Oletko myynyt asunto-osakettasi itse? Jo et, voisitko kuvitella myyväsi?
Asunnon myyminen on pian ajankohtaista, olemme ottaneet yhteyttä jo välittäjäänkin. Pian meidän tulisi kuitenkin valita myymmekö asuntome itse vai annammeko toimeksiannon välittäjälle.
Nyt kaipaankin kokemuksia miten tämä voisi sujua. Hyviä ja huonoja puolia? Myyntihinta versus toteutunut kauppahinta?
Kommentit (9)
Olen myynyt itse viimeiset neljä asuntoa, ja hyvin on mennyt. Välittäjä yleensä vain sotkee asioita eikä ota kuitenkaan mitään vastuuta esimerkiksi reklamaatiotilanteissa, olen todennut tämän itse ostajaosapuolena. Mielestäni kauppakirjojen laatiminen on helppo homma, samoin ilmoittaminen ja esittely, joten en halua maksaa kymmeniä tuhansia välittäjälle muutaman tunnin hommasta.
En ole myynyt, mutta ilman muuta yrittäisin itse. Tiedän asunnosta paljon enemmän faktaa kuin välittäjä. Voin kertoa tarkkaan lähikoulusta, kaupoista, kuntoilupaikoista. Voin kertoa milloin omanapuu on istutetta, mikä on lajike ja kuinka paljon siihen tulee omenoita. Ja välittäjän kautta ostaminen ei ole yhtään sen turvallisempaa kuin yksityiseltä. En ole ostanut koskaan itseasiassa asuntoa välittäjän kautta. Välitysmakuhan lisätään pyyntihintaan, eli käytännössä ostaja sen maksaa.
Aivan järjetöntä maksaa välittäjälle hirveitä summia asiasta jonka voi tehdä itsekin.
Paperisota hoituu pankissa.
Joku talipää vissiin luulee vieläkin että on "turvallisempaa" ostaa välittäjältä!
Olen myynyt itse. Jos sinusta tuntuu siltä, että asunto menee suht helposti kaupaksi, niin ilman muuta myyt itse. Meillä asunto oli hyvällä paikalla ja suosittu rivarikolmio, jotka menee ko. alueelta helposti kaupaksi. Meni silloin alle viikossa. Asunto-osake on helppo myydä, kiinteistö ehkä vähän hankalampi, mutta ei sekään mikään mahdoton. Turha maksaa välittäjälle mitään varsinkin jos tietää, että asunto menee helposti.
Nro 5 unohti kertoa, että asunto meni kaupaksi pyyntihinnalla. Olen havainnut, että välittäjissä on tosi paljon ihan uunoja töissä. Jos laittaisin välittäjälle, niin varmistaisin, että hän on hyvä ja ammattinsa osaava. Eli en niinkään tuijottaisi välityspalkkioihin, koska niitä alentavat yleensä juuri ne ammattitaidottomat.
Yritimme myydä omakotitaloamme itse. Meille tuli ero ja halusimme talosta eroon millä hinnalla hyvänsä. Asuntoa käytiin kyllä katsomassa, mutta kauppoja ei tullut. Lopulta laitoimme asuntomme välittäjälle myyntiin. Välittäjä nosti hintaa ja ensimmäinen katsoja osti talon. Meille jäi loppupelissä enemmän käteen, kuin mitä yksityisesti pyysimme.
En ole myynyt itse, enkä uskaltaisi varmaan, olen liian tyhmä niin vaativaan asiaan, ei ole aikaakaan, eli välittäjä saa myydä asuntoni.
Joo. Ei tullut katsojia. Piti palkata välittäjä, että sain sen kaupaksi. Ihmiset eivät uskalla tulla jos itse myy, ilmeisesti.