Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto ja syrjiminen (epäonnistunut esitelmä)

Vierailija
04.08.2020 |

Ensimmäinen vuosi yliopistossa.

Kärsin vaikeasta esiintymisjännityksestä. Pärjäsin ihan hyvin syksyn, mutta keväällä jouduin pitämään ensimmäisen esitelmän aika suurelle yleisölle.

Se meni penkin alle. Käteni tärisivät, jalat olivat pettää alta, olin hikinen ja punainen ja unohdin, mitä piti sanoa. Lopulta toistin samaa lausetta uudelleen ja uudelleen, ja päätin esitelmäni sanomalla ”joo”.

Ennen esitelmää minut otettiin vastaan ihan hyvin. En varsinaisesti saanut kavereita (olen yliopistolla täysin yksinäinen), mutta opiskelutoverit kuitenkin saattoivat puhua minulle. Epäonnistuneen esityksen jälkeen kaikki muuttui.

Ihmiset alkoivat vältellä minua. Kukaan ei enää istu viereeni. Minua ei kerta kaikkiaan noteerata. Olen kuin näkymätön.

Toinen vuosi yliopistossa: pelottaa palata. Jatkuuko syrjiminen, ignooraaminen? Jatkuva näkymättömyys vain lisää esiintymisjännitystäni. Olen kauhuissani, että joudun menemään takaisin.

MIKSI muut jättivät minut ulkopuolelle?

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia koulumaailmasta? Ymmärtääkö joku paremmin?

Haluaisin itse ymmärtää. Minua ei ymmärretä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tilanne haltuun, heitä viimekerrasta jotain huumoria jotta jää rikkoutuu.

Vierailija
2/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tietysti jos pystyisit itse kysymään näiltä ignoorajilta, mikä hiertää pöllönsilmää. Ymmärrän kyllä, jos se tuntuu vaikealta. Ota yhteys johonkin opettajaan/ohjaajaan. Kyllä sinullakin on oikeus opiskella ilman syrjintää, vaikka olisit kuinka ujo.

Tällaisia kiusaajia on myös yliopistoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä odota niiltä muilta mitään. Hoida opintosi ja ole välittämättä muista.

Itse olin jo oletusarvoisesti ulkopuolinen, kun olin ainoa nainen pääaineessani ja 10 v useimpia vanhempana aloittanut. Kyllähän minua jopa naurettiin mutta ihan sama, minä vaan keskityin opintoihini ja valmistuin maisteriksi 3,5 vuodessa. En tarvinnut niiden muiden hyväksyntää tai kaveruutta yhtään mihinkään, etkä tarvitse ap sinäkään.

Vierailija
5/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa! Syrjiminen on aina väärin. Voimia! Ota asia puheeksi opettajasi kanssa, jos tilanne ei muutu.

Vierailija
6/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tietysti jos pystyisit itse kysymään näiltä ignoorajilta, mikä hiertää pöllönsilmää. Ymmärrän kyllä, jos se tuntuu vaikealta. Ota yhteys johonkin opettajaan/ohjaajaan. Kyllä sinullakin on oikeus opiskella ilman syrjintää, vaikka olisit kuinka ujo.

Ap:tahan ei aktiivisesti kiusata tai syrjitä, vaan muut vaan ei halua erityisesti olla kavereita hänen kanssa. Ei tällaiselle kukaan mitään voi, eikä yliopistoissa ole tapana tällaisesta mitään rutista. Kuulostaa ihan päiväkotitouhulta että opettajien pitäisi puuttua siihen ketkä on kavereita keskenään ja ketkä ei.

Vierailija
7/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa! Syrjiminen on aina väärin. Voimia! Ota asia puheeksi opettajasi kanssa, jos tilanne ei muutu.

Yliopistolla ei ole mitään omaa opettajaa tai luokanvalvojaa 😄

Joka kurssilla voi olla eri opettaja.

Vierailija
8/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä yliopiston opintopsykologiin, hänet on palkattu auttamaan niitä, joilla on mainitsemiasi ongelmia. 

Vierailija
9/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele asiasta opinto-ohjaajasi ja/tai opintopsykologin kanssa, onko sinulle ketään opettaa, jonka kanssa voisitte asiasta jutella. Monenlaista apua ja ohjausta vertaisryhmineen kyllä löytyy, et ole ainoa (etkä viimeinenkään).

Vuosittain tapaan useita samankaltaisia opiskelijoita ja aina on jotenkin päästy eteenpäin. Älä vain luovuta vaan usko itseesi.

