta mulla on ollut vain muutama kuuma aalto, eikä muuta. Olen ihan yllättynyt ja tietty iloinen.

N56v

Vierailija
8/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N56v

Minä käytin myös, kun multa poistetiin kohtu ja munasarjat 52-vuotiaana, jolloin kuukautiset loppuivat. Sitä ennen ei ollut oireita ja kun aloin estrogeenin, ei niitä tullutkaan. Luulin skippaavani koko vaihdevuodet. Mun piti keväällä lopettaa estrogeeni, koska multa  löytyi rintasyöpä. Nyt on sitten ihan kamalaa, kun kuumia aaltoja pukkaa yhtenään ja pitää kitua vielä syöpähoidot. Ei ole ollut kiva kesä ja koko syksy menee näin.

Harmin paikka, kun tuli noin kovat oireet. Toivottavasti itselleni kävisi, kuin siskolleni, joka käytti estrogeenia kymmenen vuotta ja kun lopetti, niin ei tullut mitään hikoilua tms.

Moni työkaverini (naisvaltainen ala) sanoo, että he eivät kyllä käytä estrogeenia, kun ei tarvitse, koska heillä ei ole mitään oireita. Niin sitä luulisi. Moni on muuttunut todella ärtyisäksi ja kitiseväksi valittajaksi, kenellä ei ole mikään hyvin. Joskus haluttaisi sanoa, että hyvää se tekis estrogeeni sullekkin.

Vierailija
9/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se estrogeeni vaan kummasti pitää myös mielen virkeänä ja auttaa saamaan hyvät yöunet sen lisäksi, että kuumat aallot jää pois. Olen lukenut, että jos vaihdevuodet tulee kirjaimellisesti veitsellä leikaten niin kuin minulla, on oireet monesti rajummat. Onneksi ei yksikään lääkäri ole rintasyöpälöydöksen jälkeen syyllistänyt estrogeenin käytöstä. Sanoin syöpälääkärillekin, ettei työnteosta olisi tullut mitään ilman sitä, ja käytin mahdollisimman pientä annosta. Joskus estrogeenin aikana kokeilin pieniä taukoja ja heti meni yöunet ja olin kiukkuinen. - 6

Vierailija
10/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työkaverini (naisvaltainen ala) sanoo, että he eivät kyllä käytä estrogeenia, kun ei tarvitse, koska heillä ei ole mitään oireita. Niin sitä luulisi. Moni on muuttunut todella ärtyisäksi ja kitiseväksi valittajaksi, kenellä ei ole mikään hyvin. Joskus haluttaisi sanoa, että hyvää se tekis estrogeeni sullekkin.

Käytä sinä itse mitä mömmöjä haluat. Ärtyisyys voi johtua monesta muustakin asiasta. Puoli vuosisataa kun on elänyt, niin moni huomaa olleensa kaikki vuodet ns. kiltti tyttö ja vihdoinkin uskaltaa pistää vastaan inhottaville ihmisille (esim. sinulle). 

Vierailija
11/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N56v

Harmin paikka, kun tuli noin kovat oireet. Toivottavasti itselleni kävisi, kuin siskolleni, joka käytti estrogeenia kymmenen vuotta ja kun lopetti, niin ei tullut mitään hikoilua tms.

Eipä niitä kaikki saa käyttää, vaikka haluaisivat. Hyvä siis, ettet sanonut.

Vierailija
12/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt tuuri, mitään oireita ei ole ollut. Kuukautiset loppuivat kertaheitolla viitisen vuotta sitten.  Ihanaa ettei tarvitse enää sumplia niitten kanssa!

Vierailija
13/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut virtsatietulehduksia?

Vierailija
14/29 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös oli helpot. Ei ensimmäistäkään kuumaa aaltoa, ei vuotohäiriöitä, mielialamuutoksia tms. Menkat vain loppuivat kuin seinään ja verikokeet vahvistivat asian.

Vierailija
15/29 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaihdevuodet voidaan todeta lääkärissä tai labrassa?

Vierailija
16/29 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolla pääsin. Todennäköisesti homonikierukan ansiosta. Kun se poistettiin (57-v), tuli muutaman kerran tosi kuuma, lähinnä öisin, mutta en kuitenkaan hikoillut. Siinä se.

Vierailija
17/29 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ne on helpot tai minulla ei ole ollut niitä vielä. Mirenan vuoksi ei ole ollut menkkoja 17 vuoteen.

N52

Vierailija
18/29 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään ollut virtsatietulehduksia?

Ei varsinaisia tulehduksia mutta lähes jatkuvasti on olo kuin olisi pissatulehdus. Johtuu limakalvojen kuivuudesta ja ohuudesta, joka koskee emättimen liSäksi myös virtsaputkea.

Vierailija
19/29 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaihdevuodet voidaan todeta lääkärissä tai labrassa?

fSH määrityksellä, mutta jos kyse yli 45 v naisesta, mitään tutkimuksia ei yleensä tehdä koska on muutenkin selvää mistä on kyse.ja perimenopaussivaihe voi kestää 5-10 vuotta ennen varsinaista menopaussia, eikä sitä voi hoitaa estrogeenikorvauksella. Hormonikierukalla tai yhdistelmä e pillereillä kyllä niillä, joilla ei ole esteitä käytölle.

Vierailija
20/29 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se estrogeeni vaan kummasti pitää myös mielen virkeänä ja auttaa saamaan hyvät yöunet sen lisäksi, että kuumat aallot jää pois. Olen lukenut, että jos vaihdevuodet tulee kirjaimellisesti veitsellä leikaten niin kuin minulla, on oireet monesti rajummat. Onneksi ei yksikään lääkäri ole rintasyöpälöydöksen jälkeen syyllistänyt estrogeenin käytöstä. Sanoin syöpälääkärillekin, ettei työnteosta olisi tullut mitään ilman sitä, ja käytin mahdollisimman pientä annosta. Joskus estrogeenin aikana kokeilin pieniä taukoja ja heti meni yöunet ja olin kiukkuinen. - 6

Ei yksikään lääkäri syyllistänyt minuakaan - edes kun suoraan itse kysyin. Eikä kannatakaan, sillä rintasyöpä on monitekijäinen sairaus. Leikkaava kirurgi sanoi, että merkittävin riskitekijä on olla nainen.

Sitä paitsi en syyllistä itsekään itseäni. Ottaisin saman hormonikorvaushoidon edelleen. Olin täysin  tietoinen pienestä riskistä mutta katsoin hyödyt suuremmiksi.

Voimia tähän vaiheeseen sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä