Lentopelko. Rauhoittavat lääkkeet.
Matkustaminen on ihanaa,mutta tuo lentopelko. En edes tiedä onko se suoranaista lentopelkoa vai se ahtaus ja korkeanpaikankammo. Onko täällä joku, joka kärsii samoista asioista? Mitä lääkettä ja millaisella annostuksella lääkäri yleensä määrää? Tai muita keinoja? Itsellä meinaan maha menee aivan kuralle jännityksestä. Lentokentällä saan "asua" toiletissa. Kaikki vinkit, keinot tms. Kiitos.
Kommentit (21)
Minulla tuli rauhoittavasta (Opamox 15mg 1/2 tabl) väsynyt ja epätodellinen olo. Pelot eivät hävinneet, muuttuivat hieman erilaisiksi. Lennon jälkeen en ollut löytää laukkuani hihnalta.
Rauhoittavia käytetään myös unilääkkeinä, joten kannattaa ainakin ensimmäinen kokeilla kotioloissa. Ne voivat tehdä olon aika tahmeaksi. Itse olen tyytynyt tuon yhden kerran jälkeen pariin viinilasillisen ennen lentoa.
Mulle on joskus määrätty Opamoxia, eli saatan ottaa sitä ennen lentoa. Yleensä puolikkaan eli 15mg, joka rentouttaa niin että voin saada nukuttuakin koneessa. Jos ottaisin 30mg, olisin jo ihan taju kankaalla :) Toisaalta taas mun yhdellä kaverilla on näitä samoja ja hän ei taas tunne vaikutusta ennen kuin suuremmilla annostuksilla, eli aika yksilöllisiä nuo annostukset lienee.
Juo viinaa ja lopeta kitinä tai sitten et matkusta. Helppo ja halpa neuvo. Ärsyttää tuollaiset ihmiset, mikään ei ole hyvin, matkustaa pitäisi mutta sekin pelottaa. Miettisit vähän mitä kirjoitat. Kiitos ja näkemiin.
Ota pari Imodiumia (=ripulilääke) ennen lentoa, niin vatsasi on ainakin kunnossa kentällä ja koneessa!
Itsellä rauhoittavana lääkkeenä Xanor 0.25mg. Annostus 1 kpl. Toimi muutaman matkan ja nyt tuntuu ettei riitä. Tekisi mieli nostaa annostusta, vaikka puolikkaalla lisäksi. Ja muuten en tuota lääkettä käytä. Ihmettelen mihin kadonnut lääkkeen teho.
Minulla oli ymmärtäväinen lääkäri, vaikka en edes kehdannut oikein myöntää lentopelkoani, jotenkin vain otin asian puheeksi lääkärin kanssa kautta rantain ja sanoin jotain hermostumisesta ja mahdollisesta lennolta myöhästymisestä... Aika noloa. Olen lentänyt aika paljon, mutta 9/11 jälkeen tulivat nämä pelot ja jännitys. Asia on ilmennyt vielä sillä lailla hassusti, että välilaskujen aikana vain HIEMAN pitkitän koneesen menoa ja jäänyt keräämään rohkeutta sinne lentokentälle. Diapam 5mg x 1-2 ja koneeseen vain nukkumaan oli määräys lyhyesti. Kuulemma tilastojen valossa lentokone on aika montaa kertaa turvallisempi paikka kuin se lentokenttä, kaupunki tai vaikka taxi.
Täällä myös yksi lentopelkoinen. Mä muistuttelen lentokentällä itselleni, että se puolen tunnin automatka kentälle oli vaarallisempi kuin itse lento.
En haluaisi rauhoittavia enkä viinaakaan, haluan pysyä toimintakykyisenä. Nykyään lähinnä välttelen lentämistä, mutta ymmärrän kyllä, että kaikki eivät pysty niin tekemään. Voisin varmaankin psyykata itseni matkalle perheen kanssa, kun ajattelisin, miten paljon lapset rantalomasta nauttisivat.
Itse otan 1,5 h ennen lentoa Xanoria 1,5 mg ja toimii aivan erinomaisesti. Ei ole pää sumussa, mutta lentäminen on nyt mukavaa.
Minulla on nyt auttanut ihan se, että toistan itselleni, ettei mitään pahaa tapahdu. Se kone pysyy siellä ilmassa. Otan myös viiniä rentoutukseen. ;)
Mulla auttoi jonkin verran kirjan "Lentopelko hallintaan". Se on lentoemäntänä ja psykologina toimineen ihmisen kirjoittama.
Siinä kuvataan hyvin juuri niitä tilanteita, jotka ainakin itseäni eniten aina pelottivat lentotilanteissa.
Alkoholi minulla ei lievitä pelkoa, voimistaa enemmänkin. Rauhoittavista olen myös lukenut, että heikentävät toimintakykyä.
Herskaa hihaan ja Hassen siivelle.
Ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sori, mä en voi enkä täällä halua kertoa mitenkä pääsin eroon siitä pelosta, mutta totaalisesti pääsin, sen verran voin kertoa. ;) Nautin lentämisestä nykyään.
Jotain laitonta tai moraalitonta vissiin sitten kun ei edes anonyyminä voi kertoa?
Opamoxia, ei todellakaan vie mitään toimintakykyä ellei ihan hirmuista annosta aio ottaa.
Lisään vielä tuosta kirjasta, että siinä on myös paljon käytännön vinkkejä ( hyvin yksinkertaisia, esim.se ettei käsiä pidä puristaa tiukasti nyrkkiin tms.vaan keskittyä sormien aukaisemiseen).
Vierailija kirjoitti:
Opamoxia, ei todellakaan vie mitään toimintakykyä ellei ihan hirmuista annosta aio ottaa.
Varmasti tosiaan lääkkeissä, kuten ihmisten niihin reagoinnissakin on eroja. Olen esim.lukenut panacodin aiheuttavan riippuvuutta koska tekee euforisen olon. Sain sitä pahaan selkäkipuun. Ei ollut euforiaa😃eikä muutenkaan mitään. Söin sen aikaa kunnes kipu helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan 1,5 h ennen lentoa Xanoria 1,5 mg ja toimii aivan erinomaisesti. Ei ole pää sumussa, mutta lentäminen on nyt mukavaa.
Tuo on sellainen määrä, että kokemattomalta lähtee taju kankaalle. Itse käytin aikoinaan Xanoria alle 1 mg paniikkihäiriöön lentokoneessa. Sittemmin olen päässyt pelosta eroon. Lentoja on kyllä takana jo yli 100. Lentäminen on todella turvallinen matkustusmuoto.
:D Olin kokematon, kun tuon 1,5 mg otin. Ei mennyt taju. Mutta luultavasti pärjään pienemmällä määrällä, joten pudotan kyllä annostusta ensi kerralla. Käyttöohjeen mukaan 5 mg olisi maksimiannostus. Sillä kyllä tipahtaisin jo kanveesiin.
Otan muutenkin joka päivä 2.5mg zanoria ei mitään tokkuraita oloa tule minulla on lentokoneessa ogelma juuri se että en pääse vessaan jos tulee tarve ja sehän tulee heti kun olen astunut koneeseen eikä se ole vain tunne sitä myös tulee aina kun vessassa käyn olen yrittänyt olla vuorokaudenkin juomatta ja syömättä ennen lentoa mutta ei auta enkä tiedä onko se niin terveelistäkään
Vanha ketju, mutta pakko tulla kommentoimaan, kun ihan vasta itsekin tätä luin ja mietin onko jotain Diapamia parempaa lentopelkoon...
Sain lääkäriltä 15mg Opamoxia ohjeistuksella 1-2kpl ennen lentoa ja 1 kpl tarvittaessa lennolla (koska lento kesti 7h ja lääkkeen vaikutus ei kestä noin kauaa).
En ole lapsuuden jälkeen ollut noin rento koneessa! Oli ihan normaali olo, en jännittänyt enkä stressannut, juttelin perheeni kanssa ja kotimatkalle lähtiessä tiesin että lääke tehoaa niin hyvin, että sain edellisenä yönä nukuttua ihan normaalisti ennen lentoa. Aiemmin olen valvonut useampana yönä jännittämässä.
Koska paluumatkalla kohdalle osui kevyttä turbulenssia, ehdin kokea pientä jännittyneisyyttä, mutta siitä tajusin että on aika ottaa tuo lisälääke. Vartti sen jälkeen nukahdin hetkeksi.
Suosittelen lämpimästi, minun kohdalla tämä taisi olla viimeinen niitti eikä lentämistä tarvitse enää pelätä 🙂 Pieni varoitus yksinlentäjille: lääke teki minut hieman toistaitoiseksi, normaalisti en ikinä hävitä mitään tai unohda asioita, mutta näillä lennoilla unohdin koko ajan mihin laitoin kuulokkeeni yms. Eli jos lennät yksin tämän lääkkeen vaikutuksen alaisena niin kannattaa ottaa mahdollisimman vähän muistettavaa ja hukattavaa mukaan.
Joskus pelkäsin lentämistä ihan todella, mutta se meni ohi. Oikeasti kuuntelin kuin joku säikky eläin siinä istuimellani jokaista naksahdusta ja kilahdusta sekä tarkkailin lentoemäntien ilmeitä ja eleitä, jotka voisivat mahdollisesti indikoida jotain ongelmia siinä tuhon rakkineessa... siis sillä tasolla se oli, vaikka toki pysyin nahoissani ja näennäisen tyynenä jopa.
Mutta sori, mä en voi enkä täällä halua kertoa mitenkä pääsin eroon siitä pelosta, mutta totaalisesti pääsin, sen verran voin kertoa. ;) Nautin lentämisestä nykyään.