/yliopisto-ope

Vierailija
10/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelijaterv.huollosta beetasalpaajia jännitykseen. Auttavat pahimpaan.

Vierailija
11/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla ei ole mitään omaa opettajaa tai luokanvalvojaa 😄

Joka kurssilla voi olla eri opettaja.

Ainakin meillä oli fuksikurssilla opettajat jotka olivat auttamassa opintojen  alussa

Vierailija
12/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:tahan ei aktiivisesti kiusata tai syrjitä, vaan muut vaan ei halua erityisesti olla kavereita hänen kanssa. Ei tällaiselle kukaan mitään voi, eikä yliopistoissa ole tapana tällaisesta mitään rutista. Kuulostaa ihan päiväkotitouhulta että opettajien pitäisi puuttua siihen ketkä on kavereita keskenään ja ketkä ei.

Eiköhän tässäkin se syrjiminen ole puhtaasti ap:n omassa päässä. Ei kukaan aikuinen ihminen pidä ihmeenä, jos joku jännittää esitelmöidessään, ihan luonnollista. 

Vierailija
13/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jännitä niinkään esiintymistä mutta olen hyvin introvertti enkä osaa isossa porukassa ottaa puheenvuoroa. En usko että syrjintä johtuu esiintymisestäsi, mutta muuten ehkä luonteestasi sillä itselläni on yliopistolta vastaavia kokemuksia. Jäin ulkopuolelle tahtomattani kun en kokenut luontevaksi osallistua illanistujaisiin, muuten olisin mielelläni ollut osa ryhmää. Se paine mikä lopulta tuli myös professorien tasolta, oli myös minulle liikaa, en osaa sanoa palaanko opintojen pariin. Sain niin usein kokea olevani vääränlainen ihminen ja persoona. Sääli sinällään, sillä ala kiinnostaa ja pärjäsin kyllä hyvin työharjoittelussa. Terkkuja kasvatustieteelliseen.

Vierailija
14/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintymisjännitykseen voit hakea apua opiskelijaterveydenhuollon psykologilta.

Sen sijaan sitä mitä muut sinusta ajattelee ei kannata miettiä pätkääkään. Ei yliopisto ole mikään kaverikerho, siellä on aikuisia ihmisiä hoitamassa omia opintojaan itsenäisesti. Useimmat ei edes ajattele että sieltä pitäisi jotain kavereita tai huomiota muilta saada, vaan keskittyvät itse opiskeluunsa.

Vierailija
15/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässäkin se syrjiminen ole puhtaasti ap:n omassa päässä. Ei kukaan aikuinen ihminen pidä ihmeenä, jos joku jännittää esitelmöidessään, ihan luonnollista. 

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jopa työelämässä olen törmännyt ihmisiin, jotka kummastelevat tai naureskelevat jännittäjille. Valitettavasti.

Vierailija
16/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele esiintymään. Kuuluu olennaisena osana tieteelliseen tutkimukseen myös tulosten esittäminen muille esitelmän tavoin. Älä uhriudu, tee havainnot puutteistasi ja korjaa ne parhaasi mukaan.

Vierailija
17/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kyllä kuulostaa. Meillä amk:ssa yksi esitelmöitsijä alkoi täristä ja itkeä, koko luokka tsemppasi häntä eikä tähän henkilöön suhtauduttu yhtään erikoisemmin sen jälkeen.

Vierailija
18/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin oli pitkä pilkkaketju THL:n pääjohtajan jännittämisestä tv:ssä. Kommentoitiin mm. että siinä asemassa oleva ei saa esiintyä niin epävarmasti ym.

Vierailija
19/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä paisuttelet asiaa mielessäsi. Mitä sitten jos päätit esitelmän sanomalla "joo", jos sait olennaiset kuitenkin kerrottua? Sehän oli sun eka esitelmä, anna nyt jotain armoa itsellesi.

Vierailija
20/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: tsempit sulle. Olen myös itse esiintymisjännittäjä ja jännityksen vuoksi myös sössinyt esiintymiseni ihan samalla tavalla. Täällä tuli jo hyviä neuvoja mm. opintopsykologista ja beettasalpaajista. Kannattaa hakea apua esiintymisjännitykseen. Itse odotin liian kauan. Siihen saa hyviä lääkkeitä ja niiden avulla asian kanssa opii elämään. On myös hyviä lääkkettömiä apukeinoja, kuten terapua, meditaatio jne. Itse olen mm. väitellyt, vaikka joskus pelotti koko sanan väitöstilaisuus sanominen psykiatrille. Varmimmin lääkkeet saat yksityiseltä psykiatrilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme