Helpot vaihdevuodet
Onko muita, joilla on ollut tosi helpot vaihdevuodet. Esivaihdevuodissa aluksi kierto lyhentyi, mutta sitten pitkittyi ja sittemmin jäi kokonaan pois
Koskaan ei ollut mitään ongelmia.
Kommentit (29)
Ei ollut mitään oireita - en edes tiedä, miltä esim. kuumat aallot tuntuvat. Ei ole koskaan ollut mitään naistenvaivoja eikä kipuja. Olen 55v, hoikka ja liikunnallinen koko ikäni.
Minulla kuukautiset ovat harventuneet 2-3 kuukauden välisiksi, mutta silloin tällöin tiputtelee vähän. Mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut, ja kuukautisenikin ovat aina olleet harmittomat. Olen 56-vuotias.
Estrogeeni sitoutuu rasvaan, sanoi lekuri. Onko niin, että mitä enemmän estrogeenia ja rasvaa, sitä pahemmat vaihdevuosioireet? Vai liekö perimä suurin tekijä? Elintavat? En usko hyvään/huonoon säkään.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeeni sitoutuu rasvaan, sanoi lekuri. Onko niin, että mitä enemmän estrogeenia ja rasvaa, sitä pahemmat vaihdevuosioireet? Vai liekö perimä suurin tekijä? Elintavat? En usko hyvään/huonoon säkään.
Sain gynen puheista sellaisen käsityksen, että äidin vaihdevuosista voi saada viitettä siitä, millaiset omista vaihdevuosista tulee. En sitten tiedä miten huomattava ylipaino tai alipaino vaikuttaisi, itse olen normaalipainoinen, joten siitä en kysynyt.
Mulla estrogenina Divigel käytössä. Siitä huolimatta kauheita kuumia aaltoja alkanut tulla, vaikka alussa tuntui toimivan. Yöhikoilu ja jatkuva pissallakäymisen tarve yölläkin, heräilyt yms. vievät hermot näin vuorotyöläisellä. Illasta kun menee aamuun, eikä nuku yöllä niin huoh:( Vihjeitä? N51
Vierailija kirjoitti:
Joko olen poikkeus tai sitten läskillä ja elintavoilla ei ole vaikutusta. Kuten tuossa ylempänä sanoin, minulla ei ole koskaan ollut kuukautisvaivoja tai vaihdevuosioireita. Olen ihan liian lihava, en (enää) harrasta ollenkaan liikuntaa ja tykkään kovasti viinistä.
Nro 23
Ensin kierto lyhentyi kahteen viikkoon ja nyt on neljän kuukauden väli. Olen vaihdevuosissa, mutta mitään ongelmia ei ole kuin tuo epäsäännöllinen kierto
Ei ole ollut mitään oireita. En tiedä johtuuko siitä etten käytä yhtään sokeria, alkoholia ja huonoja hiilareita.
Labrat mainittiin jo, minulta on todettu esivaihdevuodet ultraamalla munasarjat. Kun niiden toiminta lakkaa, ne alkavat kutistua ja ovat vaihdevuosien lopussa noin rusinan kokoiset. Gyneltä nämä tiedot. Minulla on molemmat munasarjat vielä aktiiviset, säännölliset kuukautiset, mutta toinen munasarja on kutistunut 2 mm. Gynekologi siis mittaa ne ultrassa.